Az a megtiszteltetés ért, hogy kishazánkban elsőként tesztelhettem a Merida megújult Ninety-Six 9000 es csúcs gépét. Igazi csemege. Ami bár a 2.7 milliós árával abszolút verseny célokra született, de a karaktere alapján bárkinek merném ajánlani, az agresszív XC/light trail felhasználási vonalon.
A váz a Merida CF5-ös, jobbik fajta karbonja, jelentsen ez bármit is. Nekünk a lényeg ebből, hogy könnyebb merevebb erősebb, szóval jobb… A legnagyobb újdonsága, hogy napjaink trendjének megfelelően itt sincs hátul, a hátsó tengely közelében valódi forgáspont, hanem maga a karbon vázanyag hajlik ezen a részen. Szándékosan a carbon rugalmasságát használják forgás”pont”nak.
Ritkaság számba megy, de két kulacstartó van rajta, ami csak XC versenyen felesleges, de amúgy mindenhol máshol nagyon jó dolog, kurva nagy piros pont jár érte. Illetve van egy rögzítési lehetőség a felsőcső alján a fejcső mögött egy javító szettnek (pótbelső, patron, kisszerszám), én azt is díjazom.
Bowdenek integráltak, váz boostos, ezek alap dolgok ma már, de ami igazi nagy öröm, hogy újra feltalálták a csövön a lyukat, persze nem csak a Merida, hanem sokan mások is, és végre nem kell véget nem érő küzdelmet folytatnunk a pressfitt középcsapággyal. Újra menetes középrész tündököl benne. Komolyan párás lett a szemem, mikor megláttam, nincs több recsegés és újra könnyen lehet szerelni. Köszönöm a bringás társadalom nevében is. A pressfitt feltalálóját meg remélem azóta száműzték valami szigetre.
A rugózásról és csillapításról a FOX Factory rugóstagja gondoskodik. De hogy?!!!! Lejjebb írok róla részletesen, most csak annyit, hogy egy csoda… Természetesen kormányról zárható, ráadásul úgy, hogy egyetlen gombocska finom megnyomásával egyszerre zár a teleszkóppal. Ez lehet elsőre nem tűnik akkora dolognak, de igen is az. Egy versenyzőnek a gyors lockolás másodperceket jelenthet egy verseny végére. Nagyon gyorssá teszi, hogy ha ki akarsz állni a nyeregből, egy nagyot gyorsítani, vagy jön egy lendület domb, akkor megfelelő pillanatban egy tizedmásodperc alatt minden zárva egy könnyed mozdulattal, és csak nyomni kell… A nyitásról pedig egy gripshift szerű bigyó elforgatásával gondoskodhatunk, ugyanígy egyszerre. Ha nagyon bele akarok valamibe állni, akkor ez forgatható markolat lock lehetne picivel nagyobb átmérőjű és lehetne egy picivel kevesebb elforgatás a nyitás, de ez már tényleg csak a 98% javítása 100%-ra. De valamibe muszáj kicsit beleállni.
Warto, aby Gdzie kupić tabletki na potencję z Sildenafilem 100 mg? kobieta w ten sposób spróbowała rozpalić partnera podczas przedłużonej gry wstępnej lub mężczyzna zapomina o problemach z erekcją przez 30-35 godzin. Viagra to przede wszystkim substancja czynna występująca w leku o nazwie Vardenafil i powinniście mieć świadomość.
Ha már beleállás, akkor itt ragadnám meg a lehetőséget, hogy a telót is kicsit lepontozzam, és aztán utána szerencsére kifogytam. A mozgása zseni, iszonyat finom és brutálisan jó karakter, egyszerűen most álmodni sem tudok jobbat. De merevebbet igen! Itt a súly oltárán sikerült feláldozni a merevséget. Ez a teló anyagában is „segít” a talajt kisimítani, Még a nyaka is hajlik kicsit. Ennek azért nem tudtam őszintén örülni. De ennek ellenére kellene, meg tudtam szokni, mondjuk különösebben sosem zavart egy kis rugalmasság, csavarodás, de előnynek akkor sem nevezhető. Ha nem lenne ennyire mesébe illően jó mozgása, akkor persze nem kéne, de ez mindenért kárpótol és valahogy annyira passzol a hátsó taghoz a karaktere, hogy olyan mintha az egész egyben és össze dolgozna. Tényleg egy csoda. Megjegyzem eddig szerettem FOX Rhythm villákat is, de azért ez a Factory egészen másik szinten van.
A DT Swiss 1501-es kerékszettje van benne, 240-es agyakkal és 30mm-es belső szélességű carbon felnikkel, amiken nagyon szépen terülnek a 2.25/2.35-ös Maxxis Recon Race EXO 3C gumik. A kerék hibátlan, DT minőség, a 30-as felni más dimenzióba helyezi a kerék merevségét. A széles gumik nagyon stabilan helyezkednek el rajta, ezáltal alacsony nyomáson sem csavarodnak és nyeklenek, illetve nagyon szépen kapaszkodnak mindenhol, még kisebb sárban is meglepően jó volt. Nekem nagyon tetszik ez az új még szélesebb gumi trend.
A váltás, sor Shimano XTR. Mit lehet erről írni?! Hát hibátlan, pontos, nem jut eszedbe vele foglalkozni, mert teszi a dolgát és pont. Tényleg perfekt, de mondjuk az XT is lényegében ugyanezt hozza nekem.
A 2 dugattyús XTR fékek már inkább érdekesek, szép, kecses, de meglepően más karakter, mint a szervós XT. Nem fog akkorát, de bőven eleget, illetve kicsit nyúlósabb is, viszont sokkal jobban adagolható, úgyhogy nekem kimondottan bejött, de nagytestű embereknek illetve fékerő fetisisztáknak nem biztos, hogy ez a verzió tetszeni fog. Ők inkább az erősebb modellek valamelyikét válasszák. Ez egy XC versenygép, itt minden gramm aranyporos heroin árban van, úgyhogy már csak ezért is könnyű féket tettek rá, de szerintem egy ilyen gépre nem is kell erősebb, egy pro versenyző nem fékez akkorákat és annyit. Az finoman adagol és csak ha nagyon kell akkor lassít nagyot.
A hajtás a Race Face Next SL Carbon hajtókarok által valósul meg, 34 fogas, kerek tányérok közreműködésével. Merev, szép, nekem tetszett.
Fox Transfer 150mm es dropper van benne gyárilag, ami jó sokat hozzáad a lejtőzés élményéhez. De kell is valahogy. Mivel a bicajjal nagyon lehet lefelé haladni, valahogy úgy kívánja már, hogy legyen benne még ez a kis extra, amivel aztán kiteljesedhetsz a lejtőkön. Amúgy már régóta foglalkoztatott, hogy vajon miben jobb egy Fox, mint egy klasszik patronos középkategóriás, ámde jóval olcsóbb dropper. Hát abban, hogy azok jellemzően, ha rajta ülsz és úgy nyitod, akkor meg sem mozdulnak, kicsit előre kell billenteni magad, vagy valamit mozdulni, mert olyan mintha befeszülne kicsit és nem moccan. Na a Foxoknál eddig ilyet nem tapasztaltam. Ez mindig mindenhol vaj simán csúszott le, akkor is, ha egész a hátulján ültem. És nem kellett értékes tizedmásodperceket, illetve még értékesebb energiát és testhelyzet változtatást pazarolni rá. Persze ez megint csak versenyzőknek fontos, hobbi célra bőven jó egy patronos is.
A Prologo Scrtach M5PAS nagyon pofás és tényleg baromi kényelmes, mondjuk biztos horror drága, de bátran ajánlom.
Merida Team CC carbon kormányt kapott 740mm szélességben. Nagyon tetszett ez is, bevallom meg sem néztem mi van benne csak most, hogy írok róla, mivel teljesen megfelelt, semmi gyenge pontot nem találtam benne, így nem is foglalkoztatott a dolog.
A kormányszár is a Merida sajátja, mindössze 70mm, amitől csak még jobb lesz az irányíthatóság.
On the trail
Úristen, teljesen beleszerettem. Elképesztően jó bicaj, azt hiszem kijelenthetem, hogy ez a legjobb XC fully, amit eddig próbáltam.
De vegyük sorjában és kezdjük a felfelével. Kurva jól mászik, de mégis mi mást tehetne 2021-ben egy csúcskategóriás xc versenygép, egy neves gyártótól. Ez tényleg annyira alap, hogy rögtön be is zúzhatnánk, ha nem így lenne. Ami már inkább izgalmas, hogy ezt úgy teszi, hogy mellette lefelé is zseni, de ezt majd később. Illetve úgy, hogy nyitott állásban is abszolút megőrzi a szuper mászó képességét. Minimális mozgása ugyan van pedálozás közben, de ez max. aszfalton, vagy nagyon sima terepen tűnhet fel. Terepen meg nem, hogy nem zavaró, hanem inkább jó. Tényleg semmi hátrányát nem érezni menetközben, hanem csak az előnyét, de azt nagyon. Olyan szinten simította ki a talaj egyenetlenségeit kicsit is nagyokat is mintha nem egy 96mm-ert mozgó bicaj lenne, hanem legalább 140, de abból is jobb fajta. De ez a hasonlat nem a legjobb, mert egy 140-et mozgó bicaj már néha hajlamos főleg nagyobb akadályoknál, a kelleténél jobban behuppanni. Ez nem, ez csak annyit mozog, hogy elvegye az ütés élét, és ne zökkentsen ki a tekerésből. Így tényleg kb. semmi dolgod csak nyomni kell. Na jó azért egy pici munkát hagy neked is, nem old meg mindent helyetted, de annyira megkönnyíti, hogy az valami csoda. Én nem vagyok XC vonalon össztelós párti, de ezt bármikor elfogadnám, és ha választhatnék egy ugyanilyen értékű merev vagy e között, akkor tuti ezt vinném. És ez még csak a fölfelé volt. Azt még hozzá tenném a teljesség kedvéért, hogy próbáltam mindenféle mászáson, és tényleg mindenhol zseni. Ami nagyon pozitív, hogy nem ül be meredek emelkedőkön a hátulja alattad, nem rontva ezzel a súlypontodat, ami egyébként tökéletes helyen van. Végig jól elől tudsz maradni és stabilan mászni vele.
A lefelékben meg egyszerűen egy varázslat. Nem tudom, hogy csinálták, ráadásul egy valódi hátsó forgáspont nélküli rendszerről beszélünk, de lehet pont ez a titka, nem tudom, de ez egyszerűen perfect XC karakter. Tényleg csak szuperlativuszokban lehet róla beszélni. Olyan finoman mozog ki mindent, amit soha nem várnék egy XC bicajtól, minden apróságra érzékenyen reagál, de valahogy mégsem érzem azt, hogy ezt feleslegesen tenné, holott nekem ez XC-n rögeszmém, hogy „csak akkor mozogjon, ha muszáj”, de itt ellenkezőleg, azt éreztem, hogy tök jó, hogy mozog, és ahogy mozog, mert az nagyon nem mindegy, hogy rázza a kis popóját. Ez szépen csinálja, finoman, ahogy kell, semmi felesleges, nincs nagy beülés és huppogás, hanem csak rövid úton feszesen, de mégis gyönyörűen elveszi az ütések erejét, élét. Ahogy néztem agresszív használat mellett is bőven maradt benne tartalék, de mégsem éreztem, azt hogy puhítanom kellene rajta. Ellenkezőleg inkább az volt az érzésem, hogy egy kicsit akár keményebbre is állíthatom még, akkor is bőven jó lehet még. Ezt sajna nem maradt időm kikísérletezni, mindenesetre rendes tartalék marad még ugratókra és elrontott szekciók korrigálásra.
Kanyarokban, szűk traileken is imádni való, kis, agilis masina. Jó volt újra kicsit fordulékonyabb gépen ülni, és élvezni, hogy milyen kezes és gyors reagálású. Nagyon szépen lehet rakni, kanyarodni akár szűken akár tempósabb részeken. Rossz szokásomhoz híven, most sem néztem meg a szögeit és a geót, és tényleg pont leszarom mi van a papíron. Csak az érdekel, hogy érzem rajta magam. Ha fejen kellene rajta állni, de mégis kényelmes és főleg hatékony, akkor nekem úgy is jó lesz. És ez jó. Amúgy meg biztos el lehet mondani, hogy hosszabb lett a reach, meg laposabb a fejcső és meredekebb a nyeregcső…, akit nagyon érdekel, az megtalálja a weben a geót.
Egy egész napos komoly kör után, akkora mosollyal szálltam le a bicajról, mint már nagyon rég. A sok kis finomság együtt annyira megkönnyítette az tekerési élményt, hogy nem fájt semmim és bár persze a lábaim elfáradtak kicsit, de nem volt az a kimerültség és igénybevettség érzésem, mint amúgy sajna egyre gyakrabban mostanában. Tényleg nagyon megkönnyíti, szépíti és gyorsítja az embert egy ilyen bicaj. Nagyon tudnám szeretni minden nap. Ez egy profi versenygép, de ennek ellenére, bárkinek ajánlani merem, aki szereti a sportos, de hatékony, gyors XC gépeket és a kicsit veretősebb traileket. Kíváncsian várom a nagytesóját, ami 120mm-es, 35-ös becsúszós SID-el van szerelve és brutálisabb gumikkal. Szerintem az legalább ekkora szerelem lesz.