A Német Ergon régóta éllovasa a markolatgyártásnak, régebben főleg az ergonomius komfort markolataikkal váltak ismerté, ma már a versenysport vonalon is a legkedveltebbek közt vannak.
Nem ez az első Ergon markolat, ami szó szerint a kezünk ügyébe kerül. Teszteltük már a Ergon GE1 EVO és Ergon GXR-L modelleket is korábban és azokat is imádtuk, az egyik bringámon most is a GXR-L figyel otthon de az egy merev trail bringa. A GD1-et az Ergon kimondottan DH és Hard enduro használatra tervezte Rémy Metailler és Vali Höll segítségével.




De lássuk mit is tud a gyakorlatban
A tesztet egy 4 hónapos dél spanyol trippen „végeztük”, azaz végig ez volt (van, lesz) a bringán. Most lassan 3 hónapja nyúzom, és nagyon elégedett vagyok vele. Mindig, minden helyzetben kényelmes és jó fogást biztosít, enyhén ergonomikus, alig észrevehető első ránézésre, de használat közben pont ad egy kis extra stabilitást és kényelmet a kialakítás. (Bár ha őszinte akarok lenni pont leszarom mitől jó, a lényeg hogy jó). Ezek a tulajdonságai nem csak a jobb kontrol miatt fontosak, hanem lassabb alkarfáradást is eredményez. Ehhez persze hozzájárul a viszonylag nagy, a belső részen kb. 30, kívül 32mm körüli átmérője is, de ebben is van választási lehetőség, van egy slim verzió 28,5/30mm es mérettel a kisebb kezűeknek.
Az amúgy német országban gyártott gumikeverék nagyon jól tapad, így mindig stabil a kapcsolta vele. Szárazon, kesztyűvel tökéletes, de kesztyű nélkül is teljesen rendben van. Izzadt csupasz kézzel is egész jó, de nyílván ilyenkor már nem beszélhetünk optimális kontaktról. A mintázata elég összetett, a bordák kialakítása olyan hogy az a lehető leginkább gátolja a kéz nem akaratlagos elforgását és lecsúszását a markolatról. Az alsó részén ahova az ujjak lehajlanak, vannak magasabb bordák is a mintázatban, ami főleg akkor lehet hasznos, ha saras lesz a markolat. A belső szélén, a bilincs mellett pedig van egy kicsi perem, ami igazából arra jó, hogy action közben is könnyen megtaláld a helyet a kezednek a markolaton.


Amit külön kiemelnék még az a tartóssága, ahogy írtam kb. 80-90 napja használom, igen intenzíven, de a kopásnak a leg minimálisabb jelét sem látom. Lehet ez nem mindenkinek fontos, de én azért adok érte egy plusz pontot, már csak azért is mert a 13.100-16.800Ft-os ár (színtől függ) azért nem kevés, de mindjárt ha évente és nem kéthavonta kell cserélgetni.
Bár a rögzítés csak egy csavaros, de mocsok stabil, nekem nem sikerült elfordítani szándékosan sem. És nem torzul-csavarodik a markolat a bilincs mellett sem. Viszont az egy bilincses megoldásnak köszönhetően így szélesebb kormányfogás lehetséges.
A hozzá járó kormányvég dugó is nagyon jól bírja, túl vagyunk pár esésen és eldőlésen, de nem szakadt le vagy csúszott be a kormányba. Szerencsére a combomba sem, pedig egy peches esésnél gyakorlatilag bele állt, ha nincs dugó a kormányon, akkor át is szúrja így csak rettenetesen lezúzta. Nem tudom van-e olyan, aki kétségbe vonja eme apró alkatrész létjogosultságát, ne tegye, nagyon csúnya nyársalástól menthet meg, nem véletlen kötelező még XCO versenyeken is.
Súlya 118g, ez kb. egy átlagos jó súly, de ebben a szakágban sokkal fontosabb a jó fogás, mint pár gramm ide vagy oda.

A nálam lévő verzió zöldes, hivatalosan fagyott moha színe egyedi és telitalálat, mint ahogy az olajos lila fényű bilincse is . De elérhető fekete, szürke és narancs színben is.
Összegezve nagyon jó a cucc, és nem csak DH-ra. Jó a fogása, stabil és kényelmes, egész napos rideok után sem érzem, hogy nyomna vagy fáradna rajta a kezem. Igazából soha nem volt semmi negatív élményem vele, teljesen el lehet feledkezni róla, mert annyira jó. Nem találok benne hibát sehol.
Aktuális árak és részletek itt: https://boneshaker.hu/ergon-1438/dh-markolatok-1444