Specialized Diverge STR Expert, mire jó egy össztelós Gravel bringa?!

A Speci mindig kitalál valami, ami egy kicsit új, egy kicsit más. Miért lenne ez másként a Gravelek világában?!  A Diverge egy „össztelós” garvel bringa, mondjuk ilyet más is gyárt, de a Speci egy kicsit más. Igazából nem is össztelós, hanem inkább nevezném soft ride-nak (a soft tail után ezt találtam rá ki) Igen, bennem is az volt az első kérdés, hogy de miért, és főleg hova, meg kinek?

Gyors technikai áttekintés:

Nyereg: Body Geometry Power Expert, imádom, sportos, de kényelmes

Kormányszár: Future Stem, Comp ez maga teleszkóp, úgyhogy ezt lejjebb még kivesézzük

Nyeregcső: S-Works Carbon Seat Post, 20mm Offset

Kormány: Specialized Adventure Gear Hover, 103mm drop x 70mm reach x 12º flare

Bandázs: Supacaz Super Sticky Kush, na, ez nekem nem jött be, túl vékony a fogás is, meg így sokat nem csillapít, igaz, azt a Future Shock megoldja, de nekem ez kevés volt

Villa: Future Shock 2.0 w/ Damper, Smooth Boot, FACT carbon, 12×100 mm thru-axle, flat-mount: visszatérünk rá

Váz: Diverge FACT 11r carbon frameset with front and rear Future Shock suspension, SWAT™ Door integration, threaded BB, internal routing, 12x142mm thru-axle, flat-mount disc

Gumik: Tracer Pro 2BR, 700×42 (más volt rajta, mintásabb típus, de szuper volt)

Kerekek: Roval Terra C, 25mm inner width carbon rim, 32mm depth, NEW DT 370 hub, 24h, DT Swiss Comp Race spokes

Roval Terra C, 25mm inner width carbon rim, 32mm depth, NEW DT 370 Star Ratchet hub, 24h, DT Swiss Comp Race spokes, szuper szett, könnyű erős és merev, örök életű agyakkal.

Közép csapágy: SRAM DUB BSA 68

Hátsó váltó: SRAM GX Eagle AXS, w/ battery cover, Nem is kell jobb

Lánc: SRAM GX Eagle, 12-speed,

Fogaskeréksor: SRAM NX Eagle PG-1230, 12-speed, 11-50t

Hajtókar: SRAM Rival 1 Wide

Váltókar: SRAM ED RIV ETAP AXS D1 SJD REAR/RT F20

Lánctányér: 40t

Fékek: SRAM Rival eTAP AXS, hydraulic disc, elegendően erősek, még a legmeredekebb részeken is, adagolható

Súlya 10,5 kg teljesen menetkészen, pedállal, pótbelsővel, szerszámmal, kulacstartókkal, és a nem gyári, hanem attól sokkal nehezebb 42mmes Rhombus Pro gumikkal. Ez egyáltalán nem rossz adat, de persze nem egy országúti paripa súlya. A nálunk lévő teszt bicaj egyébként a gumikat leszámítva teljesen gyári konfiguráció volt .https://www.youtube.com/watch?v=-FeGaFY7KTQ

A technológia, azaz a lelke. Csak karbon kivitel létezik belőle. És, az is csak három, igen magas felszereltségi szinttel és persze ennek megfelelő árcédulával érhető el. No, de most a tech: gyárilag kapunk hozzá két db cső betétet, amit a nyeregvázcsőbe kell bedugni, hogy melyiket, az testsúlytól függ, illetve az sem mindegy, melyik részével fordítjuk előre, merthogy 90 fokkal elfordítva más-más keménységű lesz tőle a bicaj, gyakorlatilag ez a rugózó elem benne. Ha valakinek ez a négy keménységi mód egyike sem tetszik, akkor lehet hozzá külön venni extra kemény és lágy betétet is. Elég egyedi megoldás, de működik, könnyű, szinte észrevétlen, és ha ezen aggódnál, nem recseg vagy nyöszörög.  A csillapításról a felsőcsőbe rejtett csillapító egység gondoskodik, ami a szokásostól eltérően nem nyomó, hanem húzó irányba tud mozdulni, egyébként mindössze 30 millimétert. A visszaút csillapítás állítása a felső cső alján lévő kis lyukon keresztül lehetséges egy imbusz kulccsal, illetve a felső részén van egy kis karocska, ami 3 állásban könnyen, menetközben is állíthatóvá teszi, és elég erősen befolyásolja a mozgás karakterét, illetve ezzel az utazási élményt. A max állásban inkább a road és simább gravel szakaszokon érdemes menni, de terepen szerencsésebb a középső állásban hagyni, hagy dolgozzon, csak előnye van. A leggyorsabb állásba pedig csak kimondotton rázós helyeken állítottam, pl lánctalpas vagy traktor nyomában tekerve, itt jól jött, hogy aktívan kimozogja a rázós utat.  https://www.youtube.com/watch?v=Uaq2zJzPmLA

Az első rugózás is elég egyedi. Itt a kormányszár az, aminek van egy 20mm-es le-föl mozgása, tehát nem a teló láb mozdul a kerékkel együtt fölfelé, hanem a kormány lefelé, ha terhelést kap.  Az 20 mm-es rugó utat lockolni nem lehet, de nem is kell, mert ezt nagyon jól kiváltja a Future Shock 2.0 rendszer kompresszió állítója, ami egy gyors mozdulattal a kormányszár tetején lévő gomb elfordításával állítható a szuper aktívról a brutál kompressziós állásig, ahol már gyakorlatilag csak akkor mozdul meg mikor már magad is könyörögnél érte, szóval a nagyobb ütéseknél. Erre is kitérek még lejjebb, hogy milyen a gyakorlatban.

Pár extra még: a váz összesen hat olyan furatpárral rendelkezik, ami kulacstartó rögzítésére is alkalmas, de azért alapvetően inkább csomagok rögzítését teszi lehetővé direktben és stabilan. (van az alsó csövön és a nyeregvázcsövön a szokásos helyeken kettő, másik kettő a villa lábain, egy az alsó cső alján és még egy a felső cső tetején. És persze ami ezen a szinten elvárható, az a vázban elhelyezett SWAT box, azaz az alsócső kinyitható a kulacstartó alatt, és ide is tudunk pakolni pár cuccot, pl. pótbelsőt, szerszámot. Nem mellesleg a két kulacstartó is gyári tartozék a SWAT szerszámkészlettel együtt, ami a kulacstartó hátulján helyezkedik el diszkréten, stabilan és zörgésmentesen. Szuper kis dolgok ezek. 

Lássuk, mit tud terepen.

Az első benyomás, hogy brutál jó az testpozíció, egyrészt nagyon kényelmes, azonnal magaménak éreztem a gépet, nem is állítottam rajta az égvilágon semmit. A másik dolog, ami azonnal feltűnik, főleg, ahogy terepre érsz (bár a magyar utak gyakorlatilag felérnek néha egy komolyabb gravel szakasszal), hogy mennyire kényelmes. A rugózó elemek olyan finoman simítják ki az út egyenetlenségeit, hogy ezen a területen veri az enduro bringákat is, mármint egy gravel szakasz kisimításán. A rövid rugó út miatt nem alakulhat ki nagy pogózás, de a nagyon könnyen és gyorsan állítható kompresszió csillapítás együtt egy olyan bicajt ad, ami tekerésnél nem lopja a wattokat, illetve azt a kicsit, amit igen, azt meg visszaadja azzal, hogy kisimítja a világot. Na, nem a méteres droppokra gondolok, nem oda találták ki, az fájna. De a murva egyenetlenségét a traktormintásra száradt talaj rázkódását és a kisebb vagy közepes kátyúkat jobban kimozogja, mint egy teló. De ez nem teló, sem elöl sem hátul, inkább egy kis talaj és ütés puhító egység, és pont ettől zseniális. Olyan kényelmes és pihentető vele a rázós utakon tekerni, hogy közben nem fáradsz el miatta, nem kell figyelni, ügyeskedni és arra energiát és időt pazarolni, hogy miként kerüld a talaj okozta fájdalmakat, hanem csak nyomni fülig érő szájjal, és újra meg újra megállapítani, hogy ez kurva jó lett. Mondom ezt úgy, hogy előtte az össztelós gravelezést nettó mókusámításnak gondoltam. De el kell ismerni, jól rátapintott a Speci a gravelezés legfájdalmasabb pontjára.  

Ha sík vagy simább részre érsz, azonnal feltűnik, hogy itt halad igazán a bicaj, pontosabban itt halad sokkal jobban, mint a montik, itt újra erősnek és dinamikus fiatalnak érezhettem a nyergében magam. Ilyenkor egy-egy mozdulattal lehet szinte merevre varázsolni az elejét és a hátulját, de amúgy terepen inkább a közepes beállítás jött be. Pedig így még mozog is kicsit a fara az ember alatt, de nem zavaró, sőt, kimondottan jó volt vele így. Ha meg kiállva nyomod, akkor passzívvá válik a rendszer, mert a fentről érkező összenyomó erő nem hat a húzó irányra tervezett tagra, hisz összenyomhatatlan, csak rajta ülve, a testeddel a nyeregre mért ütésekre reagál. Tudom, ez szembe megy a korábbi elvekkel, de akkor is rohadt jó, na! Nem arra van, hogy kimozogja a talaj egyenetlenségeit, sokkal inkább a fenekedre továbbított ütéseket iktatja ki. Kiállva nem is működik, csak ha a nyergen ülsz. Ennek okán viszont sprinteknél, emelkedők meglószolásánál nagyon jól gyorsítható. És ugyan ez van országúton is, kompressziót rákapcsolva gyakorlatilag amúgy sem sokat mozog, és azt is lassan, tehát épp csak annyit, amennyi jól esik. Így a bicaj nagyon gyors és nagyon szerethető road-on is.  Persze biztos lassabb valamivel, mint az országútik, de egy magamfajta, nem teljesítmény orientált, csak hébe-hóba országútizónak ez fel sem tűnik. Mivel én alig tekerek országúton, most biztos gravelt vennék inkább, mert ezt így jobban ki tudom használni, és iszonyat jó, hogy nem vagyok teljesen az aszfaltra korlátozva, hanem kombinálhatom izgalmas új, és forgalom mentes földutakkal.

Lefelé, illetve kanyargós részeken is tök jó stabil a bicaj, de persze a kimondottan meredek részeken azért nem lehet vele úgy veretni, mint egy montival, legalábbis én nem mertem, lehet szoknom, kellene még, de azért nem is várható el tőle hogy ugyanazt tudja, mint a monti lefelé, és persze minél durvább a terep, ez annál inkább így van. De egy sima graveles szakaszon viszont nagyon lehet vele hasítani. Talán még gyorsabban is, mint a montival, na, nem azért, mert mondjuk stabilabb lenne, hanem egyszerűen a jobban gördülő gumik és a kisebb légellenállás miatt rögtön 2-3 km/h-val gyorsabban lehet a lankásabb részeken suhanni.

Persze kicsit összeszégyellném magam, ha nem keresgetnék a határait egy ilyen bringának, úgyhogy elvittük pár extrémebb helyre is, többek közt a Kanada trailre, ami azért pont nem arról híres, hogy gravel mennyország lenne.  Röviden: lejöttünk! Egyben és esés vagy koppanás nélkül. De azért inkább volt félelmetes, mint élvezetes. Igazából két dolog korlátozza be a képességeit, az egyik a dropper hiánya, így elég orra esős a súlypont, ezt ugyan lehetne kompenzálni, ha eleresztem a féket, de ahhoz meg a gumik kevesek. Nincs elegendő tapadás az ilyen morzsalékos csúszós helyeken, és ha egy picit is elhagyod az ideális nyomot, ahol a legkevesebb tapadás kell, akkor azonnal megcsúszik. Gumit persze lehet még valamivel vastagabbat, agresszívebbet is tenni rá, egész 47mm-es méretig. Ezzel azért sokat lehet rajta még dobni, és ha nagyon akarnánk, droppert is lehetne tenni bele, de talán egyszerűbb szembe nézni a ténnyel, hogy ezt a bicajt nem a Kanada trailre találták ki. Lightos XC nyomokon viszont egész jól el lehet vele játszani. Meglepően sokat tud ilyen helyeken is

Összegezve, ez egy baromi jó bicaj, a legnagyobb erőssége a sportos kényelme, egész napos long ride-ok után is jó érzéssel lehet még leszállni róla, nem gyötri el az ember testét a rázós terep. Aki az ilyen élményre vágyik, annak telitalálat. De megkockáztatom, hogy versenyeken is megtérül ez a kis extra súly, mert tényleg nagyon kisimítja az utat a Diverge STR. Persze ha a Boliviai sóstavak kiszáradt tükörsima medrében nyomod, akkor lehet, felesleges, de a hazai traktornyomos, fűcsomós utakon egy új dimenzió vele a bringázás. Igazából minél rázósabb az út, annál többet fog segíteni és annál nagyobb lesz a technikai előnyöd vele. Nagyon megszerettem vele a gravelezést, mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy próbálja ki, ha egy jó gravel bicaj vásárlásán töri a fejét.

Én tényleg totál hülyeségnek gondoltam ezt a fully irányt a gravel bicajoknál, de nagyon megváltozott a véleményem a Diverge STR hatására, pedig montin is elsősorban merevet használok. Baromi jó érzés, hogy úgy tudok gyors lenni vele terepen, hogy közben mégsem rázza szét az agyam és a testem. Egyszerűen így kényelmesebb gravelezni, sőt a durván rázós részeken biztos, hogy gyorsabb is, mint a teljesen merev modellek.  Emellett egész komoly montis élményt is tud adni, főleg annak, aki montival is az ilyen lightosabb terepeket preferálja, annak lehet, szerencsésebb egy kényelmes és gyors gravel, ami mellesleg országútizni is zseniális.

Aktuális árát itt találod: https://speed-way.hu/hu/termekek/specialized-diverge-str-expert

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like