Mostanában elég sok nyereg fordul meg a kezeink közt, és le kell szögezni manapság szinte lehetetlen nagyon kényelmetlen darabba belenyúlni, de az Ergon modelljeinél még konkrétan mind szuper volt, úgyhogy különösképp szeretjük és merjük is ajánlani azokat. Ez a tapasztalás mondjuk nem is lep meg annyira, hisz egy olyan cégről beszélünk, aki elég szűk fókusszal, lényegében csak a nyergekre és a markolatokra összpontosít a kerékpár alkatrészek vonalán. Gondolom ennek köszönhetően van kapacitásuk a maximumot kihozni a termékeikből, a maximumon nem csak a kényelmet értem, hanem, hogy a tervezett felhasználási területen tényleg kimagaslót nyújtson.
Ezúttal egy új, csak 2025-től elérhető modell az Ergon SMS Sport Men jutott el hozzánk. Ez, mint, ahogy a neve is utal rá a mai trendeknek megfelelően compact méretű, azaz rövidebb és kimondottan hegyikerékpárzáshoz tervezték. Annyira új, hogy még a gyártó honlapján is csak egy kis beharangozó van róla: https://www.ergonbike.com/en/article-neuheiten-2025
Két verzió és két méret lesz belőle infóink szerint, (S/M és M/L), nálunk a keskenyebb járt. A Sport a belépő modell, de elvileg ez is már Ti-Nox sínekkel érkezik, mint ahogy a Comp is, de az még egy Orthocell töltettel is rendelkezik és könnyebb is lesz ennek megfelelően. A Sport verzió súlya is igen kedvező, mindössze 235 gramm!!!
Az Ergon SMS Sport Men nagyon ígéretes már kézben fogva is. Körbe nézegetve azonnal látszik a szokásos németes minőség, sehol semmi gyártási hiba, vagy pontatlanság, olyan pontos és hibátlan mintha csak rajzolták volna. Nagyon igényes és minőségi darab, minden részletében. A Ti-Nox üreges sín könnyű és rugalmas, de ránézésre is valahogy sugározza az erőt. Nem is nagyon tudok elhajlott vagy törött darabról az Ergonnál.
A töltő anyaga közepesen vaskos, és sportosan kemény. Ne értsd félre, ez nem azt jelenti, hogy túl kemény, ellenkezőleg, nagyon fontos a töltőanyag vastagságának és keménységének optimális aránya. Ha túl puha, akkor összenyomódik, mint egy babzsák, és attól lesz kényelmetlen, hogy már az alatta lévő nyereg testet érzed. Itt erről szó sincs, bárhol ülsz is rajta mindig marad rugalmas, nyomás elnyelő töltőanyag alattad, de csak amennyi kell.
De mindjárt írjuk milyen a gyakorlatban:
Kicsit nehéz helyzetben került hozzám a nyereg, merthogy egy sérülés miatt majd három hónapig nem ülhettem bicajra. Ennek az a következménye, hogy ilyenkor elszokik a hátsóm a nyergektől és nem hogy a sportos modelleken, de a full komfortos verziókon is kimondottan kényelmetlen egy óra után már. Szóval innen szép nyerni, de így még őszintébb a teszt benyomás.
Gyors felszerelés után, magamat is meglepve mindössze egyetlen kis után állítással meg is lett az ideális pozíció, de ha valakinek nincs még ilyen rutinja, akkor az Ergon árul a nyergeihez egy saját beállító kittet, amivel otthon, házilag könnyedén optimalizálhatod a nyereg beállítást. Ez azért elég hasznos cucc.
Első benyomás: kimondottan sportos, jó forma, de azért elsőre nem éreztem tökéletesnek, kis testfigyelés után éreztem mi nem oké. Itt jött a fentebb említett után állítás, kicsit jobban előre döntöttem és előrébb is toltam a nyerget, így már tökéletes volt. Itt jegyezném meg, hogy ezt a modellt elég jól előre lehet csúsztatni a sín kialakításának köszönhetően. Ez egy sportos modellnél fontos! Szóval a pontos beállítás után igazi WOW feeling jött. Nem az, hogy így már jó lesz, elviselem, hanem olyan érzés, mintha egy jó nyeregről átültem volna egy baromi kényelmes komfort modellre. Megmaradt a sportos és optimális keménység és a szabad mozgás, de annyira passzolt az én ergonómiámhoz, hogy tényleg az volt az érzésem volt, mintha nekem tervezték volna.
A formája érzésre amúgy más valahogy, mint a legtöbb nyeregnél. Kicsit olyan mintha két zónára lenne bontva. Ha hátul helyezkedsz el rajta, ott van egy kis ülő „medence” nagyon minimális, de pont érezni, hogy ott úgy nagyon komfortos az élet egész nap tekerve is. Itt ücsörögve soha nem éreztem fájdalmat vele, a leghosszabb ride-okon sem pedig nagyon minimál betét volt csak a gatyámban. A leghátulja ráadásul egy kicsit megtámasztja a derekam, nekem ez most pláne jó a gerincsérülés után, de amúgy is hasznosnak találom ezt a részletet, mert szerintem kicsit csökkenti a hátizmok terhelését, ezzel a derékfájás esélye is csökken, illetve kevesebb energiára is lesz szükségünk a tekerés során rajta. Aztán a másik rész az első fele, eleje, ami kicsit szélesített és nagyon jól párnázott, nem túl, csak optimálisan. Így ha a meredekebb részeken előrébb is csúszol rajta, akkor sem fog nagyon nyomni, persze ebben a zónában már igazi kényelemről nem lehet beszélni, de a pozícióhoz képest hibátlan. Egész tartósan el lehet ott is ücsörögni, ha bírod szusszal a meredeket.
A formájáról még szintén fontos megemlíteni, hogy nagyon okosan, jól le van mindenhol gömbölyítve a széle. Így extrémebb helyzetekben sem áll bele semelyik testrészébe a ridernek, ez is egy igen fontos részlet egy aktív, sportos célokra tervezett nyeregnél.
A hátsó részén természetesen van egy kis koptató is, ami szerencsére nem kevlár és nem is varrott. Ad egy kis extra védelmet a nyeregnek, de nem teszi tönkre a nadrágod és nem is tapad hozzá, könnyen lehet rajta helyezkedni, mögé csúszni.
Összefoglalva egy igazi, sportos MTB nyereg, persze használható máshova is, de itt hozza a legjobb formáját. Kimondottan jó súlya van, erős, szép és sportosan kényelmes, hosszabb rideok alatt is, úgy hogy közben mind tekeréshez mind trailezéshez biztosítja a megfelelő mértékű szabad mozgást. Nyereget keresgélőknek nagyon ajánlott az Ergon SMS Sport Men nyerget is számításba venni, és kipróbálni, pláne úgy, hogy vannak Ergon teszt center üzletek, ahol ezt meg is teheted – de csak jövőre, amikor kapható lesz. 🙂