Bianchi E-Omnia FX-Type Test – A Bringaland Kerékpárüzlet tesztflottájából

Az Omnia család a Bianchi új elektromos vonalát jelenti. Van trekking, és országúti modelljük is, de azokkal most nem fogunk foglalkozni. Akit érdekel az a Bringaland oldalán megnézheti a palettát. https://bit.ly/3ULK30T

Egy másfél éve teszteltem egy másik nagyon hasonló e-bike bringát tőlük, a T-Tronikot és azt is imádtam, így ez most még inkább kíváncsivá tett, hogy milyen lett ez a modell. Az persze azonnal feltűnik, hogy egy egészen új rendhagyó, kicsit talán jövőbe mutató design-t kapott, integrált lámpákkal, aszimmetrikus emelt láncvillával és pár érdekes, vagány design elemmel.

Ez mind szép és jó, meg biztos megvan a tudományos magyarázat a miértekre, de engem csak az érdekel, hogy milyen vele menni?  A külső ezzel a modern formavilággal lehet megosztó még, de szerintem a legtöbb érdeklődőnek kimondottan bejön a futurisztikus forma, én még retro típus vagyok, nekem kicsit szoknom kell, hiába na, öreg vagyok már.

Ha nincs kedved olvasgatni, jó hírem van, csináltunk egy videót is bár rövid és nem olyan részletes mint a szöveges verzió, de reméljük tetszik: https://youtu.be/mD9gGerPXVU Ez az első ilyen próbálkozásunk és nagyon roham tempóban készült, szóval van még min csiszolni, majd igyekszünk.

Nézzük a konfigurációt:

Váz alu, szerintem ez rendben is van, nem feltétlen kell a carbon egy e-bike-ba. Olcsóbb, környezetbarátabb, és egy ilyen bicajnál alig jelentene előnyt a carbon, szóval nekem bejön az alu. Mondjuk egy darabig gondolkodnom kellett, meg nézegetnem, hogy biztosan megállapítsam miből is van, biztos nem carbon-e, olyan szépek a csövek illesztései, ívei. 

A váz 150 mm-t mozog álomszépen, egy három állású Fox Float Dps Performance tag segítségével. Érdekessége, hogy elől egy 40 Lux fényerejű integrált lámpa van a fejcsőbe integrálva, baromi stílusosan, míg hátul a támvillákban egy-egy piros lámpa került teljesen szintbe süllyesztve, ezzel csökkentve a sérülésveszélyt.  Vagány lett tőle a bicaj, kicsit motor, kicsit űrhajó, szóval rendhagyó design.

A motorja a Bosch Performance Line CX 4generációs motorja, ami 250W-al és 85nm nyomatékkal támogatja a lábaid, az akku pack pedig 625Wh, ami elég akár 120km bringázásra (ECO üzemmód).  A kezelője bal kéznél a kormányon viszonylag jól elérhető, de ezen még lehetne azért finomítani. Jól leolvasható és könnyen kezelhető, de mondjuk egy komolyabb esésénél azért viszonylag jó esélye van egy sérülésnek.

Teleszkóp is a Fox-tól jött, egy Float 36 Rhythm 29″, 160mm travel panasz erre sem lehet, főleg nagy tempónál szerettem a működését, ott mindent elnyel és brutál merev. 

A fékek BR-M520 a Shimanotól, természetesen 4 dugattyúsak, pont elegendő fékerővel, blokkol, ha kell, de még megmarad az adagolhatóság, nagyon szerettem őket. Ja és tök jó csendesek.

Váltás Shimano 1×12-es XT váltó, ami hibátlan cucc. Teszi a dolgát mindig mindenhol.

Hajtókar FSA, nagyon nincs mit hozzáfűzni, teszi a dolgát.

Kerekek Shimano agyakkal szerelt, saját Velomann felnikkel, a kor igényeinek megfelelően 30mm szélesek, Kenda Hellkat 29×2.6-os gumikkal, amiket kimondottan csíptem, rohadt jól fogott mindenhol, vizes rézsűn kimondottan jobban, mint vártam, ha meg valahol megcsúszott, akkor is megmaradt a kontroll és össze lehetett szedni a gépet. Sárban is volt szerencsém tesztelni és kimondottan jól muzsikált ott is. Nagyon elégedett voltam vele.

Kormány Velomann, 780mm széles 35mm-es befogóval, szóval itt sem lehet túlzott rugalmasságról beszélni. Merev, ahogy kell! Megjegyezném olyan robosztus a váz, hogy mellette a kormány ránézésre 31,8x 720mm-nek tűnik inkább. Lehet elbírt volna egy 800-as kormányt is ez alapján, ha más nem legalább a nagyobb váz méretekhez. 

A markolat az egyetlen igazi gyenge pontja. Persze ez egy erősen szubjektív komponens, de kemény, kis átmérőjű markolatot tenni egy L-es endurora nálam nem jó ötlet. Iszonyatosan növelhető a komfort és stabilitás is egy nagyobb markolattal. (Bár a bicaj így is brutál stabil) Szerencsére ez a legapróbb tétel, és egy gyors perces cserével sokat lehet dobni rajta.

A nyereg szintén Velomann, és egy nagy meglepetés. Ránézésre is szép, és meglepően kényelmes, mintha mindig ezen ültem volna, persze ez egy sportos nyereg, aki nincs ilyenekhez szokva, azért az lehet máshogy éli meg. De nálam jár egy nagyon nagy piros pont érte.

A dropper egy 150mm-es cucc szintén Velomann, és hibátlanul teszi a dolgát, a vezérlő karja is jól kézre áll.

Ezek a viszonylag száraz tények infók, jól összerakott bicaj, logikusan átgondoltan konfigurálták, nem nagyon tudnék belekötni csak a markolatba, esetleg kicsit szélesebb kormány jöhetne még.

És lássuk terepen, gondolom mindenkit főként ez érdekel.

Első benyomás, hogy megy, mint az ökör, 4 fokozatból választhatsz, amelyek természetesen szoftveresen applikációról személyre szabhatók.  Én ezzel nem variáltam, használtam, ahogy jött, már az ECO is élvezhető pluszt ad, a többi meg… Nekem a második legerősebb EMTB fokozat tetszett a legjobban. Turbo-ban már olyan erős volt, hogy azt szoknom kell még kicsit. Az EMTB-ben simább is az erő leadása, nincs akkora rántás meginduláskor, bár hozzáteszem TURBO fokozatban is elég jól kezeli ezt. A TURBOT én inkább akkor kapcsoltam rá, ha valami siratófalon kellett felmenni és lustálkodni akartam közben, iszonyat, hogy feltol mindenhol.

Fölfelé amúgy nagyon szuper a bicaj. Nem néztem még a geometria adatokat, de majd csekkolom jól érzem-e, de meredek nyereg vázcső szöget sejtek (75.5fok, mint kiderült később, amitől vannak meredekebbek is, de itt valahogy ez is bőven elég), és vélhetően emiatt remekül mászik, nagyon jó helyen a középcsapágy felett ül az ember. Még a meredek részeken sem kellett kepeszteni, nagyon jó helyen van a súlypont. Ezzel a pedálozás is hatékonyabb természetesen. A hátulja hihetetlenül kisimít mindent, érzésre olyan feszes 140-150mm-nek tűnik felfelé, lefelé meg inkább 160-nak, de erre még visszatérek. (Direkt nem nézem meg előre paramétereket, nem akarom, hogy befolyásoljon, majd ha leírtam mit érzek, ezzel szórakoztatom magam? )

Külön kiemelném a jó tekerhetőséget, és nem csak az előbb említett jó üléspozíció miatt, hanem hogy gyakorlatilag alig pogózik az ember alatt a technika, ha a propedált ráteszem, akkor meg gyakorlatilag semmit. Ez nekem nagyon pozitív meglepetés volt egy ilyen aktív rendszertől, főleg egy ebike-on. Gondolom ezeknek köszönhető az is, hogy meglepően könnyen tekerhető rásegítés nélkül is, nem gyors persze, hisz 26 kg, de mindenhol felmegy, gumik tapadnak, váz mindent kimozog, csak nyomni kell, de azt meg sokkal könnyebb, mint vártam.

Na, ennyit a melós részről, már ha ebike esetén lehet ilyenről beszélni, de nézzük lefelé is. Mint már utaltam rá lefelé a rugóút számomra 160mm-nek tűnik, de valójában „csak” 150, hihetetlen stabilan és jól mozog lefelé. Szereti a nagy tempót, ott él igazán. Brutál stabil, jól kijavítja a hibáid, mondhatnám, hogy megy át mindenen, mert megy, ha azt akarod, de nekem ettől sokkal jobban tetszett, hogy kezes is, de nagyon stabilan kezes. Teszi, amit kérek tőle, ott fordul, ahol akarom, és úgy, ahogy akarom, közben nem kell gépészkednem, hogy merre is akarok menni, nem idegeskedik, hanem, mintha madzagon húznák, vagy olvasná a gondolataim.  És mint írtam ezt élvezetesen játékosan kanyarogva, kerülgetve is hozza, nem csak egyenesen át stílusban. Borzasztóan élveztem vele a lejtőket. Az eleje is jó a Fox telóval, de a hátulja az igazi zseni.

Sok olyan bicaj van, ami csillagromboló stílusban megold mindent, átmegy bármin, de olyan manapság kevesebb, ami mellette megmarad játékosan kezelhetőnek.  Rég élveztem ennyire bicajt, imádtam. Ha E-bike vásárlásán gondolkodsz, mindenképp érdemes megnézni kipróbálni. Mint írtam a Bringaland kerékpárbolt (Tesztelj felső kategóriás bringákat és nyergeket a Bringalandnál!) tesztprogramján belül erre van is lehetőséged.  

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like