Néhány évvel ezelőtt már nyúztam a kis tesót, az akkori bicajomon, azóta vágyom az ékszer szépségű MT8-ra és most tessék, adott egy ilyet az élet, illetve egész pontosan a Bikelogistics Kft, a Magura hazai forgalmazója. Már a régi is nagyon erős és jól adagolható volt, ezért is érdekelt mit tud a csúcs alatti verzió, ami emellett még kimondottan szép és könnyű is a maga 225 grammos súlyával. A csúcs az MT8 SL, ami annyiban más, hogy karbon a fékkar és könnyebb, illetve titán csavarjai vannak (195g).
Mire és kinek: Ez egy vérbeli XC fék, elöl-hátul két dugattyús, de jó nagy dugattyúkkal a féknyeregben. Különlegessége, hogy a fékkar teste egy CARBOTECTURE SL® anyag, ami egy karbonszálakkal átszőtt műanyag szerűség. Ezzel jelentős súlycsökkenés érhető el, de sokan pont emiatt félnek tőle. Pedig nem kéne, egyrészt elég erős, és az ütéseknek is jól ellenálló másrészt nagyon merev, a fékkar behúzásakor nem tapasztalható semmi hajlás, vagy torzulás, pedig az még alu karoknál is előfordul. Igaz ebben nagy szerepe van a fékkar kialakításának is. Ha valaki azzal jönne, hogy neki letört! Hát igen, ha nagyot kap, minden törik. Szerencse is kell hozzá, nem mindegy milyen irányból kap ütést. Nekem nem tört le pedig kapott párat, ellenben az egyik amúgy agyon imádott alu fékkar, egy másik márkától az első esésénél elhagyta a kormányt. És nem azért mert az rosszabb, nem ezt akarom mondani, hanem mert bármi letörhet, tényleg nem mindegy honnan kap ütést. Ha a bilincs nincs túl húzva, akkor a legtöbb esetben a kar el tud fordulni esésnél és ezzel megmenti önmagát. És ha már túlhúzás, a facsavarra emlékeztető menet, amitől szintén félnek páran, hidd el bőven elég, ha a gyárilag megadott nyomatékra húzod. Sokan túlhúzzák a csavarokat, az pedig többet árt, mint használ.
Megbízhatóság: Nekem az elődjét egyszer kellett légteleníteni 3 év alatt, más gondom soha nem volt vele. Ez most tíz hete fut a bringámon és ez idáig hibátlanul, de direkt emiatt lesz ez a tesztsorozat igazi hosszú távú, egész szezonos teszt, hogy adjunk neki esélyt és időt elromlani. Úgyhogy erre a kérdésre majd szezon végén visszatérek.
Fékerő és adagolhatóság: Igazából nálam a legfontosabb dolog az adagolhatóság. És ez az, amiben a Magura szerintem zseniális. Egy XC bringára olyan féket tenni, ami hirtelen hatalmasat fog, az kapufa. Persze csodás, léleksimogató élmény és lehet vele büszkélkedni, hogy akkorát fog, hogy minimális erőtől orra áll. De próbáld meg az ilyen féket egy csúszós gyökeres, köves és rohadt meredek letörésen adagolni. A kerék megáll az tuti, de ezzel az irányítás is megszűnik. Ilyen helyeken a jó adagolhatóság sokkal fontosabb, mint a fékerő max. mértéke. Amúgy is hol használsz versenyen, vagy edzésen egy ilyen bicajjal max. fékerőt, esetleg egy aszfaltos szakaszon. Inkább jellemzőek a finom kis fékezések, mint a szinte állóra lassítás. A Magurában ez a szuper, hogy ha kell, megvan a megfelelő fékerő is, de mégis nagyon finoman adagolható. Persze más a helyzet egy ebike-on, vagy egy DH/enduró versenyzésre szánt bicajon, ott a nagy tömeg, a nagy sebesség, na és persze a nagyobb tapadás indokolttá teszi a nagyobb és gyorsabban felépülő fékerőt is, de ez a fék nem arra van. Arra majd hamarosan teszteljük a 4 dugattyús MT trailt. XC-re, marathonokra viszont ez zseniális.
A mostani kánikulában volt módunk rendesen megkínozni és azt kell, mondjam, kimondottan jól viseli a hőterhelést, nincs elmelegedés és annak semmilyen mellék tünete, egyedül a tárcsán látszik a forróság, az kissé elszíneződött, de nem a fékfelület, hanem alatta a teste. A leghosszabb és legmeredekebb lejtő alján is ugyan olyan jól fogott, mint hidegen fent, vagy a közepén. Nem változott a nyomáspont sem, pedig ezeken a lejtőkön ahol próbáltam az Avid Level TL a végére már igen csak szenved és én is miatta. A Magura melegen-hidegen ugyan ott fog. Sehol nem kezdett el felkeményedni, a tárcsa sem üvölt, mikor felhevül, sőt ez a Storm 2-es tárcsa nekem már korábban is kedvenc volt mivel valahogy ez volt az egyetlen, amivel nem rángattak a korábbi fékeim. Hangja amúgy egyáltalán nem fémes, hanem inkább egyfajta duruzsolás, mint kb. a nagyfeszültségű vezeték áram alatt.
Egy másik nagy pozitívuma a mágneses fékbetét rögzítés. Egyszerűen mágneses a fékdugattyú és így kapcsolódik a betéthez, nincs szétnyomó rugó benne. Ennek két nagy előnye van, az egyik, hogy a szerelés a létező legegyszerűbb vele, valamint, hogy a betétet jobban el lehet koptatni. És ha már szerelhetőség, csináltunk erről egy kis videót, kíváncsiak voltunk mekkora ördöngösség a fék felszerelése, légtelenítése. Hát jelentem a legvacakabb légtelenítő eszközzel, teljesen rutintalanul is kb. egy óra volt a két fék cseréje. Maga a légtelenítés is elsőre sikerült, pofon egyszerű az egész. Amire tényleg figyelni kell az a fékkar olajzáró kis csavarja, ez egy műanyag csavar, pici peremmel, amit ha túlhúzol, letörik a pereme. Szerencsére így is zár és cserélhető is, de azért jobb rá vigyázni. Két ujjal, nagyon finoman kell csak meghúzni, nem kell, nem szabad erősebben!
Szintén nagyon pozitív élmény, hogy a fékolaj nem mocskolódik be, nem lesz olyan, mintha kávé zacc lenne benne sem két nap, sem két hónap, de lehet két év használat után sem!
És van még egy izgalmas kis érv mellette, mégpedig, hogy egy-egy design elem cseréjével a bicajod színéhez igazíthatod a féked. Apróság de jópofa:)
Nekem eddig nagyon bejött a Magura MT8 és bátran merem ajánlani XC és marathon célokra, bár én trail bicajon nyúzom és nem is csak XC lejtőkön, ennek megfelelően jóval nagyobb terhelésnek is van kitéve, de azért ez egy XC fék igazából, annak viszont 10 pontos. Aki hozzám hasonlóan értékeli az adagolhatóságot az imádni fogja.
Teszteljük tovább folyamatosan az MT8-at és folyamatosan beszámolunk a tapasztalatainkról, kipróbáljuk az összes fékbetét verzióval és a tuning fékkarjaival is.