Scott Lumen eRide 910 teszt: sok „leg…” kerülhetne a neve elé!

Ezúttal is a K2-Bike.hu-tólés a Scott Sports magyarországi képviseletétőlkaptunk egy csodaszép Scottot Lument, hogy nyúzzuk egy kicsit és véleményezzük.

Kipróbálás előtt azt gondoltam, hogy persze biztos jó lesz, de a pár hete tesztelt Scott Genius Ultimate után nagy csodát már nem reméltem, hisz mégiscsak az a csúcs. Igazából még csak más érzésre sem nagyon számítottam, aztán kiderült, hogy minden külső hasonlóság ellenére ez egy totál más karakterű bicaj. És itt nem az elektromos rásegítésre gondolok, ami meg aztán egészen egyedülálló.

Nézzük miből rakták össze:

Súly (kg)17.8kg. Belső nélküli rendszerrel 17,6kg
VázScott Lumen eRide HMX karbon váz, 130mm eszméletlen sima rugóúttal
VillaFOX 34 Float Rhythm Grip3 mode, 130 mm rugóúttal, teljesen elég a 34mm ebbe a bicajba
RugóstagFOX Nude Evol Trunnion 3 állású kormány-lockouttal, 165×45 mm, hibátlan karakter.
MotorTQ HPR50 Mid Motor drive 50Nm, a legcsendesebb, amit valaha próbáltam
AkkumulátorTQ Internal 360Wh, elég
KijelzőTQ HPR Bluetooth / ANT+ / Dedicated Smartphone app, nekem nagyon bejött
Rásegítés (km/h-ig)25 km/h-ig
Hátsó váltóShimano RD M8100 Deore XT, szinte már túlzás
VáltókarShimano Deore SL M6100
Első fékShimano Deore BR M6120 hidraulikus tárcsafék, 180 mm tárcsa, nagyon elég volt, néha még sok is
Hátsó fékShimano Deore BR M6120 hidraulikus tárcsafék, 180 mm tárcsa, majdnem sok is
KormánySyncros Fraser 2.0 Alloy 760 mm, ez mondjuk lehetne talán 780mm is
KormányszárSyncros DC2.0 31.8 mm, hibátlan
MarkolatSyncros lock-on, nagyon jó, de 2 mm-rel vastagabb még jobb lenne (nekem)
HajtóműFSA Alloy, 34 fog, szép is, jó is
FogaskoszorúShimano Deore M6100 10-51 fog, 12 sebesség, nehéz ugyan, de hibátlan és jó széles tartomány
LáncShimano CN M6100
NyeregSyncros Tofino 1.5, ezt nagyon szerettem, baromi kényelmes a sportos fazon ellenére
NyeregcsőSyncros Duncan Dropper 2.0, 31.6 mm, hibátlan működés, de az  átlagostól kicsivel nagyobb holtjáték forgató irányba
Első agyFormula CL 811
Hátsó agyFormula CL 148
Felni/KerékSyncros X30 32 küllőlyuk, jó szettnek tűnt
Kerékméret29 (622)
GumikSchwalbe Wicked Will 2.4. Imádtam, lejjebb írok róla kicsit részletesebben.

Továbbra is tartom magam ahhoz, hogy „vakon” tesztelek, azaz ha alapból nem tudom milyen paraméterekkel rendelkező és mire tervezett bicajt kapok tesztre, akkor direkt nem is csekkolom ride előtt. Inkább megfigyelem, megfogalmazom milyen, majd utána nézem meg mit kéne nyújtania. Nem volt ez másképp most sem. A Lumenről az égvilágon semmit nem tudtam, így sok meglepetéssel szolgált.

Kezdjük most is a tekerős résszel. A súlyát és a kis méretű motort nézve azért sejtettem, hogy nem fog beletörni a térdem a tekerésbe, mégis minden várakozásomat felülmúlta a bicaj. Akár emelkedőn, akár síkon, de még a laposabb lejtőkön is. Olyan, mint egy nagyobb analóg trail bringa, zseniálisan könnyű és jó tekerni rásegítés nélkül is. Kipróbáltam hosszabb szakaszon is, de tényleg alig észrevehető, hogy ebike-ot tekerek rásegítés nélkül.  Amikor elveszi a rásegítést 25km/h-nál, egy lankás 1-3%-os lejtőn a legtöbb ebike nem igazán gyorsítható tovább saját erődből, ez viszont minden gond nélkül egy pillanat alatt 40-en volt, ahogy párat rúgtam a pedálba. A Lumen a legjobban tekerhető és leginkább analóg bringa élményt adó ebike. Ezzel a bicajjal tényleg nem okoz gondot az sem, ha egész nap rásegítés nélkül tekersz.

Ami még meglepett, hogy mennyire halk, messze a leghalkabb, amit valaha próbáltam. Nagyon minimál, kellemes kis zúgása van, ami kb. a fele minden másnak.  A rásegítés három fokozatban állítható a kormányról, minden fokozat pofonegyszerűen finomítható az applikációról. Egy csúszkán változtatható, hogy mekkora max erővel és hány %-ban segítsen rá a tekerésre, illetve a pedálreakció érzékenységét is ugyanitt lehet beállítani.  Én ezt a nagyobb rásegítés esetén alacsonyabb érzékenységre állítom, hogy még finomabb legyen a megindulás, így nincs hirtelen rántás, vagy kipörgés. Igaz ez az 50 Nm-es motor amúgy sem az a fajta, ami megrántaná a nyakad, de ez még finomabban adagolt löketet ad. Cseles, mert tényleg nincs nagy rántás, amit sokan az erő egyértelmű és egyetlen jeleként könyvelnek el, pedig néha ez többet árt, mint segít. Összességében viszont a gyengébb motor ellenére is sokat hozzátesz a tekeréshez, én mindössze kb. 20 mp-vel mentem lassabbat a Kanada trail uphillen (bő öt perces szakaszon) a nagy ebike-kal elért rekordomhoz képest. Ez szerintem igazán szép teljesítmény egy ilyen kis motoros bicajtól. Síkon vagy enyhe lejtőn pedig még gyorsabb is lenne, mivel – ahogy írtam – nem áll meg a tempó 25-28-nál.   

Hatótávja ugyan kisebb, mint a nagy, dupla ekkora aksis masináknak, de meglepően sok mindenre elég a 360 Wh is. Nekem két óra ride alatt, 1000 m szinttel és végig Eco üzemmódban 66%-ot fogyasztott, azaz a hatótáv 3 óra és 1500 m körül van, ha végig rajta van a rásegítés. De ha alapból rásegítés nélkül használod és csak a meredek emelkedőkön kapcsolod azt be (de ott akár turbóra is), akkor egy nagyon hosszú, de a rider számára tök egyenletes terhelést adó bringázás hozható össze. Ideális olyanoknak, akik így akarják kímélni magukat, az extrém magas terheléstől, pulzustól. Kapcsolgatni úgyis nagyon könnyen lehet a kis méretű és jól kézre eső kapcsolóval. Kimondottan kényelmes vele váltogatni a fokozatok közt. Mérete és elhelyezése okán talán nehezebben is sérül egy esésnél, mint az átlag, hisz alig lóg ki a markolat síkjából. Jár érte a piros pont.

A kijelző a felsőcsőbe van integrálva és az alján elhelyezett gombbal váltogathatunk töltöttség, wattok, lábfordulat, sebesség és hatótáv kijelzése közt. Letisztult, egyszerű, de szép és jól leolvasható, illetve szintén elég jól védett.

Fölfelé egy igazi élmény a gép nemcsak a tekerés, hanem a kezelhetőség szempontjából is.  Ahogy ráültem, megvolt az az érzés, mintha mindig ezen ültem volna, és nem csak a kényelmes nyereg miatt, hanem egyszerűen minden része kényelmes és jó volt. Így a mászásoknál sem kellett semmit erőlködni a helyes pozícióért, hanem csak nyomni. A felfüggesztés ezzel a Twin Lock rendszerrel nagyon szuper. Van egy gyakorlatilag teljesen zárt állás simább útra, és van egy középső trailes állása is, ami erős kompresszióval nagyon lelassítja, félig zárja az a rendszer összemozdulását. Utóbbi a durvább, kövesebb mászásokon jön jól. Nyitott állapotban is remekül mászik, nincs nagy pogózás hátul, de azért van. Így – hacsak nem valami lépcsősoron tekerünk fel – érdemes félig vagy teljesen zárni a tagot és a telót, amit ugye a Twin Lock kar egyszerre kezel, így egy pillanat alatt és egyszerre zár mindenhol. Ez nagyon könnyűvé és szerethetővé teszi a felfüggesztés kapcsolgathatóságát és persze ezzel az egész bicajt. Jó a rendszer!

Lefelé pedig aztán kilehet nyitni teljesen a teleszkópokat, vagy ha lightos tekerős a lejtő, akkor maradhat középső állásban is. De amit nyitottban tud az hihetetlen, érdemes kiélvezni, főleg ha már ennyire egyszerű az átkapcsolás.

Ahogy írtam, egész más érzés vele, mint a Scott Genius-szal volt. Mivel az majd kétszer drágább, így tényleg féltem, hogy ez már csalódás lesz, vagy legalábbis jobb biztos nem lesz, de tévedtem. Esküszöm, ez nekem jobban tetszik. Az olyan versenyzős volt, ez meg átlagos ridereknek való, felhasználóbarát inkább. Olyan szépen mozog a bicaj az ember alatt, hogy nem is akartam elhinni, hogy csak 130 mm rugóút van elöl és hátul is. Igazi trailes karakter. Elég feszes a tekeréshez, de mégis nagyon finoman és szépen reagál a kisebb akadályokra is. Ha meg úgy elküldi az ember férfiasan, akkor attól sem retten meg, hanem egyenletesen keményedő rugóúttal nyel el mindent, legyen az szikla vagy ugrató.  Míg a Géniusz úgy volt zseniális, hogy változtatta a karakterét a terephez, mintha más bicajra ülnék tereptől és tempótól függően, addig ezen inkább azt érzem, hogy ugyanaz a bicaj, csak épp minden terepen baromi jó. Geometriáját is mintha pont ezekre a szűkebb magyar trailekre tervezték volna. Még megfelelően fordulékony, de mégis elég stabil minden helyzetben. Én most magamnak inkább ezt választanám, sokkal inkább az én stílusom.

Persze azt el kell ismerni, hogy nem évi 200 nap bike parkozásra fejlesztették, de ott sem vérezne el, csak oda már nagyobb fegyver jobb. Az ilyen játékos magyar trailekre és alkalmanként durvábbra viszont ez a tökéletes játszótárs. Ha meg kicsit durvábbra akarod hangolni, akkor sokat segít, ha a gyári gumikat (amik egyébként szerintem szuperek, de megvannak a határai) lecseréled valami endurósabb modellekre. Ez az apró változtatás is rengeteget fog hozzá adni a DH élményhez. Most használtam először ilyen Schwalbe Wicked Will gumikat, de nagyon bejött. Gyors és elég jól fog. Igaz el lehet érni a tapadás határát viszonylag könnyen, főleg laza talajon. Azt gondolom, hogy szuper mindenes gumi, de ha keményebben vereted, akkor egy agresszívebb minta még sokat fog segíteni, na meg, ha belső nélkülivé alakítod a rendszert persze.

És itt el is érkeztünk a „kinek lehet jó az ilyen bicaj” részhez! Majdnem mindenkinek, hisz elég sokoldalú. Ha súlyát, kezelhetőségét nézem, akkor kisebb súlyú, de erős ridereknek nagyon sportos haladást biztosít, még szinte teljesen analóg bicajkezelhetőségével. Csajoknak, gyerekeknek biztos, hogy sokkal nagyobb élmény egy ilyen könnyű és kezes bicaj. Gondolj bele: ha 90+ kg-os fickók ülnek a 25 kilós ebike-on, az még ok, de ugyanez a bicaj egy 50-60 kilós nőnek kb. olyan, mintha a 90 kilós alatt lenne egy 40 kg-os gép. A könnyű ridereknek a Lumen a maga 17,8 kilójával egy hatalmas megváltás! És persze leginkább azoknak lehet jó, akik a legbringásabb érzést adó ebike-ot keresik. Fontos megjegyezni, hogy ez ráadásul a Lumen széria legnehezebb verziója, a Lumen eRide 900SL csak 15,5kg míg a Lumen eRide 900 is csak 16,3kg úgy hogy mindegyiket 128 kilógrammos össztömegig (bicaj+rider) ajánlja a Scott. A Tudom sokan inkább a motoros magától menőst választják, ha más nem termetük miatt. Nem is nekik készült ez a bicaj, de ha valaki csak kicsi rásegítésre vágyik és/vagy rövidebbeket bringázik, ugyanakkor könnyed, valódi bicajos érzést akar átélni, az imádni fogja a Lument. 

Aktuális árakért katt ide: https://www.k2-bike.hu/shop/kerekparos-termekek/elektromos-kerekpar/mtb-terep/scott-lumen-eride-910-rawall-kerekpar-23

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like