Nem is olyan rég teszteltük az elődjét és már azt is imádtuk, szuper kis trail bringa volt. Így azért nagyon nem kellett aggódnunk milyen is lesz az utód, inkább csak az volt a nagy kérdés a teszt előtt, hogy mennyire érezhetőek a változások az elődhöz képest.
Lássuk miről is van szó papíron:
Váz: BIG.TRAIL TFS II alu 29×2.5″ max. WHS 148×12 AST BSA BBR
Teleszkóp/Villa: Rock Shox Psylo Silver RC Air 140 STR platform
Fék Első: Shimano MT410 4 piston
Fék Hátsó: Shimano MT410 2 piston
Féktárcsa Első: Shimano RT30 203mm, Hátsó: Shimano RT30 180mm
Lánc: KMC xGlide
Hajtómű: Merida Expert TR II 32T
Hajtókarhossz: 165mm XSHORT and SHORT 170mm MID, LONG und XLONG
Fogaskoszorú: Shimano LG300 11-48T 10s
Kormány: Merida Expert TR II alu 780 WHB 18 RHB
Kormányszár: Merida Expert eTRII alu 35 DSH 0 ASD 40mm hossz
Kormánycsapágy: Acros ICR Merida External neck Upper and lower IPS sealing
Agyak: Shimano TC500-B 110×15 WHF 32 SPH CL
Agy Hátsó: Shimano TC500-HM-B 148×12 WHR 32 SPH CL
Felni: Merida Comp TR 29 IWR alu Tubeless ready (tubeless tape and valves not included)
Nyereg: Merida Comp SL 25% recycled erial V-mount
Nyeregszár: Merida Expert TR II 34.9 DSP 0 SSB XS: 150 SPT,S: 170 SPT,M/L: 200 SPT,XL: 230 SPT
Váltókar Első: Shimano SL-MT500-L
Váltókar Hátsó: Shimano CUES U6000
Belsőgumi: CST Lite
Gumi első: Maxxis Minion DHF 29×2.5″ fold TR EXO Dual
Gumi hátsó: Maxxis Dissector 29×2.4″ fold TR EXO Dual
És akkor adjunk neki.
Már messziről látszik, hogy egy sportos, trailes geometriával van dolgunk. Az üléspozíció és a testhelyzet is klasszikus endurós. Ülés és súlypont középen, a hát relatív egyenes, jól rá lehet terhelni a kormányra. Nagyon kényelmes testhelyzet, és tökéletes súlypontot, azonnal megszereti az ember.
Az összekötő szakaszokon jól jön a merev bicaj, könnyebb és kevesebb energia vész el, de azért érződik a súly és vastag gumi, azt nem lehet mondani, hogy repül, de nem is ez volt a cél a tervezésénél. A saját, kicsit lassabb tempójában viszont egész nap kényelmesen használható, sőt ha megnyomod, még meg is indul, érezhetően jobban, mint a fullyk. Szóval, ha te is tekerészős típus vagy, akkor a merev bicaj még mindig jó irány tud lenni. A nagy tekerésekben sokat segít amúgy a Merida saját nyerge is, ami nem néz ki rosszul, bár láttunk már szebbet is, viszont el kell ismerni, hogy nagyon kényelmesre sikerült, tényleg szuper a hosszú ride-ok során is, ez amúgy egy 2025-ös újdonság a Meridánál.
Fölfelé annyira egyszerű vele az élet, hogy már-már unalmas. A nagy gumik, erős mintával és persze a meredek fejcsőszöggel tökéletes tapadást biztosítanak. A legmeredekebb emelkedőn is gyakorlatilag maradhat az ember az alap testhelyzetben és csak nyomni kell. Nagyon szuper a geometria mászáshoz és nagyobb tekerésekhez is.
Persze tudom, ez a lőtéri kutyát sem érdekli egy ilyen bringánál, úgyhogy nézzük mit tud lefelé:
Ami szintén érződik azonnal az a lapos fejcsőszög, nem kanyarodik fürgén, sőt érezhető, hogy erő kell a kormányzáshoz aszfalton. Ez elsőre talán, nem hangzik olyan jól, de cserébe STABIL, barmi stabil. Ez az első és legfontosabb, ami eszembe jut róla. Ebben fontos szerepe van a lapos 64 fokos fejcsőszögnek. Nem idegeskedik sehol, akkor sem, ha megüti valami a kereket, könnyű pontosan irányba tartani a kormányt és csak robogni át mindenen. És ugrálni is nagyon bátran lehet vele, ez a stabil geometria és a masszív váz plusz alkatrészek nagy magabiztosságot ad, sosem éreztem hogy féltenem kéne.
A Rock Shox Psylo teleszkóp 140mm rugóúttal és jó merev 35mm-es becsúszókkal, olyan atom villanásra tervezett érzést adnak az egésznek, és bár nem a felső polcos kategória, de mozgásra és merevségre is nagyon-nagyon jó. Elsőre feleslegesnek gondoltam a 35-ös becsúszókat, de aztán el kellett ismernem, hogy kell ez bele. Nagyon el lehet engedni a gépet és olyankor jól jön ez a merevség, egyszerűen bátrabb, magabiztosabb vele az rider. A csillapítást mellett a kis sebességű compressiót lehet állítani rajta, ami egyben a lock out is. Nekem a teljesen nyitott beállítás tökéletes volt. Ami még jó benne, hogy a villa karaktere miatt nem ül össze a legmeredekebb és lassú részeken sem. Az út legelején érzékeny aztán kicsit felkeményedik és onnan már lineárisabbnak tűnik, és csak a legvégén lesz ismét keményebb, így nincs jelentős beülés a meredekebb lejtőkön sem, ami kimondottan pozitív egy merev váz esetén a passzív geometria miatt. Igazából pont akkor lesz elemében a bicaj, ha meg van az a kis SAG, attól lesz tökéletes a geometria. Kicsivel agilisebbé válik, de még mindig stabil, nagyon rá lehet bízni magad. És végül még a stabilitás utolsó pillére, hogy valami csoda folytán nem rázós a bringa. Persze a nagyobb ütéseket megkapod, hisz merev váz, de a kisebb köveket és az ütések élét elég jól eltünteti valahogy. Talán pont a masszív felépítésnek köszönhető ez, nem rezonál be semmi, nincs vibráció, csak mint egy tank, megy át mindenen. Nekem ez a tulajdonsága nagy és kellemes meglepetés volt. Van saját hasonló merev trail bicajom, de az sokkal rázósabb, pedig könnyebb és magasabb felszereltségű.
Nagyon tetszett az L-es méretben 200mm-ert mozgó Merida Expert TR II 34.9 DSP 0 SSB dropper. Jó merev és nem nagyon van oldalirnyú holtjátéka, ami jó jel az élettartamát tekintve. Mozgása sima, bármilyen magasságban megállítható, kezelő kar jól kézre esik.
A váltás egy érdekes darab 10 sebességes Shimano Cues. Sosem használtam ilyet ezelőtt, kicsit féltem is, hogy milyen lesz ekkora ugrásokkal a fokozatok közt, de egyáltalán nem volt zavaró, sőt terepen még jó is volt, hogy nem kell annyit váltogatni. A váltás pontossága és gyorsasága közepes, láttam már gyorsabbat, de ezt a bicajt pont nem a tizedmásodpercek lefaragására tervezték, szóval nézzük el neki. Amire tervezték arra meg végül is szuper. A 11-48-as sor nagyjából elég mindenhol a 32 es tányérral, de azért a meredekebb részeken kicsit hiányzott az 51-es nagy lánckerék.
A fékek talán nem mindenkit fognak lenyűgözni, nincs meg az a durva harapós érzés, amit a komolyabb Shimanoktól megszokhattunk, a négy dugattyú és a 203-as tárcsa ellenére sem, de én meg pont ezért szerettem ezt a féket. Adagolható és van elég fékerő, ha rendesen húzod, csak ahhoz persze kell erő az ujjakba is. Aki már jobbakhoz van szokva, annak ez nyilván nem fog annyira bejönni, de amúgy tökéletesen teszi a dolgát.
A gumik nagyon jól muzsikáltak, szeretjük a Maxxis külsőit. Ez a Minion DHF 2.5″ és Dissector 2.4″ kombó inkább egy endurósabb páros rajta, de mint írtam a bicaj nagyon univerzális, egy gyors gumival sokkal tekerhetőbbé válik, ezekkel vagy még durvábbakkal pedig remek lejtőző lesz belőle.
Felnik a Merida jól bevált, könnyű és széles (29mm belül) felnijei, az ütéseket nem szereti, de amúgy erős. Természetesen tubelles ready, amit hiba lenne nem kihasználni. Súlyt is csökkentesz és a defektet is kizárod vele.
Kormány 780mm, pont jó erre. A markolatba viszont vihetnének már némi fantáziát.
A váz ebben a színben elsőre nekem nagyon szokatlan volt, de aztán kimondottan megszerettem. Sportos endurós kiállású darab, természetesen boostos hátsóaggyal és Sram UDH papuccsal, ami az egyik újítás a korábbi verzióhoz képest. Szintén újítás a laposabb fejcsőszög, meredekebb nyeregvázcső és hosszabb reach is. Megy minden az enduro irányba. Apróság ugyan, de szeretjük a kis szerszámtartó konzolt is a felső cső alján. És még dupla kulacstartó szem is elfért az alsó csövön, ezt meg kimondottan zseninek tartjuk. És egy egész sexy hátsó sárvédőt is lehet rá direktbe rögzíteni. Átgondolt kis változtatások kerültek az új Big Trail vázra, amihez nem mellesleg élettartam garancia is jár. Ja és önmagában is megvásárolható: https://bikefun.hu/product/vaz-merida-big-trail-600-ii1-soetetzoeld-feher
Összefoglalva, ez szinte tényleg egy merev enduro már, határozottan érződik, hogy a Merida a Big Trailt inkább erre a területre szánja, illetve tolta feljebb ebbe az irányba. Az elődje még trailesebb volt, univerzálisabb, de ugye időközben piacra került Ninety-Six Trail, ami meg egy agresszív XC, downcountry/trail bringa, logikus döntés volt a bratyót, azaz a Big Trailt durvítani. Szerintem zseni lett!!
A Merida Big Trail 500-as már egy igazi sport gép, de lesz belőle egy egyszerűbb felszereltségű 300-as modell is, ami természetesen olcsóbb is lesz, kezdőknek, hobbi bringásoknak összeállított felszereléssel. És lesz egy komolyabb konfiguráció is, a 600-as. Ez meg már kimondottan azoknak, akik sportosabban nyomják, de ragaszkodnak a merev bicajhoz.
És hogy kiknek lehet jó egy ilyen gép? Kezdőknek, szűkebb költségvetésből gazdálkodóknak, mert ezen megtanulhat sok mindent anélkül, hogy egy méreg drága gépet vágna haza, mégis nagyon jókat lehet veretni. Téli játszós bringának is, mivel nincs forgáspont, kevesebb karbantartást is igényel. Vagy olyannak, mint én, aki szeret vadulni, bírja a meredek dolgokat, de tekerni is akar, méghozzá jó nagyokat, valamint szereti a merev bicajok feelingjét, mert lássuk be, van azért annak valami nosztalgikus varázsa, ha az embernek magának kell érezni és kimozogni a terepet, nem lebeg át mindenen a bicaj. Egy igazi mindenes bicaj a Big Trail, persze súlyban, ha tekerni akar az ember, akkor lehet könnyebbet álmodni, de az már egy másik árszint lenne. Ez viszont így mindenki számára elérhető és hatalmas élményt ad mégis.
https://bikefun.hu/product/merida-big-trail-500-mokka-barna
Ezena linken pedig egy gyártói videót találsz a fejlesztésről:
2 comments
Még egy BigNine TR tesztet, ha lehet, nekem van (5000), de nagyon kíváncsi lennék a véleményedre.
Könyörgök érte a forgalmazónál:) Mi is szeretnénk kipróbálni, de egyelőre nincs tesztdarab nekik sajan:S Pedig ha van bicaj amire kíváncsi vagyok akkor az az!!!