SR Suntour Aion36X Boost EQ teszt, meg fogsz lepődni

Soha nem használtam még SR Sutour telót korábban, úgyhogy nagy kíváncsisággal álltam neki a tesztnek, tényleg felnőttek-e a nagyokhoz?!  Azzal a ténnyel természetesen tisztában voltam, hogy a Suntour ma már nem csak a világ legnagyobb gyártója, és nem csak a tömeggyártásban jeleskedik, hanem az utóbbi években a prémium vonalon is nagyon megerősödtek. XCO-ban már több világbajnoki címet is magukénak tudhatnak, sőt Tom Pidcock olimpiát is nyert vele. De a gravity szakágakban is sok szép győzelem van a nevük mellett az endurotól a Rampage-ig.  Ezek után, persze hogy izgalmasnak ígérkezik a SR Suntour Aion36X Boost EQ…

Tavaly Milán már tesztelt nálunk egy top kategóriás Suntour villát, a Durolux 38-at, azon mindent is lehetett állítani. Ezúttal viszont egy egyszerűbb, alap állítási lehetőségekkel ellátott, verziót kaptunk  és nyúztunk.

A SR Suntour Aion36X Boost EQ telónak csak a csillapítása állítható, valamint egy 3 állású, kis sebességű kompresszió állító van még rajta. A csillapítása egyszerűbb, mint a Duroluxé, de ez a patron is megkapta a PCS rendszert, ami egy rugóval előfeszített dugattyú, ez a partonban a levegő és az olajteret választja el egymástól. A célja ugyanaz, mint pl a RS Charger Bladderé, de könnyen szervizelhető és nem megy szét a gumi, hiszen ahelyett egy alumínium dugattyú dolgozik a patronban. Természetesen az Aion-nak is vannak komolyabb verziói, összesen 7 különböző tudású modell közül lehet választani. Ez már a modell 3. generációja, a korábbiak 34 és 35 mm-es becsúszókkal dolgoztak. Már az első generációt is elég sok OEM vette, E-trail bringákba, ezért is tervez ma már dedikáltan külön változatot a Suntour az E-bike felhasználóknak.

A becsúszói 36mm-esek, amik bőven elegendők egy Trail-enduro felhasználásra fejlesztett típusnak.  Több verzióban 120-tól 160mm-ig, centinként változó hosszokban létezik és van belőle 27,5” és 29”-os verzió is. A hozzám érkezett darab 140 mm rugóúttal érkezett, ahogy kértem, mivel ez passzolt az épülő mini enduromba, ami hátul 120mm-ert mozog csak (Merida One-Twenty).  Kimondottan ez volt a cél, hogy egy rövidebb utas, de masszív alkatrészekből építsek gépet. Ebbe ez a teló tökéletesen beleillett. A rugóút hosszát utólag is lehet változtatni nyomórúd cserével, de a becsúszók elég hosszúak akár 160 mm-es rugóúthoz is. A rugózásról levegő gondoskodik és a negatív rugózást is levegő biztosítja. Az X a nevében pedig azt jelzi, hogy ez egy megerősített modell, kimondottan  az E-trail és E-enduro bringát használók számára némi extra anyaggal (kb 100g), szóval nem kell félteni…

Lássuk, tapizzuk

A csomagolása nem túl díszes, de kit érdekel sokkal fontosabb, hogy újrahasznosított kartonból van és kitömve is azzal volt, ez nekem nagyon tetszett, hogy nem két kiló műanyag puffancs védi a szállítás során. Teló pumpa nem jár hozzá a csomagba, ami kicsit sajnálatos, de igazából, aki ilyen villát vesz, annak jó eséllyel már van sajátja. Nem fogja hiányolni. Feleslegesen meg minek gyártsanak hozzá és miért drágítsák vele a telót. Ami viszont jár hozzá az egy ügyes kis sárvédő, ami 3 csavarral rögzíthető és a szimeringeket is jól védi. Apróság, de pont ezért a figyelmességért jár a piros pont.

Szemrevételezve szép, minden részletében igényes darab, teljesen profi minőség, semmi kompromisszumos érzés nem alakul ki bennem, ahogy nézegetem. Bár nem a legkönnyebb, 2384g (kb 200g-al több mint a Fox Rhythm), de nem is vészes és cserébe már így ránézésre és érzésre is az elpusztíthatatlanság benyomását kelti. Robosztus kialakítása és a 36mm-es becsúszók nagyon bizalom gerjesztőek.

Ont he trail:

Első utam gyakorlatilag egy 9 napos Cseh/Lengyel parkokra vadászós road trip lett. Jutott neki minden, tekerős trailektől a brutál köves liftes parkokig, DH ösvényekkel és ugró sorokkal fűszerezve. Úgyhogy igazából már itt alaposan ki lett próbálva, de azért még két hónap további vallatás, sőt még egy enduro verseny is várt rá.

Az első benyomások alapján azonnal érezhető, hogy a villa atom merev minden irányba, perselyezése is pont jó, semmi kotyogás, de nincs feszülés sem, precíz, minőségi munka. A traileken veretve nagyon magabiztos volt, sok extra bátorságot adott az olyan helyeken is, ami esetleg amúgy már óvatosságra intene. Azt éreztem ebben a konfigurációban az a kis trail bringa átmegy egy szörnyetegbe és hezitálás nélkül lehetett bevállalni vele a legdurvább részeket is. Ha jól megfogtam a kormányt, akkor a bicaj nem keresett magának másik nyomot, hanem ment amerre akartam. Tényleg  brutál jó volt és hatalmas volt a különbség a gyári konfigurációban 32-es vagy 34-es villával szerelt modellekhez képest, amikkel korábban sokat használtam ezt a vázat. Persze ebben sokat segített a direkt ehhez a bicajhoz épített új kerék szett is, amikről a későbbiekben egy külön postban még írok.

Persze inkább hasonlítsuk más 36-os villákhoz, úgy fair. Itt sem maradt alul, semmivel nem érzem rugalmasabbnak, mint egy 36-os FOX-ot, sőt most van egy 38-as RS ZEB Ultimate is van nálam, és bár az persze merevebb, de nincs az-az érzésem, hogy arra nekem szükségem lenne, nem érzem, hogy a 36-os hátrányt jelentene bárhol, ahol én még bringázom. Nem gondolom, hogy sokan vannak az országban, akiknek indokolt a 38-as becsúszó, az inkább annak jó, aki főleg kint és ott is a legdurvább helyeken járkál.

Ami a mozgását illeti, azonnal nagyon finomnak tűnt, de kicsit lassúnak. A megindulás vaj sima volt eleinte, de mintha nagyon rá lenne tekerve a kompresszió, ami amúgy nem állítható rajta klasszikus értelemben. Aztán, ahogy használtam egyre lassabbá majd tapadósabbá vált. Ami már nem volt annyira örömteli a rázós pályákon. Nem volt mit tenni, fogtam és szétkaptam a kemping közepén, szereztem bele olajat és megkínáltam vele. Ettől aztán a villa egy másik dimenzióba került azonnal.  Gyárilag csak zsír (esetleg nagyon minimális olaj van benne) így hamar elmúlik a sima mozgás, de az olajtól megtáltosodik és olyan finom lesz, mint bármelyik konkurense, semmivel nem marad el tőlük. Viszont fontos óvatosan bánni az olaj mennyiségével, mert ha túl sok kerül bele akkor maximális összenyomódásnál, az olajnak nem marad hely és a nagy nyomás átpréseli a patron alsó o-ringjén, így megnő a patronban az olajszint, ami miatt nem tudja végigmozogni a villa az útját, mert a patronnak előbb elfogy a rugóútja. Így a csillapító szárba érdemes vagy nem rakni olajat, vagy nagyon minimálisat, max 10ml.

A finom mozgás és a végtelen bizalmat adó merevség együtt olyan sima talaj érzést adott, és olyan tempót tett lehetővé minden terepen, hogy fülig érő szájjal robogtam körről-körre és bátorodtam rá olyan dolgokra, amit korábban  csak óvatosabban, lassabban, vagy sehogy sem mertem.  Mindenen átmegy, mindent kisimít, így más íveket más tempót lehet választani. Nagyon jó az az érzés, hogy a bicaj így tényleg oda megy, ahova akarod, nincs bizonytalankodás és főleg nincs olyan érzés, hogy ez már sok neki és félteni kéne. Ad pár másodperc gyorsulást az tuti.

A légkamra méretét tokenekkel lehet változtatni ezzel a progresszivitást állítva, gyárilag 3db van benne és nekem így teljesen hibátlan volt, nem merült fel bennem, hogy át állítsam bárhova.  Alattam így pont jól kimozogja az útját, nem rémlik, hogy bármikor lekoppantottam volna, mégis könnyen be tudom állítani, hogy kimozogja a 90-95%-át, és közben a meredek részeken sem érzem azt, hogy beülne, lehet rá támaszkodni, szóval nekem perfekt, esetleg ha valaki sokkal nagyobb tempóban közlekedik, nagyon durva pályán és/vagy nagy ugratókon, akkor lehet, hogy igényelne progresszívebb karaktert.

Alul, a láb alján állítható a csillapítás elég széles skálán, de az én 75 kilómhoz szükséges nyomással szemben inkább a gyorsabb tartományban játszottam vele. Van benne tartalék bőven még. Az állítógombnak amúgy jó fogása van és finom kis fokozatokban lehet állítani.

Mint már írtam, ebben a verzióban igazi kompresszió finomállítás nincs, de van egy három állású, kis sebességű kompresszió állító. Balra van egy nyitott állás a lejtőkre. Jobbra tekerve a középső állás egyfajta tekerős trail mód, itt ha ülve tekersz, gyakorlatilag passzívvá válik a teló, de lefelé még mindig egész jól mozog, persze nem gyökér tengereken, vagy sziklakertekbe, de egy átlagos trailen tök ok, csak közben tekerhetőbb, gyorsabb. Tökéletesen eltalálták ennek az erősségét.  És van egy „zárt”, állása is, ez meg aszfaltos, murvás mászásokhoz, illetve kiállva tekershez van kitalálva. Ez is csak 95%-ban zár, tehát nem engedi pogózni a gépet, de ha úgy felejted, nagy ütéstől be tud mozdulni, védi magát. Ezt én sokat nem használtam, mivel egy ilyen bicajjal nem nagyon állok ki, ülve tekerve meg elegendő a középső állás. De egy hosszú transzferszakaszon miért ne kapcsolná be az ember, ha már van, pár mp előnyt biztos ad ilyenkor. Abszolút tökéletes a hangolásuk és a kar is jól kezelhető, kicsi, de határozottan, jól érezhető elfordításokkal lehet kapcsolgatni.

A tengely 110x15mm es és szerszám nélkül használható, a régi gyorszárakhoz hasonló mechanika rögzíti azt. Ezt egyszer kell beállítani egy kis anya segítségével, hogy milyen állásban zárjon a kar, amit szintén szerszám nélkül lehet egy kis tekerő segítségével megtenni, majd utána csak tengelyt betekerjük, gyorszár ráfeszít és kész is. Atom biztos, nekem tetszik. Mondjuk egy fokkal lehetne szexibb, már ami a design-t illeti, de nem ez a lényeg. Igény esetén lehet hozzá imbuszos tengelyt is venni, az kicsit profibb hatást kelt.

Amúgy az egész villa nagyon jó megjelenésű, abszolút profi benyomást kelt. Az egyetlen, ami szokatlan lehet, bár azt hiszem, egyre több cég megy ebbe az irányba, hogy a lábak univerzásiak, azaz ezt az egy lábat adják minden bringához. Így mindenféle felfogatási pont van rajta, ami elsőre meglepő lehet, de nem csúnya nem zavaró és nekem tetszik a mögötte húzódó gyártó oldali egyszerűsítés, nem kell annyifélét gyártani és raktározni.

A szerelhetősége is hibátlan, van kívül a szimering szivacsgyűrűinek magasságában egy-egy olajozó szem, ami segít a kenés regenerálásában akár két futam közt is ha valamiért épp szükségessé válna, ez csak egy kis tömített imbusz csavaros nyílás ahol fecskendő segítségével lehet kenőolajat juttatni a villa belsejébe, szétszedés nélkül is. Ezt inkább ilyen vészhelyzeti megoldásnak találom. Okos rider előrelátóan verseny előtt lehúzza a lábakat és úgy tölt bele olajat, ha kell, persze csak miután jól kipucolta a régit belőle. Az egész max fél óra, nagyon könnyen szerelhető. Ez az olajozó pont amúgy egyúttal a levegő lábból való kiengedésére is szolgál.

Összességében egy nagyon szuper villa, nekem totál bejön és semmivel sem érzem rosszabbnak, mint a konkurensek hasonló tudású, egyébként érezhetően drágább modelljeit. Szép is, jó is, szuperül mozog és teszi a dolgát megbízhatóan, csak tegyünk bele egy kis olajat mielőtt használatba vesszük. Súlya icipicit ugyan lehetne jobb, de cserébe még merevebb. Nagyon bátran merem ajánlani, ha egy megfizethető, de szuper villát keresel.

Aktuális árát és részleteket ezen a linken találsz: https://www.viddabringat.hu/villa-29-teleszk–a-head-19506813

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like