SR Suntour Durolux 38 teszt.

Kell a nagy név a nagy teljesítményhez?

Valljuk be, ha valaki a Suntour nevet hallja, rögtön a hírhedt XCM, XCR villákra gondol, amit persze hibásan, de sokan dirt-street bicajokba rakosgattak régen, aztán szidták, ha letérdelt a technika. Illetve a Marzocchi egy színfoltos időszakára, amikor nyílt fürdősből patronos villákat kezdtek gyártani és az 55-ös villák valahol az út felénél felkoppantak, mert a patron megadta magát, ami köztudottan Suntour gyártmány volt.

Ez mára abban változott, hogy a Suntour szépen a radar alatt megbújva csak-csak beteszi a lábát az extrém oldalra. Látni őket a DH világkupákon, Enduron is, illetve sok-sok Instagramon erősen tevékenykedő, amúgy profi felhasználónál. Na jó, annyira azért mégsem megbújva, hiszen:

  • Tom Pidcock Tokió XCO arany
  • Stefan Peter Megavalanche 2021 arany
  • Stefan Peter Megavalanche 2022 arany
  • LLiam Moynihan Megavalanche 2022 ezüst
  • Jordan Sarrou 2020 XCO VB arany
  • bár nem ma volt, de Kurt Sorge 2015 Red Bull Rampage arany

öregbítették a márka hírnevét!

Szerencsére sok felvétel van, ahol a támogatott versenyzők, riderek lassított felvételben vannak rögzítve, így a wide-fülűbb nézők láthatják, hogy a villák hogyan dolgoznak, mennyi terhet vesznek el a kézről és hogyan követik a talajt.

Azt nem tudom, hogy a Suntour szeretne-e nagyobb szeletet kapni a tortából, amit jelenleg a Fox és a Rock Shox ural, de talán nincs is szükségük rá. Mindezt anyagi értelemben mondom, mert amíg az említett két piaci óriás nem gyárt Marinéni boltba csattogós bicajába egy alap teleszkópot, addig a Suntour igen és nagy pénz a rengeteg OEM stockban van, nem abban, hogy te vagy én veszünk-e két évente új Zeb Ultimatet vagy Fox 36/38-at 1000-1500 €-ért vagy éppen Durolux 36/38-at sokkal kevesebbért! De erről majd később.

Külső jellemzők és esztétika

A mostani teszt alanyán is látszik, hogy mire készült, virít róla és el sem akarják rejteni. Akinek nem lennének ismerősek a felfogatások, annak mondom, hogy van itt agydinamó és teljes kereket lefedő sárvédőnek rögzítési pont. Jogos a kérdés, hogy minek, mert mégiscsak egy 38-as becsúszós, elvileg extrém felhasználásra tervezett villáról van szó. Hát a bevezetőben említett tény miatt, mert ez a villa is kerül OEM ebikeokba, amit majd a német házaspár visz a tengerparti nyaralásra. A Suntour pedig nem hülye, nem gyárt kétféle lábat, csak azért, hogy az egyik funkcionális, a másik meg fancy legyen. (A teszt után kaptam az infót, hogy elvileg 2024-től ez egy szebb irányt vesz és a Suntour szétválasztja a két vonalat, így akinek nem kellenek a rögzítő szemek, olyan lábban tudja majd a teleszkópot megrendelni.)

A szürke szín ugyan unalmasnak tűnhet, de ez a trend manapság. Viszont az árnyalat olyan, amit messziről is felismersz. Van még emellett a standard fekete is persze. Ami a dizájnt illeti, a fehér matricák nem keltenek gagyi érzést és a szürke színhez is nehéz jót választani, de szerintem jó az összkép, bár ebben nem leszek mérvadó, mert én a villáimat többnyire teljesen lecsupaszítom, matricamentesítem.

Minden tekerenytű vagy eleme a villának, szépen van kidolgozva és eloxálva, a kattanások határozottak és jól elkülöníthetők. Nem lehet belekötni.

Összeségében a villa megjelenését tekintve nem tűnik ki a tömegből, de nem is vegyül el. Jól fest, jó a megmunkálás, a festés minősége és nagy pozitívum, hogy míg a két nagy gyártó közül már nem egyszer találkoztam lefestett PM résszel a féknél, amit persze először síkba kellett csiszolni, hogy a fék ne álljon rajta össze-vissza, itt ez megvan gyárilag. Ez nem kifejezett előny, inkább egy elvárható megmunkálás és felületkezelés. Összességében a villa kiállása is rendben van.

Fontos még megemlíteni a tengelyt. Ebben nem a Suntour által erőltetett Q-lock van, hanem egy standard menetes és aztán karral zárható tengely (kapható hozzá külön imbuszos, mint a konkurensek esetében). Viszont más gyártóval ellentétben, szerszámmentesen tudod a zárási szöget és feszességet állítani. Jó cucc, de egy kicsit nekem testidegen.

Ami viszont nagy előny, hogy van hozzá gyári, kemény anyagú sárvédő. Három ponton rögzül, egyszer a fékhíd közepén és másik két helyen az olajozó portoknál és védelmet ad a szimmeringeknek is.

Belső megmunkálás és összeszerelés

Mivel a külsőt az olajozó portokkal zártam, így itt azzal nyitok. Teljesértékű, imbusszal zárt olajozó pontokat találunk mindkét szimmering alatt. Nem csak a bennrekedt levegő kiengedésére alkalmas, hanem direktben a szivacsgyűrűkre tudsz olajat nyomni, fecskendőn keresztül. Ez egy nagyon jó dolog, ha jól alkalmazzuk kicsit lehet tolni a szerviz intervallumokon (de csak nagyon kicsit) és 1-2 ml hozzáadásával drasztikusan lehet javítani a villa mozgását és kenését. Persze ez nem egyenlő egy kisszervizzel, de nagyon hasznos.

Ugyan kint van, mert szemmel is látható, de a szimmeringekről sem a spórolás jut eszedbe, mert a SKF zöld extracsúszós verzióit kerültek a villába és a becsúszó szárak felületkezelése is tökéletes. Utóbbit úgy szoktam tesztelni, hogy az ujjbegyemre cseppentek teleszkóp olajat és elkenem, azt vizsgálva, hogy milyen gyorsan osztódik el, illetve mennyire ül meg az apró egyenetlenségekben. Ebben egyébként eltér a Rock Shoxtól, mert azon jobban megül az olaj, olykor olajfoltos színt hagyva, míg a Suntour esetében homogén marad.

Visszatérve a szimmeringekre, kifejezetten feszesek, így kell nekik idő, míg tágulnak egy kicsit, addig a villa adhat tapadósabb érzést új korában, de ez jelentősen csökkenthető egy 0 km-es olajcserével.

Ha már olajcsere és gyári összeszerelés. A villa szinte csontszárazan érkezett a gyárból. A jobb oldali szimmering alatti szivacsgyűrű száraz volt, a bal oldali teljesen rendben volt. A lábban olajos zsír volt végig kiülve a láb belsejére, ennek ellenére a villa meglehetősen jól mozgott, de rögtön tudtam, hogy valami turpisság van a dologban, mert hő hatására kicsit változott a villa mozgása. Mindegy, szétszedtem, kapott friss olajat a lábba, zsírt a szimmeringek alá és jó alaposan meg lett fürdetve a szivacsgyűrű is olajban. Mondanom sem kell, hogy az amúgy is jól mozgó villa, hirtelen teljesen más képet mutatott és bekötött szemmel nem tudtam volna megmondani, milyen gyártó villáját mozgatom, csak azt, hogy biztos a felső polcok valamelyikéről van. Egyébként a gyártó nem látja el akkora supporttal a felhasználót, mint a többiek, nem igazán találtam olajmennyiségre és viszkozitásra vonatkozó ajánlásokat, de szerencsére a hazai forgalmazó készségesen állt rendelkezésemre. Itt meg is kell említenem, hogy egy ekkora villában bőven van hely, ezt azért mondom, mert sok hasonló méretű teleszkóp esetében a lábba, mindössze 15-20 ml olajat írnak elő. Én ettől a sajátomba is többet rakok kicsivel és a Durolux 38 esetében is kikértem a forgalmazó véleményét, mivel a lábban bőven van hely, javaslatuk szerint 30 ml-ig simán mehetett bele.

A szerelése egyébként Fox-szerű, tehát a nyomórudak kijönnek a láb alján és azokra megy rá egy hatlapfejű anya, nem úgy, mint a RS esetében, hogy a láb aljába szorul bele a nyomórúd, ami üreges. Igazából ez mindegy, mert, ha itt valami error van, az mindenhogyan kellemetlen és nehezen orvosolható. Bár RS esetében nekem már törött bele csavar a nyomórúdba, konkrétan a dobozból kivétel utáni szétszedéskor (gyári hibás volt a csavar) és könnyebb volt a nyomórúdból kitekerni a benne maradt részt, mint szerintem a nyomórúdra rágyógyult vagy elnyalt anyát leválasztani.

Belsőleg egyébként megint csak igaz, hogy ha nem tudnám milyen villát szerelek, nem tudnék semmi rosszat mondani. A patronos oldal minden villában ilyen, a levegős oldal sem különbözik semmiben, csak annyi műanyag van benne és olyan helyen, ahol nem számít semmit.

Amiben eltér, hogy míg a többi gyártó egyszerű kemény tokeneket használ a levegős oldal térfogat csökkentésére, addig a Suntour kemény és puha tokeneket is alkalmaz és ezeket kombinálva is lehet a villát finom hangolni.

Menet közben

Amit elsőre észre fogsz venni, hogy hangos. Bár ez relatív, de tényleg tök hangosan szuszog a villa. Talán a régebbi solo air-es RS villáknak volt ilyen hangja. Nem tudom valakit zavar-e, engem nem, igazából kis idő után már észre sem vettem, aztán a Mecsek Enduros versenyről készült videóimban lepődtem meg, hogy ott is áthallatszik néhol.

Ami másodikra fog feltűnni, hogy a villa nagyon jól tart, pedig nagyon hamar egyenlít a pozitív és negatív kamra között a nyomás. Mivel régen mentem már Fox villával, így csak az RS-hez tudom viszonyítani. Az RS-nek az út eleje nagyon puhán indul meg, még az újabb C1 DebonAir-rel is, a Durolux 38 kicsit (leheletnyivel) nehezebben, de míg az RS elég homogén módon mozog tovább és várod a csodát, hogy a kompresszió és egyebek tegyék a dolgukat, addig a Duroluxnál minden érzel. Érzed, hogy megindul, hogy vajpuhán tovább mozog és hogy meddig indokolt mozognia és milyen akadályon. Nagyon összeszedett a mozgása. Amiért magasabban tartja magát, lejjebb is kellett tennem a kormányt kapásból egy 5mm-es hézagolóval, illetve ez a meredek mászásoknál is kicsit fura volt eleinte, de szokható volt. Ez nem csak azért volt, mert jobban tartja a villa magát, hanem mert azonos út mellett közel 1 cm-rel magasabb a beépítési magassága is, mint a konkurenseké. Szóval felfelé mászásnál emiatt lehet, hogy kell egy kicsit configolni, meg a geon is fog némit változtatni. Hogy pontosan mennyit, az jó kérdés, de régi iskola szerint, ha a villa útján emelsz 1 cm-t (itt most csak a beépítési magasságon), akkor az kb. 0,6 fokot változtat a fejcsőszögön és a nyeregvázcsőszögön és 3-6 mm-t tud emelni a középcsapágyház magasságán is.

A funkciókat tekintve ez egy R2C2-es villa, ami annyit tesz, hogy van benne magas- és alacsony sebességű kompresszió (HSC, LSC) és visszaútcsillapítás állítási lehetőség (HSR, LSR). Minden kattanást jól érzel, a HSC csak 5 kattanás és egyértelmű a különbség a két végpont között. A sok beállítási lehetőség nem hiszem, hogy ijesztő kell legyen, van aki szeret ezzel játszani és kísérletezni, ha pedig pár alap felfüggesztésre vonatkozó alapot is tud az ember, mint pl. minél több HSC adsz rá, annál több LSC-t kapsz, így elkerülhető a teljesen idióta mozgás. Ha nem megy, akkor egy kis utánajárással, önképzéssel ezek kiküszöbölhetők, de ez el is várható egy ilyen szintű villánál. Akinek ez már most fejtörést okoz, az maradjon egy sima alap állításokkal rendelkező villánál.

Ami harmadikra (ha a dobozból kivéve nem vetted volna észre) fel fog tűnni, a súly. És mint golyóálló Borisztól tudjuk, „a súly, a megbízhatóság jele”. Mondjuk a 38-as becsúszók, a drabális méretű fékhíd biztosan mind hozzátesznek, de a 2617 g súly, amit saját mérlegen mértem, elég forró. Nem én vagyok finnyás és a bringám amúgy is dög nehéz, de azért fél kiló többletet megéreztem az első pár alkalommal. Cserébe a fékadapter súlyát megspóroltam (haha), mert követlen 203-as felfogatás van csak, mondjuk ekkora villához nem kérdés, hogy nincs olyan ember, aki ekkora átmérő alatt használna féket.

A súllyal és a közvetlen fékfelfogatással, meg a drabális kialakítással meg is érkezik az indokolatlan merevség. Merthogy a villa olyan merev, hogy az első pár alkalommal még gondolkoztam, hogy ez mennyire jó dolog. Az is igaz, hogy 160 mm-re volt összehúzva, ami ennél a modellnél a minimum. Külföldi fórumokon próbáltam infókat keresgélni és a németeknél találtam rá, hogy egy Zeb 180 mm rugóút mellett tudja azt a merevséget, mint egy Lyrik 160 mm mellett. Ez meg is magyarázza dolgot, bár azt mellé kell tennem, hogy olvasgatva a külföldi teszteket (akár Durolux 36 vagy 38-tól), mindenhol arról számoltak be, hogy a Suntourok kategóriájukban merevebbek, mint a konkurens villák. A lényeg, hogy a merevségbeli különbség kiugróan magas. Az első tesztkörök a lokál pályákon voltak, Hárs-hegyen Sziklakert, Trinity, Contest és inkább volt fárasztó a dolog, mint üdítő. Kicsit engedtem a nyomásból, meghagyva a kompressziós beállításokat, aztán fordítva, de az eredmény szinte ugyanaz volt még mindig. Próbálkoztam a nyomás megtartásával és a kompresszióból levenni, de úgy nem tudtam összhangba hozni a rugós tagommal. Aztán maradtam a kicsit alacsonyabb nyomás és magasabb kompresszió mellett, hogy a hidraulika végezze inkább a munkát és mentem a komolyabb pályákra, mint pl. NoComment és a Libegő felső vagy csak a meredeksége miatt Pite hard és még 1-2, ami nagyon kicsi szakaszokban, de talán ki tudja hozni a villából a valódi önmagát. Elmondható, hogy a villának meredekség és tempó kell. Akkor már tényleg segít, de azt is úgy, hogy megtanít pontosan biciklizni. Míg egy Lyrik hajladozik és eldolgozza hajlásból az esetleges pontatlanságokat, addig a Durolux 38 nem hajlik, csak mozog le és fel, te pedig kapaszkodsz. Ha tudod a pályát és vannak benne ocsmánykodós részek, akkor simán bekínálhatod elsőkerékre a köveket vagy bármilyen akadályt, kanyarban sem fog megnyaklani és szinte kéri a becsapódást. Erre teremtették.

Szóval nekem kellett egy kis idő, mire megszoktam a merevséget, az ezzel járó előnyöket és hátrányokat. Viszont mai napig nem tudom, kell-e ez itthonra. Oké, nyilván külföldre is lehet menni évente jó pár alkalommal, de többségében itthon bringázik az ember. A merevséget élesben is össze tudtam hasonlítani, mert pont a Mecsek Enduro utáni napon teszteltem a 2023-as Merida One-Sixtyt és abban egy 170 mm-t mozgó Zeb Ultimate dolgozott, jóformán lobogott ehhez képest, nem kívánt akkora agresszivitást és fáradtan is tudtam vele menni, mert kicsit megengedőbb volt.

Mosolyszünet

A teszt akkor igazi teszt, ha nem minden piros és gömbölyű. Nagy boldogság volt menni a villával, mert annak ellenére, hogy az én bringámba, ekkora rugóút mellé túl merevnek értékeltem, kezdtem megszokni és iszonyatosan letojni merre megy az első kerék, ekkor jöttek a dementorok és vitték el a jókedvemet. A villa kicsit több, mint egy hónap, jó pár alkalom és egy versenyhétvége után megszűnt használni a teljes útját és 130 mm-nél véget ért a buli egy hangos csattanással. Azonnal felkerestem a forgalmazót, adtak pár tippet, de a vége az lett, hogy vissza kellett vinnem és a patron légtelenítése oldotta meg a problémát. Átszivárgott némi olaj a PCS dugattyú tetejébe.

Mi az a PCS dugattyú? Ez gyakorlatilag egy sebesség érzékeny szelep, ami arra lenne hivatott, hogy a levegőt és olajat jobban elkülönítve tartsa patronon belül. Ezzel csökkentve a kavitáció mértékét és növelve az egyenletesebb, kiszámíthatóbb működést.

Külföldi tesztekben olvasható, hogy az R2C2-es patronosak többeknél produkálták ezt, a sima RC2 nem. Mióta a villa visszajött, ez a hiba nem jött elő és minden állítás működik.

Egy dolog volt még fura, hogy a tokenek számának változtatásakor, ahogy fújtam fel újra a villát az igényelt nyomás szignifikánsan más volt. Értem ezalatt, hogy addig 65-72 psi között mentem a villával, miután a tokeneket megvariáltam 115 psi környékén álltam meg ugyanazzal a sag értékkel. Igen tudom, hogy alapból ez nem lenne probléma, mert némi különbség elvárható, de nem 40-50 psi nagyságú különbség, főleg, hogy nem az összes, csak 2-3 tokent vettem ki, a gyárilag installált 6 db-ból.

Összegzés

Azt gondolom, hogy ezt a villát 180 mm rugóút mellett kell és érdemes használni, nagy ugrásokra, komoly bikeparkos napokra vagy fénysebességgel közlekedni, egy arra megfelelő vázban. Vagy egy ebikeba lehet még nagyon jó választás, ahol a túlsúly tol lefelé és kell valami, ami megtart. A villa megfelelő beállítás után simítani fog mindent és nagyon tervezetten fogja eldolgozni az akadályokat, nem lesz fölösleges bólogatás, pattogás.

Árát tekintve is bomba vétel lehet, jelenleg 272 900 Ft a magyar piaci ára. Összehasonlításképpen, ugyanúgy 29”-os kerékmérettel, 44-es offsettel és 180 mm rugóúttal (külföldről!) egy Zeb Ultimate legolcsóbb ára 800€, míg egy Fox 38 Elite kicsit több, mint 1200€, a factory Kashima verzió pedig kb . 1350€ körül mozog. Ezek átszámolva is 320 000 Ft és 478 valamint 530 000 Ft környékére esnek.

Ha legalább 70%-ban itthon bringázol, akkor érdemes egy pillantást vetni a Durolux 36-ra. Tudja a funkciókat, mint a nagytesó, ott is több rugóútból lehet választani, de pont annyival könnyebb és kevésbé merev, ami ideális hazai és külföldi enduro felhasználásra.

Hátszelet!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like