Valami nagyon mélyről jövő, és motiváló mondattal kellene nyitnom, de az most nem jut eszembe, így bele is vágok, amolyan Netflixesen, a közepébe.
Nagyon régóta szeretem a bringa építést. Nem Dangerholm szinten, de azért, a csapágyak kiütésén és betekerésén kívül, mindent magam csinálok. Azt is csak azért nem, mert nem volt még „kedvem” ehhez is megvásárolni a szerszámokat. Amit ennél is jobban szeretek, azok a letisztult formák. Mindentől ótszkodom, ami kocka, szögletes, és még robosztus is. Na, a Sram AXS váltókarja pont ilyen. 2018 óta Scott bringáim vannak, a vele járó kábel hadsereggel együtt. Szép futurisztikus formák jellemzik a Scottot, de a kábelek sokasága megöli a látványt. Éppen ezért örültem nagyon amikor piacra dobták a 2022-es modelljüket, melyben nem csak a tagot rejtették el, (már ez önmagában bikeporn) hanem a kormánycsapágy mellett sikeresen abszolválták, a kormány előtti kábel rengeteg elrejtését is. Az előző modell (2017-2021) ugyan vázban vezetett, de váznyíláson át becsatlakozó kábelezéssel. Idén sikerült egy vázszetthez hozzájutnom, így megkezdődhetett az általam annyira áhított építés, ízlésem szerint. Elhatároztam, hogy ha már van lehetőség a fejcsapágy nyakánál elrejtenia bowdeneket, fékkábeleket, akkor addig fogok keresni, amíg ezt nem tudom megtenni eleve már kormányról. Így jött képbe az FSA cég, mely kimondottan ehhez a Scott típushoz kínált kormányt, bújtatott, belső kábel elvezetéssel. Naná, hogy megrendeltem ???? Sikerült is eltüntetnem, az összes kábelt! Mind a fékkábeleket, mind a twinlock kábeleit. S mivel AXS rendszert használok (elektromos váltás, vezeték nélküli ellentétben az országútis Di2-vel), ehhez már nem is kellett (volna) semmi. Ám amikor minden kábel eltűnt, és felkerült a váltókar, na az egy hatalmas csalódás volt. Gyönyörű letisztult formavilág, megerőszakolva egy bumzli nagy műanyag izével. Gyorsan elkezdtem nézni a jutúbon olyan videókat, ahol sufni tuninggal kibelezik a kapcsolót, és kormányba rejtik el a mikro kapcsoló nyáklapját, melyet egy Sram Blipbox ketyere köt össze a váltóval. Na ez a megoldás már tetszett, csakhogy nem vagyok elektro műszerész, így ezt nem vállaltam be, tekintve, ha elrontom, 1; nincs aki javítja, 2; a pótlása nem 2€. A jutúb azonban hatalmas cimborámnak bizonyult, ugyanis feldobta nekem a váltókarok szent grálját, a Zirbel gyűrűt.
Mi is az a Zirbel gyűrű!? Nos a válasz pontosan olyan egyszerű, mint maga a szerkezet. Gyakorlatilag két egymáson lévő gyűrűről beszélünk, ahol az belső (kisebb) gyűrűn két mágnes található, fent is és lent is egy-egy pozitív oldallal. A külső gyűrűn pedig egy db negatív oldal található, így amikor a külső gyűrűt fölfelé csavarom is létrejön egy taszítás, illetve amikor lefelé csavarom is létrejön egy taszítás. Mindkét taszítás elektromosságot generál, mely azonnal, két kis vezeték segítségével, továbbítódik a blipboxba, mely box van összehangolva a váltással, illetve ha kell, akkor a dropperrel is, egyszerre.
A már említett FSA kormány rendelkezik a kormányrúd alján található mélyedéssel, pont elég ahhoz, hogy a Zirbel gyűrűk vékony kábelei el lehessenek rejtve. A gyűrűk kábelei a blipboxhoz csatlakoznak, mely boksz a vázban van elrejtve, így gyakorlatilag láthatatlan a váltás agya, 95%-ban. Mert hiszen a gyűrűt a markolat mellett, ha ugyan nehezen is, d lehet látni. Na és itt jött el az a pont, amikor azt mondtam, nekem ez KELL! Azonnal megrendeltem a gyártótól, aki meglepetésemre egy emaillel válaszolt és megkérdezte, milyen kezes vagyok, milyen hosszú kábelt szeretnék, szeretnék e a kar végére gumi borítást….. Megdöbbentem, nem is sejltettem, hogy itt nem késztermékről van szó, hanem gyakorlatilag nekem gyártják le a ketyerét.
Megérkezés után újabb meglepetés, a minimalista csomagolásban, instrukciós füzet helyett egyetlen QR kód, mely azonnal kinyitotta előttem az összes jutúb, „hogyan szerelj össze” videóját. A meggyűrűzés kb 5 másodpercig tartott, összehangolni a blopboxszal és a váltóval egy újabb 15 másodperc, és kész, a váltás használható!
Menet közben egy álom! Teljesen rá tudok fogni a kormányra, így egy rázós lefelében is tudok váltani, ha akarok. Létezik ugyan úgy a multishifting, ergó a gyűrűt fölfelé, vagy lefelé folyamatosan pozícióban tartva, a rendszer megállás nélkül vált a végpontokig. És hogy milyen lett a design? Beszéljenek a képek helyettem, és mindenki döntse el maga.
Akinek van lehetősége egy ilyen változtatásra, ne hezitáljon. Kényelmes, gyors, és nagyon mutatós. Illetve, pont nem, hiszen a markolat mellett elveszik a kormányrúdon, de pont ezért gyönyörű. Már nagyon várom, hogy átalakíthassam a twinlock rendszert is, ugyan ilyen gyűrűs megoldásra, de persze ehhez egy valag pénz, no meg új tag, és új villa kellene……. és ekkor jött az északi szél és becsukta a mesekönyvet.
A Zirbel elérhetősége: https://www.zirbel.ch/en/
Az oldalon 12 különböző kivitelezésű gyűrűből lehet választani, attól függően, kombináljuk e más AXS termékkel, illetve, hogy milyen felhasználásra tervezünk, vagy épp, mi a nekünk legkényelmesebb.
Az ár: 115€ -135€
Tömege23g és 32g között mozog, de ez is függ attól, hogy kombinált kapcsolóról van e szó. Ehhez még hozzá kell venni a blipbox súlyát is ami szintén 23g. Így a grammhuszárok is mint én már értik, hogy durván 34g -ot nyertünk a váltókar lecserélésével.
A post Szaszkó Gergő, tech őrült barátunktól származik. Köszönjük neki! 🙂