Dina Marci tesztje a Merida Scultura 9000-ről

Jani, és sok más, szerencsés újságíró után nekem is lehetőségem nyílt letesztelni az új Merida Scultura 9000-es modelljét. Sajnos mindössze két alkalommal sikerült vele bringáznom, mert már megy is vissza a németekhez, de próbáltam belőle így is a maximumot kihozni.

Már első ránézésre látszik, hogy a Merida is halad a korral, nem sajnálja az időt, pénzt, és energiát a fejlesztésekre, és ennek következtében az új climber bicó is iszonyatosan aero lett. Nem igazán lehet könnyíteni már hova a csúcs kategóriás országútikat, ezért sokkal fontosabb lett az, hogy a lehető legtöbb wattot spóroljunk meg a sík, gyorsabb szakaszokon.  A villa nagyon széles, kicsit már-már cyclocoss villásra emlékeztetve, aki akar szerintem 32mm széles gumit is simán bele tud rakni. Illetve a hátsó tám villa is elég szélesre van véve, valószínűleg a szélcsatornás tesztekre alapozzák ezt a megoldást, gondoljunk csak a Lotus pálya bicójára.

Ami legelőször szemet szúrt az a Merida saját fejlesztésű aero, egybe kormánya, ami az L-es méretű bicóhoz 44es szélességgel, és 120-as stucni hosszúsággal jön. Ott, álló helyzetben „megnyomorgattam” és már akkor érződött, hogy brutálisan merev. Viszont nem épp a legoptimálisabb megoldás, hogy nem tudtuk lejjebb rakni a kormányt, mivel a tetejére nem tudtuk a hézagolókat vissza rakni a kupak, és a hézagolók közötti méret különbség miatt. Egyébként ez lehet, hogy csak a mi bénaságunk volt, mert ha így lenne, nem igazán értem miért adna a cég szét akasztható hézagolókat. A villanyak levágásához úgyis ki kell szedni a villát, ezért a fékvezetéktől kezdve, a kormánycsapágyon át mindent szét kell szedni. Mert ugye itt már minden integrált, és vázon belül megy. Számomra nagyon pozitív viszont hogy az ilyen kormányokhoz jár egy hozzá való óratartó, így nem kell újabb 10-20 ezer forintot kidobni az ablakon, hogy lássuk az adatokat menet közben.

Elég könnyűnek tűnt ezért gyorsan fel is dobtuk a mérlegre, ami pedál nélkül, 7,47 kg-t mutatott. Ez szerintem elég jó egy tárcsafékes, Ultegra szettes kerékpártól, és ezen azért még lehet itt-ott könnyíteni kicsit.

Reynolds Aero 46 mm magas kerekeken gurul, ami ugyan belsővel jön gyárilag, de adják hozzá a toubless szalagot és szelepet, ami ugyan az én általam használt modellen nem volt megcsinálva, de mindenképp javaslom, mert úgy lesz csak igazán jó a gördülési ellenállása a Continental GP 5000-es gumiknak, amivel még vizes úton is a fülünkön be lehet kanyarodni.  Mindent az aerodinamika jegyében csináltak ezért természetesen lapított küllőkkel van szerelve, és a felni maga is elég élesre sikerült, de kifejezetten igényesen a szelepnél ki van szélesítve. Hatos imbuszkulccsal nyílna az átütő tengely, de van hozzá egy kivehető tekerő, ami egyben egy 4mm-es kulcs is, amivel a többi csavart tudjuk állítgatni. Viszont javaslom, hogy az első kerékhez rakjuk bele, mert nekem hátul kb egyből bele akadt a cipőm sarka, pedig nem élek nagy lábon.

Prologo Scratch M5 nyereg van rajta, azt mindenki eldönti majd magának, hogy ez kényelmes e neki, vagy sem. Én speciel pont ilyen nyerget, illetve a karbon változatát használtam az elmúlt 2 évben, szóval nekem tökéletes volt.

Viszont ami a nyerget a vázzal összeköti az szerintem a bringa legérdekesebb, és egyben legjobb része is, ami nem más, mint a Merida saját fejlesztésű karbon S-Flexes nyeregcsöve. Elsőre kicsit megijedtem tőle mikor mutatták, hogy 1-1,5 cm-t hátra hajlik, kicsit olyan érzésem volt, mint valami kínai karbon kormánynál, de azok után, hogy kipróbáltam csak pozitívan tudok róla nyilatkozni.

A hajtásról illetve fékezésről egy teljes Shimano Ultegra R8000-es szett gondoskodik, amihez túl sokat nem fűznék hozzá. Elképesztően gyors, pontos, és még jól is néz ki. Gyorsabban vált, mint az elődje, és pletykák szerint a Dura Ace még ennél is gyorsabb. Nem tudom hova lehet ezt már gyorsítani, de reményeim szerint még az idén megmondom, hogy ez igaz vagy sem. Érdekes hogy már az L-es méret is 175-ös hajtókar hosszal jön, és egyedül az M-es méret jön a szokásos 172,5-el, a kisebbek, még kisebbel. 52-36-os tányér kiosztással, 11-30-as sorral, amivel ugyan a falra fel lehet menni, de kb 50 km/h-nál kiforog az áttétel. A fékek harapnak, nagyon extrát nem lehet róluk elmondani, teszik a dolgukat, megállítanak, amikor kell. Biztosra mentek és 160-as tárcsa került előre és hátra is, ezért ha az Alpokban lejtőzünk, akkor sem valószínű, hogy elmelegedne alattunk. Persze ez a súlytól és sebességtől is függ…

Már az első percben miután kigurultam a boltból, éreztem, hogy egy nagyon mozgékony bicó fickándozik alattam, ami kifejezetten jól is fordul. Én nem kifejezetten örültem a 44-es kormánynak, de minden bizonnyal ez is hozzásegített ahhoz, hogy elég nagy biztonsággal fordultam be vele mindenhol. Nagy sebességről éles kanyarba is olyan könnyedén befordult, hogy rendesen meglepett. Alsó kormányfogásban nagyon könnyedén el lehet érni mutató ujjal a fékkart, amiért kicsit befele van görbítve, ezzel még nagyobb stabilitást biztosítva. Síkon könnyedén lehet vele 35km/h körül gurulni minden erőfeszítés nélkül, és amikor megindulunk,  azt érezzük, hogy egy watt sem veszik kárba. A kormány olyan brutál merev hogy szerintem egy 80 kilós sprinter sem panaszkodhatna rá. Ami a megindulásnál előny az a rossz utakon viszont hátrány. Minden egyes pici rázkódást megérzünk a karunkba miatta. Viszont csak a karunkba, ugyanis az S-Flex nyeregcső mindent elnyel. Nem kíméltem, nagyobb gödrökbe huppantam bele úgy hogy maradtam a nyeregben ülve. Volt, hogy rendesen megijedtem, hogy esetleg baja lett a felninek, olyat csattant, de a derekamat, egy picit sem éreztem megterhelve. Olyan volt mintha valami softail montin ülnék. Szerintem zseniális megoldás, mert közben, amikor wattot kell leadni és számít a merevség, nem érződik, hogy kicsit is mozogna. Sokak azért nem akartak csúcs kategóriás vázat venni, mert nagyon ráz, és fáj a derekuk, nekik itt a megoldás. Emelkedőre érve sem okoz csalódást, sőt, ott érzi igazán elemében magát. Könnyű, merev, és repült is volna, ha formában lennék. Egyedül a kormányfogást nem találtam sehogy, annak ellenére sem, hogy ez az új fékkar talán a valaha volt legkényelmesebb, számomra.

Egy szó, mint száz, ez a bringa leginkább a hegyek között érzi jól magát, ahol kanyarogni kell lefelé, kigyorsítani, megindulni felfelé, viszont síkon sem lehet zavarba hozni. Normál esetben inkább versenyzésre való, még így ezzel az Ultegra szettel is simán, viszont ezzel a nyeregcsővel, kaput nyitott azoknak az amatőröknek is, akik élveznék a merevséget, gyorsaságot, mégsem akarják kényelmetlenül érezni magukat a rosszabb utakon.  

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like