Már rég szerettem volna, de csak most nyílt lehetőségem, kipróbálni a SwissStop betéteket. „Nagyon szerencsés vagyok” mert nem a fékerejéről híres Sram Level fékek vannak az egyik bringámon, ezen kijön a fékerő különbség azonnal. Ráadásul volt mivel összehasonlítanom, merthogy lapult otthon még valami filléres kínai csodából több féle is, Avid fémes eredeti és Spyral betét is.
A teszt során természetesen mindig megvártam, hogy összekopjon az Avid tárcsával a tesztelt példány. Biztos, ami biztos, legyen benne kihívás, mármint a betétnek, 160-as tárcsákkal nyúztam elől, egy trail bicajon, komoly gumikkal, és ennek megfelelő terepen. Ez azért kicsit sok ennek a rendszernek, szóval erőn felül kértem tőle, hogy határozottabban látszódjanak a gyengeségek.
Kezdjük a kínaival. Lehet vannak kivételek és jobb fajta betétek is, sőt szinte biztos, de ez egy szar. Kimondottan alsó polcos termék, kb. a legolcsóbb a piacon, kb. 1-2 dollár. De mindent ki kell próbálni egyszer. Ezt veheted szószerint is…
EGYSZER, mert gyakorlatilag nem fog. Ok hátul, még elmegy, de ott ha dióhéjat teszel a betét helyére, azzal is lehet blokkolni a kereket, elől viszont kb. semmi. Ellenben csengőre nem kell költened, mert elől és hátul is keservesen nyikorog, főleg ha bemelegszik.
EGYSZER, mert kis túlzással ennyi az élettartama. Nyáron szárazságban kb. 500km-ment el. Igaz az a puha anyagú volt nem a fémes, ami gyakorlatilag inkább a tárcsát koptatja nullára mintsem, hogy ő maga kopjon bármit is.
EGYSZER, mert lehet nem ad több esélyt, nekem volt olyan (korábban, másik fékhez másik kínai), hogy levált a betét anyaga a lemezről. Ez háromszor is megtörtént, mert makacs típus vagyok, és mert akkor 4 párat vettem egyszerre. Szóval az életeddel játszol gyakorlatilag. Nem éri meg!!!
Egyéb izgalmas tulajdonságai közül kiemelném, hogy az acél lapos (legyen inkább csak vas) az elhajlott a terheléstől, vagy a hőtől, vagy csak a gondolattól, hogy dolgoznia kell.
Rugó ehhez is jár, de az túl vastag és ferdén nyomja a betéteket, így nem egyformán kopik az alja és a teteje. Nagyon nem.
Összefoglalva, tényleg semmit sem ér, sőt akár veszélyes is lehet, felejtsd el az ilyet. Lehet vannak jó betétek is a mindenki által ismert webshopokban, de az biztos nem ez a filléres fajta, meg mire ki kísérletezed lehet a fogsorod bánja.
A gyári betét, meglepetésemre nem hozta azt, amit vártam tőle. Tartósnak tartós, nem is nyikorog, és azért fog is, de a Spyral organikus betétje nagyobb fékerőt adott, szintén nyikorgás mentesen. Igaz cserébe gyorsabban is kopott, érezhetően rövidebb az élettartama, mint a gyári fémesnek, de azért messze nem olyan, mint a fentebb írt Kínai. Bár nyilván ez is keletről jött, de más minőség, más gyár és más ár. Ha nagyon felmelegszik kicsit veszít az erejéből, jobban mint a gyári. Nagyjából hasonlóan jól adagolhatóak.
Végül a SwissStop, mégiscsak is emiatt kezdtem bele az egészben. Sokat nem lehet írni róla, mert kúrva jó, fogást nem igen találni rajta, teszi amit kell. Bár a fékereje nem sokkal nagyobb, mint a Spyralnak, viszont a mikor felmelegszik, nemhogy nem gyengül, hanem inkább erősödik kicsit,így egy hosszú lejtőn sem fogy el a fékerő, elegendő a végén is ugyanazzal az erővel tépni. valahogy így kellene ennek lenni, de a négyből ezt csak ez az egy betét hozta most. Külön pozitívum, hogy a betét alja kicsit le van koptatva ferdén, ami a kerék visszahelyezésénél kap némi jelentőséget, könnyebb becsúsztatni közé a tárcsát. Apróság, de tök jó. További apróság, hogy adnak egy pofás kis matricát is hozzá, ha szereted az ilyesmit és természetesen a rugó (ami kellően vékony) és az alu rögzítő stift is része a csomagnak.
A konklúzió annyi a dologban, hogyha nincs pénzed a legjobb fékre, legalább ne szopasd magad a legszarabb betéttel. Viszonylag kis befektetéssel sokat javíthatsz a fék teljesítményen, ne ezen spórolj! 7490Ft az ajánlott fogy ár, ami nem kevés, de a jobb fékerő és a tartósság miatt ez nem akkora felár szerintem egy gyárihoz képest. Nyilván nem annak éri meg leginkább, aki 5 évente cserél fékbetétet és a amúgy is csak a Margitszigeten, vagy kisebb túrákon használja. Ez inkább a magasabb fékteljesítményt igénylő ridereknek való cucc.