Ez most csak egy kis villámteszt lesz a Specialized freeride/enduro bringájáról. Pár napig volt csak nálam így nem állítom, hogy alaposan kipróbáltam, de az első benyomások szuperek.
A specifikációval nem rabolnám az időtöket részletesen, itt meg tudjátok tekinteni: https://sport.appsolute.hu/bolt/egyeb/specialized-status-2-170-2025/

Inkább mesélek milyen volt vele. Tömören: kurva jó! A lefelékben alapból sokat vártam tőle, de nem csak hozta, felül is múlta az elvárásaim… de erre majd még visszatérünk.
Fölfelé és síkon nem sok jóra számítottam, annak ellenére sem, hogy a geometria ma már zseniálisan tekerhető ebben a kategóriában is, de azért na, ez mégis csak 170/170-et mozog. Ráadásul tettem rá 2,6”-os Maxxis Minion DHF és DHR gumikat Tannus inserttel és alacsony nyomással. Ez biztos, hogy nem javítja sem a súlyát sem a gördülését. És nem is állítom, hogy nagyon gyors lenne árral szemben, de mocsok kényelmesen lehet ülni rajta, és tekerni a legmeredekebb részeken is. A fizika meg hát na, azt nem lehet +b..i. Ezzel a szettel 16 kiló körül volt, plusz a sár, de így is kimondottan kényelmes és jó érzés volt vele tekerni. Ami végképp meglepett az meg a Fox rugós tag „lock” funkciója. Könnyű elérni, és jobban működik, mint ami a levegős tagokon. Fölfelé szinte semmi himba-limba, csak ha valami kő kerül az utadba, pedig messze nem zár teljesen, sőt simán lejövök vele így is bárhol, csak egy durván erős kompressziót csinál. De ez így tökéletes, ahogy van, tényleg csillagos ötös, olyan területen ahol a legkevésbé várnánk.


Lefelé meg: tag kinyit, és vadállat. Nagyon fel lehet vele bátorodni. Még én, aki nem épp a levegő ördöge, is nagyon magabiztosan röpködtem vele. Ott ahol a más bicókkal már azért sziszegve húztam el, ezzel csak neki mentem, és minden aggodalom nélkül landoltam, az sem stresszelt, ha kicsit rövid lett, szinte észre sem lehetett venni, egyrészt mert úgy kimozogta a fara, másrészt, mert annyira stabil a Status. Még a magas állásban is nagyon magabiztos és megbocsájtó a geo.
Ja, igen a hátsó forgáspontban van egy kis flip chip, amivel a geometriát még laposabbá és stabilabbá lehet varázsolni. Nekem ezt kipróbálni most nem jutott időm sajna, de más Speci modellekben korábban már volt szerencsém hozzá. Meg mondjuk nem is éreztem a hiányát. Így is brutális volt a difi a sajátomhoz képest. Ebben mondjuk sokat segített a 38-as Fox is. Azokon a részeken, ahol amúgy odafigyelve jövök le, ott ezt csak meg kellett markolni rendesen, és a tempó meg a teló szinte kisimította előttem az utat. Kéri a sebességet a gép, az meg ugye kéri a meredekséget. Szóval nagyon jó a bicaj, álom vele a lejtő, de azért a lankás részeken érződik, hogy nem oda tervezték. Kicsit komótosan gyorsul, megszédül és picit belassul az unalmasabb szakaszokon.


De, hogy más szintén 170-et mozgó gépekhez is hasonlítsam, olyan érzés vele menni, mintha egy rövidített utas DH bicó lenne, masszív, stabil és vajsima a mozgása. Lehet, hogy ez egyszerűbb pályákon nem jelent időelőnyt, de a feeling az csillagos ötös és ha vadulni kell, akkor őszinte lesz a mosolyod.
A kanyarokban is ügyes, a Kanadán még pont jó volt. Ha laposabb lenne, az már lehet kicsit nehézkesebbé tenné ott a szűkebb kanyarokat. Így viszont tök jól viselkedett, ha meg is úszott valahol kicsit, azt is tökéletesen lehetett érezni és kontrolálni, nem esett ki a bicaj alólam sehol.
A felszereltsége egész jó, igazából, ha nem pro versenyző vagy, akkor elvagy egy ilyennel. A váz a tag, és a teló az elég jó ahhoz, hogy komolyan verethesd vele, a kerekek szintén. A váltás nem a kedvencem, kicsit hajlékonyak Simano Deore váltó feszítő kanál lemezei, pedig amúgy tök jól működik. A TRP fék megosztó lehet. Nekem még elég volt, de azt már tapasztalatból tudom, hogy ami nekem épp elég, az másnak lehet már nem biztos. A kar nagyon komfortos, gyorsan és jól állítható, de a szépséget nagyon nehéz meglátni benne. Biztos, hogy nem a Hope designerei dolgoztak rajta, inkább olyan, mintha egy első éves ipari formatervező alkotta volna. Ettől még lehetne jó és tényleg nem is rossz, de nagy tempónál kicsit lassabban épül fel a fékerő, pedig ezt a bicót azért oda szánták, meg jó meredekre. Ráadásul a gyári betét a melegedéstől nem lett jobb, sőt, inkább hidegen volt harapósabb. Én pillanatok alatt megszokom az ilyet is, sőt jobban, mint a harapósat, de azért, aki fordítva van ezzel, vagy fékfétise van, az lehet féket fog cserélni rajta.


Nem véletlenül a váltás és a fék az, ami talán kevésbé erős rajta, ugyanis a váltás egy ennyire lefelé orientált kerékpáron kevésbé kritikus pont, a fék pedig a legkönnyebben személyre szabható dolog egy bicón, akár cserével, akár betétekkel és tárcsákkal való játszással. Ami ennél a kerékpárnál fontos volt, és ami a fő fókuszt kapta, hogy egy végletekig stabil geometria és FOX első-hátsó rugózás kombinációt kapjon, legyen benne anyag, hogy a legbrutálisabb ugratásokat és kőkemény freeride-ot is elviselje, és hogy a jó váz-villa-rugóstag mellett az ára is megfizethető tudjon maradni, így az igazi fiatal vagányoknak, akik mindenben a határokat feszegetik, egy elérhető választás legyen. Ebbe a csomagba ez a váltás és fék fér bele, de a bicó lelkét adó fő egységek képzik az igazán magas szintet
Összességében egy zseniális bringa, amit nagyon elfogadnék és boldogon bikeparkoznék vele. Jó alapot adnak a fő komponensek, a többit meg majd idővel tuningolhatja, aki akarja.
Még egy dolog: Ez a váz duplavállas villa kompatibilis, a megerősített fejcső környéki résznek köszönhetően. Elérhető belőle DH/Park kivitel mely 7 sebességes váltóval, dropper nélkül, duplavállas villával jön, de akár egy enduros kivitel is ráállítható egy duplavállas villás teljesen bike park setupra, ez is a kerékpár sokoldalúságát mutatja, és azt, hogy egy ízig-vérig átmenetet képez a freeride és enduro világa közt, mindkettő alapkövetelményeit stabilan hozva. Ezzel jó alternatívát képezve azoknak, akik egy kerékpárból szeretnék kihozni maguknak az opciót egy igazi bikepark/freeride gépre, és egy tekerhető enduro öszeállításra is.

Sokkal több van a bicajban, mint amit hazai pályákon jellemzően ki lehet bringázni. Ettől vagy pont ezért még hatalmas élmény és segítség vele menni, de ha ki akarod maxolni a tudását, akkor érdemes meglátogatni vele valami jó bikeparkot, mert csak ott leszel igazán boldog azzal, hogy a Statust választottad.
Köszönet az APPSolute Sportnak, hogy ezt is kipróbálhattam.
