A méret a lényeg? Vagy jó technikával, elég a kisebb?  Ezúttal a gumi méret került terítékre.

Régi vágyam volt egy ilyen „tesztet” csinálni, de lehet ez inkább csak egy személyes eszmefuttatás arról melyik a legjobb gumi méret, pontosabban, hogy én miért szeretem a nagyobb papucsokat.

A kapcsolatom a ballonosabb megoldásokkal már elég régi időkre vezethető vissza. Még aktiv XC versenyző korom vége felé rászoktam, hogy jellemzően az aktuális gumi trendektől kövérebb gumikat használtam, de alacsonyabb nyomáson.  Aztán ez elkísért a gravity szakágakba is, és azt hiszem az amerikai kalandozásaim során csúcsosodott ki ahol 2,7 vagy 2,8 (sajna nem emlékszem) Maxxist használtam az egyik bicajomon. De kint volt szerencsém több 2,6-os maxxist is használni IBIS tesztbringákon, ráadásul 30+ os felnikkel. És hát az ottani igen sziklás terepeken szerelem lett ez első látásra, vagy próbára. Ja és jobban is néz ki szerintem, akárhogy is, valahogy ez tűnt a legjobb választásnak nálam

Mivel végre itthon is elérhető több Maxxis modell is ebben a méretben így kértem is gyorsan a egy pár 2,6-os Minion DHF és DHR gumit, hogy kicsit eljátszak velük. Lássuk a miérteket, az érveimet és persze az ellenérveket is mellette.

Előnyök:

-Korrigálni lehet vele minimálisan a geometriát. Pl. ha hátra egy 2,4-est teszel előre pedig egy 2,6-ost vagy nagyobbat, akkor kb. egy fokkal laposabbá válik a fejcső. Ha valakinek ez a vágya, akkor kicsit játszhat ezzel. Nekem pl az All Mountain bicajom  64,5 fok körüli szögét kimondottan jó így endúrósítani.

Könnyebb bele insertet szerelni, azt hiszem ezzel felesleges vitázni, több hely-könnyebb meló.

-Több rázkódást és ütést nyel el a nagyobb, de puhább gumi. Ez megint csak jól jön az AM bicajom 140mm-es telójához. De még a 170-et mozgó Speci Status is rombolósabb lett vele. Ez nem csak a kényelemről szól, nekem így mindig stabilabb és jobb a kontrol

-Használhatod alacsonyabb nyomáson, illetve nehezebb felütni azonos nyomáson, mint a keskenyebb gumit. Persze más a helyzet, ha túl ereszted, de én a sokak által már defektesnek vélt nyomáson használt gumikat sem szoktam felütni, így ez nekem nem gond. Persze ezt is gyakorolni kell. Az alacsonyabb nyomással nem ez egyenes át, mindenen átveretős stílus lesz a jó megoldás, hanem kerülgetős, pakolgatós, viszont az alacsonyabb nyomás miatt meg is van az a plusz tapadás, ami ezt lehetővé teszi, de ha eddig nem így mentél, akkor ezt szokni kell.  Persze figyelni kell, hogy még annyira azért kemény legyen, hogy a kontrol elég precíz maradjon. Ha maradsz a megszokott nyomáson, akkor természetesen nem lesz odafigyelősebb, sőt… Viszont a tapadás mindenképp és minden helyzetben jobb lesz.

­-És talán pont ez az előbb említett extra tapadás, ami a legfontosabb. Én ezt imádom benne, akkor plusz biztonság és stabilitás, hogy szinte egy kategóriát vált vele a bicaj. Ha 2,3 vagy 2,4 es gumiról váltasz 2,6-ra akkor egy kis trail bicajból is majdnem enduro gép lesz.  Pl nekem, van egy merev trail bicajom, amivel már voltam dobogós marathonon is, de egy kerék és gumi csere után enduro versenyen is. Persze pár egyéb alkatrész is cserélve volt (kormány, dropper, gumik és kerekek), de ebből a négyesből a gumiknak és a kerekeknek volt a legnagyobb jelentősége. A jó gumi választás nagyon sokat számít ebben a sportban.  Persze ilyenkor a mérettel együtt a gumi oldalfal is erősebb lett, és ez is hozzá tesz az endurosításhoz.

Persze van a big size-nak negatív oldala is.

-nem fér be minden vázba, erre érdemes figyelni vásárlás előtt. De azért kevés ilyen van

-A (túl)alacsony nyomás rontja a precizitást, a kontrol rovására mehet. De ezt ki kell tapasztalni, hogy a tempódhoz mi a minimum, ami mindenképp kell.

-A gördülése persze kicsit nagyobb a szélesebb guminak, de ha van lejtés ez nem para, illetve ha nehéz a terep, akkor szintén akár előny is lehet ebből a hátrányból. Aszfalton viszont tényleg rosszabb vele tekerni. Van ugyanilyen gumim vékonyabban is, de nekem ez egész más élményt ad, egyszerűen más ezzel a mérettel bringázni. A nagy tapadási felület miatt nem is feltétlen kell ennyire agresszív mintázat, van is belőle a hazai forgalmazónál ilyen.  

De hogy kicsit a konkrét modellekről is írjunk:

Nekem nagyon bevált ez a gumi választás, a most tesztelt 2,6 Maxxis Minion DHR és DHF gumik alapból kisebb méretben is a végtelen tapadás és az elpusztíthatatlanság érzetét adják számomra, akármelyik bicajra is szerelem. De így ekkora méretben és alacsonyabb nyomáson egyszerűen minden helyzetben azt érzem, mintha oda ragasztanák a talajhoz. Kanyarban is jobban betapad, már csak az alacsonyabb nyomás miatt is, de amúgy is a Minion nagy pogácsái szuperül teljesítenek laza és döngölt talajon is. A féktávok is rövidülnek az extra tapadással és közben az egész bringázás puhább lesz. Nekem ez egy ilyen kis extra biztonságot ad. Talán kevésbé lehet így vadul odaverni mindenhez, inkább okosan, ügyesen kell menni velük. Szerencsére ezt Minion mintázata igencsak támogatja. Nagyon szuper a kontrol. Érdekes, hogy amúgy felcserélve a két gumit sem rossz a helyzet. A Minion DHR-t azaz a hátsót, kicsit meglepő módon, gyárilag is szerelik előre egyes gyártók. Ezt mikor először megláttam furcsának találtam, de kipróbálva el kell ismerni, működik, de szerintem akkora difi nincs inkább csak ilyen ízlésbeli dolog ez, hogy ki melyiket hova rakja.

Én mindenkinek javasolnám kipróbálni, mert biztos vagyok benne, hogy a többség szeretni fogja a nagyobb méretet, és hacsak nem olyan expert, hogy bármivel elmegy és már csak a gördüléssel tud nyerni néhány mp-t, akkor sanszos, hogy marad is a jövőben a nagyobb méret mellett.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like