Tannus insert rendszerek tesztje élesben

A Tannus az egyik, ha nem a legnépszerűbb insert gyártó a piacon, de bevallom én még sosem próbáltam, úgyhogy itt volt az ideje…

Pont találtunk neki egy ideális teszt helyszínt. Ezúttal Finale Ligure-ban vetettük mindkét típust egy alapos tesztnek.  Elől Pro-t, hátul a Fusion-t használtuk jellemzően, de azért természetesen később variáltunk is velük. A Fusionról tudni kell, hogy a Pro és Lite együttes használata, merthogy ez a kettő egymásba illeszthető.

Kezdjük Pro kialalkításával. Elsőre és messziről nézve semmi extra, egy darab valamilyen habosított, műanyag tömlőszerűség. Azért közelről nézve látszik, hogy van ebben tudomány bőven. Először is zárt cellás az anyag, hogy ne szívja fel a defektgátlót magába. Aztán találunk még a „futófelület” közepén kb 20cm-es távolságra egymástól pár centis kivágásokat, ezeken tud a első részbe keveredett defektgátló anyag távozni a megfelelő helyre. A legnagyobb izgalmat a keresztmetszete adja, kb. olyan, mint egy külső gumi, pont úgy illeszkedik is a perem alá, ezzel mindig a megfelelő helyen és pozícióban marad és egyenletesen stabilizálja a külsőt, valamint mindenhol egyformán védi a felnit és a gumi oldalfalát. A Tannus kicsit megvan hajlítva az oldalánál, egy hegyesebb szögben így szinte biztos, hogy ütés esetén ott fog összehajlani és így két réteg hab anyag fogja már védeni a rendszert. Az anyag amúgy nagyon sűrű, olyasmi, mint a protektorok ütésre keményedő anyaga. Nyomkodás alapján szinte elképzelhetetlennek tartom, hogy ezen valami át tudjon ütni, de persze azért biztos van az a tempó és erő, ami ezt is kiheréli, csak ahhoz már tényleg oda kell verni rendesen.  És még nem is beszéltünk a belsejéről, ami pedig egy sugár irányú bordázatot kapott, ennek eredményeként a rendszer egyszerre jobb rezgés elnyelő képességű, könnyebb és még nagyobb védelmet is biztosít.https://boneshaker.hu/insert-tannus-tubeless-pro-tubeless-rendszerekhez-29×21-26-337009509

A Fusion esetében ebbe az egész eddig körbe írt rendszerbe még középre került egy kivehető mag, (ami igazából a Lite modell) egy ugyanilyen anyagból. Ez tovább merevíti és még jobban védi a gumit és a felnit a traumáktól.  Tudom ez így leírva nehéz elképzelni, úgyhogy érdemes megnézni a képeket, vagy még inkább a videót róla. https://www.youtube.com/watch?v=h-tCsXA3PuQ

Nagyon úgy fest, hogy a Tannus ebbe tényleg beletette a tudást és az energiát, hogy egy szuper jó rendszert alkosson. Próba nélkül, csak kézbe fogva és nézegetve is már az az érzésünk, hogy ez így hozni fogja azt, amit elvárunk tőle.https://boneshaker.hu/insert-tannus-tubeless-fusion-tubeless-rendszerekhez-275×21-26-337009782

A Lite modell gravel és XC bringákhoz és keskenyebb felnikhez lett inkább tervezve. Ez egy sokkal kisebb átmérőjű cucc. Nem igazán merevíti a gumi oldalfalát a kanyarokban, max csak a kisebb átmérőjű gravel gumikat, ez csak a felütések ellen véd, de arra kiváló. Persze ilyen szmpontból is a szakágra jellemző kisebb ütések ellen tervezték. Súlya mindössze 45 gramm, szerintem, ha van egy jó carbon felnid, akkor az mindenképp megérdemel egy ilyen extra védelmet. És mivel ezt főleg merev vagy rövid rugó utas bicajokon használják, így a Tannus miatt használható alacsonyabb guminyomás még többet segíthet rázós terepen.https://boneshaker.hu/insert-tannus-tubeless-lite-tubeless-rendszerekhez-26mm-700×28-32-337009780

Tehát, ha veszel egy Fusion rendszert, akkor igazából három különböző rendszert kapsz egyben.

Lássuk milyen élesben:

De előbb még be kell szerelni. Bevallom, ettől kicsit féltem, mert a cucc elég merev és nagy ahhoz, hogy megnehezítse az szerelő ember életét, és be kell vallani nem is volt teljesen alaptalan ez a félelem. Új gumival egy új Tannust berakni -2 fokban nem is olyan könnyű feladat. Ezen két dologgal tudsz segíteni, az egyik, ha használsz valami kencét a peremhez, hogy az új gumi könnyebben szerelhető legyen, a másik, hogy beviszed az egészet valami fűtött helyre, így egészen vállalható lesz a feladat. De azért így sem a szerelés lesz az a pillanat, mikor meg fogod szeretni a rendszert.  A 2,4-es zsír új DH casingos Maxxis High Rollerbe  berakni brutál volt, pedig gumiszerelésben szerintem elég jó vagyok. Amúgy mind a felszerelésnél, mind a leszerelésnél a többet ésszel, mint erővel alap elvet kell követni. Ügyesen el kell igazgatni mindent a helyére és akkor egy jó szerszámmal minimális káromkodással meg lehet oldani, sőt a legjobbak talán anélkül is.  De sosem lesz olyan, mintha insert nélkül csinálnád. Akinek egy sima gumi csere is gyomorgörcsöt okoz, az neki se kezdjen, keressen egy jó szervizt a feladathoz. Ha meg sok ilyet szerelsz, akkor meglesz ebben is a rutin, és az megint sokat segít majd, de ne verseny előtt 10 perccel jusson eszedbe gumit cserélni vagy Tannust berakni, mert akkor azt lehet buktad. Mindennek ellenére szervizelés szempontjából is kijelenthetjük, hogy jól kiszámolták mi fér még el és mi nem, és kategóriájában szerintem elég jól szerelhető.

Ez a videó segíthet kicsit a szerelés folyamatában: https://www.youtube.com/watch?v=XOXDdtGZfmM&t=5s a lényeg hogy kicsit többet kell ügyeskedni és nagyobb rutin kell ahhoz, hogy a Tannus insertel használhasd ugyanazt a külsőt.

A Pro-t amúgy ehhez képest már gyerekjáték beszerelni, a Lite meg, mintha ott sem lenne.

Na és akkor végre használjuk is. Először a szokásos nyomáson kísérleteztünk vele. Kicsit szkeptikus voltam amúgy az egésszel, mert a korábbi insertjeimmel valahogy nem jöttem ki jól. Azok kisebbek, de hirtelen kemények voltak, ezzel gyakorlatilag a végső felkoppanás elkerülhető volt többnyire, de a menetkomforton sokat rontott. Nem szerettem meg őket. Mivel ez meg még nagyobb így logikusnak tűnne, ha még rázósabb lenne. De szerencsére nem, sőt, ellenkezőleg, olyan érzésem volt mintha inkább javítana néhol a gumik menettulajdonságain. Ok, az mondjuk nem lepett meg, hogy kanyarokban merevebb oldal irányban, nem torzul úgy a gumi (főleg hogy én elég alacsony nyomáson közlekedek) és így precízebb az irányítás és az egész bringa. Ez várható volt és, és határozottan így is lett. Az viszont már tényleg meglepett, hogy sehol soha nem éreztem pattogósnak puffogósnak a rendszert, nem rontott a menetkomforton szinte semmit. Valahogy ügyesen olyan egyenletesen keményedett a rendszer, hogy nem igazán éreztem egyezer sem hogy, na most nyomódott össze a levegő és „ért” a kő az inserthez. Na jó talán a legnagyobb ütéseknél volt ilyen, de ott már az insert  a felnit védte, nagyot kapott. Szóval annak meg már örültem , mert egy ilyen helyzetben már arra figyelnék normál esetben, hogy tehermentesítsem a bicajt seggét, a gumi védelmében, de ezzel meg ugye könnyű tempót vagy főleg ritmust veszíteni. A Tannussal meg csak menni kellett. Azárt ez elég jó érzés, hogy tudom szinte kinyírhatatlan a gumi alattam.  De ha valami csoda folytán mégis kiszakadna, akkor sincs veszve minden ugyanis a Tannus van olyan kemény és merev, hogy tovább tudsz gurulni vele, nem fordul le hirtelen és jó eséllyel be tudod fejezni akár a versenyt is vele, mondjuk, azért nem marad olyan a gumi, mint előtte, de lejössz vele.

Aztán megint csak nem volt nagy meglepetés abban sem, hogy a szokásosnál alacsonyabb nyomáson is magabiztosan lehet vele menni, mind a kanyarokban mind a köves részeken, ezzel sok tapadást nyerve. Más kérdés, hogy túl is ereszthető annyira, hogy már érezhetően megnő a gördülési ellenállás is, de ha megvan a megfelelő lejtése a pályának, akkor ez nyílván nem lesz probléma. 

A felfelére nem tudom mennyire érdemes kitérni, mivel itt igazából nem éreztem különbséget. A súlya sem fogja vissza a bringát hisz a Pro csak 155g a Fusion pedig 205g a 29” verzióba, ami 2,1-2,6 méretig jó a Light pedig mindössze 45 gramm 29-es méretben is. Ha valami, akkor inkább tényleg a túl alacsony nyomás lehet az ellenség ilyen esetben

Amit még fontos megjegyezni, hogy érzésre (kiszerelve, kézzel nyomkodva) nulla fok alatt sem keményedik fel. Nem érzékeny a hőmérséklet változásra.

Ajánlás, összefoglalás:

Nagyon örültem, hogy beraktam erre a finalei ride-ra a Tannus inserteket, tudtam, hogy lesznek sziklás részek és azt is, hogy Ferenczi Marcit és Tarr Tomit követni nem nagyon lehet felni gyilok nélkül, a tesztbringát meg sérülésmentesen kell visszaadni… ezeket a problémát előrelátóan áthidaltam a Tannusal. 

A Fusion rendszer a DH Casinges Highrollerrel még úgy is csak 1-2 alkalommal koppant tompán, hogy ez a gumi csak 2,4”. Természetesen sem a felni sem a gumi nem sérült tőle, pedig azért nagyot kapott. Persze kapott az többet is, de azokat szinte észrevétlenül védte.  Itthon alaposan átnéztem, de maga az insert sem sérült sehol a teszt során, szóval tartós darabnak látszik. 

Elöl a Pro-nak kevesebb feladat jutott, de a plusz oldalirányú merevség és az alacsony nyomás miatti extra tapadás, miatt nekem nagyon tetszett. Amúgy azt gondolom, hogy ha nem versenyre, meg limitelésre kell, akkor elegendő a PRO hátra is, de ha az a típus vagy, aki nem ismer kegyelmet és a végletekig hajtja a bringát, akkor biztosabb a Fusion, amit ahogy már írtunk, a belső részét elhagyva használhatsz Pro-ként is. Szóval előre Pro, hátra Fusion vagy ha kímélőbb a pálya, akkor kiveszed a belső részt.

Mint írtam eddig nem voltam az insertek megszállott rajongója, de ezek után azért hátra, a felni védelem miatt biztos, hogy be fogom tenni a sziklásabb vidékekre. És másnak is ezt javaslom. Baromi jó az, hogy alacsony nyomáson használhatom a gumikat anélkül, hogy félteni kéne a gumikat és a felnit.  Ez szerintem még hazai endurós szinten is érdmes, de kint meg főleg.

2 comments
    1. Hát ezzel megfogtál, erről sajna nincs infőm, de ha tippelnem kellene akkor olyan gumival ami működik jóla hookless felnin, szerintem ez is fog.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like