Nem olyan régen alkalmam volt tesztelni a Merida egyik legújabb, és számomra legérdekesebb országúti bicóját, a Merida Scultura 6000-et, a Merida Concept Store jóvoltából.
A váz maga majdnem ugyanaz, amit ősszel teszteltem, a különbség annyi, hogy ez a „kistesó”, nem a CF5 hanem a CF3 karbonszövetből készült, ami egy kicsit nehezebb, és papíron kevésbé merev. Bevallom őszintén, én az utóbbiból semmit sem éreztem, de a súlyban sem nagy, mindössze 150g a különbség, a geometria pedig teljesen ugyanaz.
Két színben érhető el, Balck Gray és White Gray, nálam az utóbbi verzió volt, a valóságban ez szürkés-fehér színt jelent. Nem csillog, nem villog, egy elegáns letisztult képet mutat magáról. De kapható Black Gray színben is.
Ugyanazokat az aerodinamikai fejlesztéseket megkapta, mint a csúcs váz, szép széles a tám villa, keskeny a fejcső, és a villában is van bőven hely, belefér akár a 35 mm-es gumi is gyárilag 28-assal szerelik. A váz egyébként külön is megvehető és élettartam garancia van rá!!!
Érdekes, hogy manapság igen elterjedt lett, hogy nagyon vastag csövekkel dolgoznak a gyártók, így minél könnyebb kialakítani a jó légellenállású vonalakat, de a Meridának mégis sikerült vékonyabb csövekből összerakni ezt a vázat. Ennek köszönhetően sokkal szolidabb képet mutat magáról, és nem utolsó sorban nyilván könnyebb is.
Szerintem nagyon jó, hogy az új Scultura ugyanazokkal a geometriai adatokkal bír, mint a Reacto, az aeró modell, szóval, ha valaki váltana, vagy esetleg akarna mindkét modellből, elég egyszerű lesz a döntés.
Ami miatt a leginkább érdekelt ez a kerékpár, az az új, elektromos, 105-ös szett. Szerintem nagyon jó döntés volt a márkától, hogy a szett piacra dobása után egyből csináltak egy karbon bicót, ezzel az új váltórendszerrel. Ahogy az összes gyártó évek óta előhozza a megfizethetőbb karbon vázas modelleket, itt volt az ideje, hogy egy elektromos szett is legyen rajta, amit nem feltétlen a versenyzőknek szánnak.
Kívülről, szinte minden majdnem ugyanolyan a 105-ös szetten, mint az Ultegrán vagy a Dura-Acen. Persze tudjuk jól, hogy az a „majdnem” azért az ott van, ami a különbség a három szett, neve és ára között.
Gondolok itt leginkább a súlyra. Kicsit nehezebb, pontosan 375 grammal mutat többet a mérlegen az Ultegránál, és 511 grammal a Dura-Acenél.
Designere nagyon hasonlít a másik két szettre, minimális különbségek vannak. Ez sok szempontból pozitív, mert a fékváltókar rettentően kényelmes. Nagyon sokféleképpen meg lehet fogni, mégsem bumszli nagy, illetve jó nagy gombokat kapott, így kesztyűben, vagy lefagyott ujjal sem váltunk mellé. Viszont, ami nincs beleépítve az a váltókar tetején lévő gomb. Valaki a computere lapozgatására használja, van, aki ott is szeret váltogatni, mindenesetre én úgy gondolom, azért enélkül is lehet élni.
A váltásra sem lehet panasz, az első és a hátsó váltó is szuper pontosan teszi a dolgát. Ezt is, mint a többi Di2 szettet, a pici gombbal a váltón, illetve az applikációval lehet állítani. A Dura-Acehez képest egy kicsit lassabb ugyan, de az Ultegrával összehasonlítva nem érzek különbséget.
Sokszor egyébként nem is a váltón múlik a váltás sebessége, pontossága, hanem a lánc, és a fogaskoszorú minőségén, fogkiosztásán. Természetesen el fogja váltani a 11-34-et is szépen, simán, amivel szerelve van, de természetesen a 11-30-nál kisebbek az ugrások, ezért a sorhoz közelebb állított váltóval gyorsabb is lesz.
Az új 105-ös hajtómű is szép modern vonalakat kapott, ahogy az összes többi alkatrészen, ezen is csak egy picit látszódik a leegyszerűsítés, funkcióban meg nem érződik semmi. Mivel a gyártó leginkább a hobbi felhasználásra szánta mind a szettet, mint a kerékpárt, ezért 50-34-es fogaskerekekkel szerelte fel. A legkönnyebb áttételben bármilyen emelkedőn forgós áttétellel lehet vele menni, illetve a legnehezebb is csak 60 km/h felett forog ki.
A fékekre sem lehet panasz, sőt! Megkockáztatom, hogy jobban is fognak, mint a felette lévő kategóriák. Ami a versenyzésnél pozitív, hogy könnyebb anyagból van készítve, az néha-néha visszaüt a funkcionalitás terén. Sokszor láttam már olyat, hogy top versenyzőknek például XTR helyett XT fék van fent, mert egész egyszerűen jobban fog. Hasonló érzésem van egy kicsit ezzel az új 105-ös fékkel is. Országúti fékek közül talán a legjobb, amivel valaha találkoztam. 160-as tárcsákkal van szerelve elöl-hátul, ennek (is) köszönhetően olyan gyorsan meg lehet állni velük, mint 5-8 évvel ezelőtt egy montis tárcsafékkel. Sima, nem hűtőbordás tárcsákkal van szerelve, de szerintem ennek csak egy 20 kilométer hosszú alpesi lejtő alján lenne jelentősége, de ott sem sok.
A kerekeket a Merida saját maga szolgáltatja. Alacsony felnis, alumínium, de a trendeknek megfelelően már toubless ready kerék van benne. Gyárilag sima belsővel és normál gumival adja, de a lehetőség rajtunk áll, hogy felfejlesszük kicsit, ha ahhoz van kedvünk.
Nem fogok hazudni, ez a gyengébbik része a bicónak. Nyilvánvalóan érthető a gondolkodásmód. Valahol muszáj volt meghúzni a határt, hogy egy jó áron lévő elektromos szettes, karbon bicót összehozzanak. Mindennapos edzésre, élmény bringázásra tökéletesen alkalmas, de ha valakinek számít a teljesítmény, gondolkodik GranFondókban, vagy hazai versenyekben, érdemes lehet lecserélni egy könnyebb karbonkerékre.
A tapadásért egy Continental Grand Sport Race gondoskodik, ami normál körülmények között 100%-osan helyt áll.
A kiegészítőket tekintve ugyanúgy a saját márkát részesíti előnyben, tehát Merida Expert alumínium nyereg, nyeregcső, és kormány van benne, egy FSA alumium kormányszár mellett.
Nagyon tetszik az a trend, amit egyelőre csak a Meridánál láttam országúton, hogy meg akarják könnyíteni az életünket, és különböző szerszámokat „építenek bele” a kerékpárba. Ennél a bicónál konkrétan egy minitool kapott helyet a nyereg alatt elrejtve, ha bármi baj lenne hamar orvosolni tudjuk.
Menet közben pont azt kaptam amire számítottam. Egy nagyon fürge mozgékony kerékpárt, jó mászóképességekkel. Ez a váz egyértelműen arra lett tervezve, hogy hegyeket másszunk vele. Legyen az a Stelvio, vagy akár csak a Jánoshegy, biztos vagyok benne, hogy aki rápattan, nagyon fogja élvezni vele az emelkedőket. Meg persze a lejtőket, ugyanis lefelé is lehet ám vele hasítani. A kanyarokat szépen veszi, nagyon jól fordul, illetve ahogy fentebb írtam, a megállással sem lesz baj.
Én 5 éve megyek már elektromos szettel, de még mindig nagyon élvezem ahogy évről évre javulnak kicsit, és egyre gyorsabban, pontosabban váltanak. Aki viszont most akarja lecserélni, és esetleg ez a 105-ös szett lesz neki az első, annak egy álom fog valóra válni, biztos vagyok benne. Az előző generációs Utegra vagy Dura-Ace szettnél, szerintem ez jobb.
A kerékpárt olyan embereknek ajánlom, aki már régóta gondolkodik az elektromos szetten, és szeretne egy megfizethető árú modellt kapni. Aki szeret hegyeket mászni, nem csak a síkon tekerni, esetleg intervallozgat, versenyezget hébe-hóba. Nagyon hasonló élményt fog kapni, mintha egy csúcs bicón ülne, csak közben nem kell rákölteni egy komolyabb autó árát.
EZ EGYÉBKÉNT EGY TEZSTBRINGA , AMIT A MERIDA CONCEPT STORE-TÓL KAPTUNK, DE BÁRKI MÁS IS KIPRÓBÁLHATJA NÁLUK. S ÉS L-ES MÉRETBEN. Ez egy szuper lehetőség, hogy vásárlás előtt kipróbálhatod, így biztos lehetsz abban hogy jót választasz.
Árak és további infó: https://bikefun.hu/product/merida-scultura-6000-105-di2-feher-fegyverszuerke
1 comment
Milyen fotdulaton kell tekerni az 50es lánckereket 60as sebességnél?