Az Április 20. körüli idő (6 fok és áztató eső, az amúgy is felázott talajra) volt olyan kegyes és tökéletes lehetőséget biztosított számunkra kipróbálni a Maxxis viszonylag új XC sárgumiját a Severe-t. Kapott is mindent pár nap alatt. Természetesen a hazai pályánkon a Kevély körüli igen változatos utakon teszteltük elsősorban. Itt tényleg van minden, murva, fenyőerdős szuper talaj, mocsok saras rész, aljas, mészköves, csúszós, mély dagonya, és persze horror agyag is.
De először vegyük kicsit szemügyre, mivel is van dolgunk. A 2.25 méret elsőre manapság már majdnem soványnak mondható, de szerencsére ez a bucibb fajta 2.25 (láttam már keskenyebb 2,4-est) jó ballonos és magas, lehet alacsony nyomáson használni a jobb tapadás érdekében. Nem könnyű felütni, de ha mégis sikerül az EXO oldalfal ad extra védelmet, nem hasad ki könnyen. Ez egyébként annyira jól zár, hogy a gumit miután sima pumpával könnyedén felszereltem, kispóroltam belőle a defektgátló löttyöt is és két hete tartja a nyomást a garázsban állva és bringázás közben is.
A gumin a WT jelzés pedig arra utal, hogy szélesebb 25mm+ os felnikre tervezték, azon adja ki az ideális formát. Ami pedig a keveréket illeti, megkapta az új MaxxSpeed keveréket, ez a gyártó szerint durván jobb gördüléssel bír, mint az elődje a 3C MaxxSpeed. Ezt egy sárgumi esetén elég nehéz eldönteni, hogy valóban így van-e, de az biztos, hogy gyors a Severe. Hamarosan lesz egy a régi és az új keveréket összehasonlító tesztünk is, legalább is megpróbáljuk kideríteni mi az igazság ebből.
Súlya 745 gramm papíron, de mi 740-et mértünk csak. Ez nagyon jó adat egy ilyen ballonos sárgumitól, ami ráadásul elég erős fallal is rendelkezik.
A típusválaszték igazán letisztult, van 27,5-es és 29-es és kész, sem vastagságban sem keverékben és oldalfal verzióban sincs választási lehetőségünk. Mondjuk én egy picit sem hiányolom ennek a lehetőségét, ez így elég tökéletes.
Na, de lássuk, mit is tud. Kicsit abnormális módon először épp csak nedves talajon kapott egy kis enduro felhasználást, amire pont nem szánták csórit, de csak meg kell tudni mit tud, ha felszárad alattunk a pálya.
Az első méterek szokás szerint aszfalton, amin meglepően jól gurult, semmi darálás vagy rázkódás, szinte, mint egy slick. Eddig szuper, jó gyors lesz. Aztán irány a Kanada trail és körülötte minden más. Minden helyzetben és talajon mocsok gyors, nem fogja és lassítja le a puha talaj sem, amiből elsőre az sejthető, hogy nem is fog majd akkorát a kanyarokban vagy féktávon, pedig azért nem kell tőle félni, érezhetőek a határai és kontrolálható is elég jól, talán csak a nagyon meredek és nagyon laza talajon tud meglepetést okozni, ott kicsit hirtelen fogy el a tapadás elöl, de ez érthető is, igazából ez szinte egy slick gumi, némi mintával, ami majd a sárban kap szerepet, de laza mély kavicsosban kicsit kevés elöl, főleg, ha közben az ország egyik leggyorsabb embere (Tarr Tomi) üldöz az enduro traileken. Sikerült kicsúsznom vele, szóval megtaláltuk a határait, de azok azért nem a klasszik XC felhasználási területen vannak. Szárazon tehát szinte ugyanúgy használható, mint bármi más, de a mintázat nem fog örökké tartani, ahhoz túl szellős.
Most már tényleg irány a sár, mert hát mégiscsak oda tervezték a Severe-t.
Köves saras részen, nagyon baba, persze a köveken kicsit meg-meg csúszik, ha ferdén kapod, de azok olyankor szárazon is. De a keverék amúgy jónak tűnik, van tapadása.
Jön a murvás meredek, nagy kövekkel, ez nem lehet kihívás neki, még egy igazi slick is helytállna itt, de azért érződik, hogy a minták miatt jobban kapaszkodik.
Na, de az északi oldal, az nem csak móka és kacagás. Itt már áll a sár, folyik a víz és nagyon trükkös a lejtő. Meglepően jól tart ezen a csúszós kissé agyagos talajon is. Nem mondom, hogy végtelen a tapadás, lehet sejteni, hogy meddig engedheti az ember, de szemmel láthatóan nem is az volt a tervezők célja, hogy egy armageddon esetére tervezzenek gumit, hanem hogy egy gyors sárgumit csináljanak.
Ezen az északi lejtőn vissza is tekertem, hogy úgy is próbára tegyem, és igazán zseni volt, középen a sor minta szépen irányban tartja és belevág annyira, hogy fogjon, az oldala felé lévő szórt mintázat pedig a mászás mellett a rézsűsebb részeken is nagy segítség. Ha nagyon mély sárba mentem, ott érződött, hogy a mintázat nem mély, de nem is vészesen kevés, bőven elég, ha valaki tud bringázni és tudja, mit kerüljön, és merre mehet vele. Ami már itt feltűnt, hogy nagyon szépen tisztul, egyszerűen semmi sarat nem szed össze.
Na de tovább a sárgödrök felé. Itt sem vallott szégyent, de mint már írtam a brutál mély sár nem a kedvence, ott kicsit jobban kell figyelni az erő vagy a fék adagolásra, de azért érezhetően és kontrolálhatóan fog itt is. Viszont továbbra is nagyon tiszta, semmi nem ragad rá.
A legnagyobb varázslatot az agyagban hozta. Amellett, hogy nagyon jól kapaszkodott benne és játszva mászott fel olyan helyeken, ahol mintásabb gumikkal is szoktak nehézségek adódni, elképesztően tiszta maradt végig, semmi agyagot nem szedett össze. Pedig, aki ismeri a kevély alatti lőtér körüli agyagost, az tudja, hogy oda nem megyünk esőben… A Severe annyira jó volt, hogy már arra gyanakodtam nem ázott fel rendesen a terep. De mikor leszálltam, hogy csináljak egy fotót, akkor rá kellett jöjjek, hogy de igen, nagyon is!! Egyetlen talaj érintés cipővel és 4cm sár a talpon…
Összefoglalva, ez egy baromi gyors gumi, minden helyzetben, még szárazon is (persze nem oda ideális) de persze főleg sárban vagy nedves terepen érzi elemében magát. Úgy gurul, mint egy slick, ez egy sár slick J Van rajta némi minta, de nem olyan stílusban, mint a régi sárgumiknál, hogy extrém mély és brutál pogácsák, hanem csak pont annyi, hogy kapaszkodjon, ha kell, de mindig maradjon tiszta, így ha nem is ez a gumi a legagresszívabb sárgumi, biztos, hogy mindig számíthatsz rá! És bár lehet lesz pár extrém szitu, ahol kicsit sutább, de összességében azzal, hogy mindig tiszta és ez által könnyű és működő képes marad, valamint azzal, hogy minden terepen gyors, mert szuper jól gördül, a végeredmény az lesz, hogy te is gyors leszel vele. Ez persze leginkább a versenyzőknek és teljesítményorientáltaknak ideális, de a rendkívüli sártűrő képessége miatt szerintem mások, hobbi riderek is szeretni fogják. Szuper választás pl „téli” guminak, a hazai többnyire nedves saras teleket végig nyomni vele gumi csere nélkül, mivel szárazon vagy aszfalton is teljesen hibátlan.