Megszokhattátok, hogy mindenről elég erős és kritikus véleményem van. Nem véletlenül, mert amellett, hogy valami jó dolog (vagy akár az is lehetne), mindig az időbeni vagy a bringázás közbeni megtérülését nézem.
Így van ez az insertekkel is. Komolyan azt gondolom, hogy a tubeless kerékhasználat az egyik legnagyobb (találmány) fejlesztés az elmúlt években, működik és ha jó komponenseket választasz, akkor szerelni sem a világ szívása. Írtam erről korábban egy cikket, ahol az összes árnyoldalát bemutattam a belső nélküli rendszereknek. Talán nem meglepő, ha valakinek hiányoznak a gondtalan régi idők, amikor előtoltad a bringát a fészerből, ráültél és mentél, mert DH casinges gumi, vastagabb belső esetleg valami szmötyivel benne atombiztos volt, egy öntapadós folttal pedig bruttó 10 perc volt egy defekt javítása is.
Az inserteket nem szeretem, általánosan elmondható, hogy egyiket sem szuper egyszerű szerelni és ugyanúgy kell melléjük a vastagabb falú gumi, ha durvulásra adjuk a fejünket. Kialakítástól függően arra jók, hogy a felnit talán nem verjük szét és a kerék talán egyben marad és/vagy defekt esetén is eljutunk valameddig, mert van annyi tartásuk, hogy nem kell tolni a bringát.
De nem vagyok demagóg, már csak a kellemes csalódás miatt sem. Bár birtokoltam anno a Pepi’s első insertjét, ami egészen konkrétan egy fűtéscső szigetelés volt (szürke szivacs anyag, rajta piros fólia), annyi extra fícsörrel, hogy körbe volt ragasztva és a végén volt egy kis levegő volt fújva bele gyárilag, így adva neki valamennyi tartást. Na ezt sikerült konkrétan felrobbantanom annak idején.
Az élet a legjobb rendező – mondják -, így került hozzám az új Super Rokk Line. Ugyanis megjött az új bicaj, elől EXO, hátul EXO+ oldalfal kialakítású gumikkal, jó keverékkel, favorit mintázattal. Már előre gondoltam, „kár értük”, de egy napra rá jött Jani, hogy insertet kéne tesztelni. Szuper, nem kell a gumi adás-vétellel bajlódni!
Kialakítás
Ez már nem az a nudli, ami régen volt. Ez most egy nagyon vastag, sűrű anyagú, majdnem teljesen kör keresztmetszetű szivacs. Nem olyan nagy volumenű, mint a Vittoria AirLiner-e, így könnyebb szerelni és a vastagabb falú gumikkal is jobb barátságban van, de azért más belegyűrni egy 2.4-es Maxxisba, mint egy 2.4-es(nek mondott) Michelin DH24-be… de ez semmiképp sem az insert hibája.
Összeszerelés
Tündérpor. Ez az egy szó jut eszembe róla. Gumi egyik fele felpattint a felnire, beletömködöd az insertet. Nem, nem kell hozzá semmi extra szerszám, pont annyira feszes csak, hogy egy közepesen erős markú legény is meg tudja oldani, majd jöhet a gumi másik fele. Az már rád van bízva, hogy a lötyit az utolsó 20 cm felrakása előtt vagy szelepen keresztül töltöd bele, mert tökmindegy. A felfújás pedig szerintem még tüdővel is menne, ugyanis a profilnak köszönhetően azonnal kinyomja a gumi peremet a felnire és emiatt erőfeszítés nélkül tartja az összes levegőt azonnal a külsőgumi. Nincs semmilyen levegő vagy folyadék eresztés sehol. Gyárilag jár hozzá szelep, normális fém magos, így ahogy húzod meg az ellenanyát, nem fog összeszűkülni. A lyukacsozása oldalra nyílik, az insert nem tömíti el, így a folyadék és a levegő is szabadon tud áramolni befelé. És ennyi. A két kerék nem volt 20 perc és ebben benne volt a felni szalagozása is.
Menet közben
Volt (és van is) egy elméletem, miszerint a vékony falú gumik egyszerűen nem működnek jól az insertekkel. Ennek a tézisnek az az oka, hogy a gumiknak nincs megfelelő tartásuk, így csak azon a részen fognak tartani, ahol és ameddig az insert tart, utána már csak nyeklik-nyaklik, ezzel teljesen kiszámíthatatlan viselkedést idézve elő. Ez a felvetésem, az insert formájától függően igaz csak. Ugyanis, ha egy fejre állított trapéz (bár nem mindegy milyen magas az a trapéz) alakú az inert, akkor az van, amit írtam. Ha viszont kör keresztmetszetű és emiatt magasabban és nagyobb felületen tart, akkor a felvetésem hibás. Ezt a saját példámon kellett megtapasztalnom és üdvözölnöm. Szerintem alsó hangon 5 éve nem mentem vékonyabb falú gumikkal, de a Super Rokk Line miatt át kellett értékelnem a dolgot.
Hogy pár példát említsek:
- Cuschcore nagyon kemény anyag, inkább felni védelem, de állítólag jól tartja a gumit is, hasonló insertem volt és nem működött jól vékony falú gumival.
- Tannus tubeless insertje már más (én ezt kedvelem a legjobban). Könnyű szerelni, gyakorlatilag egy két levegő kamrás verziót alkalmaz, oldalfalat magasabban támasztja, valós felni és gumi védelmet is nyújt. Ezt próbáltam és jelenleg is használom vékonyabb falú gumival, egész jól működik, vastagabb falúval pedig pazar.
- Vittoria Air Liner, azt gondolnánk, milyen jó, hogy ilyen nagy. Nem az, itt pont az ellenkezője teljesül a túl alacsony insterekkel szemben, annyira nagy helyet tölt ki a gumin belül, hogy a gumi saját rugalmassága teljesen elveszik, gyakorlatilag az inserten biciklizel és a tapadást teljesen kiszámíthatatlanná, a kereket pedig pattogóssá teszi.
A Pepi’s insertje mindössze 90g, kézzel szinte össze sem nyomható, így súlyban nem, erőben viszont annál többet ad hozzá a bringához. Mivel több helyet foglal, mint a már említett fejre állított trapéz alakú insertek, így hamarabb is kezd el „dolgozni”, nem csak a konkrét ütésektől véd, hanem ad egy kellemes rugózást, tompítást a bringának. A budapesti kommersz és általam is kedvelt, keményebb pályákon próbáltam, szinte hibátlanul.
A teszt akkor teszt, ha valami baj is történik. NoCommenten sikerült is a felső sziklakert átugrásakor, kompresszióból egy soron következő követ megfogni. Az eredmény az alábbi képen látható. A gyári puha felniben lett egy kb. 5 cm sík felület és kifelé hajlás, a levegőt már nem tudta tartani. És az insert itt mentett meg, ugyanis a Super Rokk Line kialakítása miatt olyan, mintha kb. 0.5-1 BAR nyomás lenne a kerekedben. Így le tudtam gurulni Szépjuhásznéhoz, felnit visszahajtogattuk fogóval és gyakorlatilag azonnal fel lehetett fújni a gumit. Kis centír és aznap még kibírt 50km-t, utána héten meg egy bikeparkot és így tovább, azóta is tartja a levegőt. A teszt írásakor nem, de mostanra ezt a részt updatelem; a gyári felnit sikerült még 3 helyen felütni és ezzel kivégezni. Ez egyrészt a kevesebb, mint 500g-os súlyának, puha anyagának és a vékony falú gumi + alacsonyabb nyomásnak elkönyvelhető. Az insert védte a gumit és próbálta a felnit is amennyire lehet, biztos vagyok benne, hogy egy minőségi felni mellett nem kellene most új hátsó kereket fűzetnem.
Az alábbi képen látszik, hogy szépet kapott az insert, szakadt is az anyag, de végülis erre van.
A fentiekről elmondható, hogy szerencse is volt. Mivel a felni kifelé hajlott az első esetben, de az insert és minden ellenére találkozott a kővel, csak a szerencsén múlott, hogy a gumi pereme nem szakadt ki. Ezzel csak arra akarok utalni, hogy insert ide vagy oda, vegyetek értelmes oldafallal rendelkező gumit, mert biztonságosabb és ellenállóbb. Fel sem kell ütni, a vékonyabbnak simán ki tud szakadni az oldala vagy a futófelülete egy élesebb kőtől és akkor semmire nem mentél az extra belső védelemmel.
Összegzés
A Pepi’s Super Rokk Line az utóbbi évek legkellemesebb csalódása számomra. Egy könnyű, használható insert, ami valóban teszi a dolgát. Szerelni sem teljesen lehetetlen és a már említett alacsony súly miatt, egy vaskosabb külsőhöz sem ad hozzá tetemes extra tömeget.
Árakat itt találsz ez a Cseh forgalmazó honlapja, de készül a magyar nyelvű is, illetve vannak magyar viszont eladóik termszetesen: https://www.schindler.cz/pepi-s-tire-noodle/