Specialized S-Works Epic WC teszt

Néha magam is meglepődök, milyen csodákat kapok tesztre, kipróbálásra. Ezúttal a Speed-Way kerékpár üzlet tette alám a legújabb, épp csak 1-2 hónapja debütált Specialized S-Works World Cup bicajt. Ráadásul az új Sram AXS Eagle XX SL csúcs szettel volt szerelve, mint a nemrég kipróbált, de még tavalyi S-Works Epic, így gyakorlatilag itt most nem az új szettről inkább az új Epic-ről olvashatsz majd, illetve egy kis összehasonlításról a régivel, ha már mindkettőn ugyanazok a csúcs cuccok voltak.

A bringát úgy kezdtem el használni, hogy szokás szerint nem néztem utána, ez talán hiba volt, talán nem. Hiba, mert az első körök után tudtam meg pár dolgot, lehetséges beállítást. Nem hiba, mert így magamtól éreztem rá, hogy mire gondoltak a mérnökök, mikor megtervezték az Epic-et. Viszont rendhagyó módon a cikk kronológiája is ezt követi, az első fele mikor háttér infók nélkül próbáltam, majd a második rész, mikor már tudatosan játszottam a beállításokkal.

A bicaj felszereltsége megtekinthető itt: https://speed-way.hu/hu/termekek/specialized-s-works-epic-world-cup. Dióhéjban csak annyit hogy elég maximalista ahhoz, hogy ne találjunk rajta fogást. Az új csúcs Sram AXS Eagle XX Sl szett mellett integrált kormány/kormányszár kombó található a bicajon, természetesen az is Specialized és carbon. Valamint Sram AXS dropper (ez ha jól tudom nem gyári), és könnyű, merev és masszív Specilized carbon kerék, tényleg kár bele menni. Ku…a jó rajta minden.

Vágjunk a közepébe: a bicaj rohadt könnyű, nagyon merev és ez így együtt eleve nagyon gyors kombót eredményez, erre jön még az új rendszer, amit én így elsőre elképesztően jónak találok. Teljesen saját megérzés, zéró utána nézés, de nekem úgy tűnik, úgy van kitalálva, hogy a tagba, akkora nyomás kell legyen, ami hozzád állított nyereg és testpozícióval kombinálva meg se mozduljon alattad normál tekerésnél. Hangsúlyoznám, hogy itt tényleg nagyon fontos a pontos beállítás, mert akkor fog csak jól működni, épp ezért fontos minden tized bár és épp oly fontos a tested súlypontja is. Pár mm előre vagy hátra és kicsit változtatni kell a nyomáson is.  Viszont ha jól beállítod, és szépen tekersz, akkor a rendszer meg sem rezzen alattad aszfalton. Ha mászol, akkor még kevésbé. Zéró beülést (sag) tapasztaltam, ha sprintelsz, akkor végképp zéró. De annyira, hogy egy normál lock-olt rendszer minimál összenyomódása nagyobb, mint amit ez nyitva. Ezért lockout nincs rajta, de nem is kell, és persze nem is Brain-es mint az elődjei.  Mégis a rendszer csak akkor mozog, amikor kell, amúgy egy mm-t sem. Nem kell kapcsolni sehol semmit, vagy várni, hogy bezárjon, hanem egy pillanat alatt magától válik passzívvá a rendszer, mikor a lejtőzés tekerésbe megy át. Ilyenkor 99,5%-ban merev lesz, mint egy hardtail, csak a rendszer és az anyag minimális torzulása, ami érződik. Ennek okán rohadt gyors a tekerős részeken, imádtam vele meghúzni a kisebb dombokat. Minden gyorsításnál azonnal bezár és szuperül gyorsul.

Felmerülhet a kérdés, hogy akkor, hogy mozog ezek után, vagy mikor mozdul egyáltalán meg?! Ha optimális, azaz pont csak akkora nyomás van benne, hogy tekerésnél még épp ne mozduljon be, akkor, ha egy pici kis ütést, extra terhelést kap alulról, akkor arra azonnal reagál. Nem állítom, hogy olyan, mint egy SAG-al rendelkező fully, de nem is sokkal rosszabb, sőt versenyzői szempontból jobb is, a régi brain rendszertől pedig szerintem pláne sokkal finomabb, és jobb. Az XCO/marathon szakágakban ez a hatékonyabb megoldás és ez Epic arra született. A hazai pályákon meg még inkább előny egy automatikusan full merevre záró rendszer. Amikor lefelé, vagy köves sík részeken felébred a felfüggesztés, amit egyébként szinte tökéletesen, észrevétlenebbül tesz, akkor viszont egész aktív és viszonylag sokat kihasznál a rendelkezésre álló 75mm rugóútból, csak a végére keményedik fel, addig elég lineáris, így kicsit valóban többnek érződik a 75mm. A megindulás sokkal finomabb, mint a Brain-es Epic-é volt.

Ami a geometriát illeti itt is komoly változások vannak a korábbi Epic-hez képest. A trail és enduro bicajoknál már jó ideje jelen lévő trendet követve laposabb fejcső szöget kapott, és a reach is hosszab lett ezzel megnövelték a stabilitást. Szerencsére nincs túl tolva, hazai szűkebb traileken is tökéletesen élvezhető. 

A felfüggesztés és a geometria egyszerre változott, ráadásul elég komolyan. Ezek együtt adják a az Epic zsenialitását és emiatt kijelenthetjük, hogy ez egy teljesen új és más bringa, mint az elődje volt.

A tagon lehet állítani kompressziót és csillapítást, amivel úgy éreztem elég drasztikusan lehet változtatni a viselkedésén. Sajna idő hiányában nem volt módom sokat játszani ezzel, de elképzelhetőnek tartom, hogy át lehet állítani a negatív kamrát és/vagy a pozitívban lévő nyomást, esetleg nagyobb kompresszióval és akkor, mint egy klasszik fully minimál SAG-el is használható lehet. De szerintem is ez így jó, ahogy próbáltam. Gyakorlatilag a bicaj egy merev farú bringa, ami ha kell, átalakul fully-vá.

Elöl még továbbra is a brain-es rendszerű RS SID van, ami tekerésnél őrült jó, nem nyel el semmi energiát, nem kér időt a kapcsolgatásra, hanem azonnal magától zár, ami így a szintén zárt hátsó résszel nagyon gyorsan reagál a gyorsításra, ettől jó ez a rendszer igazán. Nem az utazási komfort emeli ki, hanem hogy semmi időt és figyelmet nem igényel a rendszer zárása vagy épp nyitása. A telóra visszatérve, lefelé jobb volt, mint amiket eddig használtam Brain-es villákat, de azért a downhill élmény egy ilyen rendszerrel sosem lesz az mint a klasszikus megoldásokkal. Ez hatékony és gyors, de nem a legkényelmesebb.

És innen a beállítási ismertekkel felvértezve tesztelt és írt kiegészítés:

Mint kiderül valóban nem csak egy beállítási verzióval ajánlják, de a leg versenyzősebb az, amire én is ráéreztem és ráhangoltam a bringát.

Soft beállítás:

Itt 4mm SAG és maximális negatív kamra nyomást ajánl a gyártó, amit összenyomott állapotban való negatív kamra reseteléssel lehet elérni, ilyenkor egy 4-es imbusszal be kell nyomni egy kis gombot és a negatív kamra megtelik levegővel

Ilyenkor nagyon simán indul meg és mozog elég aktívan síkon is, ezért inkább tényleg vagy a nagyon extrém gyökeres köves fölfeléken lehet jó, vagy olyan felhasználóknak, akik inkább egy komfortos lágy verseny gépet akarnak, szóval kicsit hobbiznak a pro cuccal.

Az ajánlott gyári nyomásértékek meglepően jó volt a testsúlyomhoz valamint az ajánlott csillapítási beállítás is ok, de én még egy kattintással lassabbra állítva még jobbnak találtam. Kompreszió maxra tekerve. Nekem még így is túl aktív volt, nem ez volt a leghatékonyabb egy átlagos trailen. De mondjuk a full köves részeken tényleg kényelmes volt vele felfelé is.

A középső beállítás: 

Ezt a tag 50% os összenyomásakor való negatív kamra reseteléssel érhetjük el, így a megadott nyomáson 2mm SAG lesz alattunk.  (Firm verzióban a negatív kamrát zéró összenyomás mellet reseteljük, azaz zéró nyomás lesz benne, ezért indul meg olyankor nehezebben, ezért nincs SAG)

A gyári nyomás érték tökéletes és a csillapítás is, de azért én itt is játszottam még vele kicsit és lassabbra állítottam egyel, az talán egy fokkal még jobb volt nekem.  Ez szerintem elég egyéni, meg persze terep függő is, de a magyar pályák azért jellemzően nem igényelnek olyan gyors beállítást, ezért én a lassabbra esküszöm.

Na, ennél a beállításnál már kijött a versenyzősebb karakter és igazából meg is lepett mennyire pontosan be tudták lőni a versenyzői igényekhez a rendszert, tudnak azért ezek valamit… Bár aktív, de tekerésnél mégis csak, akkor mozog, ha kell. Azért érezni, hogy valami icipicit moccan, nem olyan fix merev, mint a firm állásban, de nem is mozog feleslegesen. Amikor viszont mozog, akkor nagyon jó a karaktere. Fölfelé nem ül be, Lefelé pedig feszesen, de elég lineárisan osztja be a rugó utat. Csak a legvégére keményedik fel, így olyan érzést ad, mint ha többet mozogna, mert arányaiban többet használ ki a rendelkezésére álló rugóútból, mint az XC bicajok általában. Ennek egyedül talán extrém esetekben, pl elrontott ugrások után béna földet éréseknél lehet hátránya, de ezt ugye profiknak tervezték azok meg ritkán hibáznak. 

Durvább XC versenyeken ez a beállítás lehet a nyerő. Illetve a beállítás analógiájából adódóan van még játék tér. Lehet bárhova hangolni a médium és a firm közé is vagy pont a soft felé kicsit. Csak a negatív kamrával kell játsza, az állítja leginkább a karakterét.

A régi Epic nekem sosem volt a kedvencem, elismerem ugyan a hatékonyságát és gyorsasságát, de még a versenyzői vénám ellenére sem igazán tetszett a Brain, de csak az zavart bennea geo régen sem volt azért rossz. Ez az új viszont nagyon bejön. Megmaradt gyorsnak a bringa, sőt szerintem sokkal gyorsabb lett, kevesebb hibalehetőség is van elvileg, mert azért valljuk be a brain nem volt épp karbantatrás mentes. könnyebb is lett, és emellett sokat javult a downhill vonalon, a finomabb aktiválódás, megindulás és a trail-esebb geometria miatt.

Nagyon szuper és nagyon gyors bicaj az új Epic, de nem mindenkinek és nem mindre való. Ez tényleg egy verseny gép, persze használható másra is csak minek. A Forma 1-es kocsival sem szerencsés a Balcsira járni. Ha csak a fully élményére vágysz, nem biztos, hogy ez a legjobb választás (akkor Epic EVO), de ha egy nagyon gyors versenygép kell, akkor az új Specialized Epic-et ki kell próbálod, mielőtt döntesz!!! Szerintem borzasztó hatékony és gyors versenygép. A magyar marathonokon főleg telitalálat.

Aktuális árát itt találod, de kapaszkodj azért ha kattintasz:) https://speed-way.hu/hu/termekek/specialized-s-works-epic-world-cup

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like