Az ERGON nem gyárt túl sok féle dolgot, de azt maximális és németes alapossággal tervezik, finomítják évek óta. Ennek okán amit egyszer piacra dobnak az jellemzően jó is. Imádtuk a markolataikat épp ezért most nagyon kíváncsian vártuk a nyergeiket is. Vajon ezek is okoznak-e akkora pozitív élményt.
Ergon SR Women nyergek (Benkó Barbi írása)
Számomra teljesen ismeretlen terep volt az Ergon márka, már ami a nyergeket illeti. Emiatt nagyon is megörültem neki, hogy pont én kaptam ezt, pláne, hogy a nyergek kifejezetten női modellek voltak. Fura, hogy egyébként tök véletlenül, de mindig német csapatban versenyeztem és valahogy az Ergon sosem volt szponzorunk ezen a téren. Másban, kiegészítők terén igen, de pont úgy alakult, hogy ilyen nyerget sosem használtam valahogy.
Nagyon kíváncsi voltam, nekem a legtöbb női nyereg, amiket eddig próbáltam nem igazán jöttek be. A nyereg amúgy is szerintem a legindividuálisabb dolog, mindenkinek más jön be, nincs két egyforma ember, akinek ugyan olyan jó lenne totál ugyan az a modell. Talán még a cipő ilyen, amiről ezt el lehet mondani, hogy ennyire megosztó. Arról nem beszélve, hogy a nyereg a legfontosabb kontaktpont a bringával, így a legmeghatározóbb, hogy az ember milyen minőségben / hatékonyságban (és mennyiségben adott esetben) tud a kerékpáron ülni.
Nem csalódtam most sem, megbízható, kiváló, prémium német minőség. De lássuk is miket próbáltam ki:
SR Sport gel Women
Ezt a nyerget a montin próbáltam ki. Nem tudtam eldönteni, hogy S/M vagy M/L a méretem, így ide inkább az M/L-et választottam, gondoltam itt jobb lesz a kicsit több komfort meg szélesebb ülési felület, az országútira pedig az S/M-eset tettem fel. A 9-12 cm ülőcsont távolsághoz az S/M, 12-16 cm távolsághoz pedig az M/L méret az ideális. Őszintén szólva nem igazán éreztem különbséget a két méret között, nagyon kényelmes volt mindkettő. Nekem nem olyan széles a csípőm, de a legtöbb nőnek elvileg az, legalábbis szélesebb, mint a férfiaknak, aminek anatómiailag nagy jelentősége van, ha csak a gyerekszülésre gondolunk, praktikus oka van… Pont ezért szerintem a nyereg az, ami abszolút nem feltétlenül unisex, mégis csak pár éve jöttek be a legtöbb márkánál a külön nőknek kifejlesztett modellek. Nyilván sokat segített a sport széles körű elterjedése, de ha csak arra gondolunk, hogy a legfontosabb kontaktpont a kerékpárral, akkor nagyon nem mindegy milyet választunk.
Én tényleg kényes vagyok a nyeregre és kritikus is, volt olyan márka, aminek a legtöbb modelljén nagyjából fél óra után azt hittem megőrülök, arról már nem is beszélek hány wattot bírtam leadni, mert semennyit, hacsak nem kiállva mentem… Ha az ember versenyez, akkor azért nem mindegy milyen hatékonyan tud a kerékpáron ülni, ha meg amatőr, akkor meg azért, mert soha nem fogja megszeretni a sportot, ha egy óra utána mindenhol is töri a nyereg.
Ez a belépő modellje a női palettának, ami azt jelenti, hogy a súlya relatív sok, 265 gramm, króm a pálca, viszont az ára (https://boneshaker.hu/nyereg-noi-ergon-sr-sport-gel-sm-fekete-337005278 ) nagyon baráti. (35.000 HUF) Akinek nem számítanak a grammok, annak tökéletes, őszintén szólva a súlyon kívül én nem éreztem hatalmas különbséget a modellek között. Az viszont tény, hogy a súly szignifikáns a carbon modellhez képest, viszont az ára is. Valamit valamiért ugye…
Ebben a nyeregben van egy extra beépített zselés réteg, ami extra komfortérzetet ad. Én főleg azoknak javasolnám, akik most ismerkednek a sporttal, nem versenyzésre, hanem hosszabb túrákra terveznek és fontos a kényelem, ugyanakkor nincs keretük komoly összegeket kiadni kiegészítőkre, bár én javaslom, hogy a nyergen ne spóroljunk, tényleg a legfontosabb kiegészítő, viszont ez egy olyan modell, ahol nem kell kompromisszumot kötni, az egyetlen a súlya, de ez amatőr szinten nem gondolom, hogy óriási probléma.
SR Pro Carbon Women
Még nem beszéltem az Ergonos csapattal erről, de remélem ezt a nyerget megtarthatom. J Nekem nagyon bejött és azért még kicsit bennem van az ex versenyző, a súly is számít. 170 grammjával elég jónak számít szerintem. (https://boneshaker.hu/nyereg-noi-ergon-sr-pro-carbon-sm-stealth-337005281 ) Én szerettem az előző nyergem is, de ez valahogy jobban bejött. Itt is az előző felállást választottam, S/M-es került az országútira, M/L pedig a montira. Nekem mindkettő nagyon kényelmes volt és nem igazán éreztem különbséget.
Mindegyik modell úgy van kialakítva, hogy a női csípő kicsit előre rotálódik, főleg a kerékpáron ülő pozícióban, arról nem is beszélve, hogy a kapcsolódó porcok is lejjebb is vannak, mint a férfiaknak, szintén anatómiai okokból kifolyólag, emiatt a nyereg is kicsit meg van döntve. Ez segít egyébként abban is, hogy ne a genitális területre helyeződjön a fő nyomás, ahol a sok ideg, ér meg izom áthalad, hanem inkább az ülőgumók környékére, ezt tényleg éreztem ennél a nyeregnél. Sosem zsibbadtam el, pedig mentem vele több, mint 4 órát is.
Nem csak a nyeregben, de a nyereg pozíciójában is elég háklis vagyok, rengeteget játszottam régen is bike fittingen, ha új márkával kellett dolgoznom. Szlovéniába jártam ki egy nagyon jó szakemberhez és egy napot simán eltöltöttem nála, mire minden bringát 100%-ra belőttünk.
Először úgy állítottam be mindegyik Ergon nyerget, hogy 0 fokban vízszintesen volt a vízimérték szerint, hiszen elvileg meg vannak döntve picit gyárilag. Viszont nekem így nem voltak kényelmesek, úgyhogy mindkét modellt 2-2,5 fokkal mínuszba állítottam, hogy még kicsit jobban lefelé álljon, így már tökéletes volt. Szemmel egyébként nem volt látványos, hogy lejjebb állna, viszont óriási komfort különbség volt számomra a két pozíció között. Ez szintén nagyon egyéni, javaslom mindenkinek saját magának kikísérletezni. Nekem még jobban előrébb van a csípőm, mint az átlagban a nőknek, emiatt lehet ez a különbség, de pont ezért kell ezt saját magunknak kitapasztalni.
Van egy apró trükköm, akik szeretnék lemérni az ülőgumó szélességüket, ezt még bike fittingen mutatták nekem, amihez nem kell semmi extra műszer. Vegyünk egy A4-es sima lapot, tegyük rá egy érdesebb felületre, pl. az ilyen érdes felületű lépcső kiváló erre, üljünk rá, de úgy, hogy csak az ülőgumónk érintkezzen vele, felemelhetjük a lábunkat is, hogy jó mély nyomot hagyjon a lapon, majd, amikor felállunk akkor az érdes felület miatt pontosan látjuk hol hagyott nyomot az ülőgumónk. Bekarikázzuk őket, nagyjából megkeressük a két kör közepét és lemérjük vonallal a kettő távolságát. Kb. ez az ülőgumónk távolsága. Hogy a kerékpáros pozícióban kényelmes legyen még hozzáadunk kb. +2 cm-t és így kijön milyen szélességű nyereg lenne jó nekünk.
Az elején kicsit féltem ettől a teszttől, mert azt hittem nem tudok majd két mondatnál többet írni egy nyeregről, jó / nem jó, kényelmes vagy sem, aztán ennyi, de ahogy kipróbáltam őket, rájöttem, hogy annyi minden van, amit lehet róluk beszélni.
Örülök, hogy ezt is kipróbálhattam, nem okozott csalódást az Ergon most sem. Igazi német márka, utána mennek az anatómiának és úgy fejlesztenek ki valamit, hogy minden aspektusát megvizsgálják és igyekeznek a lehető legjobb változattal előjönni. Nekem a Pro carbon nyereg abszolút új kedvenc, remélem megtarthatom J
Amellett, hogy nagyon jó minőség, ár-érték arányban szerintem az egyik legjobb, amit most így hirtelen mondani tudok. Belépő modellektől kezdve a csúcskategórián át mindent megtalálni, így azt gondolom mindenki megtalálhatja a pénztárcájának és igényeinek megfelelőt, anélkül, hogy komfortban vagy minőségben kompromisszumot kellene kötni, mert ugyan azt a színvonalat és minőséget hozza mindegyik kategória.
Ergon SR All Road Core Pro nyereg teszt, a kényelem és sportosság tökéletes ötvözete!
A címmel kicsit lelőttem a poént, de talán nem baj. Azért valahol én nagyon örülök, hogy napjainkra végre eljutott oda a nyereg gyártás, egy nyereg jellemzően tényleg arra ideális, amire kitalálták, vagy is arra mindenképp, de akár másra is. Régebben is akadtak jó nyergek (bár közel sem annyi, mint mostanság) , de nagyjából a véletlen műve volt, hogy az jó vagy nem. Illetve, ha jó, akkor mire?! A mai nyergek viszont tényleg inkább jók, mint nem.
Az Ergon SR All Road Core Pro első ránézésre egy sportos modern formájú nyereg, bármilyen szögből nézem. De az is látszik, hogy a maximális kényelemre törekedtek, ami kihozható a sportos kategóriából. Van benne anyag, nem fotel vastagságnyi, de nem is papírzsebkendőnyi.
Ugyan nem nehéz, de nem is egy rommá könnyített darab a maga 271 grammos súlyával. A gyártó a kényelmet helyezte a fókuszba és nem a súly minimalizálását. Persze, amit lehetett megtettek a grammok faragása érdekében, de csak amíg az nem megy a kényelem rovására. Üreges Tinox pálcái alig nehezebbek, mint a carbon verzió, de érezhetően olcsóbb. Az ülőfelület töltő anyaga BASF által, külön nekik fejlesztett Core HD anyag. Ez hasonló az Adidas Boost cipő talpak anyagához csak még attól is jobban elosztja a nyomást.
Egyértelműen érződik, hogy a sportos testpozicióhoz tervezték, Akkor a legkényelmesebb. Gravelen, road, vagy XC bringán a legjobb. A trail bicajomon sem volt rossz, de tényleg érezni, hogy jobb ha kicsit előrébb hajolva teker vele az ember. Én a szélesebb M/L verziót használtam ami knb 140 mm és imádtam. Egész jól lehet rajta mocorogni is, ha kell, még viszonylag könnyen mögé lehet csúszni.
Bár a nyereg a súlya miatt nem a profi versenyzők kedvence lesz, viszont annál inkább szeretni fogják azok a sportos, sokat tekerő felhasználók, akiknek a kényelem igen is fontos, a hosszú napokon is. Hosszú távokon zseniális ez a nyereg. Mocsok kényelmes marad végig. Érdekes, hogy nem is akkor érzed ezt, mikor először ráülsz, elsőre még kicsit olyan sportosabb feeling inkább. De 4-5 óra rázós terep után is úgy szálltam le róla mintha fél órát mentem volna csak. Vannak nyergek, amik eleinte jók és bár később sem rosszak, de azért pár óra után csak elkezded érezni a feneked, és vannak az olyanok, amik elsőre ugyan nem érződnek tökéletesenk, de aztán nemhogy nem lesz rosszabb, de még esküszöm jobb is lett pár óra múlva. Talán a versenyzésre szánt cipőkhöz tudnám hasonlítani kicsit, hogy míg egy hobbi modell mindenhol puha és kényelmes addig egy pro cipő lehet itt-ott kicsit keményebb és érzed, hogy vékonyabban bélelt, de ha keményen nyomod, akkor az addig finom puha lesz kényelmetlen, de a pro meg marad olyan egy sprint során is amilyen előtte. Ebből következik, hogy ezt sem kocsmázós bicajhoz fejlesztették, hanem sportos bringásokak, kimondottan szerencsés választás a hosszú távokra, marathonokra.