Orbea Wild H10 teszt, megszeretni nagyon könnyű, de megválni tőle nagyon nehéz

Rég volt nálunk ebike, pedig mindig örülök nekik, de most még a szokásosnál jobban is. Egy kicsit fáradt vagyok mostanában, és baromi jól esett, hogy rásegítéssel fölfelé is ugyanolyan élmény a bringázás, mint lefelé. Az meg, hogy egy ilyen szuper e-endurot dobott most az élet, pontosabban az APPSolute Sport, az pláne passzolt az igényeimhez, mivel jellemzően az endurozás megy nálam így a szezon ezen időszakában. Az új Orbea Wild több külföldi teszt alapján is az év EMTB-ja lett, így kíváncsian vártam, hogy mit tud ez a bringa.

Fussuk át a felszereltségét gyorsan:

VázOrbea Wild Hydro 2023, 160mm travel, 29″ wheels, Concentric Boost 12×148
Hátsó rugós tagFox Float X Performance Trunnion 2-Position Adjust custom tune 205x65mm: Sokszor volt már vele dolgunk, nagyon szeretjük
Első villaFox 38 Float Performance 160 Grip 3-Position QR15x110 E-Bike Optimized: Brutál merev, semmi nem tudja eltéríteni az útjától.
Hajtáse*thirteen e*spec Direct Mount 34T Boost
Hajtókare*thirteen Plus Alu: Nekem nagyon tetszik.
KormánycsapágyAlloy 1-1/2″, Black Oxidated Bearing
KormányOC Mountain Control MC20 Alu SL, Rise20, Width 800
Kormányszár, stucniOC Mountain Control MC20, 0º
VáltókarShimano Deore M6100 I-Spec EV
FékekShimano M6120 Hydraulic Disc: Nagyon nagyot fog.
Tárcsaméret180mm Front /180mm Rear: Nekem ugyan elég volt bőven, de előre a nehezebb riderek biztos kérik a 203-as tárcsát.
Lánckerék sorShimano CS-M7100 10-51t 12-Speed: Jó széles tartomány
Hátsó váltóShimano XT M8100 SGS Shadow Plus: Jobb mint, ami szükséges.
LáncShimano M6100
KerekekOQUO Mountain Control MC32TEAM eBIKE: Az Orbea saját kereke, de Dt Swiss agyakkal és húzott küllőkkel, átgondolt, jó konfiguráció, a tesztet hiba és sérülés nélkül lehozta, de egy ilyen cuccot nyílván tartós használat mellett lehetne megítélni.
Első gumiMaxxis Minion DHF 2.60″ 120 TPI FB 3C Maxx Terra Exo+ TR
Hátsó gumiMaxxis Minion DHR II 2.60″ 120 TPI FB 3C Maxx Terra Exo+ TR: Szuper gumik, ideálisak egy ilyen bicajra
NyeregscsőOC Mountain Control MC20, 31.6mm, Dropper: Minimális kottyanás, sima működés, ezek jó jelek a tartósságára nézve is
Nyeregcső kapcsolóShimano SL-MT500 I-Spec EV: Nagyon jól kézre esik, régóta szeretjük.
ÜlésFizik Aidon 208x145mm manganese rail:  Végre egy szuper Fizik nyereg
Láncvezetőe*thirteen Plus Bosch CX Gen4 32-38t: Működött, ahogy kell
MotorBOSCH Performance Line CX BDU3741
AkkumulátorBOSCH Powertube 750Wh Horizontal BBP3770
KijelzőBOSCH System Controller BCR3100
TöltőBosch Charger 4A (230V) BPC3400
RemoteBOSCH Mini Remote BRC3300

Lássuk élesben:

Ezúttal is csak felfelé tudtunk elindulni, így azzal kezdünk. Nincs nagy újdonság a nap alatt, a Bosch Performance Line CX motor a maga 85Nm-es nyomatékával egyszerűen repíti felfelé a bicajt. A turbó fokozatban konkrétan olyan érzés, mintha motoroznék. Minimális erőfeszítéssel úgy húz felfelé, hogy rendesen kapaszkodni kell. A meredekebb technikás részeken tényleg oda kell figyelni rá, hogy jó helyen legyen a súlypont, mert a durva gyorsulás miatt szinte lemaradsz róla. Mondjuk másra nem is kell nagyon, mert ha ez megvan, akkor a jó tapadás és a végtelennek tűnő erő felvisz.  Tipp: ugyan elég meredek a nyeregvázcső, de a technikás mászásoknál érdemes kicsit lentebb engedni a droppert, hogy minél inkább a motor felett legyen a súlypontunk.  Természetesen van további három fokozat, melyek minden paramétere külön-külön is finom állítható az applikáción keresztül, így tökéletesen a súlyodhoz, a kondidhoz és a stílusodhoz tudod hangolni. Nem csak a nyomatékot, de még a pedál reakcióidőt is, persze ez ma már ezen a szinten mondható alapnak, de akkor is nagyon fontos és hasznos. Örülünk, hogy a Bosch is nyitott ebbe az irányba, és hozzáférést ad a felhasználóknak a Smart System-hez fejlesztett eBike Flow applikáción keresztűl az ilyen finomhangolásokhoz. A kijelző nekem nagyon tetszik, egy egyszerű, a felső csőbe integrált led sor mutatja színek segítségével, hogy melyik fokozatban vagyunk, illetve azt is, hogy áll az akku töltöttség. Ez egyszerű, de könnyen leolvasható, és így a vázba ágyazva, védve van a sérülésektől. Szerintem a legjobb kijelző megoldás.  Ami az akkukapacitást illeti, a nálunk lévő verzió a nagyobb 750Wh-ás akkuval volt szerelve. (létezik 625Wh-ás verzió is, amit a rendelés során ki tudsz választani a 750 Wh helyett). A nagyobb aksi ellenére is csak 25 kg a tömege. Ami persze nem kevés elsőre kimondva, de ekkora aksival és alu vázzal kimondottan jónak számít. Az akku amúgy integrált, aminek az előnye, hogy így merevebb és könnyebb vázat lehet tervezni, a merevség egyébként jól érezhető is a durvább lefeléknél. A súly meg tényleg jónak számít ezekkel a paraméterekkel.  De ha még könnyebb verziót szeretnél, akkor van belőle karbon verzió is, amiből a 625Wh-ás akkumulátorral akár egy 20,9kg tömegű bicó is konfigurálható. Kíváncsi lennék rá! J

Ami a hatótávot illeti, nálam bő 2000 méter szintet simán ment 76 km-es körön, úgy hogy az emelkedőkön azért nem spóroltam az aksival, ez kiemelkedően jónak mondható. A 750-es aksi azért egy átlagos tömegű embernek bőven elegendő egész napos tekerésekre is.

A geometria nagyon jól eltalált, fölfelé és kanyargós szűk traileken is nagyon elemében volt.  Nagyon szuper bringa, egyáltalán nem lomha vagy tehetetlen, a 77.5 fokos nyeregvázcső szög pedig sok melót levesz a vállunkról. Meg kell kapaszkodni benne, kicsit nyomni és úgy megy felfelé, hogy fülig érő szájjal élvezed és közben arra gondolsz, hogyha soha többé nem jönne már lefelé, akkor is elképesztően zseniális vele a bringázás. Az egyetlen, ami fájni tud, amikor elfogy a rásegítés 25km/h-nál, bár finoman veszi el az erőt, nincs falba állós érzés. De a motor szinte végtelen erejének köszönhetően egy közepes meredekségű emelkedőn is elérheted a speed limitet, annyira gyors a bicaj, de innen saját erőből tovább gyorsítani nem nagyon lehet, csak síkon. Iszonyú jó az a könnyedség, amit egy ebike-kal lehet csak átélni. Tényleg zseniális élmény, mikor úgy tudsz bicajozni a legvacakabb napodon is, mintha nem lenne gravitáció.  Persze sokan pont emiatt fikázzák, de ha meg nyomni akarod, akkor ezzel is meg lehet izzadni, simán felszalad a pulzusom 170 fölé, ha nagyon menni akarok, csak ilyenkor már kétszer gyorsabb vagyok, mint analóg bicajjal. Pedig a nálunk járt modell még a klasszikus Bosch Performance Line CX motorral volt szerelve, de a csúcs verzió a Wild M-LTD már rendelhető a CX Race-el is, ami egyrészt 140 grammal könnyebb másrészt a rásegítés mértéke 340 helyett 400% lehet maximálisan. Na azt pláne kipróbálnám:)

De egyszer minden mászás véget ér, ebike-kal meg főleg, jöhet a lejtő…

Elképesztően stabil, ez a legfontosabb és az első, ami eszembe jutott menet közben. Tény, hogy ez a legtöbb ebike-ra, a nagyobb önsúlya miatt jellemző, de az Orbea Wild-nál, ez valahogy még inkább érezhető volt.  Nagyon finoman belesimul a terepbe és kapaszkodik bele minden helyzetben.  Nem lehetetlen megcsúsztatni a kanyarokban, de teszi ezt baromi élvezetesen és olyannyira stabilan, kontroláltan, hogy nem csak nem félsz közben, de inkább már várod is a következő ilyen szitut. Csúszás közben nem az volt a gondolatom, hogy hú, ezt meg kéne fogni, hanem az hogy ezt élvezni kell és hadd sodródjon csak kicsit.

Ami szintén nagyon dicséretes, hogy bár ez egy igazi enduro bicaj nem éreztem a szűk traileken sem ostobának, sőt egész agilis volt a 64fokos fejcső szög ellenére is. A kanyargósabb keskeny traileken is élvezetes és kezes maradt végig, úgyhogy kényelmesen lehet vele a hazai lassabb és szűkebb traileken is játszani.  Ebben valószínű sokat segít, hogy kimondottan rövidre 448mm-re sikerült faragni a láncvilla hosszát a 29-es kerékméret megtartása ellenére is (M-es méret) .

Ugratókon nekem mindig is jobban bejöttek az ebike-ok, mivel nem vagyok jó benne, így ezekkel a nagyobb önsúlyuk miatt sokkal inkább biztonságban érzem magam, a Wild estében pedig ehhez még a 160/170mm-es rugó út is hozzá tesz egy lapáttal. Nagyon szépen elnyeli a legnagyobb ugrásokat is, amiket még el merek vállalni. Persze a jó és hosszú rugóút nem csak, és nem elsősorban az ugratóknál fontos, hanem az igazán köves gyökeres szakaszokon segíthet legtöbbet. Ennek megfelelően el is mentem vele a Kevélyen a katlanba, ami gyakorlatilag csak kő és gyökér. Na, itt nagyon kijött a hosszú rugóút adta előny, illetve a szinte teljesen fék független hátsó rugózás miatt, a nagyon sima mozgásnak köszönhetően tényleg csak a legnagyobb legélesebb ütésekből jutott a testemnek, többit a Wild 160mm-e kidolgozta nagyon szépen.

A felszereltsége logikusan összeállított (APPSolute Sport tesztflottájában ti is megtalálhatjátok ezt a kerékpárt) és szerintem teljesen jó így, nem nagyon cserélgetnék rajta semmit. Bár tudom sokan elképesztő fék fétisben élnek, és elsőre lenézhetik ezt a négy dugattyús Shimano Deore féket, pedig nem kellene. Baromi nagyot fog még a gyári 180-as tárcsákkal is, csak annyi a bűne, hogy szerényebb a felirat és max pár grammal nehezebb, mint a komolyabb modellek. OK egy XT még jobb, de minek, ha nem vagy 130 kiló?!

A váltás XT váltókkal és Deore karokkal történik, ami szerintem több is, mint elegendő. Ha rossz napod van ugyanúgy leszakad az XT váltó is mint egy Deore, a köztük lévő kb 50 gramm meg nem itt fog emberi sorsokat megváltoztatni, működésre ugyanazt hozza. Ha rajtam múlna még a váltó is csak egy Deore vagy SLX lenne.

A kerekei az OQUO gyárból érkeznek (az Orbea saját kerék gyára). DT swiss agyakkal szerelik ezeket.  Kimondottan szimpi, hogy a súlycsökkentés okán nem sajnálták bele tenni a húzott, vékonyított küllőket.

A teleszkóp és a tag hátul a FOX elterjedt és jól bevált darabjai. Na itt fontos, hogy itt nem spóroltak.

A kerékpár három színben érhető el, ami manapság már igen ritka, és emellett lehetőség van a gyári konfigurácót kisebb-nagyobb mértékben módosítani a megrendelés során. Pl. választhatsz másik féket, hosszabb vagy rövidebb droppert, még jobb villát, kisebb akkut vagy range extendert, de akár összeállíthatsz teljesen egyedi színkombinációt és felszereltséget magadnak a MYO programban..


Tipp: ha szeretnénk belső akkumulátorról működő lámpát, akkor konfigurálásnál érdemes elgondolkodni a LEZYNE led-ek megrendelésén, mivel ezeknek az utólagos bekábelezése nem olcsó kategóriás szervizmunka, illetve aktiválásukhoz szükség van Bosch gyári szervizbe vinni a kerékpárt, emellett az eBike rendszer kompatibilis led lámpák árát is megkérik a gyártók. Ezek alapján a 99 eurós gyári extra szinte ajándék.

További plusz pont hogy az Orbea Wild vázra élettartam garancia van, illetve ha bármilyen balesetben a váz megsérülne, megrepedne vagy deformálódnak akkor az gyártó kedvezményes vásárlási lehetőséget biztosít a tulajdonosnak.

Összegezve nagyon rendben van az Orbea Wild, bár egy enduro bringa, ami sokakban azt az érzetet keltheti, hogy nehézkes lesz és lomha, de a rásegítésnek köszönhetően erről egyáltalán nincs szó. Az analóg vonalon ez abszolút igaz lenne, de itt egyszerűen nem számít a nagyobb rugóút és a vastagabb gumik lassító mellékhatása. Szóval nem csak lefelé, de bármerre szuper vele tekeregni. Lefelé pedig egy tökéletes enduro.

Ajánlás?! Nem nagyon tudok olyan embert elképzelni, aki ne élvezné vele a bringázást, de elsősorban mégis inkább azoknak ajánlanám, akik egyrészt egy nagyon jó enduro bringára vágynak. Az Orbea Wild ízig-vérig az. Másrészt, akik vagy nagyobb testtel rendelkeznek és emiatt kell az erős, merev váz, hosszú rugóúttal és nagy akkukapacitással, vagy akik kimondottan hosszú távokat és komoly szinteket akarnak bringázni. Nekik a 750-es aksi nagyon sok örömet fog okozni. Hogy kinek nem ajánlanám? Nehéz ilyet mondani, de fizikai adottságaik miatt, a kisebb termetű embereknek, hölgyeknek sok lehet, nekik sokkal nagyobb élmény és főleg kezelhetőbb lehet egy jóval könnyebb kerékpár, egy Orbea Rise mondjuk.

Ami pedig a kb. 2 millió forintos indulóárát illeti: bár egy szabad szemmel is jól látható összegről beszélünk, mégis azt kell mondjam, ez ma már jónak számít a kategóriájában. Az Orbea összes modelljéről elmondható, hogy a nagy márkák közt kimondottan kedvezőnek mondható az árazásuk, így a Wild esetében sincs ez másképp.

A cikkben szereplő kerékpárt Székely András kerékpároktató barátom is tesztelte. Tapasztalatait ebben a videóban foglalta össze, érdemes ezt is megnézned, ha megtetszett a bringa:

Ha a saját szemeddel is meg szeretnéd nézni a bringát, akkor irány az APPSolute Sport!

Árak és konfigurációs lehetőségek ITT.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like