Orbea Occam H20LT teszt. Meglepett, kicsit más, mint gondoltam…

Nem ez az első Orbea, amit teszteltünk, kora tavasszal egyszerre két Orbea Rise E-bike-ot nyúztunk. Ugyan ránézésre nagy a hasonlóság, a felfüggesztés elve ugyanaz, a rugóút sem különbözik durván. De az Occam mégis egész más élményt adott nekem. Igazából egyszer 50m-t gurultam már korábban egy 140-es Occam-mal, és azóta várom a pillanatot, hogy jobban is kipróbálhassam. Most az APPSolute Sport jóvoltából ez az álmom is teljesült és két hétig nyúzhattam az Occam H20LT modellt. Sikerült alaposan kipróbálni, gyakorlatilag a János-hegy, HHH, és a Kevélyek trailjeinek 80%-án mentem vele, és persze másfelé is tekertem az Occam-mal jó nagyokat.

Először a száraz adatok:

A bicaj 4 méretben és 3 izgalmas színben kapható. Igazán nem lehet azzal vádolni az Orbea-t, hogy unalmas, szürke vagy egyhangú lenne a design.

VázOrbea Occam Hydro High Polished Triple Butted. Concentric Boost 12×148 rear axle. Pure Trail geometry. Internal cable routing. Asymmetric design. 29″ wheels, linkage compatible with OC multitool: Minden hegesztés simára ívesre csiszolva, így a megjelenése megszólalásig olyan mint egy carbon bicajnak. Gyönyörű. Az arany szín meg még szexibbé teszi. Mindenki dícsérte, aki látta???? Amit kaptam az LT verzió, ez 150mm rugóútttal bír, míg a sima verzió 140-el. Nagyon igényes a váz minden részlete. Nem éreztem rugalmasnak menetközben soha, de nyílván van az a tempó és testsúly, ami felett azért nem hozza a DH bicajok merevségét. Az egyetlen dolog, amit hiányoltam az az ISCG felfogatás. Bár idehaza erre sincs nagy szükség, de aki sokat parkozik vagy a sziklák ellen akar feltenni lánckerék védőt, annak hiányozhat.
Első villaFox 36 Float Performance 150 Grip 3-Position QR15x110: Minden alkalommal újra beleszeretek.
Hátsó tagFox FLOAT X Performance 2-Position Evol LV custom tune 210x55mm: Nagyon népszerű modell, ami nem véletlen. Mindent tud amit egy átlag felhasználó alatt tudnia kell.
HajtásRace Face Aeffect 32t: Szép is jó is, nem lehet belekötni
KormánycsapágyAcros Alloy 1-1/8 – 1-1/2″ Integrated
KormányOC1 35mm 12mm Rise 780mm. Kellemes jó ívű, darab, plus pont a 35mm-ért
Kormányszár, stucniOC1 3D Forged 35mm interface 7º: Ebből tehettek volna rá valami robosztusabb kinézetűt kicsivel. Csak, hogy dögösebb legyen, de ez sem gáz, csak kis szőrszálhasogatás. A feladatát tökéletesen ellátja.
VáltókarShimano SLX M7100 I-Spec EV. Hibátlan.
FékekShimano M6120 Hydraulic Disc: Bár csak két dugattyús elöl is, de nekem tökéletesen elegendők voltak, igaz nem én vagyok a legháklisabb ebben a témában. Adagolható és elegendő fékerőt biztosított az én 75 kilómhoz, de azért 85 kg és nagyobb tempóval meg kánikulával kombinálva nem biztos, hogy teljes megelégedettséget nyújt. Szóval legalább előre dobhattak volna egy 4 dugattyúsat. Mondjuk, ha a180-as elsőtárcsát 203-ra cseréled meg valami tuning betétet is raksz bele, akkor sokat fog még javulni. Vagy van lehetőség némi pluszért másik fékkel rendelni.
Lánckerék sorShimano CS-M7100 10-51t 12-Speed: Mindenre is elég.
Első váltóMinek az????
Hátsó váltóShimano SLX M7100 SGS Shadow Plus: Bőven elég, szépen teszi a dolgát.
LáncShimano M6100
KerekekRace Face AR 30c Tubeless Ready: Az agyak a shimanótól vannak, csak a felni RF. Amennyit ennyiből meg lehet állapítani, jó masszív.
Első gumiMaxxis Minion DHF 2.50″ FB 60 TPI 3C Maxx Terra Exo TR: Imádom, jó választás egy ilyen bicajra.
Hátsó gumiMaxxis Dissector 2.40″ 60 TPI 3CMaxxTerra Exo TLR: Szintén, mint a Minion.
NyeregscsőOC Mountail Control MC20, 31.6mm, Dropper: Ezért is adok nekik egy plusz pontot, nagyon jó, hogy szinte zéró holtjátéka van, mégis nagyon simán és könnyen mozog le-fel.
ÜlésFizik Taiga S-alloy rail: Ez lenne az első (és egyben utolsó) amit lecserélnék rajta. Szép és márkás, így legalább könnyen eladható, de az én hátsóm valahogy nem tudja ezt megszeretni.

Tömege: 15,2kg kulacs és pedál nélkül, Tubeless-re szerelve. Ez kimondottan jó ahhoz képest, hogy mekkora rugóúttal rendelkezik.

Amit nagyon fontos kiemelni, hogy az Orbea bicajok felszereltségét szinte teljes mértékben a saját igényeidhez igazíthatod, módosíthatod megrendeléskor. Tehetsz bele jobb teleszkópot (vagy épp olcsóbbat), de tényleg minden lényeges alkatrész egyedileg variálható, és ez egy kiforrott igényekkel rendelkező bringásnak hatalmas előnyt jelent.

És akkor lássuk:

Mint fentebb írtam egyszer már lenyúltam egy pár méternyi tekerésre egy havertól, és azonnal az volt az érzésem hogy wow, ez milyen jól tekerhető! Na, ez továbbra is áll! Egészen hihetetlen, milyen jó érzés vele tekerni, pláne annak tudatában, hogy egy 150mm-ert mozgó trail bicajról van szó. Csak az agresszív és széles gumik fogják vissza kicsit, de nagyon jó a geója a tekeréshez is. Ezen a téren messze felülmúlta az elképzeléseimet. Ez egyaránt érvényes síkra és meredek technikás emelkedőkre is. A nagy és mintás gumik, ahogy írtam síkon lassítják ugyan kicsit, de a durva mászásokon cserébe sokat segítenek. A meredek nyeregvázcső szöggel (76.5fok) együtt annyit segítenek, hogy csak nyomni kell kényelmes testpozícióban ülve, és gond nélkül felmegy mindenhol. A  Fox tagot érdemes ilyenkor zárni, ami ugye nem teljes lockolást jelent ez esetben, hanem csak egy brutál kompressziót, hogy ne pogózzon, de a talaj felől érkező nagyobb maflásokra azért reagál, kicsit kisimítja azokat, ezzel is segítve a könnyedebb tekerést. Kinyitva sem mozog ugyan sokat, de a meredeken egy picit a ráterhelődő súlyponttól összeül, és ez meg ugye rontja a geót kicsit. Bár itt nagyon fontos megjegyeznem, hogy ez nagyon nyomásfüggő is. Ha nagyobb nyomást fújsz a tagba, mondjuk úgy tekerősebbre, trailesebbre állítod, akkor nem ül be a meredekeken sem, és még szuperebbül tekerhető. De ha endurósabbra, puhábbra állítod, akkor kicsit azért beül, ezért érdemes ilyenkor használni a lock-ot.  

Kimondottan jó vele tekerni, simán el lehet vele menni egész napos bicajozásokra anélkül, hogy úgy éreznéd megsz…tod vele magad. Halad a bicaj, nem egy reménytelen erőlködés vele a tekerés. Ha meg még gyorsabb, könnyebb gumit is teszel rá, akkor pláne. Azzal mindig sokat lehet operálni.

Amúgy a bringán nincs semmi olyan flip chip szerű cucc, amivel a geometria és ezáltal a viselkedés változtatható lenne, de valahogy az volt a tapasztalatom, hogy az átlagostól jobban megváltozik a karaktere a telóban és a tagban lévő nyomás beállításával. Ha nagyobb nyomást teszek bele, akkor tényleg olyan lesz, mint egy 120-130mm-ert mozgó kis trail bicaj, feszes és gyors. Ha meg alacsonyabb nyomásra állítom, akkor a lejtőre optimalizált enduró bringákhoz hasonlít jobban. Viszonylag nagy differencia van a két karakter közt az Occam-nál.

Nézzük lefelé

Az előző záró gondolat a lefelére is érvényes, sőt igazából már erre vonatkozott elsősorban, azaz nagyon más a gép alacsonyabb és magasabb nyomáson. Olyan mintha egy teljesen másik bicajra ülnék át ilyenkor. Ami egyáltalán nem baj, sőt, mert így játszhatsz vele, hogy épp mire akarod használni. De ugyanakkor fontos is a pontos beállítás ahhoz, hogy a legjobb élményt adja neked.

Érdekes, hogy nekem valahogy egész más érzés ezzel a bicajjal lejtőzni mint a Orbea Rise-al volt. Pedig papíron nagyon hasonló a kettő, de mégis. Azok valahogy olyan mindenen átsuhanó, mindent elnyelő érzést adtak, ez meg kicsit mindig feszesebb, progresszívabb, lehet csak az e-bike-ok miatti plusz súly befolyásolta ennyire, de igazából azért más a két modell, pl. más a Linkage hossza is.

Volt egy olyan érzésem, hogy sokkal durvábban kellene vele bánni, és akkor ébred fel a benne lakó szörny. Nagyon szerette pl. az ugratókat, ha úgy jól odatettem, akkor éreztem, hogy él a gép, ha finomkodtam, mint egy rövid utas bicajjal, akkor úgy is viselkedett. Szóval rá kell hangolódni a karakterre, aztán nagyon el lehet küldeni vele, sőt el kell, hogy kihasználd rendesen, mivel egy kicsit inkább a progresszívabb fajtába tartozik, így ha még nagyobb Sag-el használod, akkor sem lehet könnyen felkoppantani, viszont akkor már tényleg átfolyik mindenen, mint egy hosszú utas enduró.

A másik nagy kedvencem ezzel a géppel a kanyarok voltak. Nem extrém lapos a fejcső (65.5fok), így jól fordul a lassabb, élesebb kanyarokban is, ami itthon valamivel jellemzőbb, de jól meg lehetett dönteni a nagyobb tempójú ásott íveken is, végül is ott éreztem, hogy igazán sok van még benne.

Összegzés, ajánlás:

Egy fantasztikus trail bicaj, vagy ha akarod, akkor kis enduró.  Nyílván nem EWS futamok brutál pályáira lett hangolva, azokra az Orbea a Rallon-t ajánlja (https://sport.appsolute.hu/bolt/kerekpar/hagyomanyos-kerekparok/hegyi-kerekpar/orbea-rallon-m20/). Az OCCAM olyan bicaj, amivel egész nap tekerhetsz és imádni fogod, közbejöhet bármilyen lejtő, nem fogsz kétségbeesni. Élmény vele minden kilométer. Ideális azoknak, akik nem akarnak két külön bicajt, hanem egy olyat szeretnének, ami mindenre is jó, de azért a lejtőkön van több fókusz. 

Fontosnak tartom megjegyezni, hogy az Orbea örök garanciát vállal az eredeti tulaj esetén a vázra, felhasználási körülményektől függetlenül. Ez azért egy elég erős hozzáadott érték, az amúgy is egész baráti árazáshoz, amit az euróhoz hangolva itt találsz meg: https://sport.appsolute.hu/bolt/kerekpar/hagyomanyos-kerekparok/hegyi-kerekpar/orbea-occam-h20/

Kis extra: az Orbea Occam Linkage kialakítása is lehetővé teszi, hogy a direkt ide fejlesztett multi toolt fogadja, azaz belerejthető. Alapból ugyan nem jár hozzá, de nagyon király, hogy van nekik ilyen????

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like