Miért kezdj el pumptrackelni?

Oké, jó esetben kell hozzá egy bringa, de minden pénzt és időt megér.

Szokás szerint, maradnék a saját példámnál. Senki ne értsen félre, nem azt mondom, hogy ki és mit csináljon ‘demostazonnal, hanem én miért és hogyan kezdtem bele, miért is vált be stb.

Mi is az a pumptrack?

Épített pálya, aszfaltozott vagy murvás, esetleg földből épített, egymást követő hullámok, kanyarok. Jó, ha végtelenített és lehetőleg sík terepre épül. Vonalvezetését tekintve a teljesen egyszerűtől (2 egyenes – 2 kanyar), az igazán technikás és variálható nyomokig, minden lehet. Lényege, hogy elviekben(!) hajtás nélkül is végig tudjunk menni rajta, csak a testsúlyunkat megfelelő módon helyezgetve a karok és a lábak közötti, mintegy folytonos mozgással pumpálva a bicajt. Azért, aki itt egy kicsit jobban elgondolkodik, az érzi, hogy ez nem egyszerű.

Mire jó, miért, kinek?

Az alapokat mindig gyakorolni kell! Ez tény. Minél stabilabbak az alapok, annál könnyebben, gyorsabban fogunk fejlődni adott helyzetben, illetve nő a rutin és javul a bringakezelés és reakcióidő.

Bevallom őszintén, 8 éve megyek SPD pedállal és a féktávokon kívüli letaposást/szorítást totálisan hanyagoltam, illetve elfelejtettem. Ezt onnan vettem észre, hogy amikor az újonnan szerzett dirt bicajra taposót raktam és az első ugrásokat csináltam, Lenthár Gabi is elirigyelte volna a Superman trükköm végrehajtási minőségét. A baj csak az volt, hogy én nem tudok és nem is akartam Supermant ugrani. Ez elsősorban nem annak volt köszönhető, hogy a pedál-cipő kontakt gyengébb lett, hanem annak, hogy bár az esetek többségében oda vagyok csatolva a pedálhoz, attól még azt kegyetlen módon le kell taposni, amikor csak lehet. Márpedig, ha a pumpa pályán nem taposol, nem haladsz sehova.

Miből áll a mozgás pumptracken? Megtekerjük a bicajt (vagy helyből indulva) és a súlypont folyamatos mozgatásával próbáljuk tartani vagy növelni a tempót. Amikor hullám jön tehermentesítjük, majd a hullám után ráterhelünk a bringára. Ugyanez történik egy dh pályán lefelé is vagy egy lankásabb átkötő szakaszon, amikor az akadályokat kell abszolválni. A cél mindig az, hogy a legkevesebb erőbefektetéssel legyünk a leggyorsabbak.

Sokszor látjuk, hogy valaki végig ugrál vagy manualozik pár akadályt pumptracken. Ők nagyon ügyesek, emellett pedig technikásak és vélhetően erősek is. A technika és az erő szorosan jegyben járnak. Bizonyos technikai végrehajtások nincsenek meg erő nélkül és fáradtság mellett egyre csak romlik a technikai végrehajtás. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy lehet bárki manulbajnok, ha nincs ereje azt változó feltételek között alkalmazni; lehet, hogy Fogas felé vezető lejtőt valaki végig manualozza, de pl. a NoComment közepén már megáll, mert nem bírja a folyamatos lelépőknél tartani a kormányt.

Egy bizonyos sportban, akkor tudsz jó lenni, ha mellette csinálsz bármi más kiegészítő spotot is. Nekünk, kerékpárosoknak szerencsénk van, több szakágat is űzhetünk egyszerre, melyek egymásra szoros hatást fognak gyakorolni, akinek pedig a lehetőségei nem engedik meg annyira, tudja mindezt akár egy azon bringával is csinálni. Egy trail/enduro merev bicajjal mehetsz a maraton versenytől kezdve a DH OB-ra is, igaz sehova nem lesz a legjobb választás, de a lehetőségeket kitárja, hogy melyik irányba akarsz specializálódni.

Hogyan építsük fel a pumptrack edzést?

Fel kell egyáltalán? Ha csak bringázni és élvezni szeretnéd, menj ki, menj jó pár kört, míg elfáradsz és dicsérd nyugtával a napot, mert ez is fejleszteni fog.

Ha viszont komolyan és gyorsan akarunk eredményt elérni, akkor érdemes ésszel csinálni. Többféle módon építhetjük fel, de abban mindenki biztos lehet, hogy 40 perc – 1 óra intenzív pumptrack, felér 5-6 János-hegyes körrel (amiben a többség úgyis a Fogast használja).

Előre bocsájtom, hogy bár sportszakmai végzettségem van, az évek alatt rájöttem, hogy nem mindenki működik úgy, ahogy azt a szakkönyvek leírják, így én mindig próbálgatom a technikákat a saját edzéseim során, ennek megfelelően, az alábbi hármat szoktam alkalmazni.

Ha állóképesség a cég, akkor hajtás nélkül (vagy 1-2 pedálfordulattal induljunk el) és próbáljunk úgy végigmenni a pályán, hogy nem lassulunk. Ez egyszerűnek tűnik, de nem az. Főleg, ha ezt meghatározzuk kör számban vagy percben, hogy mennyit töltsünk a pályán vagy csak amíg bírjuk, aztán következőre majd egyel többet megyünk. Ebben a verzióban, arra kell törekedni, hogy mindig a talajon legyünk, nincs ugrás, nincs manuál, dolgozik a test, de nem kell világrekordot menni, sőt vehetjük lazábbra is a figurát, de figyeljünk a légzésre. Ha megvagyunk, félreállunk, kis pihenő után pedig folytatjuk. Így általában a pihenő kevesebb lesz, mint a pályán töltött idő. De eleve a pályán nem fáradunk annyira.

Ha gyorsasági állóképesség a cél, akkor három féle módon indulhatunk el.

  1. A pálya bizonyos pontját, elemeit véve alapul. Ilyenkor, legyen az egy ugrás vagy manual, amit minden körben meg kell csinálni, ezzel ösztönözve magunkat, hogy a cél akadályra megfelelő lendületet szerezzünk. Ebben a verzióban mehetünk összességében lassan, csak a kitűzött akadályon mindig legyen sikeres a végrehajtás. Itt is érdemes kör számot vagy pályán töltendő időt meghatározni, és a pályán kívül is ennyit töltsünk, mint pihenő. Itt sem fáradunk a pályán annyira, kellemesen felmegy a pulzus, amit nem is hagyunk teljesen visszaesni és folytatjuk tovább.
  2. Ebben az esetben próbálunk az alaptempón gyorsítani, lehet úgy, hogy nem ugrunk semmit vagy 1-2 elemen próbálunk valamilyen technikai végrehajtást is csinálni, a lényeg itt az idő és fáradtság hányadosa lesz. Csökkentjük a kör számot vagy időt, viszont stabilan növeljük a sebességet, a pályán nem lassulhatunk. Ha 5 kört tudsz menni egy adott pályán lassabb tempóval, akkor itt legyen 3 és a pihenő időt is csak annyira csökkentsük, amikor már nem akar kiugrani a szívünk a helyéről, de ügyeljünk arra, hogy ne nyugodjon meg teljesen és menjünk vissza a pályára.
  3. Harmadik esetben tovább növeljük a tempót, 80-100% közé. Ekkor igyekszünk minél gyorsabbak lenni és azt a 2. esetben említett 3 körig tartani. Véleményem szerint itt a cél, hogy minél többet dolgozzunk, nem a technikai tudás fitogtatása, tehát szorítsuk a bringát végig a talajra. Ez már jobban fáraszt, így a pihenő a 3 verzióból itt a leghosszabb, de a cél ugyanaz; ne hagyjuk, hogy a pulzus nyugalmi helyzetbe rendeződjön. A pályán aktívabbak vagyunk, így az első két eset pihenőjéhez képest, itt vélhetően több időre lesz szükségünk.

Ha gyorsaság és/vagy erő fejlesztése a cél, mindig az a legfájdalmasabb. Ilyenkor beleadhatunk mindent, legyen az full kontaktban a talajjal történő végrehajtás vagy több technikai elem vagy akadály, minden körben való megismétlése. A cél, hogy a pályán töltött idő a legtökéletesebb legyen. Minden gyorsan, pontosan, ha lehet gyorsulva. Ez kegyetlen a testnek, ezért 1-2 kör max, amit ajánlok. Gyorsaság és erő fejlesztésénél alap, hogy utána a légzést és keringést hagyjuk megnyugodni, amint ez megvan, jöhet az ismétlés.

Szerintem a pumptrack mindennél többet segít a jó „attack” pozíció kialakításában, helyes testtartásban és erő beosztásban. Gyakori hiba, hogy valaki túlságosan hasal a bringán, ezzel megfosztva magát a karjaiban rejlő rugóúttól és a lehetőségtől, hogy legyen helye lereagálni a pályán szembejövő akadályokat.

A pumptracken a hullámok nem kidobó ívek, mint egy ideális ugráson, ezért, nagyon jól kell pumpálunk, kihasználnunk pályát és a tudásunkat, akkor sikerül átugrani a púpokat, amit később szintén tudunk hasznosítani egy ugrálósabb pályán. Ugye azt mindenki tudja, hogy az ugrásokhoz nem csak tempó szükséges, de azt az ívet tudni kell kezelni, ami minket kilő a levegőbe? Nekem pont ez az egyik gyenge pontom, régi DH-s fejjel, nálam mindent a tempó old meg, nem érzem magamat se magabiztosnak se pedig az ugrást komfortosnak, ha arra nem kell tempó, egyszerűen instabilnak hat. Ezen nekem nagyon sokat segített a pumptrack, mert elkezdtem jobban használni a lábamat, többet mozogni bokából és térdből, de még mindig nagyon sokat kell ezen a téren javulnom.

Olykor nem ördögtől való egyet-egyet beletekerni, hogy legyen plusz sebesség, de próbáljátok kerülni a pályán tekerést.

Felszerelés, kerékpár? Milyennel érdemes?

Kis túlzással, bármivel. Célszerű persze egy jobb minőségű dirt bicaj, de láttam olyan srácot, aki enduroval nagyon lágyan folyt végig a pályán. Igaz, nem ugrált vagy manualozott sokat, viszont mindenhol szorította le a gépet, ahogy csak tudta és szépen tartotta a tempóját, a kanyartechnikáról nem is beszélve.

Sajnos a piacon most nem nagyon elérhető szinte semmilyen dirt bringa, de ha teheted, szerezz be egyet és irány a pálya.

Egyéb felszerelést tekintve, a bukósisak kötelező, a többi már csak ízlés kérdése.

És itt egy dolgot fontos megemlíteni, ami mindenképpen fejlesztendő a jövőben…

…illetve kell(ene) társadalmi szinten. Ez pedig az etikett és a szabályok betartása. Legtöbb helyen van kint pályahasználati szabályzat. És nem, a szabályok nem arra valók, hogy megszegjük őket, főleg nem egy olyan sportban, ahol a testi épség kockázata is jelen van. A legtöbb pumptrack pálya populáris helyen van az adott településeken, ez magával vonzza a nagyobb látogató számot is. Így az apukát, aki trekking bicajjal és gyerekkel bruttósított gyereküléssel próbál végigevickélni, az olyan családokat, ahol a 8 év alatti gyerkőcöt beküldi a szülő a darálóba, mindenféle útmutatás és bukósisak(!) nélkül, de ha gond van, akkor mindenki hibás csak ő nem. A pályán lévők épsége az első! Szóval ne menjünk be egymás elé. Persze amellett sem lehet elmenni, ha valaki a pályát nem rendeltetésszerűen használja.

Hiszek az élni és élni hagyni ideológiában és abban, hogy idővel az ilyen résztvevők kikopnak a felhasználók sorából. Amint viszont ez átcsap egy felelőtlen és balesetveszélyes tevékenységbe, kötelességünk a nyugalom és a rend megóvása emberi keretek között.

Összefoglalva mindenkinek jó egy kis pumptrack. Télen, nyáron, eső után, mikor a hegy csupa sár vagy ha csak 1 órád van bringázni. Egy biztos, minden métere fejleszt, ami csak a javadara válik.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like
Tovább

Személyre szabott edzéstervek

Személyre szabott edzésterv kezdő szinttől a profi versenyzőig! Pénz visszafizetési garanciával! Valódi fejlődést akarsz, szeretnéd ha az edzéseidnek…
Tovább
Tovább

A méret a lényeg? (2.rész)

Kerékpár geometria 2. rész Az előző részben próbáltam betekintést adni abba, mekkorát változott és hol tart jelenleg a…
Tovább