Tubeless témát bírod?

Az ember feltalálta a kereket és nem is hitte volna, hogy ezzel az egyszerűsítéssel megannyi bonyodalmat szabadít magára.

Miért is?

Mert attól, hogy valami jól működik, még nem azt jelenti, hogy nincs jobb megoldás.

A technológia fejlődésével lehetővé vált, hogy a belső gumit félredobjuk annak minden előnyével és hátrányával és csak a külsőt tudjuk a felnin. Az autóiparban ez sok éve működik és egész nagy sikerrel abszolválták a technológia átültetését kedvenc sportunkba.

A belsős rendszer

Jól ismert megoldás, belső gumi a külsőbe. Ismerjük az összes hibáját. Amint a külső sérül, nagy valószínűséggel a belső is, de igaz fordítva is; a külsőnek semmi baja, belső sérül, ami legrosszabb, hogy sokszor a felni is. Nincs ugyanis semmi védelem a külső+belső összenyomódásakor és a felni is kapni szokott az ütésekből. Szúrásos defektek ellen sem véd semmi.

Mi történik ilyenkor? Jó eséllyel a defektet meg tudjuk javítani vagy dobunk be egy másik belsőt és meg van oldva az élet. Rövid, egyszerű és 100%-os megoldás, még akkor is, ha a felni is sérült.

Szerencsére régóta tudjuk, hogy egy gumi gördülési ellenállása nem csak azon múlik, hogy milyen a szövetsűrűsége, mintája, súlya, anyaga, hanem attól is, hogy mi van benne. Márpedig egy belsős rendszer gurul a legrosszabbul, főleg akkor, ha hagyományos butil belsővel van szerelve. Belső gumik terén is több megoldás létezik; a valamiért kikopott/alulbecsült latex, ami egyébként nagyon jó gördülési együtthatókkal bír, ellenállóbb a szúrásos és felütéses defektekkel szemben is, de anyagát tekintve porózus, így folyton „ereszt”. Értsd ez alatt, hogy teljesen szinte sosem, de 3-4 nap alatt 0,5 bar nyomást simán veszít a kerék. Én az utóbbi időben csak ilyennel mentem, abból is a Vittoria termékével, de valahogy egy idő után elszaródott mindnek az anyaga és nagy púpok fújódtak a belsőre, amik következtében képes volt megcsavarodni stb. a külsőben. Száműztem mindet. Ha találnék jól működő, stabil latexet, egy teljes segélycsomagnyit dobatnék a ház belső udvarára.

Másik belsős verzió, a most teret hódító műanyag belső. Vicceltem. Tubolito, Revoloop, Schwalbe Aerothan, csakhogy párat említsek. Tubolitot kivéve minden volt. A Revoloop bírta a legjobban, de foltozni csak saját folttal lehet, állítólag jól gurul velük a gumi, ami szerintem nettó hülyeség, mert elég rugalmatlanok ezek a belsők. Egyébként a Revoloop tényleg frankó volt, tudtam alacsonyabb nyomáson menni, de egy szög véget vetett a gyümölcsöző kapcsolatnak.

Azért érdekes ezen belsők jelenléte, mert számomra azt bizonyítja, hogy a gyártók szerint is van létjogosultsága a belsős rendszernek, plusz egyel több hülyeséget tudnak eladni nekünk. Szerencsére értelmetlenül drágák is.

A mentsvár lehet idővel, hogy már belsős rendszerhez is lehet kapni insertet, ami tök nehéz, szerelni legalább egyszerű és bitang védelmet ad. A Tannus félét próbáltam, van is, de olyan kegyetlen az összsúly, hogy arra azért vastagon nemet mondtam. Bár próbáltam vékonyabb falú külsővel de meglepő módon a kanyartartás nem hozta azt a szintet, amire számítottam. Azért itt meg kell jegyeznem, hogy anno raktunk szétvágott belsőt (vagy valami vékony külsőt) a használandó belső és külső gumi közé. Szóval a Tannus feltalálta újra a kereket…

Ami nekem még szintén élhető és érdekes megoldásnak tűnik, az a különféle erősítéssel ellátott belsők. Van, ami csak Slime-al van feltöltve, de van olyan, ami a futófelületen és az oldalfal egy részén erősített és/vagy rücskös. Nem tudom ezeknek milyen lehet a gördülése, de 1-1 komolyabb talajú versenyre érdekes lenne kipróbálni. Akár ez, akár a változó falvastagságú belsők, nem jelentenek túl nagy súlytöbletett; egy átlag Maxxis FR belső 350g, én mondjuk sima 220g-ossal megyek.

A külsőim többségében 1200g körüliek + 220g belső, ez cirka 1500g.

Belső nélküli rendszer (tubeless)

Ha még nem mentél tubeless, azonnal próbáld ki. Fenomenális dolog, tök jól gurul tőle a kerék, a gumi is máshogy viselkedik a pályán, jobban tapad, jobb a support, új dimenziókat nyit. Manapság szinte bármit lehet tublessesíteni, megfelelő felniszalag, gumi, szelep és folyadék segítségével. A szúrásos defektek ellen a legjobb megoldás, azokat végleg el lehet felejteni.

DE. Mindig van egy DE.

A tubeless rendszer nem stabil, bárki bármit mond, nem az.  Relatív könnyen lefordul, ha a felnit sikerül szétütni, akkor egyáltalán nem biztos, hogy később tartani fogja a levegőt. Ha csak a külső sérül, akkor van megoldás, melyet szintén az autó- és motorsport termelt ki; gumihernyó, átbököd a lyukon és majd a lötyi megfogja, örök élet. Ha még a külsőt sikerült is megrenoválni, akkor is ott van, hogy szerelni viszont rémálom és itt nem az otthoni összerakásra gondolok.

Nincs olyan romlott ember a Földön, akinek azt kívánnám, hogy szenvedjen el egy külső szakadást, melyet a lötyi épphogy nem fog meg, ezért azon imádkozik, hogy csak a perem ne ugorjon le, így gyorsan előveszi a hernyót, megböki a gumit, CO patron szintén elő és próbálja visszarobbantani a gumi peremét a felnire. De nem. Két patronnal később felcsillan a reménysugár, a perem kipattan, mindened csupa tubeless lötyi, mint a Brazzersben, de még mindig rohamosan ereszt a perem mentén, ezért kézipumpa elő és következik a küzdés, hogy tudsz-e gyorsabban pumpálni, mint ahogy ereszt és imádkozol, hogy talán a maradék lötyi letömít a peremnél. De megint csak nem. Ezután leszeded a külsőt kiveszed az insertet, pótbelső berak, insertet valahogy magad köré tekered, ami persze csupa tubeless lötyi és folytatod a bringázást. Szerintem mindenki rákívánt igaz? A lényeg ebben csak az, hogy egy pálya melletti szerelés, hosszú, koszos és egyéletre megutálod a bringázást is, nemhogy a tubelesst miután elcseszte a kedvenc szórakozásod. De vakartam már utólag becsúszóról és szimmeringről is rászáradt folyadékot, mert amíg a kerék forgott és a folyadék küzdött a lyukkal, addig az atyaúristent is összefröcskölte.

Hogy egy tubeless rendszer minél stabilabb legyen, a lehető legjobban összepasszoló (direkt nem jót írtam) felnire és gumira van szükség. Még ekkor is simán lehet nyomásvesztés egy-egy nagyobb ütésnél vagy rotyogós kanyarnál. Ahány gyártó, annyi perem, legyen szó akár gumiról, akár a felniről. Ahogy megyünk feljebb a palettákon, természetesen egyre jobbakkal találkozunk, illetve azt is fontos megemlíteni, hogy egy DH oldalfalas guminak általában jobb, vastagabb pereme van, mint egy azonos mintázattal rendelkező, de lazább felhasználásra szánt darabnak.

Azért azt hagy említsem meg, hogy a gumi és felni illeszkedése kardinális és amíg ebben nincsen „szabvány” a gyártók között, addig ez mindig egy találós kérdés marad. Ha pl. van egy DT felnid, az lehet, hogy profin működik az adott gumival, de ha áttérsz perem nélküli felnire, minden megváltozhat. És fordítva persze.

A stabilitáson lehet növelni egy jó inserttel. Csak az insert téma megérne egy külön bejegyzést, annyi van manapság. Van, hernyó, trapéz, lap, tégla szerű. A jobbakat nagyon nehéz szerelni, de ezek már a felnit is nagyon jól védik cserébe. Valamelyik annyira jól, hogy egy defekt esetén is kb. 1 barnak megfelelő nyomás érzetet ad és ha nagyon akarsz tudsz vele bringázni tovább. Ez azért komoly előny, ami miatt érdemes elgondolkodni tubeless használaton. Azért fontos megnézni, hogy mennyi az oldalfal support bizonyos inserttel, mert komolyan tudja akár csökkenteni is a gumi élettartamát. Ha nagyon kifeszíti oldalra, akkor ott kikophat a gumi fala. Szerencsére a gyártók már gumi és felniszélességhez is adnak javaslatot az insert méretét illetően. (Ha már élettartam, korábban pl. a Maxxis oldalán fent volt, hogy tilos ammónia alapú folyadékkal feltölteni a kereket, mert az is rövidíti a gumi élettartamát.) Maradva az insert résznél, jó tudni, hogy anyagától függően bizonyos mennyiségű folyadékot meg tud kötni, ami többlet súlyt jelent. És ha már többlet súly, a jó védelmet nyújtó insertek akár 250g-ok is lehetnek. Ez több, mint egy átlagos belső súlya, amihez még hozzá kell adni átlagosan 100-120g-ot, ami a folyadék súlya, mindezt kerekenként.

A külső 1200g + egy jobb insert 250g + a folyadék kb. 100g. Itt már súlyban hátrányban van a tubless rendszer és ez idővel csak több lehet, ha belevesszük

Szép error-ok tudnak szép történeteket szülni.

Csak még egy kérdés… – ahogy Columbo mondta mindig -, mi van, ha úri passzióból vagy mert csak elkopott vagy épp verseny van és a körülményeknek megfelelő gumit akarok cserélni? Van egy rossz hírem, ugyanolyan csupa mocsok lesz minden, mert feltenni még fel lehet tisztán egy tubeless rendszert, de leszedni nem fogod anélkül, hogy ne kennéd össze a hátad közepét is. Főleg akkor nem fogod ezt megúszni, ha insertet is használsz. Ha pedig a használt insertet (mi mást?) fogod visszarakni egy új gumival, akkor már a felrakás sem lesz steril. A folyadékon lehet „spórolni”, hogy „átöntögetjük a régiből az új gumiba, de na. Zárójelek zárójele; hogy a leszedett külsőt – ha még szeretnénk használni -, akkor körültekintően „ki kell pucolni”, törekedni kell arra, hogy a lehető legkevesebb folyadék száradjon feleslegesen bele, főleg a peremre. A tubless folyadékok többsége szintetikus és mérgező, a természetre súlyosan szennyező. Oké van pár, ami állítólag bio, oké mondjuk, hogy elhiszem, de ami levegő hatására alvad és összeragaszt mindent, amihez hozzáér, abban biztos vagyok, hogy nem ápolja a környezetet.

És még mindig a stabilitásnál maradva; a szelep és a szalag kérdése sem mindegy, olyannyira nem, hogy az egyes insertekhez speckó szelep kell, amúgy jó a normál tubless szelep. A szalag ugyanez, nem mindegy milyen széles, hogy melyik gyártóét veszed és hogy hogyan rakod fel… Ezeket nyilván egyszer kell csak megtanulni, kitapasztalni.

+1 a TÉL. Télen a legtöbb folyadék nem működik jól. Saját tapasztalat szerint 5-7 fok környékén vagy alatt nem érdemes értelmezhető defektet kapni.

A fentiekből szerintem tisztán látszik, hogy a technológiának még fejlődnie kell, legalábbis az én szememben biztosan. Szinte ugyanannyi defektet kapok minden évben, mindegy, hogy belsővel vagy belső nélkül szenvedem el. Az is biztos, sosem jókor jön egy defekt, mindenhogyan csak bosszúságot okoz. Én egylőre maradok a belsős témánál, mert kevesebb agysejtem pusztul el az idegtől, amíg egy belsőt kicserélek a pálya mellett, minthogy azon szenvedek, hogy a tubeless gumi „nem kapja el” a levegőt és képtelen kiülni a perem a helyére vagy éppen szembefröcsköl, mert képtelen letömíteni a lyukat. Ettől függetlenül komolyan ajánlom mindenkinek, mert adott felhasználás mellett, simán örökérvényű megoldást nyújthat a defektekre.

Hátszelet!

2 comments
  1. Szia Milán, kiváló írás és bitang hátszelet neked is!
    Ám ha engem kérdezel, CSAK ÉS KIZÁRÓLAG tubeless!!! Én annyit szoptam belsőkkel, mint az állat. Amióta rájöttem, hogy mi a titka ( https://www.fesus.hu/supercross-cx-otodik-futam-teljes-csod/ ), azóta megszűnt a szopás és vigyorogva húzom le egymás után a SZEZONOKAT mindenféle DEFEKTEK NÉLKÜL! Beleértve o.útit, montit és cyclocross-t is, edzéseket és versenyeket! Ha kurva sok pénzt fizetnél, hogy felejtsem el a tubeless-t, akkor fapofával visszautasítanám! 🙂
    Szóval nekem GO TUBELESS minden disziplinában!
    Kefe

    1. Köszi, hogy írtál, nagyra értékelem.
      Teljesen igazad van Kefe, amíg maratonoztam, én is így gondoltam, de extrém felhasználásra nekem még nem egyértelmű. Amellett, hogy undorító szerelni sok könnyedséget ad, várom a stabil rendszer megalkotását, amit nem lehet egy agresszív kanyarban le robbantani és onnantól maradok én is tubeless.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like
Tovább

A méret a lényeg?

Kerékpár geometria 1. rész Igen. De attól függ honnan nézzük. Honnan is nézzük? Pár éve a kerékpár geometria…
Tovább
Tovább

Welcome on board!

Az a megtiszteltetés ért, hogy Jani felhívott egy nap, amikor a régi, jó kapcsolatunkat megemlítve felkért, hogy vegyem…
Tovább
Tovább

A méret a lényeg? (2.rész)

Kerékpár geometria 2. rész Az előző részben próbáltam betekintést adni abba, mekkorát változott és hol tart jelenleg a…
Tovább
Tovább

Les Gets XCO Világkupa

Az XCO világkupa sorozat negyedik fordulójára a franciaországi síterepen, Les Gets-ben került sor. Túránkról naplószerű bejegyzésekkel mesélek az…
Tovább