Így könnyű…! Bianchi T-Tronik Performer Carbon

Még mindig nem vagyok rutinos ebike témában, épp csak próbáltam eddig pár gépet, így bocs, ha a technikai vonalon, valami kimarad, de igazából úgy vizsgáltam ezt a gépet is, mint egy analóg kerékpárt, hogy mennyire élvezetes, mennyire használható, mint bringa. Kíváncsi lennék az ebike vásárlók mekkora hányada választ kerékpárt a bicaj tudása alapján, és mekkora hányad a motor/aksi paraméterei alapján. Van egy olyan gyanúm, hogy a többség az utóbbira figyel inkább. Ami szíve joga mindenkinek, de azt a kevés ebike-os múltammal is sikerült leszűrnöm, hogy a teljesítményen kívül vannak a motornak is más mutatói, amik szerintem többet számítanak, legalább is nekem. Ami engem pl. leginkább érdekel az a nyomaték átadásának finomsága. Rángatva, hirtelen, vagy szép egyenletesen adja, tolja rá. Nagyon nem mindegy a bicajozás érzésének megtartása okán sem, de bizonyos helyzetekben pl. tapadás határon ezen múlhat, hogy elpörög vagy szépen feltol. A Bianchinak, és a Shimanonak sikerült ezt egész finomra hangolnia.

Ami a designt illeti a Bianchi ezzel a bicajjal sem hibázott. Egyszerűen jó ez a szín na, ezt lehet ők is érzik, mert nem kevés bicajuk készül ezzel. Olyan ez nekik, mint a Ferrarinak a tűzpiros fényezés.

Nézzük a vázat. A támvilla és a láncvilla még alu, de a fő háromszög már Carbon. Szerintem kb. egy kilót nyerhetnek ezzel, ami éppen nem kevés. és főleg nem lenne az egy 10 kilós XC bringánál, de itt már olyan sokat nem számít. A bringa súlya így is 24,9kg pedállal. Itt már 1 kiló ide vagy oda, hát nem is tudom, nekem már mindegy lenne. De cserébe viszont nagyon szép formás csövek, minden arányos és robosztus. Igazából az eddig általam próbált elektromos bringák közül magasan ez a legszebb. Mondjuk most még jönni fog pár szép darab, de nehéz lesz elvenni a szépségdíjat a T-troniktól. Nagyon tetszik, hogy a hátsó traktus is jó robosztus, amitől persze brutál merev is, de nagyon jó az arány a bringa minden más részletéhez képest is. Meg persze kell is a nagy 2.6-os kerekekhez ez robosztus konstrukció. Sok ebike-nak valahogy olyan nyeszlett marad a hátulja és egyáltalán nem mutat arányos képet az első háromszöggel. Sőt sokszor az első háromszög részeit is elfelejtik arányosra csinálni, az aksi miatt hatalmas alsócsőhöz. Igazából a Bianchinál is egy kis vizuális csalással segítettek ezen, a hosszában megosztott festés az alsócsövön, jól slankítja azt. Akárhogy is, de arányos, robosztus és gyönyörű lett.  Tudom ettől nem lesz jobb, vagy gyorsabb a bicaj, de ha 2,5 millát adok valamiért, akkor azért már csak legyen szép, ott már nehezen kötök kompromisszumot.

Természetesen a váz, boostos, meg Tapered, meg integrált bowdenes, de nem is tudom minek írunk ma még ilyeneket le, hisz ez alap. Le fogok szokni róla eskü.

Jut eszembe viszont itt a motorról és az aksiról is illik valamit mondani. Hááááát Shimano motor van benne és árammal megy… muszáj puskáznom, nem értek hozzá. Shimano Steps E8000 motor tolja 70Nm nyomatékkal, és egy 630Wh aksi táplálja. Itt jegyezném meg, hogy a bicaj ugyan 2020-as teljesen gyári felszereltség, de igazából nem sok változás van idénre a dologban. De kettő fontos azért mégis akad. Idénre egy FOX 38-as telót kapott, az amúgy szintén szuper 36-os helyett. Ezzel biztos sok FOX fan fogja méginkább vágyni ezt a gépet, illetve megkapta az új EP8-as Shimano Motort 85Nm nyomatékkal, ami 20% több, mint ami ebben van. Ez mondjuk nálam pont nem okoz merevedést, mert minek, így is nagyon erős. De sanszos, hogy egy 100+ kg-os rider egész máshogy vélekedik erről. Szóval örüljünk, mert ez tényleg igazi fejlődés és mindezt úgy, hogy tudtommal jelentősen könnyebb is lett az új motor.

A felszerltségére nem lehet panasz. A négy dugattyús XT fékek, 203-as tárcsákkal nagyon nagyot fognak, könnyedén blokkolják még a 2.6-os gumikat elől is. Az XT váltó, váltókar is már lerágott csont. Szuper, hibátlan, nem kell jobb. Hajtókarból ugyan van jobb ettől a kb. Deore-tól, de teljesen érthető, hogy nem azt tettek rá. Semmit nem adna a bringa használati értékéhez, akkor sem, ha XTR lenne rajta. Ez egy erős megbízható, de olcsóbb kar. Az a plusz 100gramm meg itt már tényleg mindegy. Na meg nem úgysem az általad beletett erő fog dominálni, úgyhogy itt lehetett spórolni kicsit. Sokkal fontosabb a jó fék és a jó váltás, mert váltani azt nehezebb finoman egy ebike-on. Ha te el is veszed ő még tolja rá a nyomatékot, emiatt a váltó sokkal nagyobb terhelésnek van kitéve.

A teleszkóp ahogy már írtam egy színre matricázott Fox 36, szépen mozog és ami legalább ilyen fontos, hogy kellőkép merev, erre a nem könnyű feladatra.

A kerekek a DT Swiss-től vannak, 30mm-es belső szélességű felnikkel, amik jól jönnek a 2,6 os Kenda guminak, Ekkora bicajra kell is minimum a 2.5. Amúgy a vázban még van hely, akár vastagabb gumiknak is, ha kell. Az agy is DT Swiss Hybrid modell, amit kimondottan ebikok-hoz, megerősítve gyártanak.

Nagyon tetszett a Crank Brothers dropper vezérlő karja, minden irányban állítható egy gömbfejes bilincsnek köszönhetően, nagyon ötletes darab. Maga a cső, az is jól működött természetesen, de egy kicsivel nagyobb az oldal irányú holtjátéka, mint amit elvárnék egy ilyen terméktől, ennyi idősen. A Fizik nyereg szintén Celeste színebtétekkel jól passzol a bringához, és kényelmes is.

Figyeltek a kormányra is, az igen vaskos vázhoz 35-ös átmérőjű 780-as rizer kormány került 60-as stucnival. Olyan light enduro stílusban.

És akkor élesben…

Mint mindig, most is emelkedővel kezdtünk. Egy rövid, de olyan kényelmetlen 6-7% körüli rövid aszfalttal, ami mereven indulva, már pont nem jól eső emelkedő… itt kicsit mindig kiállok és felbillegek úgy 12-vel. Ez most úgy nézett ki, hogy ráültem, rátettem a lábam, aztán már a tetején voltam, ahol azt vettem észre, hogy lekapcsolta a rásegítés, mert elértük a 25-öt. A pulzusom pedig 98. Az egyik szemem sírt, a másik nevetett, de azért élveztem, csak hirtelen nem tudtam merre is menjek akkor így ezzel, hogy legyen valami kihívás a dologban. Ok, ez mind boost rásegítéssel volt, mert hogyan máshogy kezdhetne a kíváncsi tesztelő.

De azért itt elkezdtem nyomkodni az amúgy pofonegyszerű rendszert. Van egy egész jó helyre pakolt kijelző, amit elég nehéz lesz onnan lerúgni, de mégis látható. Illetve van a vezérlője, ami vezetékkel kapcsolódik a rendszerhez. Ez is jó helyre került, védett is és kézre is esik. Menet közben is könnyű babrálni vele. Bár nagyon nincs értelme, mert Eco üzemmódban szinte nem is éreztem, hogy bármit segítene, azzal egyszerűen értelmét veszti az ebike. Boostban egyszerűen nem kerékpározás, hanem inkább motorozás. De a középső Trail üzemmódban nagyon jól el van találva a rásegítés. Még pont annyit bele kell tenned, hogy legalább picit felmenjen a pulzusod, de már nagyon halad vele a gép. És persze nagyon okosan, mikor igazán kell a kraft, a meredek emelkedőkön, akkor majdnem ugyanannyit hozzátesz, mint a Boost állásban. Így a végeredmény igen kényelmes és optimális. Természetesen nagyobb testel és gyengébb kondival a Boost állás is értelmet nyer azért! Aztán a teszt végén megtudtam, hogy egy applikáción keresztül az igényeinkhez állíthatjuk a különböző fokozatok rásegítési mértékét. Így már mondjuk rögtön értelmet nyer a 3 állás, csak be kellett volna hangolnom. Bocs, én mondtam, hogy nem értek a villamosokhoz, de majd legközelebb. Amúgy biztos jól be lehet lőni és akkor kimondottan jól jön, hogy lehet állítgatni. Én pl. tuti sokkal feljebb húznám az Eco-t, hogy azzal még ugyan melós legyen tekerni, de már érezzem a rásegítést. A Trailt picit lejebb, hogy már érezzem az erőt, de még nem helyettem menjen teljesen itt sem. A Boostot is picit lejjebb, úgyhogy már nagyon segítsen, amikor lazát akarok tekerni, akkor elvégezze a házi feladatot helyettem, én meg csak élvezkedek rajta, de picit többet bírjon az aksi. Természetesen van Walk üzemmód is ami a tolásnál segít be, hogy ne nekünk kelljen 25 kilós gépet felgyömöszölni mindenhova.

A Trail üzemmódban nettó 2 órát mentem kb. 5-8 fokban és 1400m szintet megtéve, egész rendes 19-es átlaggal, és még maradt benne egy pár elektron, de max. 10-15 perc szerintem. Fájdalmasan kellett konstatáljam, hogy ebben így viszont meg sem izzadtam, ellenben rohadtul fáztam még felfele is. Melegen kell öltözni az ebike-hoz.

Azért hamar rájöttem hol tudom rendesen kihasználni az extra powert. Eszembe jutott, hogy van pár, még felfedezetlen trail, aminek csak az alját ismerem, de fent nem tudom honnan indul, így majd ezzel most jól felfedezem. Na erre rohadt jó volt, Boost üzemben expedicióztam itt a Kevély körül kb. bruttó 2 órát, ami azért nettóban inkább csak 1 lehetett, olyan helyeken, ahol bármi mást tolni kellett volna és a fele delej még meg volt a végén. Azért az nagyon jó érzés, mikor egy bármi mással tekerhetetlen emelkedőn lazán mész fel, csak a kormányba kell kapaszkodni, de abba nagyon.

A motor egész egyenletesen és rántás mentesen dolgozott ez nagyon tetszett benne, korábban próbált 1-2 évvel ezelőtti bicajoknál nagyobb rángatást tapasztaltam, és az nem tetszett. Nekem ez ahogy írtam már, nagyon érzékeny terület, valahogy nem tettszik ha túl motoros az érzés és hirtelen tolja rá a nyomatékot.

Lefelé kicsit tartottam tőle, hogy nem lesz jó érzés 25 kilóval DH-zni, de tévedtem, egész jó, bizonyos helyzetekben még jobb is. Pl. kanyarokban nagyon kezes, iszonyatosan stabil, nem dobálja el a talaj apróbb egyenetlensége, max. kicsit megcsúszik, de egyből be is tapad, ha javul a talaj, úgyhogy könnyen és szépen lehet vele íveket rajzolni a kanyarokban. De szuper volt a tempós durva lefeléken is, ott is ezt a nagy stabilitást lehetett érezni, Hiába ezt az alacsonyan lévő extra tömeget nehezebb kibillenteni. Amúgy nagyon jó mozgása van a váznak kemény terepen is, néha egészen meglepett, volt pár hely mikor azt vártam, hogy majd érzem azért, amit a talaj üt, de olyan simán ment át a köveken, gyökereken mintha ott sem lett volna, szinte már unalmas volt.

Ahol hátrányban volt az inkább a ritmustalan, bénázós, pakolgatós lejtők voltak, ott a plusz tömeg és a belőle fakadó tehetetlenség nem jelentetett plusz pontot. Amit szintén nem szerettem az a lankás lefelé. mikor 25-nél lekapcsol a rásegítés az olyan mintha elvennék a játékodat. Addig volt valami, ami amúgy nagyon feldobott, és extra örömet adott, de mikor ezt hirtelen megvonják az olyan kijózanító. És itt nyomhatod, ahogy tudod, de hiába, míg egy XC bicajnak egyszer odalépsz és már 35-40 el gurulsz itt, ennél meg talán 26-28-al, ha tényleg beletapostál rendesen, hacsak úgy alibiztél, akkor marad a 25. Itt jöttem rá miért hackelik meg sokan a rendszert.

Kisebb és közepes ugratókon is szépen, stabilan tette a dolgát, a nagyobb, trükkökkel beadott ugrások sanszos, hogy nehezebbek vele, de ilyenről sajna nem mesélhetek, ez nem az én szakterületem.

A rugóstag bekötésénél van egy Flip Chip nevezetű okosság, aminek megfordításával megváltoztathatod a geometriát. Kb. 0,7 fokkal lesz laposabb a fejcső és a nyeregcső szöge is. Ezzel még zúzósabb, stabilabb lesz lefelé. 0,7 fok elsőre nem tűnik soknak, és nem is az, de pont elég, hogy érezhető különbséget adjon. Tehát ha gravity irányultságod van és sokat mész meredek tempós traileken, akkor érdemes ebbe az állásba állítani, ha meg inkább nagyobb túrákra mész vele szűkebb hazai traileken, akkor elegendő a magasabb állás.

Az egész bicajra jellemző, hogy nincs előtte akadály, tényleg átmegy mindenen, le is fel is. Egészen új dimenzióba helyezi ezt a sportot. Ez már nem is “AZ” a sport igazán. Ezzel senkit nem akarok megbántani, de szerintem egy hajszállal közelebb áll a motorozáshoz, mint a bringázáshoz. Ennek ellenére vagy éppen ezért, nagyon nagy élmény vele menni, elég addiktív a cucc.

Nagyon furcsa dolog ez az ebike, nehéz eldönteni, hogy szeretem vagy sem. Néha igen, néha nem. De még nem tudtam jól megfogalmazni és keresem a szavakat rá, meg gyűjtöm a tapasztalatot.

Az biztos, hogy aki ezzel kezd el kerékpározni, úgy értem nem ült sok-sok évet analóg bringán és nem tekert komoly szinten, most meg pláne nincs komoly szinten, az imádni fogja. Elhiteti veled, hogy tudsz bicajozni, és tényleg egy ilyennel tudsz is, megcsinál mindent helyetted, felfelé és lefelé is, és épp ezért nagyon sok élményt ad. 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like