A nyereg a bringa legkényesebb darabja. Egy kényelmes példányon órák múlva is jól érezzük magunkat, míg egy kényelmetlen már rövid idő után fájdalmat okozhat és elrontja az egész napot. Ez a versenyzőknél koncentrációs problémákat és ezáltal teljesítmény csökkenést okozhat, főleg hosszabb távokon. A hobbi bringásoknak meg egyszerűen csak megkeserítik a pillanatot és elveheti a kedvét a folytatástól. Igaz idővel az ember hátsója tud némiképp alkalmazkodni, edződni és kényelmesebbnek érzi ugyanazt a nyerget, ha rendszeresen használja, de azért hatalmas előny, ha erre nem igazán van szükség, mert alapból kényelmes. Mi most hoztunk pár nagyon jó nyerget, melyeket alapos próba után bemutatunk, hogy mi milyennek éreztük.
Prologo Nago R4 PAS 137
Bevallom sosem szerettem a régi Nago nyergeket. Mostantól igen!!! Igazi Sport nyereg, de a legjobb fajtából való. hagy szabadon mozogni mégis kényelmes még hosszú távon is. Egyenes kialakítású nem süppedsz bele, így jól lehet rajta előre hátra mozogni, ha kell, ezzel sokat segítve a terepen is. De annak ellenére, hogy ilyen a kialakítása, mégis hibátlan a kényelme, persze nem túrázni hobbi ridereknek, hanem a rendszeresen tekerőknek. A maximális kényelem érdekben kapott egy Perineal Area System néven futó kialakítást, ami egy a nyereg ülőfelületén alkalmazott kivágás, ez csökkenti az érzékeny területekre nehezedő nyomást, és javítja a vérkeringést.
Valahogy tényleg van egy olyan érzése az embernek, hogy ez egy teljesítmény orientált kialakítású nyereg.



Design: Nagyon szép sportos formájú nyereg
Anyaghasználat: Minden részletben prémium, Sín Tirox acél
Forma: Sportos rövid, a mai sportos trendeket követi. A nyereg test feszes merev, így mint egy sportkocsi. 137mm/245mm, de létezik 147mm széles verzió is.
Párnázottság: Optimális sport célokra
Kényelem: Kimondottan kényelmes a sportos kategóriában, keményebb sűrűbb a párna töltő anyaga, de pont ettől lesz kényelmes a sportos felhasználók számára.
Súly: mindössze 197g!!
https://bikefun.hu/product/nyereg-prologo-nago-r4-pas-tirox-137-hard-fekete
Ergon SMC Core Men
Ez egy kimondottan a kényelemre kihegyezett modell az Ergontól, jó vastagon van párnázva és a kialakításának minden részlete azt tükrözi, hogy valóban a maximális kényelemre törekedtek. Ez sikerült is ráadásul úgy, hogy mellette megmaradt a sportos forma és érzet is. A CORE BASF Infinergy®-ből (E-TPU/zárt cellás részecskehab) készült párnázat tényleg ad egy extra kényelmet az SMC Core nyeregnek. Természetesen ez is két méretben készül.



Design: Valahol félúton a sportos és a kényelmes közt, de modern és szép.
Anyaghasználat: Szuper, mindenhol a minőség érzetét kelti.
Forma: Ergonomikus, és elég jól megtámasztja a rider derekát, ami szerintem sokkal pihentetőbbé teszi a hosszú tekeréseket.
Párnázottság: A BASF segítségével fejlesztett habbal van vastagon megtömve, ami tényleg mocsok kényelmessé teszi
Kényelem: Ez volt a fő szempont szerintem a tervezés során, kicsit nagyon és vaskosabb, mint a többi nyergük, de cserébe egész napos ride után is kényelmes marad.
Súly: 345gramm
https://boneshaker.hu/nyereg-ferfi-ergon-smc-core-fekete-ml-337008734?keyword=Ergon%20SMC%20Core
Selle SMP Composite
Nagyon igényes darab, minden eleme kézzel készül olasz országban.
Mintha a se..mről mintázták volna, tökéletesen illeszkedik, de mivel szivacs gyakorlatialg nincs a valódi bőr alatt, így egy nagyon jó betétes gatya elengedhetetlen. Viszont a forma az tényleg szenzációs. Nagyon tetszik a hátsó rész felemelkedése, én szeretem az olyan nyergeket, amik kicsit támasztják a derekam, így kevésbé megterhelő, ha keményen nyomom. Nagyon szabad mozgást biztosít a lábaknak és tényleg érződik, hogy a prosztata környékén nincs semmi nyomás. Akinek ez fontos és mégis sportos nyeregre vágyik, annak a Selle SMP Composit lehet a befutó. Különlegessége, hogy a AISI 304 elnevezésű üreges rozsdamentes acél pálca cserélhető benne, ha netán megsérülne, valamint, hogy kilenc színben érhető el.
De ez egy sport nyereg, nem koca bicajosoknak való, ők az alakalmi tekerések során nem tudnák megszokni ezt a keménységet a fenekük így inkább a párnázottabb modelljeiket ajánljuk.




Design: Egyedi és különleges, nem biztos, hogy mindenkinek tetszik, de sugárzik róla a minőség.
Anyaghasználat: Csak a legjobbak, valódi bőr és titán pálca
Forma: Karcsú, kemény, sportos, de brutál ergonomikus
Párnázottság: Minimál
Kényelem: Kategóriájában szuper, értsd úgy, hogy a nagyon aktív felhasználóknak szánt nyergek közt. Nem hétvégi tekerésekre van.
Súly: 210gramm
https://bringaland.hu/smp-composit-nyereg-35752?keyword=smp
Selle SMP Well M1
Mit szépítsük nem ez a legszebb nyereg, amit életünkben láttunk, de mikor ráülsz, akkor azért felmerül benned a kérdés, hogy mi a fontosabb?! Egyszerűen zseniális, még több óra tekerés után betétes gatya nélkül is élvezetes rajta ülni. Pedig ránézésre szembe megy mindennel, amit eddig a nyergekkel kapcsolatban elképzeltünk. A gyártó Ebike specifikus nyeregként hozza, de ez nem jelenti azt, hogy csak azon lenne használható.
Mi leginkább olyanoknak ajánlanánk, akiknek a kényelem mindenek előtt, de mégsem egy nagy fotel formájú és méretű nyeregre vágynak. Igazi hosszú távú tekerésekre való és/vagy hobbi felhasználóknak készült szuper kényelmes nyereg. Fekete és fehér színekben érhető el. Valamint létezik belőle GÉL-es verzió, amit a forgalmazó, a gyártó és mi is inkább offroad felhasználásra ajánlunk, a jobb rezgéselnyelő képessége miatt.




Design: Klasszikus SMP forma, nem ez a legszebb nyereg a világon
Anyaghasználat: Ezen a téren is láttunk már jobbat, elég műanyagos, de a cserélhető pálca az jó dolog
Forma: Klasszik SMP ergonomikus forma
Párnázottság: Kimondottan vaskos
Kényelem: Csillagos ötös, akár betét nélkül is neki lehet indulni bármekkora útnak, napokra.
Súly: 380gramm
https://bringaland.hu/smp-well-m1-gel-nyereg-40177?keyword=Smp%20m1
Ergon SM Pro Men
Nekem ez szerelem volt első látásra és ráülésre. Kimondottan szép sportos forma, ami ugye inkább az én világom, mint a túrásabbak. Viszont emellett rögtön az volt az érzésem betét nélküli gatyával is hogy ezzel bármeddig el tudok tekerni. Persze a kényelem mindig szubjektív, de nálam ez telitalálat. A gyártó is kimondottan a hosszabb tekerésekre ajánlja bármilyen felhasználási területről is legyen szó. Ezzel mi is egyetértünk, bár szerintem rövidtávon is szuper. Két méretben készül.
Kis kiegészítés hogy az Ergon készített egy saját, otthon, bárki által használható fitting eszközt, és részletes leírást a nyergeik testedhez állításához, hogy ne csak érzésre szereld fel a nyerget, hanem szinkronban a tudománnyal és az ő elképzelésükkel. https://www.ergonbike.com/en/product-details.html?a=bikefitting&anr=48100012&s=fittingbox




Design: Nagyon szép és sportos forma
Anyaghasználat: Igényes minőségi anyagok, TiNox sín
Forma: Sportos, de mocsok kényelmes. Elég ergonomikus, hagy szabadon mozogni és minimálisan támasztja a derekam is.
Párnázottság: Sportosan vastag vagy vékony, szóval kb. közepesen párnázott, ami a sportos felhasználáshoz még nem sok, de a hosszabb túrákhoz már elég.
Kényelem: Zseniális, nagyon bejött.
Súly: 235gramm, ami kimondottan jó egy kényelmes endurace nyeregtől, főleg ebben az árban. https://boneshaker.hu/nyereg-ferfi-ergon-sm-pro-stealth-sm-337005241?keyword=Ergon%20sm%20pro
Prologo Scratch M5 Tirox 140
Ez a nyereg elérhető középen lyukas (PAS) és teli verzióban is. Igaza a teli is lágy középen, ott nincs műanyaga párna alatt (Ennek a „fícsörnek” Active Base System” a neve, egy a nyereg vázán alkalmazott kivágás, ami csökkenti az érzékeny részek terhelését, fokozza a komfortot) . De amúgy ugyan azok, és persze van belőle több méret is.
A típusnál alkalmaznak még egy MSS Technológiát is a Multi Sector System: a nyergek különböző szekcióin alkalmazott eltérő párnázási technológiák a nyereg minden pontján biztosítják a szükséges teljesítményt és komfortot.
Elsőre kicsit furcsa érzés volt rajta, de nem rossz csak máshol éreztem a nyerget, mint általában. Ez kb. 5percig tartott és aztán ez az érzés totál elmúlt és olyan volt mintha nekem gyártották volna. Tökéletes mozgás szabadság mégis perfekt kényelem a vékonyabb párnázottság ellenére is. Több óra tekerés után sem volt semmi fájdalom vagy fáradtság. Nagyon szerettem. Igazi sport nyereg amúgy Secratch, közepesen vékony a párnázottsága, de így is fullos a kényelem. Szerintem ez minden tekerős szakágban megállja a helyét, sőt kimondottan jó lehet hosszú távra is. Mindkét verzió elérhető 140 és 147mm es szélességgel is. Hossza 250mm




Design: Gyönyörű, modern, vagány, sportos
Anyaghasználat: Hibátlan, Sín Tirox acél
Forma: Sportos rövid , az orr rész megfelelően széles ahhoz, hogy előre csúszva is kényelmes legyen
Párnázottság: Vékonyabb, de nagyon jó fajta
Kényelem: Max pont.
Súly: 212 gramm
https://bikefun.hu/product/nyereg-prologo-scratch-m5-agx-140-tirox-hard-fekete
Selle SMP VT30
Valahol félúton van az M1 és a Composite közt. Azaz sportosabb minden tekintetben az M1-nél. Emiatt az első próba során kényelmetlenebbnek tűnhet attól, de ha sokat tekersz, akkor mégis ez a jobb választás. Szabadabb mozgást biztosít, és a keményebb töltőanyag is jobb az aktívabb felhasználóknak. Aki sokat teker, annak nem az a fontos, hogy sok és puha töltő anyag legyen. Szóval ez egy igazi endurance nyereg, ami egyaránt jó hobbi és aktív bringásoknak is. Ennek okán carbon verzió is elérhető belőle. Természetesen ennek is létezik Gél-es verziója, amit hasonlóan az M1-hez inkább montis/garveles vonalra ajánlunk.




Design: Sportosabb, de ez is hordozza az SMP nyergek sajátos forma jegyeit, ami vagy bejön valakinek vagy nem.
Anyaghasználat: Közepes, elég műanyagos
Forma: Sportosabb, kecsesebb
Párnázottság: Sportosan kemény, de párnázott
Kényelem: Sokkal sportosabb, mint a M1, de azért érződik, hogy itt is a nagyon ügyeltek a kényelemre.
Súly: 320gramm
https://bringaland.hu/selle-smp-vt30-gel-fekete-nyereg-226616?keyword=smp%20v%2030
Ergon SM E-Mountain Men
Körülbelül azt lehet elmondani róla, mint az SM Pro Men-ről. Ez is baromi kényelmes, de még sokkal komolyabb támasztás van rajta hátul illetve olyan, mintha valamivel még nagyobb mozgás szabadságot adna, de ez lehet csak a miatt volt, mert eleve a keskenyebb verzió volt nálam. Eredetileg kimondottan E-bike felhasználásra tervezték, ahol amúgy kicsit máshogy ül az ember és nem ficereg annyit, a hát is egyenesebb tehát az ülő gumókon van a több súly.




Design: Szép, sportos darab
Anyaghasználat: Mint minden Ergon, ez is perfekt és minőségi minden részletében. Sín: Cr-Mo
Forma: Amolyan kis kagyló ülés, van hátul egy pici gödre, amibe kényelmesen bele illeszkedik az ember hátsója.
Párnázottság: Ortopédiai komforthab OrthoCell ® , megfelelő még egész napos ücsörgésre is, de azért nincs túl tolva, sportos marad a megjelenése
Kényelem: Nagyon kényelmes, már már fotelos, de nem túl puha szerencsére, inkább a formája miatt van ilyen érzésem.
Súly: 335gramm
Specialized Power Expert
Régi nagy szerelem ez a nyereg, sokat használtam. Nagyon jól eltalált forma amit 2016 óta változatlan formában kínál a Speci, mégis a mai trendeknek megfelelően rövid, sportos. Annyira univerzális, hogy a csúcs országútitól kezdve a montikon és a gravelen keresztül super enduroig minden kategóriában szereli a gyártó. Ami kicsit megkülönbözteti a hasonló daraboktól, hogy bár ez egy igazi teljesítmény orientált nyereg a tekerős szakágakra, de vaskosabb lekerekített párnázottsága miatt tényleg ugyan olyan jó endurozni is, sehol sem fog beléd állni. Érzésre mégis olyan mintha az egészet kicsit úgy tervezték volna, hogy kicsit előrébb helyezze a tested illetve megkönnyítse az előre csúszást, amit meredek emelkedőkön illetve nagy tempónál lehet jól kihasználni. Ennek ellenére hosszútávon se rossz, de arra van a Specinek még inkább alkalmas nyerge. Három méretben valamint cr-mo, titán és carbon pálcával is elérthető, sőt 3D nyomtatott verzió is létezik belőle.



Design: Letisztult, visszafogott, de szép
Anyaghasználat: Az alapmodellnél kicsit műanyagos, de nem rossz és persze a komolyabb verzióknál hibátlan
Forma: Rövid, lyukas, trendi darab
Párnázottság: Inkább a vaskosabban párnázottak közi tartozik a sportosak közt
Kényelem: Nagyon kényelmes, de ez főleg a sportos használatnál jön ki, mikor keményen nyomod.
Súly: mindössze 230gramm a 143mm széles méret
https://www.bikexpert.hu/specialized-power-expert-nyereg-143mm230g-fekete
Prologo Dimension Space 153mm
A Dimension 153 (létezik 143mm szélességű verzió is) a kicsit szélesebb ülőcsont távolsággal rendelkező embereknek lett kifejlesztve. A párnázottsága is vaskosabb, kapott +3mm extra töltő anyagot. Valamint itt is használják, PAS technológiát. Tehát egyértelműen a kényelemre mentek rá és ez tökéletesen sikerült is. Nagyon jó rajta ücsörögni bármilyen terepen (vagy road-on) akarod is használni. Még egész napos tekeréseknél is kényelmesnek éreztem és mégis meg volt a szabad mozgás. Szóval kezdőknek, és endurance felhasználóknak tökéletes.




Design: Kecses és modern
Anyaghasználat: Felső kategóriás, Sín Tirox acél
Forma: Sportos, a mai trendet követve rövid, hossza 245mm
Párnázottság: Kicsit vaskosabb (+3mm), sportos
Kényelem: Imádtam
Súly: 226gramm
https://bikefun.hu/product/nyereg-prologo-dimension-space-tirox-153-antracit-fekete
És még a végére pár kimondottan enduro célokra kitalált nyereg, igaz szerintem bátran lehet ezeket is más célra is használni.
Pro MSN 1.3 Enduro nyereg
A korábbi pro nyergeket nagyon szerettük így ettől is sokat vártuk és nem is okozott csalódást. Igaz merőben mármint a korábban tesztelt Stealth offroad modell, ami egy igaz XC modell volt, tekerésre optimalizálva ez meg kényelmes ücsörgésre viszonylag egyenes testtel, illetve vad veretésekre. Emiatt mindenhol jól le van gömbölyítve, hogy ne álljon a lábadba vagy sehova még a legdurvább szituban sem. Meg valahogy úgy olyan érzés rajta lenni mintha mindig mindenfelé azonnal engedne mozdulni, nem süppedsz bele. Ez tekerésnél először kicsit furcsa is, de hamar hozzá lehet szokni, lefelé meg kimondottan jó. 142 és 152mm-es méretben kapható.



Amit jó tudni, hogy a Pro az összes nyergére 30 napos pénz visszafizetési garanciát vállal + tesztelési lehetőséged is van az alábbi boltokban:
https://www.mangobike.hu/ (a cikkben szereplő nyereg itt érhető el) https://www.prologkerekpar.hu, https://takbike.hu
Design: Sportos vagány darab, látszik rajta, hogy nem a tekerős vonalra szánták
Anyaghasználat: Hibátlan, nagyon jó minőség
Forma: Enduros, mindenhol lekerekített,
Párnázottság: Kimondottan vaskos
Kényelem: Hibátlan, főleg ha tényleg enduros szemmel nézzük.
Súly: 255gramm
https://www.pro-bikegear.com/pl/mtb/saddles/pro-msn-1-3-enduro-saddle
Ergon SM Enduro
Az ilyen enduro nyergeknél azt kell valahogy összehozni, hogy hagyjon szabadon mozogni mindenfelé anélkül, hogy közben beléd vágna, fájdalmat okozna, ugyanakkor legyen kényelmes a nyugis feltekerések során ücsörögve is. Ezt hozza is a SM Enduro, sőt, többet. Szerintem ugyanúgy el lehet vele menni nagyobb tekerésekre is, de azért arra inkább mégis az Ergon Sm Pro Men-t választanám. Ez meg tényleg mehet az endurora. Nem nagy különbségek ezek, de mégis érezhető, és ha már van lehetőség választani, akkor miért ne. Nagyon jó, hogy még az enduro nyeregnél is lehetőség van szélességet választani.




Design: Klasszikus formájú, de kicsit kisebb méretű nyereg. Látszik rögtön, hogy a fő tervezési szempont a mozgás szabadság volt, mindenhol jó gömbölyű a széle
Anyaghasználat: Tökéletes, minőségi, Sín: titán
Forma: Sportos, kicsi, de nagyon kényelmes, nincs kagylós érzés, inkább olyan mai, hagy mozogni, hisz ilyen felhasználásra tervezték.
Párnázottság: Ortopédiai komforthab OrthoCell ® Sportos, vékonyabb, de mégis elegendőnek éreztem hosszabb utakon is, persze ehhez azért kicsit hozzá kell edződni.
Kényelem: Nagyon kényelmes annak ellenére, hogy érezni, hogy ez egy kisebb nyereg, kisebb felülettel, de a jó forma kompenzálja.
Súly:225gramm
Proxym W650 Sport Enduro nyereg 155mm
A Proxym Sport hivatalosan egy trail, enduro nyereg és a Prologo terméke csak dedikáltan endurora. Ennek megfelelően kicsit vaskosabban párnázott, mint a legtöbb sportos darab, és ennek köszönhetően olyan mocsok kényelmes, hogy le sem akartam szállni róla. Ami egyébként elsőre kicsit meglepett, mert amúgy az új Prologo szériának ránézésre tök sík az ülőfelülete, jó a forma, kimondottan vagány mind, így ez is, de nem látom azt a hatalmas ergonómiát bennük. Mégis, mikor ráülök az-az érzésem mintha az én hátsómhoz tervezték volna. Tökéletesen kényelmes. Imádtam. Szerintem nem csak endurozni szuper, de mindenkinek, aki sokat teker és pár gramm pluszért cserébe jól esik egy kis extra kényelem. Ami még jó benne, hogy az enduro felhasználás miatt nagyon jól kerekített és párnázott az oldalsó és hátsó perem is, hogy ne okozhasson fájdalmat valamint a sín is hosszabb valamivel



Design: Modern, formás
Anyaghasználat: Első osztályú, Sín Tirox acél
Forma: Sportos, a mai trendet követve rövid mérete: 155mm/250mm
Párnázottság: Egész vaskos, de még sportos,
Kényelem: Első osztályú
Súly: 276gramm
https://bikefun.hu/product/nyereg-prologo-proxim-w650-sport-155-t2-0-hard-fekete
3 comments
Ergon nyergeivel nagyon sokszor találom szemben magam amikor kényelmről van szó. Ötlet esetleg arra, hogy melyik bringa boltban van esetleg lehetőség több nyerget is helyben kipróbálni vásárlás előtt?
Szia, sajna erről nincs infóm, de talán Probike. Illetve irj vagy hivd a Boneshakert ők a magyar forgalmazói, ők talán tudnak infót adni erről.
mesterbike