Bár már pár éve léteznek, de a mai napig nincs túl sok elektromos dropper a piacon. A Magura kb. 2016-ban, elsőként dobta piacra az első elektromos dropperét, a Vyront, ami jelenleg a 3. vezióban került a polcokra. Ezúttal teljesen átdolgozták. Új a belső rendszer, a vezérlő kar, de még a jelátvitel is le lett cserélve ANT-ről Blue Tooth-ra.
Kapható 30.9 és 31,6mm-es átmérővel, valamint 4négyféle dropp mérettel 100-125-150-175mm érhető el. Mi most egy 125mm-es verziót kaptunk tesztre, ezt később a hatalmas tehetség Takács Zsombor bicajában fogunk az év során látni. Ha minden igaz ő majd még tömören beszámol később a hosszú távú tapasztalatokról.
Nem mintha sokat számítana, de már a csomagolása is nagyon szép. Kibontva kicsit szokatlan, hogy csak maga a dropper, és egy kis kapcsoló van csak a dobozban, nincs semmi bowden. Azért gyorsan rá áll az ember szeme és már várja is, hogy használhassa, hisz érzi, hogy közel a katarzis, 5-10perc szerelés és mehet is bringázni. Ha eddig bowdenes dropper volt beépítve, akkor ez annyiból nem igaz, hogy a réginek a kiműtése is tovább tart sajna, de ha ezen már túl vagyunk, akkor tényleg nagyon sutának kell lenni, hogy tíz percnél tovább tartson beszerelni vezérlővel együtt. A bowdenes droppereknél az is tovább tart, hogy összeszedjem a lelki erőm a feladathoz.
Felszerelése:
Gyors, nagyon gyors… De előbb legyünk túl gyorsan az egyetlen dolgon, amin szerintem lehetne még javítani. A vezérlőkar bilincse, nem nyitható, tehát csak a markolat és fékkar leszedésével szerelhető fel vagy le. Így sem tragédia, de csak gyorsabb lenne nyitható bilincsel. Azzal tényleg csak 5-10 perc lenne beszerelni, amiből hét a nyereg csere és beállítás. Ha meg át szeretnéd tenni az egyik bicajodból a másikba az egész droppert, az sem lenne több 2 percnél, bár így is csak kb. 4-5 perc, ha rutinos vagy. Viszont. ha a féked is Magura, akkor ez is könnyen áthidalható, merthogy ahhoz van olyan bilincs ( Magura Shiftmix), amihez fel tudod a kart szerelni saját bilincs nélkül közvetlen a fékkar bilincsre.
A másik dolog, ami kicsit lassított, az a nyeregcső és a vezérlő összetanítását magyarázó képregény, ezt elsőre nem értettem így némi fejvakarás után inkább megnéztem a Youtube-on. Így a doboz kinyitásától az ez első próbáig, szűz kézzel és összetanítással is csak 15 percre bővült, szóval egy órát simán spóroltunk. Ez azért elég jó azt hiszem.
Lássuk, mit tud:
A vezérlő jól kézre állítható. Kényelmesen, könnyen nyomogatható, jó formája van, abszolút ergonómikus. A cső pedig elég gyorsan reagál is, bár elsőre kicsit más, mint amit a bowdenestől megszoktunk, van egy gondolatnyi szünet megnyomás és a mozdulás közt, de összességében mégsem lassabb, viszont valahogy olyan könnyebb, egyértelműbb vele az operálás. Nagy előnye, hogy elég megnyomni, tehát nem kell nyomva tartani a gombot ahhoz, hogy lenyomjuk a droppert, részben ettől lesz kényelmesebb és gyorsabb. Bár ez lehet apróságnak tűnik, de van az a helyzet, mikor nagyon nagy könnyebbség. Természetesen lefelé nyomás közben bárhol megállítható, fokozatmentesen. Viszont visszafelé felcsúszik a felső pozíciójáig minden esetben, ha nem állítod meg a testeddel. Gyorsan meg lehet szeretni és egyértelműen előnyt jelent a versenyzőnek, hogy nem kell az ujjad végig rajta tartani.
Különlegessége, hogy 100-125mm és 150-175mm közt könnyen minimális szerviz melóval változtatható a becsúszás hossza. Ezt sajna nem volt időnk tesztelni, de elég jól hangzik, praktikus lehet főleg versenyzőknek.
A dropper holtjátéka a jobbak közé tartozik, láttam ugyan már feszesebbet is, de lógósabbat is. Viszont nagyon nagy pozitívuma, hogy bármilyen terhelés mellett nyit a rendszer és megindul lefelé. Ezt amúgy elég kevés dropper tudja. A legtöbb, mikor nagy súllyal a nyereg hátulján ülsz, akkor a nem a csővel párhuzamosan ható erőktől kicsit megfeszül, és nem csúszik be, csak ha kicsit előre terhelsz. Na, ez nem ilyen, ennek mindegy hol ülsz és mit csinálsz!!! Ez elsősorban a sportosabb felhasználóknak jelent igazi előnyt.
Fontos, hogy a gyárilag megadott 13-15 bar közti nyomás legyen benne, mert csak akkor jön vissza minden helyzetből a cső. Ha kevesebb a nyomás, akkor nekem csak az alsó végállásból jött fel magától. Máshonnan nem. Bár lehet idővel bejáratódik és akkor ez megoldódik, de miért is térnénk el a gyári kívánalmaktól?!
A vezérlőben egy cr2032-es elem van, ha ez lemerülne, vagy a vezérlő letörne, ami azért nem egyszerű feladat, mert elég masszív és védett helyen lévő darab, akkor a dropperen magán is van egy gomb, aminek dupla megnyomásával vezérelhető a cucc. Az ebben lévő elem sem tölthető viszont egy egész évet is kibír! Természetesen a LED-es visszajelzők segítségével van mód csekkolni az elemek töltöttségét is.
Összegezzük kinek és miért jó az elektromos dropper?!
-Az első nagyszerű dolog benne az a beszerelése. Vezérlő fel, nyeregcső bedug, nyereg rátesz, összetanít és mehetünk is. Nincs rejtett bowden bezsonglőrködése, meg több órás petting, mint egyes bringák esetében a bowdenessel modellekkel. Bárki megcsinálhatja maga otthon.
-Minden későbbi szerelés is sokkal egyszerűbb, egyel kevesebb bowden fut a vázban. És ezzel komoly szerviz számlát is meg lehet spórolni, főleg ebike-oknál, ahol nemegyszer a fél bicajt szét kell szedni egy dropper bowden cseréhez, vagy csak egy kis mozgatáshoz is, ami a szervizeléséhez szükséges. Szóval akár még vissza is hozhatja a nem kimondottan alacsony árának egy jelentős részét.
-Ha több bringád van, akkor pláne sokat spórolhatsz, nem kell mindbe külön dropper és nyereg, hisz ezt pár perc alatt át tudod tenni a másik bringádba. Így még a nyerget is megspórolod, nem csak a droppert.
-És persze egy versenyen is pár másodperc alatt cserélhető, ha baj lenne vele, igaz ez csak a profiknak lehet életszerű, hisz jellemzően nem tartunk otthon többet is ezekből.
A Magura Vyron MDS V3 nem olcsó cucc, de többet is ad, mint egy bowdenes verzió. A könnyű és gyors kezelhetősége és beszerelése tényleg előnyt jelent mindenkinek, aki komolyan bringázik, én nagyon gyorsan megszerettem a könnyű kezelhetősége miatt. Én nagyon örülnék egy ilyen droppernek 🙂
További részletek, fotók és ár ide kattintva érhető el.