Szinte az egész szezont a tartós tesztre kapott Magura MT8 és MT Trail sport fékekkel toltuk le, de természetesen ennyi idő alatt nem csak a Magukra a fékekre jutott idő, hanem lehetőségünk volt az összes fékbetétjüket, kétféle tárcsát és négyféle fékkart is kipróbálni tőlük. Ezúttal az ezekről szerzett tapasztalatokat foglaljuk össze röviden.
Kezdjük a karokkal:
A gyári karok az MT8 és MT Trail Sport esetében is HC Lever Blade alumínium, de az MT8-on annyiban más, hogy szerszám nélkül állítható, ami néha jól jön, de abszolút nem létkérdés szerintem. Ezekről a fékkarokról már írtunk részletesebben a korábbi tesztjeinkben ITT és ITT, így most ezeket nem elemezzük, hanem inkább az opcionálisan vásárolható verziókra fókuszálunk.
A Magura minden fékjéhez gyárt több féle fékkart, itt nem a teljes fékkar testre kell gondolni, hanem csak a karra magára, amit az ujjaddal húzol. Ez több szempontból is hasznos. Egyrészt mindenki kicsit más nyomáspontot szeret használni, amihez egy másik fékkar esetleg jobban passzol, de az anatómiai adottságunk is eltérő, ezért szintén szükség lehet más formájú karra. Ezt a problémát leginkább a HC3-as kar hivatott megoldani, amelynek az a különlegessége, hogy külön állítható a kar visszahajlásának a szöge, azaz az egyedi ergonómiai igényeket jobban ki tudja szolgálni, amitől tényleg erősebbnek is éreztem. Ráadásul, ha ez nem lenne elég, a kar tövében található másik T25-ös csavarral állítható az erőkar nagysága is, ami abszolút a fékerő nagyságát hivatott állítani, de egyidejűleg befolyásolja kicsit, hogy nyúlósabb vagy ropogósabb legyen. Szóval ezzel a karral igazából a komfort, a fékerő és a adagolhatóság is szuperül állítható. Szerencsére a sok állítási lehetőség nem megy a merevség rovására, pedig ettől a szemrevételezés során kissé tartottam, még minimálisan sem ront rajta, ugyanolyan feszes és erős a kar mintha egy darabból lenne.
További infóért és árakért kattints IDE!
A HC Wild Reach kar egy, a DH világbajnok Loic Bruni segítségével született modell. Ránézésre pofon egyszerű darab, szinte „egyenes”, de mégis gyönyörű, letisztult. Állítani az elérést és nyomáspontot lehet egyidejűleg, de így is egész más lesz tőle a fék. A kép is jól mutatja, hogy messzebbre helyezi a fékkart a markolattól, így nagyobb erőt lehet vele kifejteni, illetve kényelmesebb azoknak is akik E.T méretű újakkal rendelkeznek. Ezen túl az embernek van még egy olyan érzése, mintha hosszabb is lenne a fékkar, illetve nagyobb lenne az erőkar. Ez félig igaz csak, méregetve nem hosszabb maga a kar, de a gyakorlatban mégis, mivel a végének más a kialakítása, így az a pont ahol húzod kintebb esik, ezzel nagyobb erőkifejtését teszi lehetővé. Nekem amúgy egyértelműen ez lett a kedvencem. Az egyetlen dolog amit sajnáltam, hogy nekem valahogy nem sikerült az MT Trail Sport fékkar testre felszerelnem, csak az MT8-ra. Ott viszont egyértelműen pozitív hatása volt mind a fékerőre, mind az adagolhatóságra.
További infóért és árakért kattints IDE!
Ezek mind kimondottan és egyértelműen egyujjas fékkarok, nincs is hely kettőnek rajta, de nem is szükséges. Nekem mélyebb fogásponttal voltak a legkényelmesebbek, de ha valakinek hirtelen nagyobb fékerőre van szüksége, akkor magasabb nyomáspont az előnyösebb, úgy nagyobb fékerő hozható ki minden fékből, viszont hosszú lejtőn sokkal fárasztóbb az alkarnak.
A Magura azon kevés gyártók közé tartozik, akik odafigyelnek erre a részletre és többféle kar megoldást kínálnak a ridereknek, hisz nem vagyunk egyformák és az igényeink sem azok. Ezekkel jobban személyre szabhatjuk fékünket és a fékerőt, emellett az adagolhatóságot is módosíthatjuk bizonyos mértékben.
A karok cseréje amúgy elég egyszerű, erről csináltunk egy kis videót is már nektek: https://trailhead.hu/2023/09/19/magura-mt8-fek-teszt/
A tárcsák közül a Storm SL.2 és MDR-P modelleket próbáltuk. A Storm SL-2 igazából már ismert volt előttünk, korábban is használtam és nem csak Magura fékhez, mivel kb. ez volt az egyetlen tárcsa, amivel nem rángatott, nem remegett be az első villám. Sok tárcsát próbáltam, de magasan ezzel volt a legjobb, ráadásul valamivel vastagabb is, mint más márkák tárcsái, így picivel tartósabb is. A fékezhetősége hibátlan és megégni sem égett soha, persze ha ez a cél túl lehet hevíteni ezt is, de amit el lehet várni tőle azt bőven hozza. Ugyan a fékfelület alatt látható némi elszíneződés, de a felület maga nem sérül ennyitől. A sajátomat már vagy két éve használom elől és még mindig bírja, így azt gondolom a tartóssággal sem lehet gond. Ami szintén nagyon pozitív benne, hogy rendkívül halk. Szárazon sincs semmi kellemetlen hangja, de még nedvesen is csak nagyon ritkán nyikorog, legalább is haverokkal bicajozás során egyértelműen azt figyeltük meg, hogy mikor minden más már üvöltött, ez szinte hangtalan volt. Szerintem XC-től az All mountain vonalig tökéletes választás, de ezt a gyártó is így tervezhette, mert csak 160 mm (100 g) és 180 mm (118 g) méretben kapható.
További infóért és árakért kattints IDE!
Ha durvább vonalon nyomod, vagy nem tartozol a pille súlyúak közé, esetleg ebike-al terheled a féket, akkor hatalmas extra az MDR-P tárcsa. Ez egy két komponensű tárcsa, alumínium belső résszel, ami egyrészt jobb hővezető képességgel, másrészt kisebb súllyal teszi boldoggá a ridert. Valahogy tényleg működik, egyszerűen én ezt a tárcsát nem tudtam túlhevíteni, nyári bikeparkozás során sem melegedett el és ennek köszönhetően sem a nyomáspont nem vándorolt, sem a fékerő nem változott, nagyon kiszámíthatóan lehetett vele lejtőzni. Nagyon egyenletes, vaj sima vele a fékezés, semmi rángatás és szuper halk is, igazából a leghalkabb és legegyenletesebb, valamint legkevésbé túlmelegedő tárcsa, amit valaha használtam. Imádtam és imádom most is, ez lesz fent a bringán egész télen, amíg az olasz/spanyol és francia traileket vadászom délen. Nagyon ajánlott darab azoknak, akik igénylik a jó hőtűrésű tárcsát.
További infóért és árakért kattints IDE! A centerlokos verzióért pedig IDE!
És a végül lássuk, mit tudnak a betéteik:
A gyári betéteken kívül kipróbáltuk az összes valóban montis használatra tervezett verziót. Itt olyan nagy meglepetés nem ért, gyakorlatilag hozták azt, amit rájuk írtak.
A Sport verzió a legtartósabb, de kicsivel hangosabb elvileg, mint a többi betétjük, ugyanakkor a fékerő kicsit kisebb. Az, hogy hangosabb azt felejtsd el szerintem, annyira halk az összes Magura fék, hogy ennek szerintem semmi jelentősége. A teljesítménye valóban ennek a legszerényebb, de egyáltalán nem gáz, szóval ha nem extrém igénybevételt kap tőled, akkor pont jó választás, főleg hogy a tartóssága tényleg jobb a többinél.
További infóért és árakért kattints IDE!
A Performance betétjük kicsit elvileg halkabb, de mint írtam szerintem ez felejtős részlet, nagyobb a fékereje, ami tényleg érezhető, de azért ezt ne úgy képzeld el, hogy megduplázza, hanem csak kicsivel harapósabb, kb. 10-20% a különbség szerintem. A tartósság érezhetően szerényebb, de azért nem fájó módon kopik még. Aki sportosabban halad lefelé, vagy nagyobb tömeget kell megállítania, annak legalább előre ajánlott ez a verzió.
További infóért és árakért kattints IDE!
A Race betéteik viszont szinte szemmel láthatóan fogynak körről körre, ha egy komolyabb alpesi lejtőn játszol vele. Cserébe ultra halk, igaz ezen a területen ennek már semmi jelentősége, a fékerő pedig tovább 10-15%-ot javul a segítségével. Kimondottan azoknak ajánlott, akik a legharapósabb verziót keresik. Kimondottan verseny célokra lett fejlesztve, illetve azoknak, akik edzésen is a legjobbat keresik, de sajna, mint a verseny sportban minden pro cuccot, ezt is sűrűbben kell majd cserélni.
További infóért és árakért kattints IDE!
Szerencsére túlmelegedést egyik verziónál sem tapasztaltam, így a fékerő és a nyomáspont is nagyon egyenletes még a leg izzasztóbb lejtőkön is. Nekem az az egyik legjobb dolog a Magura fékben, hogy nem hevül túl, egyenletes a fékereje és stabilan ugyanott van a nyomáspont.
Mint látjátok bőven ad lehetőséget a Magura a tuningra, saját igényekhez formálásra. Reméljük segítettünk kicsit a megfelelő tuning cucc kiválasztásában.