A MOTUL nem új szereplő a kenőanyagok piacán, de új a bringa kenőanyagok és bringaápolás vonalon, sőt rögtön egy defekt gátló folyadékkal is előálltak. Mi most kaptunk tőlük egy teljes csomagot, hogy próbáljuk ki és meséljünk róla.
Amit elöljáróban fontos leszögezni, hogy minden termékük, az olaj a tisztítószer és a defektgátló is környezetbarát, biológiailag teljesen lebomló, ráadásul mind pumpás tubusban van, nincs hajtógázos megoldás egyiknél sem. Ja és mindegyik termékük egész illatos, de legalább is semmiképp sem büdös.
Kezdjük a kenőanyagokkal.
A MOTUL lánckenőanyagok a legmodernebb, a motorsporta fejlesztett és már bizonyított MOTUL Ester Core technológiával készülnek, ami lényegében egy észter és szintetikus olaj keverék, magas kúszóképességgel a lánchoz való tartós tapadás és a maximális tartósság érdekében.
Az esős időre való Chain Lub WET láncolajukkal indult a teszt, mert finaléban igencsak saras volt az első pár nap. Ami feltűnt, hogy nagyon tartós, napokig bírta (6-8órát) még közepesen saras környezetben is, ez kimagaslóan jó egy olajtól még szárazon is, nem még sárban. Kellemes meglepetés. Viszont nagyon nem szereti a port, eléggé szedi, de hát nem is arra van. Igazából, ha nincs nagy por, akkor viszont minden más helyzetben szuper, és határozottan tartós, én főleg ezt használnám.
A száraz időre való Chain Lub Dry olaj sem okozott csalódást, de ez meg pont leginkább nagyon poros körülmények közt tudott többet, mint a nedves időre való, tehát jól kiegészítik egymást. Ott viszont tényleg nagyon jól teljesít, gondolok itt elsősorban arra, hogy mennyire nem gyűjti össze a port. Persze ez csak akkor igaz, ha nem öntözzük meg vele a láncot, hanem csak kimondottan vékonyan kenjük. De ez ugye minden olaj esetében igaz. Viszont ha így használjuk, akkor talán a leg portaszítóbb olaj, amit valaha használtam. Elég vékony, híg olaj így tényleg mindenhova gyorsan bekúszik, de kb 4-5 óránként nem árt újra kenni, ha terepen használod, persze ismét csak vékonyan.
A tubus cimkék tervezéséért felelős designer garfikusukat azért megkérdezném, hogy mi történt, mikor a két verzió címkéjét 98% hasonlóságúra tervezte? Péntek délután volt és gyorsan végezni akart már vele? Nem könnyű messziről kiszúrni melyik, melyik.
Van egy univerzális kenőanyaguk a Bike Care EZ lube, ez kicsit olyan, mint a WD40, hogy mindenre is jó. Viszont nem büdös azzal ellentétben. Minden mechanikus mozgó alkatrész kenésére alkalmas, én pl. a pedál rugóit dokkoló mechanikáját fújtam be vele, mikor nagyon nehezen mozgott már benne a stopli. De a váltó csapjaira, váltókarba, vagy bármi másra is alkalmas. Nagyon könnyen és gyorsan bekúszik minden résbe, segítve azok sima mozgását.
A nagy kedvencem a MOTUL Dry Cleaner, pedig ehhez álltam a leg szkeptikusabban, valahogy öreg bringásként megmaradt bennem, hogy jó az a csap víz bringát mosni, minek annak bármi extra. De a Motul Dry cucca tényleg annyira jól sikerült, hogy meg kell, hajoljak előtte. A pumpás flakonból vékonyan, de mindenhol lepermetezzük (jó vékonyan szór, nem pazarol) a bringát. Pár percet érdemes hagyni dolgozni, áztatni. Közben látszik, hogy valami fehér viaszos kinézetű anyag szépen elterül a bringa minden kis zugában egyenletesen. Aztán lehet letörölgetni ronggyal. A Dry Cleaner nagyon jól ki van találva, szépen feloldja a rászáradt lerakódásokat is és hagy időt letörölni, azaz nem száradt rá még napsütésben és viharos szélben sem. Könnyen és alaposan letakarítható vele a bringa. A végén pedig új fényében ragyog az egész paripa. Kicsit olyan mintha valami viaszos ápoló anyag is lenne benne, ami szép új fényt ad a bringának, nem maradnak csepp foltok és vízlepergető felületet is képez rajta. Egy tipp: ha nem szeretnéd, hogy utána összegyűjtse a port, akkor még egyszer töröld át teljesen tiszta ronggyal vagy papírtörlővel. Természetesen minden anyagfelületen használható, nem árt sem a karbonnak sem semmi másnak. Nagyon praktikus találmány ez, ha szereted a bicajod mindig szépen és ápoltan használni, de mondjuk egy utazás miatt (pl. verseny) nincs lehetőség klasszikus vizes mosásra, akkor itt van a Dry Cleaner. Arról nem is beszélve, hogy vannak, akik nem is szeretik a vizes mosást, ami érthető is, ha nem muszáj, akkor minek.
De ha mégis vizesen mosnád, akkor a Clean Wet cuccok lehet a megoldás. Itt tartozunk egy vallomással, az indulás előtti kapkodásban ez valahogy kimaradt a szettből, így erről nem tudok most mesélni, de majd ha haza megyek pótlom és külön beszámolok róla. Sorry.
A MOTUL külön gyárt tisztító szert a láncra is Chain Clean néven. Hasznos segítség a rárakódott kosz eltávolításában. Könnyedén feloldja azt, hogy aztán csak le kelljen törölni. És ez a gyakorlatban is így megy, csak aztán alaposan le kell törölni a felületről és aztán kicsit várni vele, hogy leszáradjon, majd mehet rá a friss kenőanyag. A gyártó szerint védelmet nyújt az alu, réz és színesfém alkatrészek elhomályosodása ellen is. Ezt mondjuk sem cáfolni, sem megerősíteni nem tudom. De pontosan nem is tudom, hol van erre szükség egy kerékpáron. Tisztító szernek szuper, az a lényeg.
Nem maradhat ki a fékek és tárcsák tisztításra készült Brake Clean sem. Ez meg ugye a fékek, betétek és tárcsák tisztításra született. És nagy előnye, hogy nem csak biológiailag lebomló, hanem mivel pumpás, így a szokásos hajtógázos féktisztítókhoz képest még környezetbarátabb, valamint 100%-ban csak a tisztítószert tartalmazza a tubus. Nagyon jól lehozza a szennyeződéseket, szuperül zsírtalanít, és ami külön jó, hogy a használat után nálam nem jelentkezett semmi féknyikorgás, üvöltés, ami amúgy általában szokott. Tisztítás után kell pár fél perc fékhasználat, hogy teljesen visszanyerje az erejét a fék, addig gyengébb a fékhatás.
Végül a nézzük a Tubeless Tyre Sealant defektgátló/tubeless folyadékot. Az legelső, ami feltűnt, hogy nem hogy nem büdös, hanem még szinte illatos is. Nem ez a lényeg persze, de örülünk neki, illetve valahol lényeges lehet, mert ugye az ammónia tartalmuk miatt büdösek jellemzően, ami viszont nem tesz jót az alumínium alkatrészeknek, (ha) ebben nincs ammónia, akkor vélhetően nem is bántja az alut.
Ami a gyakorlati működését illeti, eddig zéró defekt, tökéletes védelem. Pedig jutott neki millió felütés, és ugyan ennyi kaktusz, illetve szúrós valami, ami itt a spanyol hegyekben, igen gyakori. Fontos és szintén pozitív tapasztalás, hogy most a gumi cserénél gyakorlatilag semmi fogyást, kipárolgást nem tapasztaltam, ugyanannyi lötty volt a belsőbe, mint amit beletöltöttem 6 hete. Szóval tartósnak is tűnik. Amivel még nincs konkrét tapasztalat az a nagyobb sérülésekkel tömítése. De azt gondolom ott is jó lesz, mert van benne szemcse bőven, ennek okán, mikor a szelepen át próbáltam bejuttatni a belsőbe néha a saját kis tubus nyílását is eldugaszolta, szóval szerintem nagyobb, felütéses sérüléseknél is jól fog vizsgázni.
Örülünk az új szereplőnek a piacon, több szereplő, nagyobb verseny, ez nekünk fogyasztóknak csak jó lehet.