Merida Silex 8000, a 2023-as gravel világbajnokság aranyérmes bicaja

Ahogy a cím már sejteti egy igazi csúcs kategóriás gravel bringáról lesz szó, bár nem teljesen friss és ropogós a modell, de nekünk még új volt. És a teszt ezúttal nem csak arról szólt, hogy milyen is, mert hát milyen lehetne egy bringa, amivel VB-t nyernek, hanem arról, hogy nekünk mitől jó és, hol vannak a határai és, hogy a méretezés, a gyártói ajánlás mennyire helytálló. A Merida ugyanis az én 184-5 centimhez többnyire az L-es méretet ajánlja más modelljeinél, de itt egy kicsit máshogy közelítik meg a témát, és a felhasználói stílustól is függővé teszik a méret választást. A komfortos, túrázós célokra az L-es méretet ajánlja továbbra is, de sportos versenyzős tervekhez már az M-es a jobb szerintük. És, hogy a dologban lehet valami, azt már kicsit előre vetíti az a tény is, hogy Matej Mohoric, aki szintén 185cm, egy ilyen S-es váz nyergében lett tavaly világbajnok, igaz 140mm-es stucnival. Mi most kipróbáltuk az M-es és az L-es méretet is.

De először azért nézzük a gép részleteit.

A nálunk járt teszt kerékpár, a Silex 8000-es, a legjobb felszereltségű verzió. Természetesen carbon (CF-2) vázról és full karbon villáról van szó. A váz 1220 gramm (az alu 1900g) míg a villa 540gramm, ami egyébként magasabb 17mm-el, azaz 415mm-es villát kapott, mint a korábbi modell. Ezzel egyidejűleg rövidebb, sportosabb lett a fejcső, bár még így is a hosszabbak közé tartozik. (aminek én kimondottan örülök) De a geometria gyakorlatilag minden részlete változott egyidejűleg. A montiknál megfigyelhető trendet követve a fejcső laposabb másfél fokkal (69.5), míg a nyeregvázcső meredekebb lett fél fokkal (74,5)

A váz természetesen teljesen rejtett bowdenezést kapott, egész pontosan a megosztó, de napjainkban mégis a legelterjedtebb kormánycsapágyon átvezetett megoldással. Szerelni nem egy álom, de szép és letisztult. A középcsapágy hálaistennek menetes, nagy piros pont érte.

Lehet használni hagyományos és Fidlock kulacstartóval is, amihez okosan előkészítették a vázat és a konzoljának hagytak egy kis süllyesztést a megfelelő helyen. Bár ez sajnos csak az alsócső esetén van így megoldva, ami egy kicsit érthetetlen nekem, de sebaj, ez a használati értékéből nem von le semmit.

Két színben jött ki, nekünk a Gun Metal Grey (Black/titán) verzió jutott, ami marha jól sikerült (A másik szín a Low Key Green (gold/black). Nekem nagyon bejön ez a fémes fényezés.  A csövek kicsit szögletesek, élesek, méretét és formáját nézve az az érzésem, hogy mocsok merev lesz.

Súlya kereken 9kg pedálok nélkül (mért adat, ami elég jónak számít ebben a kategóriában, de maximalisták persze találnak még grammokat rajta. Mondjuk, ha kidobjuk belőle a belsőt, akkor azonnal nyerünk vagy 100grammot, ez ezen a szinten amúgy is alap már, hogy belső nélkül megyünk.

A váz és a villa hivatalosan maximum 45mm széles gumit fogad (sárvédővel 42-est), ami azért bőven elég egy sportos ridernek, de monti még nem lesz belőle, viszont a nem hivatalos mérések szerint az 50mm-es is elfér benne még, ami már szélesebb, mint pár éve a monti gumik voltak.  De már a 45ös gyári gumikkal is elképesztően tágak a határai.

Felszereltség és tech részletek

Váz: SILEX CF2 II carbon 700x47C max.WHS 100×12/142×12 AST BSA BBR 

Villa: Merida SILEX CF2 II Tapered carbon 700x47C max. WHS Táska rögzítési pontokkal.

Kerekek: Easton EC70 AX 100×12 WHF 142×12 WHR;24 IWR 21 HRI CL carbon

Gumik: Maxxis Rambler 700x45C fold TR EXO

Fék: Shimano GRX825/820 Di2

Féktárcsák: Shimano MT800 180mm

Váltók és váltókarok: Shimano GRX825 Di2

Fogaskoszorú: Shimano CS-HG710 11-36T 12s Lánc: Shimano M8100

Középrész: Shimano SM-BBR60

Hajtómű: Shimano GRX820 48-31T

Hajtókarhossz: 170 mm-XS/S, 172,5 mm-M, 175 mm-L/XL

Kormány: Easton EC70 AX carbon 400mm (XS-S) , 420mm (M) , 440mm (L/XL)

Kormányszár: Merida Team CC III alu 31.8 DSH -6 ASD, 80 mm all sizes

Nyereg: Prologo Scratch M5 AGX V-mount adapter incl. Merida minitool

Nyeregszár: Merida Team SL 27.2 DSP 15 SSB Carbon S-Flex

Kulacstartó: Fidlock Integrated Base & Merida Bottle

Merida Multitool with saddlebox

A karbon kerekeket mindig is imádtuk, az Easton nem is kezdő a téren, így nem volt nagy meglepetés, hogy rezgés elnyelő képességének köszönhetően javítja az élményt, miközben megfelelő oldalirányú merevséget kapunk. Nagyon magabiztosan lehet velük közlekedni. Csak ne verd oda, mert nem olcsó.

A gumik hatalmas meglepetést adtak nekem, őszintén szólva, olyan semmilyennek gondoltam őket. Látszik, hogy mindenesnek tervezték, de emiatt féltem tőlük pont. De sikerült nekik, elég jól gördül és sokkal jobban tart, mint vártam. Több olyan helyzetbe is kerültem, ahol biztos voltam benne, hogy lesz csúszkálás és limitelés, de nem, tök stabil volt még nyálkás terepen is.

Az váltás is egy pozitív élmény volt, gyors és pontos minden irányba. Lehet váltogatni, hogy mennyire „automatzálja a váltást helyetted” ami szerintem kezdőknek egy tök jó dolog, de sportos felhasználók úgy is maguk fogják terelgetni a láncot, megtehetik mivel a Shimano GRX Di2 testre lehet szabi, be lehet alkalmazásból állítani, teljesen egyénre szabható.

A fékek zseniálisan jól fognak, nagyon kényelmesen tudtam a 75 kilómat megfékezni vele bármilyen helyzetben. A hűtőbordás fékadapter, majd a nyári forróságban fog jól jönni, főleg a nagyobb testű ridereknek.

Kiemelném még a carbon nyeregcsövet és a Prologo Scratch M5 AGX nyerget, ezek így együtt sokat segítenek a merev verseny váz komfortossá tételében.

Szerintem a tech-ről ennyi sok is, lássuk milyen

Igyekeztünk minden helyzetben kipróbálni, és azt hiszem ez sikerült is. A Pilis széli és közepi dombok közt nyúztuk a gépet. Az a sejtésem, hogy merev lesz az nagyon gyorsan beigazolódott, durván merev! Már-már, mint egy road bringa, ennek megfelelően halad is rendesen. Ha oda lépsz, és van benned watt, akkor az nem is vész el a Silexben, hanem azonnal meglódul és elhiteti veled, hogy erős vagy, sőt akkor is ha nem, ezt most csak így magamon tapasztalva tudom. Szóval merev, főleg az eleje, ez nyílván nem akkora élmény, ha már szinte montizol vele és durván köves rázós terepen vereted. De cserébe nagyon halad, valamint igazán precízen irányítható azonnal reagál mindenre, de mégsem ideges, köszönhetően a 69,5 fokos fejcső szögnek.

Stabil a gép nagy sebességnél, nyomvályús vacak utakon is, és persze aszfalton is, de mégis lehet vele fordulni szűken is, ha kellene, bár jellemzően gravelen ez nem a leggyakoribb szituáció. Súlypontja baromi jó, az alig kitekerhető mászásokon is szuper, megvan a tapadás, de nem kell kepeszteni előre, hogy nehogy elemelkedjen.  Ez fontos, sok energiát spórol sunyiban azzal, hogy kényelmesen csak ülsz a nyeregben és kevésbé kényelmesen, de minden erőddel fókuszálhatsz a wattokra. Lefelé pedig számomra is meglepő, hogy mennyire durva helyeken le lehet vele jönni még úgy is, hogy a teszt során belsővel használtam, emiatt nagyobb gumi nyomás kellett, ami meg ugye csökkenti a tapadást, mégis gond nélkül komoly montis letöréseket csináltam meg vele. Tubellessel, főleg ballonsabbal durva dolgokra lehet képes. Igaz itt már tényleg a kisebb gép a jobb. A nagyobb, hát az nagyobb. nem rossz, de érezni, hogyha valami action lenne, akkor nehezebb korrigálni és kezelni vagy extrém pózokban ficeregni rajta. Mondjuk, azt nem tudom, hogy rajtam kívül hány olyan aberrált állat van, aki enduro jellegű pályákon is kipróbál egy ilyen gépet.

Egészen hihetetlen, hogy ugyan az a bicaj alkalmas egy gravel VB megnyerésére, mint amivel komoly montis kihívásokat is szórakoztató megcsinálni. Mert hát a Merida a Silexet ugyan igazi terep gépnek tervezte és szánta, de azt nem hiszem, hogy pont arra gondoltak, mint ahol én próbálgattam. A fő szempontok inkább a kényelmes magasabb kormány pozíció, a stabilitás a durvább gravel szakaszok leküzdhetősége lehetett és ez lett remekül ötvözve a sportossággal. 

Természetesen a Silex úgy lett tervezve, hogy a több napos kihívásokat keresők is maximálisan elégedettek legyenek vele, ezért kapott bőségesen csomagrögzítő pontokat is, konkrétan van a villa két oldalán 3-3 szem és a felső cső tetején és alján is 2-2. Ezek segítségével könnyebben és esztétikusabban tudod rögzíteni a csomagokat a bikepacking során.

Visszatérve a méretezésre, bár mint részleteztem fentebb, szuper volt az L-es is és minden megoldható vele, ha komolyabb terepre kerülsz, akkor ott kicsit az volt az érzésem, hogy ez nagy és „útban van” az M-es ehhez képest szabadon hagyott mocorogni bármely irányba, kevésbé találkoztam a vázzal, vagy kellett félnem a vele való találkozástól. A felső testemnek is több lehetősége volt, nem voltam annyira kifeszítve. És igazából a tekerős részeken sem láttam hátrányát a kisebbnek, persze fontos az optimális beállítás, pl nekem egy hosszabb stucnival operálva még jobb lett volna az M-es váz, mert a gyári konfigurációban értelem szerűen nem került extra size kormányszár, az már a sportos átállítás része kell legyen. Tehát igaz, amit a gyártó ajánl, hobbira, túrázni, bikepackingre a nagyobb, versenyzésre, extrémkedésre a kisebb vázméret ajánlott és jobb. De a Merida Concept Store-ban az alu és karbon Silexek is tesztelhetőek L / M / S méretekben, segítve a megfelelő méret megtalálását!

A  Merida Silex 8000 árát, további részleteit és a méret választó kalkulátort is itt találod:

https://bikefun.hu/product/merida-silex-8000-ii1-fegyverszuerke-fekete

Az egyéni konfigurációt kedvelőknek jó hír hogy vázszettként is elérhető lesz ráadásul mindkét színben: https://bikefun.hu/product/vaz-merida-silex-8000-s-moszatzoeld-arany-fekete

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like