Maxxis enduro gumik tapasztalat és teszt

Ezúttal kicsit rendehagyó módon négy Maxxis gumit fogunk kielemezni kicsit, pontosabban 3 minta verziót,  különböző oldalfalakkal és gumikeverékkel kombinálva. A Minion DHF, DHR2 és az Assegai kerül a felnikre.

Maxxis Minion DHF 29×2,5WT 3C Max Terra Exo+ Tubeless Ready

Jaj, de nagy szerelem volt ez a gumi mindig. Igazából nem is tudom mikor került piacra először, de már jó sok éve. Én talán 2017 ben használtam csak először, akkor is amcsiban, és 2 hónapig ezzel koptattam a leghíresebb amcsi és kanadai traileket, pl. Portal trail, Hangover, később White line, Whistler trailjei stb. Nem tudom megszámolni hányszor mentette meg a tyúkszaros életem, de az biztos, hogy sokkal jövök neki. Szóval kapcsolatunk régi és alapos, így most nem volt nehéz tesztet vagy véleményt írni róla. Persze azóta is még, sokszor, sok helyen próbáltam és sosem csalódtam.

Amúgy sokat elmond a gumiról, hogy nem csak én szeretem, de ugye a legjobb versenyzők alatt is gyakorta feltűnik és nyernek is vele világ versenyeket, megjelenésétől kezdve napjainkig, DH és Enduro szakágban egyaránt.

Csak 29”-es kerékhez 20 féle keverék/méret és oldalfal verzió létezik. Én egy Maxxis Minion DHF 29×2,5WT  EXO+ Max Terra verziót kaptam (1140gramm), ami a sima EXO-hoz képest egy extra peremvédelmet kapott, így jobbak az esélyek a peremsérülések ellen. A Max Terra a második legpuhább keverék kimondottan jó tapadással mindenhol, kéri a kihívásokat, igazi enduro gumi. Úgyhogy el is vittem a kőszegi csoki kupára tesztelni. Mert jó-jó, hogy a homokköveken usa-ban úgy fog, hogy előbb szakad le a felni pereme, minthogy megcsússzon, de mit tud itthon. Az élet nagyon jó fej volt, mert első nap optimális talaj viszonyok közt élvezkedtem a végtelen tapadásban, majd a verseny napjára csak leszakadt egy rendes eső, így sárban is volt szerencsém kipróbálni rendesen. Na és itt okozta az igazi meglepetést. Bevallom kicsit aggódtam elég lesz-e? De erről szól a teszt, meg nem is volt nálam a saras melóra alkalmasabb gumi, úgyhogy maradt fenn.

Bár tudom jó gumi meg minden, de a sár az sár, bármennyire is szeretem, azért az csúszik, nem is beszélve a vizes fenyő gyökerekről. Pont ezért nagyon kellemes meglepetés volt, amit tudott a gumi ilyen körülmények közt, jól tisztult, a mintázat mélysége is és elég volt, de ezt tudva is a vártnál jobban muzsikált. A kimagasló teljesítményt elsősorban én az anyagnak tudom be, de örülök, ha valaki hozzá fűzi a saját tapasztalatát. Azért én az életem nagy részében keményebb keverékekkel bicajoztam, de mostanában többször is belefutottam a profibb puhább típusokba és mit mondjak beszarás nagy a különbség. Ez itt most olyan jól vizsgázott sárban, hogy új szintre emelte az élményt. Természetesen érződött, hogy csúszós a talaj, de az nem úgy, hogy időnként ki-ki csúszott, sőt talán egy ilyen sem volt, hanem végig úgy tudtam vele menni, hogy azt érzem, ennyit tudok vagy tudunk együtt, enyhén már csúszik, ez a limit, lehet más alatt még többet is tudna, de nálam meg volt az az érzés, hogy csúszunk, picit, kontrolálltan, de soha nem hagy cserben, még a rézsűs gyökerekről sem pattant, vagy csúszott le. Ha egy picit megindult, azonnal újra megkapaszkodott, mielőtt nekem valamit tennem kellett volna extrán érte. Szóval zseni volt, imádtam vele menni. És hogy miért gondolom, hogy ez az anyagának is köszönhető? Többször is ezt az érzést keltette bennem nem csak ezen a versenyen. Hátul pl. egy lehasznált Minion DHR 2 DD(erősített oldalfalú) volt Max grip (a legpuhább), ami hát már jelentősen túl van a fénykorán, mondjuk inkább leharcoltnak, de még ez is olyat tapadt a trutyiban is, hogy le esett az állam. De amcsiban is megtapasztaltam, hogy mivel tud többet. Ott előre került egy Max Grippes Minion DHR2 2,8” EXO szintén elég kopottan jutottam hozzá, de az egyszerűen nem volt hajlandó ott tapadást veszíteni, ami nem annyira lepett meg a száraz homokköveken, de annál inkább a homokosabb részeken meg most a sárban sem, úgy hogy mondom mindkettő kukaszökevény állapotú volt. Én azt a gumit kint 2,8-as méretben egyszerűen nem tudtam kibringázni. Nagyon messze voltam a határaitól. De így legalább mindig tudtam, hogy van bőven tartalék. Szóval ez a gumi a nevével ellentétben nem csak hátul, hanem elől is kimondottan jó, és ezt nem csak én gondolom így.

Bevallom, amúgy ezt a mintát ránézésre nem gondoltam ilyen jónak, de azt is, hogy pár éve, a megjelenésekor egyből volt szerencsém sokat használni valamelyik egyszerűbb keveréket, és már akkor egészen elképesztően jó volt.  Így kint már tudtam, hogy rossz nem lehet a legpuhább sem, de még így is le esett az állam tőle. Azért egy magam fajta ex XC-s, még a régi emlékek miatt nagyon el tud érzékenyülni, mikor ilyen tapadást tapasztal. Tényleg folyton azt éreztem, hogy még-még, lehet még feszegetni tovább a határokat, mert ez meg sem kottyan a guminak, pedig azért nem hiszem, hogy ne lett volna megkísértve velük a sors párszor.

Persze a remek teljesítménynek szerves rész a Minion DHF és DHR remek mintázata is, és így együtt a jó keverékkel tudják ezt a csodát, ami számomra már azt hiszem a max level kb. Mind fékezhetőségben, mind kanyarokban nagyon stabilan viselkednek sosem kellett félnem, hogy cserben hagy, sőt azon lepődtem meg sokszor, hogy mannyire nem érzem még, hogy közeledne a határ, főleg kint USA-ban.  A gördülése nyilván nem egy XC gumié, de nem is vészes szerintem, meg ahol ezeket használja az ember ott már nem az, az elsődleges szempont. Kopás szempontjából sincs nagy meglepetés. Puha, így kopik, de cserébe sokszor megment és segít tovább gyorsulni a lejtőkön. Viszont a mintázata erős, nem szakadozik le a szövetről. Oldalfal védelemről nekem szintén csak pozitív tapasztalatom, van. Tudom, lesznek páran, akiknek egy rossz szögből érkező muslinca hasította tengelyig a kerekét és minderről persze a gumi tehet, próbálom is elhinni. De nekem tényleg hibátlan volt mind, pedig kint 100x odavertem legalább, és semmi. Sőt mikor belsővel használtam és úgy kopogott (elöl) még azt is megvédte az EXO-s, ezt mondjuk már én magam sem hittem el, mondjuk nem voltak éles kövek. De persze mindent ki lehet herélni, így ezeket is. Mondhatom, hogy szerencsémre, ugyanis mikor kint bringázta, akkor mindig olyan gumikat használtam, amiket más már oda vágott, kilyukadt és kidobott. Én meg tettem bele egy Stan’s javító dartsot, és addig ment, amíg el nem kopott az egész. Sokat lehetette ezzel spórolni. Te se dobáld ki idő előtt, használd el, védjük a környezetet, ha lehet.

Imádom a Minion DHF-t és az R-t is, mindig is nagy kedvencek voltak, nagyon merem ajánlani száraztól- enyhén vagy közepesen felázott talajig bárhova. Jó kövön és jó porban is igazából elég jó mindenes. Nem véletlenül választják olyan sokan versenyzők is, valamint szerelik a legnagyobb cégek is sokszor ezekkel a bicajaikat gyárilag is.

AzAssegai 29×2,5WT 3C Max Terra Exo az utolsó szereplő a tesztünkben, amit szintén nem először használtam élesben, de jóval kevesebbszer, mint a Minionokat. Ez a gumi nekem elsőre kicsit hasonlít a DHF-re de azért ez csak a felszín, egy gumi ettől összetettebb, mint hogy „kicsit úgy néz ki mint…”

Aztán használat során ki is jön, hogy ha lehet még valamivel fokozni az eddigieket, akkor ezzel lehet (és persze tudom mindig, mindent lehet). De nekem kicsit már nyomasztó, ha úgy érzem egy gumi sokkal jobb, mint én vagyok, persze tudom, ezzel sokan meg pont fordítva vannak és azt szeretik, ha a gumi végtelenül tart. Meg is értem, az csak az én perverz becsípődésem, hogy érjem el a határait. Na ennek már nem volt könnyű, néha sikerült, de persze az is csak illúzió volt, ez ettől többre képes. Nekem ez kicsit olyan volt mintha meg sem közelíteném a határait, mintha sínen mennék, nincs sok csúszás, sodródás. Szóval, ha egy igazán agresszív gumira van szükséged, mert a szereted a biztonságot, vagy rohadt jól és gyorsan mész, esetleg az e-bike-os vonalon mozogsz ahol szintén népszerűbb az agresszívabb tapadás, akkor ez a te gumid. A kedvence szerintem pont ez a magyar földes lazább talaj, de elég jó mindenhol. Iszonyat jól fékezhető és kanyarokban is parádésan tart. Sárba sajnos nem próbáltam, de ez az egyetlen, ami talán meg tudja kicsit fogni, ugyan a mintázata mély, de picit sűrűbbnek érzem és emiatt talán kevésbé lájkolja a jó magyar ragadós talajt. Amíg fröcsög, viszont kimondottan bíznék benne, mondom mindezt csak ránézésre. Sajna ezt nem tudtam kipróbálni sárban. Ha valaki igen az meséljen. Mind kanyarokban mind fékezésre brutális, de ennek azért van egy olyan ára, hogy kicsit rosszabb a gördülése, legalább is papíron, én ezt annyira nem tudtam megérezni, de ha a gyártó is azt írja, akkor higgyünk nekik. Bár a gyártó inkább előre ajánlja, szerintem hátra sem rossz, ha egy kis extra fékhatást akarsz, és megvan a megfelelő lejtés. Így a teszt megírása után csekkoltam a weblapon, és ha minden igaz ezt a gumit Greg Minnaar a háromszoros DH világbajnok segítségével tervezték. Így már tök érthető, hogy én ehhez kevésnek éreztem magam😊

Majdnem lemaradt a szerelési tapasztalatok, de hát már annyira megszoktam, hogy sima ügy. Az exo és EXO plusszos gumikat simán kézzel teszem fel ZTR Arch MK3 felnikre, de kint a régi fajta Arch-ra is ugyanígy. Mégsem kell hozzá kompresszor, hogy fel tudd fújni. Nekem, ez a kombó így tankönyvbe illően működött és szerelhető volt. Ami valamiért nehézkes, nem is kicsit, konkrétan vért izzadtam az a Double Down oldalfal erősítéses verzió volt, igaz ez egy kukából mentett darab volt, isten tudja pontosan milyen régi, sérült és már szálszakadása is volt a sérülésnél, szóval lehet öreg volt és összement, nem tudom ezt sajnos, nem volt módom újonnan tesztelni. Lehet ez nem mérvadó és nézz utána másnak mi a tapasztalata vele, nem hiszem, hogy ennyire nehéz lenne frissen újonnan is.

Összegezve mindhárom mintázat szuper volt és rohadt nehéz lenne rangsorolni. A DHF szuper első gumi, ezer éve fut és mit sem vesztett a népszerűségéből. A DHR 2 sokkal jobb, mint vártam és elől is ugyan olyan jó szinte. Az Assegai meg egy ilyen mindenhol is…, szuper agresszív gumi hatalmas tapadással. Szerintem kell egy szint, hogy tényleg ki tud használni. Persze alatta is megveheted, legalább biztonságban leszel, de a határait elég nehéz kimaxolni. A három típus, három különböző fallal volt, nyilván ez is befolyásolja a dolgokat, de az EXO és EXO plusz közt nagy különbség nincs inkább csak a perem védelem, ami nem „csak” és nem elhanyagolható, az nagyon is fontos, de a menet tulajdonságát nem nagyon befolyásolja. A DD verzió már más világ ott egészen más nyomást lehet már használni, mehetsz jóval puhábban, ami meg ugye további tapadás, de lassú és nehéz lesz tőle a bicaj. Light enduron nem biztos, hogy megéri, de ha meg eldurvul a helyzet akkor sokat segít. A keverékek meg… ez az a szitu mikor a puhább jobb.

Remélem tetszett a cikk, ha igen köszi ha megosztod.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like