Volt már dolgunk Prologó nyergekkel korábban is, sőt konkrétan a most bemutatásra kerülő modellek más verzióit konkrétan is teszteltükés csak pozitív emlékeink vannak róluk. Nem is tudom szerencsés-e hogy ennyire sok verzió van, kezdőknek talán nem, mert nehezebb választaniuk, de annak, aki régóta tapossa a pedált és kiforrott igényei vannak, na azoknak kánaán a Prologó nyereg kínálataJ Ők amúgy nyergen és markolatokon kívül nem is nagyon csinálnak mást, erre esküdtek fel, de ebben pont ezért vér profik.
De lássuk mi jutott mára.
Kezdjük a Prologo Scratch M5 Space AGX PAS Slide Control 147 modellel

A hozzánk került modell, egy nagyon vagány közép barna színben érkezett, ami elég jól passzolhat a napjainkban oly népszerű barna oldalfalú gumikhoz, de ha ez nem lenne elég a Prologó gyárt hozzá szín azonos kormány bandázst is, merthogy ez hivatalosan egy gravel, adventure, cyclocross nyereg. Ennek megfelelően mind a bandázs mind a nyereg egy fokkal (2mm) vastagabban párnázott a jobb ütés és rezgés elnyelés érdekében. Mi mondjuk pont nem gravelen próbáltuk, hanem egész napos montizásokon a Pilisben, ami azért lássuk be, nem sokban különbözik az eredeti felhasználási céltól.



A design és az anyaghasználat prémium. Tökéletes kidolgozás minden részletében. Az ülőfelületen szilikon csíkok találhatok, ezek nem csak design elemek, hanem egy optimális kontaktot is biztosít a rider és a nyereg közt. Megakadályozza az elcsúszkálást, de nem is tapadsz rá. Tökéletes arányban van rajta. A TiroX pálca kinézete is díj nyertes, szuper szín használat jellemzi. Úgy az egész nyereg megjelenése csillagos ötös és erőt, minőséget sugárzó.
Az első benyomás mikor ráülsz, hogy ez így ok, mocsok kényelmes forma, nem puha, nem besüppedős, hanem az a sportos fajta, ami pont optimálisan töltött ahhoz, hogy eloszlassa a nyomást, de semmiképp nem süppedj bele és nyomd át a töltőanyagot az alap lapig.




Aztán használat során az élmény csak fokozódik. Teljes mozgás szabadságot biztosít, itt érződik is hogy a keskenyebb kivitel játékosabb, több teret ad mint a korábban próbált szélesebb. Ezt elvileg egyéni anatómia alapján kéne választani, hogy kinek mi optimális, de személyes tapasztalatom hogy nekem mindkettő szuper. A szélesebb még nagyobb komfort a keskenyebb sportosabb, több mozgástér. Minden esetre az egész napos bringázás sem okozott problémát még a keskenyebb modellel sem. Orra közepesen keskeny és jól párnázott, így ott is elég kényelmesen el lehet lenni a mászások során. EZ a nyereg is megkapta az MSS rendszert, ami három különböző zónára osztja a nyereget, melyek mind más-más párnázottságot kaptak a nagyobb kényelem érdekében.

Ami a modellválasztékot illeti, a Prologó Scratch AGX azaz Adventure – Gravel – Cyclocross ra dedikált modell PAS (lyukas) verziójából létezik fekete és barna színű verzió, Tiorx (220g) és Nack (169g) sínes verzió, 140 és 147mm-es szélességgel. De a Scratch M5 modellnek az AGX-en kívül még van jópár további verziója is.
A másik modell, amit most próbáltunk az a Prologo Dimension AGX TiroX 143 HARD Slide Control volt.

A Prologó ezt a modellt is ugyan arra a felhasználási területre tervezte alapvetően, mint a Scratch M5 modellt, tehát Adventure, gravel és cyclocross. Innen az AGX rövidítés. Ennek megfelelően a Dimension is megkapta azt a plusz 2mm párnázást, a három zónás párnázást (MSS) ezzel törekedtek a maximális kényelemre, na meg persze a tökéletes ergonómiával. Ez a nyereg is olyan, amire, ahogy ráülsz, azonnal érzed, hogy ez így rendben lesz, valahogy a töltőanyag milyensége és mennyisége egy rutinos embernek tényleg azonnal elárulja, hogy jó választás ez modell is.
Ami a design-t és az anyaghasználatot illeti itt is csak a legjobbakat tudjuk elmondani, szuper kinézet és nagyon minőségi kidolgozás. Két színben, két méretben és két pálca típussal gyártják ezt a modellt is.



Na, de akkor mégis miben különbözik a két nyereg? A Dimension először is más méretekben érhető el, van a 143-as verzió, ami nálunk járt és van a 153mm-es, tehát eleve szélesebb. Ugyanakkor az orra valamivel keskenyebb, és ennek okán még észrevétlenebb a tekerés során. Ugyan a nyereg orrára helyezkedve a nagyon meredek mászások során érződött is ez, de a mai geometriáknak köszönhetően már annyira ritkán van erre szükség, hogy szinte kár is róla beszélni. A hátulja is párnázott, így ha esetleg a nyereg mögé kell ölni, akkor kicsit kényelmesebb a Dimension. A formája is más kicsit, így kinek ez, kinek amaz lehet a jobb választás, sajnos ezt csak próba során tudod megállapítani. Illetve bevallom akkor sem könnyű, mert mindkettő nagyon kényelmes.
Ha mégis választanom kéne, akkor nekem talán a Dimension volt a befutó. Annyira észrevétlenül illeszkedett hozzám hogy tényleg semmi alkalmazkodást nem igényelt a nyereg tekerés közben. Mindig jó helyen ültem rajta, elég neutrális kialakítás, sosem csúsztam el a megfelelő pozícióból (ezen is vannak csúszásgátló szilikon csíkok) és tökéletes mozgásszabadságot biztosított. De ez én vagyok, érdemes mindkettőt kipróbálni vásárlás előtt, mert kicsi a különbség, de ha már lehet választani, miért ne vedd a neked legjobbat. Tudomásom szerint a Merida Concept Store-ban van is ilyen próba lehetőség.