Két szuper gyors gumit teszteltünk, és most szeretnénk megosztani a tapasztalatunk róluk. A tesztet két részre bontjuk, mert egyben túl hosszú lenne. De fontos tudni, hogy ezek nem véletlen lettek együtt tesztelve. Nagyon jó kombót alkotnak, persze külön-külön és mással kombinálva is jók lehetnek, de mi most direkt így választottuk a számunkra megfelelő összeállításban.
Nézzük először az Aspen-t. Ami hozzám került az a 2,4 WT EXO verzió.
Nem új modellekről van szó, sőt az Aspen szerintem lassan 20 éves lesz, sokan ismeritek is már, de tudom, hogy páran a mai napig félnek is az ilyen slick és semi slick gumiktól. Pedig hatalmas élmény velük tekerni, csak persze tudni kell hol jó és hol nem, hol vannak a határok és persze ezeket tiszteletben tartva használni. De ha tudsz velük bánni, ha ki tudod használni az előnyüket, akkor sokkal gyorsabbak, mint a durvább mintázatú társaik. Nem véletlen nyúzza oly sok profi ezeket, pl. Nino Schurter is szerzett néhány VB címet velük. Igaz ő néha még ettől is gyorsabb és simább prototípusokkal, átdolgozott mintázattal nyomja, de azért ahhoz már nagyon kell tudni, meg ahhoz mi halandók úgysem jutunk hozzá.
A típus jellemzők
A WT jelöli, hogy széles 30mm körüli felnikre tervezték. Ez és a 2.4 méret egy brutál kényelmes ballonos végeredményt ad. Az EXO ugye egy erősített oldalfalat jelent, de még nem vészes 721 grammos súllyal, a gumi keverék pedig két fajta, a széle felé puhább természetesen a jobb tapadás érdekében. Létezik 2.25-ös verzió is belőle, illetve a 2.4-es méretből MaxSpeed keverék versenyzőknek, még jobb gördüléssel és tapadással. A szövet sűrűség mindegyiknél 120TPI
Bevallom, jómagam soha nem próbáltam az Aspent korábban pedig mocsok mód érdekelt, mert amúgy első ránézésre nem látom benne én sem azt a nagyon nagy tapadást, inkább csak a gyorsaságot. Pedig a valóság az, hogy de igen, meglepően jól tapad. Ok, nem egy DH gumi, de nem is arra van, viszont XCO és marathon pályákra, vagy akár gravelezni (főleg ha durva a terep) zseniális. Egészen hihetetlen mennyire jól fog a legtöbb talajon, még olyanon is, ahol nem hittem volna, hogy picit is használható. Természetesen meg kell tisztelni és nem elvárni a végtelen tapadást, de aki érzi, hogy meddig lehet vele merészkedni, az kurva gyors lesz vele.
Amellett, hogy lefelé és kanyarokban sokkal jobb, mint várnánk, felfelékben egyszerűen szenzációs. Én itt spanyolban sokkal szarabb terepeken teszteltem, mint amit a tervezői szántak neki, de vigyorogtam tőle, mint a Pistike az új játéknak. Kicsit előhozta a régi XC-s emlékeket, amikor egy bicaj halad, ha oda lépsz neki. Köszönhető ez részben a szenzációs gördülésnek, illetve részben annak, hogy nagyon egyenletesen lehet vele tekerni és mászni még a legmeredekebb részeken is. A sok nagyon apró minta ugyanis nem csak jól kapaszkodik, de teszi ezt rettentő egyenletesen is. Nincs az, mint a kimondottan nagy mintás gumiknál, hogy egyszer nagyon fog egyszer kicsit kevésbé, hanem végig minden mm-en ugyanaz a tapadási szint, persze néhol kisebb ez a szint, de egyenletes. Aki érzi ezt, az nagyon jól tud vele mászni. Egyszerűen megtáltosodott vele a bringa, érzésre kb. 20% lett gyorsabb, mint előtte a nagy enduro gumikkal. Tudom ez egy szélsőséges összevetés, de pont azért is írom, hogy ha van valaki, aki hozzám hasonlóan egy trail bringával akar mindent megoldani, és néha endurozik néha gravelezik vele, vagy a kettő közt bármit, akkor egy ilyen gumi cserével újjászületik a bringája, rengeteget gyorsul és szintbe is sokkal többet tud vele mászni ugyanannyi erővel az ember. Én ugyan főként hátra szerelném rendes terepen, de ha biztosan tudod, hogy lightos terepre viszed, vagy jól ismered az utad, akkor előre is be lehet vállalni simán, még gyorsabb lesz vele a bringa.
Pár szó a saras felhasználásról. Első ránézésre az abszolút kizárt kategória, de ez nagyon nem igaz, vagy legalább is nem mindenkinek és nem mindenhol. Aki tényleg tud bringázni az sárban is szereti a slick-et. Van két nagy előnye: nem tud eltömődni a szinte nem létező mintázat, illetve nem vág mélyen a talajba ezért jobban gördül rajta. Persze tudni kell, mennyire van felázva és mennyire használható egy az adott saras terep slick-el. De pl. régen a Szilvásvárad maratont nyerték német Meridás fiúk ASPEN-nel ha jól emlékszem, pedig azért ott volt dzsuva rendesen. Ők viszont nagyon tudtak, elől haladtak (nem a gumik által felszántott terepen). Lehet pár helyen tolniuk kellett, de a többi részen profitáltak a gyors gumikból.
Ami a tartósságot illet, hazugság lenne azt mondani, hogy az egy mm mély apró minta az sosem kopik el és majd örökké ott lesz, de az biztos, hogy lassabban kopik, mint a nagy pogácsás gumik élei. A blokkoló kerékkel aszfalton vagy sziklán csúszás természetesen felgyorsítja a pusztulási folyamatot, de ha ésszel bánsz vele, akkor 2-3 versenyt le lehet hozni hátsó gumiként is anélkül, hogy érezhetően romlana a teljesítménye, de aztán még persze sokáig jó játszani, edzeni, gravelezni. Én eddig kb. 2-3 hetet használtam, sokkal durvább koptatósabb terepen, mint kéne, de teljesen jól van, még nyoma sincs a kopásnak. Igaz, ha már látszik rajta, akkor az ennél a típusnál kb. a végét is jelenti, mivel itt csak él van, az fog, nem a minta mélység. Ha ez a kis él, mintácska megkopik, onnan már csak az anyag tapadása marad.
Az oldal falara sincs panasz ez idáig, jól tűrte az éles köveket és a felütéseket is, de biztos van az a trauma, ami már sok lehet neki, ez mégis csak egy verseny gumi.
Összegezve, szuper gumi az Aspen, csak tudd mikor és hol használhatod, hol vannak a te határaid az ilyen gyors papucsokkal. Van akinek (mint Schurter) egy saras világkupa pályán is szuper, de van, akinek csak a lightosabb vagy gravel jellegű terepen fér bele, ezekkel tudni kell bringázni, de ha ez megvan, akkor mocsok gyors
Aktuális árak itt: https://boneshaker.hu/kulso-maxxis-29x240wt-aspen-exotr-hajtogathato-721g-337007122?keyword=aspen
„Mindig gyors gumi!!!”