Bár manapság főleg trail és enduro bringákon tekerünk, az XC örök szerelem maradt. Ezért is vártuk kíváncsian a Maxxis Aspen ST tesztet, hisz a gyors gumik könnyed suhanása semmihez sem hasonlítható könnyed érzés.
A slick jellegű Aspen ST-t a tízszeres világbajnok Nino Schurter közreműködésével fejlesztette a Maxxis. Bár nem teljesen új, hiszen már tavaly a polcokra került, Nino világkupás tesztjei alapján formálódott véglegesre. Egy ilyen kihegyezett guminál fontos, hogy extrém technikás pályákon is megbízhatóan teljesítsen, akár világkupa szinten is.



Két méretben (2,25” és 2,4”) és két szövetsűrűséggel érhető el. Mi a könnyebb, 170 TPI-s, 685 grammos Team Spec változatot próbáltuk 2,4-es méretben. A keverék az új MaxxSpeed, ami kiváló tapadást és alacsony gördülési ellenállást kínál.

A minta a régi Aspen alapjaira épül, de még tovább csiszolták: a középső, durvább lamellák helyett apróbb gyémántmintás blokkok kerültek rá. Ezek rengeteg mikroéllel dolgoznak, így döngölt talajon kimagasló a tapadás, de gördülékeny is marad. A megoldás kicsit a Ritchey Speed Max első generációját idézi. Érdekesség, hogy Thomas Frischknecht – Nino csapatfőnöke , épp ilyen gumival lett olimpiai ezüstérmes 1996-ban.
Na de mit tud a gyakorlatban?
Szerelhetőség terén hozza a Maxxistól megszokott szintet: a vadonatúj gumit is simán, szerszám nélkül felraktam, és normál pumpával felfújtam. Löttyöt most nem is tettem bele – tapasztalatból tudom, hogy a Maxxis gumik tökéletesen zárnak. A méretezés pontos, a futás hibátlanul egyenes. Ami meglepett, hogy még 30 mm-es felnin is elég gömbölyű maradt – kicsit laposabb formára számítottam.
Aszfalton szinte hangtalan, már ez is jelzi, hogy gyors gumi került alánk. Az első körök alatt főleg nyálkás, esős talajjal találkoztunk, pont nem az ideális terep egy slicknek. Ennek ellenére jól tapadt, és simán gördült. Érezhetően kevésbé ragadt bele a gyurmás talajba, mint egy mintásabb gumi. A hagyományos bütykök ilyenkor wattokat rabolnak, ez viszont szépen siklik, miközben a mikroélek még meredekebb, csúszós szakaszokon is tartanak. Felfelé hibátlan, lefelé viszont csak gyakorlottabb ridereknek ajánlott – megcsúszás esetén gyorsan elveszíti a tapadást. Ha ismered a pályát és van rutinod, akkor viszont meglepően sokat tud.


Azt hittük, ez már a legrosszabb, de az első körre jött egy jó kis zápor is, bokáig sár, tocsogás, ragacs. A legtöbb mintás gumi ilyenkor agyagot szed fel, súlyos lesz és nem tapad. A slick viszont nem telik meg, és bár kevesebb a tapadása, stabilabban hozza, amit tud. Nem minden sárban jó – de az agyagos, ragadós magyar mocsokban néha ez működik a legjobban.. Schurtert is gyakran látni slickkel sárban, és nem véletlen, ügyes bringásoknál sokszor ez a nyerő. Külföldön sokkal „jobb minőségű” sár van, nem ragad, nem csúszik, hanem fröccsög, így ott meg azért működhet a slick is. Szóval nem sárgumi, de nem is teljesen elveszett, ha elered az eső.
Amikor végre száraz lett a pálya:
Vártunk, hogy kiszáradjon a talaj, mert ott érzi igazán jól magát az Aspen ST. Döngölt, de nem túl poros körülmények között zseniálisan működik: gyors, hangtalan, nincs minta deformáció, nincs energiaveszteség, pont ezt vártuk tőle.
Porosabb részeken is jól viselkedett, de ott már rutinos kezek kellenek. Mély, tapadós porban meglepően jó, viszont az elgördülős felszíneken, ahol amúgy is minden gumi szenved, ez sem csodagumi.

Ez egy valódi verseny slick. Nem univerzális, de ha tudsz vele bánni, sokat hozhat: egy versenyen szerintem akár 30 másodperc előnyt is jelenthet a régi Aspenhez képest. Aki viszont nem elég technikás, főleg lefelé, annak csak ideális, száraz pályára ajánlott.
A Kedvenc házi trailünkön is teszteltük: enduró bringával és gumival 56 mp a rekordom, most az Aspen ST-vel, 140 mm-es gépen 1:02 lett – ez több mint biztató. Kanyarokban is jól tartott, stabil érzést adott. Más terepeken is tesztelve hozta a formáját, de ez a gumi igényli az ügyes ridert. Kezdőknek csak könnyebb pályákra ajánlott, mert ha megcsúszik, kevés benne a tartalék.
csináltam vele egy gurulás tesztet is aszfalton, de erre még jobban rámegyek ha lesz időm. Nyílegyenes aszfalt, kb 5% lejtés, ugyanaz a bicaj, kerék és egymás után tehát a szél is elvileg kb ugyan az. Ami erős terep gumival 1p 43mp volt az MAxxis Aspen ST-vel 1p32mp. Ez elég durva difi azért. Az egy 4 órás versenyen 25 perc!!! OK valahol természetesen a durva gumi van előnyben, de magyar marathonok és agravel jellemzően nem tartalmaz olyan szakaszokat.
Nem csak hardcore XC-re való, maratonokon, gravel felhasználásra is tökéletes. Én biztos nem tennék fel mintásabb gumit ilyen célra, ez gyors, jól gurul, és még meglepően sok tapadása is van.
Tartósságra is rendben van, 2–3 versenyt hátul is kibírhat. A sok apró minta és mikroél miatt sokáig friss marad az érzete, viszont ha az megkopik, teljesen slick lesz, és onnantól már csak aszfaltra vagy gravelre való.