Bár még épp csak megjelent, de máris teszteljük a megújult Levo SL-t, ami ránézésre ugyan hasonló, mint az 2019-ben debütált elődje, de igazából nagyon sok fontos, de elsőre alig látható részlet változott, ami komoly hatással van a menettulajdonságára.
Kezdjük is ezekkel:
Kapott egy 50Nm-es motort, ez majd 70%-al erősebb, mint a régi 35Nm-es erőforrása, az sajna keveseknek volt elegendő. Az aksi ugyan maradt 320Wh, de mivel a motor jóval takarékosabb lett (tényleg, nem csak papíron) így nőtt a hatótáv is, ebben tényleg hatalmas a Levo SL, később részletezem. És ha már a motorról beszélünk, fontos megjegyezni, hogy jóval halkabb is lett az elődjénél.
Megkapta a Turbo Levo kijelzőjét, ami már sokkal informatívabb, mint az elődje volt. Ráadásul már menetközben, ezen keresztül is van mód az egyes fokozatok finomhangolásának elvégzésére. Én leginkább mégis azt imádom benne, hogy kicsi, mégis jól leolvasható és jó, védett helyen van.
A váz szintén átvett minden fejlesztést a nagy tesótól. Ugyanaz a geó, illetve annyi difi van, hogy az SL-nél a kisebb motor miatt rövidebbre tudták hagyni a láncvillát, és még így is képes a 29-es kerék fogadására is (a Turbo Levo csak 27.5 kereket tud hátul fogadni). Illetve ugyan úgy, mint a Turbo Levo-nál itt is állítható a láncvilla hossza, amivel egyidejűleg változik a középcsapágy magassága és a fejcső szög is, de ezt még külön +/- 1fokkal változtathatjuk az excentrikus kormánycsapágy betéttel. Így egy bicaj 6 különböző beállítással és geometriával használható. Az átállítás tényleg pofon egyszerű, 3-4 perc elől és hátul is. Zseniális megoldás, így ugyanabból a vázból csinálhatunk egy agilis trail gépet, vagy akár durvább enduro bicajt is.
Techinaki részletek:
Váz: Megújult Levo SL váz, 11M FACT carbon, 150mm rugóút, állítható BB magasság és fejcső szög, 27.5″ és 29″ kerékkel kompatibilis: Szenzációs, hogy ennyire univerzáis és
Rugóstag: Fox Float X Performance. Népszerű darab, mi is szeretjük
Motor: Specialized SL1.2
Remote: Specialized Mastermind TCU
Akkumulátor: Specialized SL1-320 320Wh
Villa: Fox 36 Rhythm 160mm. Ideális választás bele. Nagyon jó teló, merev, sima mozgás, jó karakter és jó állíthatóság.
Fékek: Sram Code RS, 4 dugattyús, 200mm-es tárcsákkal. Nagyon-nagyon jól működtek, bőven elegendő fékerő és kiváló adagolhatóság.
Váltókar: Sram GX
Váltó: Sram GX Eagle 12s. Hibátlan
Fogaskoszorú: Sram XG-1275 10-52T, 12s, szinte túlzás egy ebikre ekkor tartomány, de annyiból jó hogy a motor kicsit ösztönöz a pörgetésre akkor segít jobban
Hajtómű: Sram Alloy DUB. Szuper
Kerekek: Specialized Alloy 27.5″ 28h 148mm 28h A speci kerekeivel nem nagyon szokott gond lenni, ez is remek darab, megfelelően széles és jó merev.
Első gumi: Butcher GRID TRAIL, Gripton T9 29×2.3″
Hátsó gumi: Eliminator GRID Trail, Gripton T7 27.5×2.3″ Ezekről lejjebb írok részletsebben, de alapvetően nagyon jó gumi mindkettő.
Ülés: Specialized Bridge Comp. Imádtuk
Nyeregcső: X Fusion Manic, nagyon szuper, minimál holtjáték, sima becsúszás terhelés mellett is. Vezérlője kényelmes és kézre esik.
Kormányszár: Specialized Alloy Trail
Kormány: Specialized 6061
És akkor lóra!
Síkabb aszfaltos résszel kezdtük, ahogy szoktuk. Már itt is hatalmas meglepetést okozott, nagyon könnyen tekerhető. Mint egy jobbfajta analóg enduro bicaj. Nem lehet vele ugyan sprintet nyerni, de amíg békésen egyenletesen tekered, addig kimondottan könnyedén lehet vele haladni. Nem okozna vele különösebb gondot, ha lemerülne és rásegítés nélkül kellene hazajönni vele a hegyekből. Mondjuk lemeríteni szerencsére sokkal nehezebb, mint gondoltam, de erre még visszatérek.
A rásegítést rákapcsolva pedig hirtelen „élversenyző” tempóra váltunk legalábbis a mászásokon. Síkon ugye 25-nél leszabályoz, nem segít tovább. Innen saját erővel kell tovább gyorsítani, ami szerencsére egy ilyen könnyű bicajnál már abszolút lehetséges. Sokkal inkább, mint a klasszikus nagy ebikoknál.
A fölfelékben is nagyon érti a dolgát, de ez már annyira alap, főleg egy ebike esetében, hogy szinte felesleges beszélni róla. Tömören: nincs semmi orr emelgetés, tökéletes a súlypont rajta, hátul a nagy gumik és a jó felfüggesztésnek hála csak akkor mozog, ha kell, és mindig van megfelelő tapadás is. A kanyargósabb kövesebb szűk mászásokon is jóllehet terelgetni a Levo SL-t. Egyszerű és könnyű vele a mászás és nem csak a rásegítés miatt.
Nézzük kicsit a rásegítést: Három fokozatban állítható ECO, Trail és Turbo. Mindegyik külön részletesen is állítható az appon egy kis csúszka segítségével. Nem csak a rásegítés mértéke, de a pedál reakció is, azaz, hogy milyen hirtelen és mekkora erővel reagáljon, ha te odalépsz neki. Itt továbbra is vallom, hogy nem mindig az a jó ha maxon van, mert akkor kipöröghet, vagy ha nem vagy rá felkészülve kibillenthet az ideális pozíciódból. Igaz ez a kisebb motor kevésbé hajlamos erre, de ha már van rá lehetőség, érdemes egyszer magadhoz állítani. Szerencsére ezt akár menetközben is meg lehet tenni. Egyetlen dolgot sérelmeztem a korábbi tesztben a Turbo Levonál mégpedig, hogy a pedálozás befejezésénél szerintem kicsit lassan vette le a rásegítést a motor, az Levo-SL nél ez egy kicsivel jobb, de lehet csak a gyengébb motor kisebb hozzáadott ereje miatt érződik így, igazából mindegy is, nekem ez jobban tetszett.
Nagyon érdekelt a hatótávja:
Egy kis aksis, kis motoros bicajnál mindig ez az egyik fő kérdés. Először arra voltam kíváncsi, mi a hatótávja ECO-módban, azért ebben, mert egy hosszabb ride-on én tuti ezzel mennék, ugyanis már ez is akkora rásegítést ad, amivel bármekkora hegyre élmény volt mászni, és igazából a meredekség sem indokolt sehol többet, de ha valaki esetleg gyengébb, vagy nagyon meredek falat választ, akkor ott a kiválóan kézre eső vezérlővel könnyedén erősebb rásegítésre válthat. Én ezt most nem tettem, illetve fél percre kíváncsiságból, végig csak ECO-ban. Így 75%-ot használtam el 2ó 50percet 1256m szinttel 45km-en úgy hogy felázott gyurmás talajon illetve a Kinizsi 100 mezőnyét végig előzve a pilistetői szerpentinen, ami 25 méterenként állóra fékezést jelent. Ja és a computer is 5 perc késéssel lett indítva. Szóval a teljes kapacitása simán meg van 4 óra, 1700m szinttel, és 60km-el ECO módban. Nyilván kevesebb szinttel még több km és több menetidő hozható össze. Aki képben van, az tudja, hogy ezek a számok 320wh aksitól szenzációsak és alátámasztják a gyártó állítását miszerint nőtt az hatótáv legalább is ECO üzemmódban. Turbóban nem, vagy nem sokat, mivel a nagyobb teljesítményű motor, azért kéri a wattokat, cserébe viszont nagyon gyors is ha kell.
Csináltunk ilyen tesztet is vele, szokás szerint a Kanada Trail uphilljén, itt hatalmas meglepetésre 9% és 5p 39mp menetidő jött ki végig Turbóba, de én is nyomtam, ahogy tudtam. Így összesen 11 kört lehetne vele menni itt, ami minden várakozást felülmúl.
A lejtőkön egy varázslat! Már a nagy tesót is imádtam, de ez a pár kiló mínusszal számomra annyival kezelhetőbb és fürgébb, hogy én biztos ezt választanám. Persze megértem azokat is, akik a Turbo Levora szavaznak, különböznek az igényeink, de annak, aki a könnyű vicajokhoz van szokva szeritem ez jobban bejön. Szuper jól betapad mindenhol, ásott kanyarokban fantasztikusakat lehet vele fordulni, kicsit beül a terheléstől és szépen a kívánt íven elfordul. A kanyarokban amúgy is kimagaslóan jó a bringa, valahogy van benne valami extra stabilitás, nem kell gépészkedni rajta a helyes irányért, hanem megy, amerre szeretné az ember. A féktávon egészen fantasztikus, köszönhetően elsősorban az FSR rendszernek, ami fékezés közben is teljesen aktív marad, nem keményedik fel és nem pattog el ilyenkor sem. Persze sokat segítenek a Sram Code RS fékek is, nagyon jól adagolhatóak és meg van a megfelelő fékerő is, én imádtam őket. A ballonos 2.3”-as Butcher és Eliminátor gumik baromi jól fékezhetők. Viszont néhány kanyarban kicsit szerettek elkúszni, érezhetően és koordinálhatóan, de kúszik. Nagyon erős a középső mintázat és az oldalsó is, de a kettő közt az ármenet kicsit hiányos, mikor oda terhelne az ember, a kisebb kanyarokban, akkor ennek a hiánya miatt van egy kis sodródás.
Ugratókon nagyon bátorrá tesz még engem is. Érezni, hogy a bicaj is bírja és van benne bőven tartalék ahhoz, hogy megmentsen, ha valami nem adná ki. Én nem ugrom jól és emiatt nem is szeretek sokat repkedni, de a Levo SL mindent elnyelő karaktere és a korábban említett extra stabilitása azért adott annyit, hogy kimondottan kerestem az ugratós nyomokat????
Legjobban mégis a durvább köves, gyökeres részeken tetszett, itt egyszerre jött ki az FSR rendszer, a jó karakter, és a stabil geometria előnye. Nagyon jó vele száguldozni, szereti a nagy tempót, még az ilyen rázósabb helyeken is, mivel nincs elpattogás, ha jól van beállítva tag és a teló. Nagy a kísértés, hogy az ember elengedje a féket teljesen.
A korábban már említett váz geomteria állíthatóság nem mókus ámítás, tényleg jól érezhető minden egyes változtatás. De annak ellenére, hogy ezzel a beállítással játszadozni tényleg csak pár perc, mégis azt gondolom, hogy ez nem azért marha jó, mert minden lejtőhöz át fogod (megtehetnéd) hangolni a bringát, hanem inkább azért, hogy megtaláld a számodra legjobb megoldást és aztán jellemzően ezt a beállítást fogod használni, ami már bevált. Vagy, váltogatni a hazai szűkebb trailek és egy bike parkra hangolt beállítás közt.
Ajánlás: Hú, hát ezt tényleg szinte mindenkinek és mindenhova. Az előbb taglalt geometria állítási lehetőségeknek köszönhetően A Levo SL ugyan olyan jó sima egyszerű kirándulásokhoz, mint a szűk lassú kanyarokkal tűzdelt trailekhez, vagy épp bikeparkokban száguldozni, falon fordulni és nagyokat ugrani.
Az aksija és a motor szerintem bőven elég a legtöbb embernek, aki sportosabb annak meg főleg, az imádni fogja, hogy itt még érvényesül a saját ereje is, illetve, hogy szinte ugyanazt a kezelhetőséget kapja, mint egy analóg bicajon. Viszont, aki szereti a végtelen nyomatékot, esetleg nem pehelysúlyú, vagy netán a kondija nem az igazi, annak valószínű jobb választás a klasszikus Turbo Levo, az erősebb motorral és nagyobb aksival.
Aktuális árakért katt ide: https://speed-way.hu/hu/termekek/specialized-turbo-levo-sl-comp-carbon
2 comments
Szia!
Csak a véleményed érdekelne. Ha magadnak választanál, melyik lenne az? Az új Levo SL vagy Scott Lumen?
Köszi.
Szia, Hát ez nehéz kérdés, minkettő:) Nehéz választani mert azért két nem teljesen ugyanolyan bicaj. A speci hosszabb rugóút, nagyob akis ha jól emlékszem, tehát kicsit mindenesebb bicaj. A Lumen pedig alegkönnyeb legjátékosabb, leghalkabb és az analóg bringákra leginkább emlékeztető érzést adja. Szóval másért lehet szereteni őket, at találd ki neked ebből mi a fontosabb:)