SRAM AXS Eagle XX SL szett first ride gyors teszt.

A tesztelős meló legszebb pillanatai, mikor ilyen igazi nyalánkság jut az ember kezei közé, köszönet érte a Probike-nak, ahol már elérhetőek az új SRAM AXS Eagle szettek (megkockáztatom, hogy kizárólag náluk az országban) és Zolinak, aki kölcsönadta a saját csodaszép Speci Epic S-Works bicaját.

Ez egy igazi first ride teszt, pár óra használat utáni vélemény, bár azt hiszem ezalatt is majdnem mindent meg lehet tudni a szettről, mondjuk a tartósságát, nem, de ahhoz meg fél év is kevés lenne (remélem, mert az már baj, ha akkor jelentkeznének gondok)

Elől járóban még annyit, hogy jómagam nem vagyok a kurva gyors és folyamatos, ámde sok esetben indokolatlan fejlesztés híve, a versenysportban még értem, de hobbi vonalon kevésbé. Emiatt bár szeretem és elismerem az elektromos váltórendszerek zseniális működését, valószínű, amíg tehetem a bowdenes rendszerek pozitív primitívsége mellett teszem majd le a voksom.

Lássuk:

Egy pár szó először a fékről is, bár a rendszert már integrált elvezetéshez tervezték, de anélkül is használható. esetünkben nem is volt még integrálva, de így is jól nézett ki, sokkal letisztultabb képet mutat, amit én ugyan nem igénylek, de lehet valakinek fontos. A fékhatás mintha jobb lenne, mint a korább modelleknél. Az adagolhatóság is mintha még jobb lenne, picit ropogósabb a fék. Bár szerintem ezzel eddig sem volt gondja az SRAM-nak, inkább a fékerőt hiányolták páran. Persze egy féket azért ettől komolyabb tesztnek illene alávetni, ráadásul a betét sem gyári volt benne… Most ennyire futotta, így kezeljétek ennek megfelelően az infót.

A hajtókar akkora változáson nem ment keresztül legalább is, ami a külső dimenziókat és a vizuális élményt illeti.  Illetve érzésre sem lehet megmondani, hogy jobb lett vagy sem. De biztos reszelgették…

A sor csodaszép és igazi műremek. Itt ugye már a felső 3 tányér készül alumíniumból, nem pedig csak a legfelső ezért baromi könnyű is.  Igazából szerves része a váltásnak, külön-külön nem is működnek, max. a sor másik váltóval, de a váltónak szüksége van erre a sorra, úgy működik legjobban, ha jól értem a rendszert.

A váltókar teljesen át lett dolgozva szerencsére. Minimalista, már-már kicsit olyan esetlen és nyomi az új „kar” kinézete, de ki nem szarja le!? Baromi jó lett. A régi nekem valahogy sosem eset teljesen kézre elsőre, meg tudtam ugyan szokni idővel a gombok helyzetét, nyomirgászásának irányát, ráadásul kicsit bumszli is volt, nekem nem volt a kedvencem. Ez az  új meg, bár olyan, mintha egy kiscsopis ovis csinálta volna a formatervet, de használat közben tökéletes. Semmi flancolás, vagy  extra design, csak a funkcionalitás. Viszont minden irányba szögbe állítható, hogy tökéletesen az ujjad alá essen anélkül, hogy útban lenne. És ezt nem csak elméletben hozza, hanem gyakorlatban is. Nagyon jó lett, azonnal megszokható a pozíciója, és a nyomirgászása is. A gumírozott gombocskák pont jó visszajelzéssel kapcsolnak, míg a réginél komoly veretésnél nem mindig éreztem, hogy most megnyomtam vagy sem ennél sokkal egyértelműbb, határozottabb az érzés, már-már a mechanikus karokat idéző visszajelzést ad, ez szerintem nagyon fontos, később erre még visszatérek miért.  Ha csak ezt fejlesztették volna már az is egy komoly lépés lenne.  

A váltóról első ránézésre két dolog jut eszembe, hogy robosztus, és hogy letisztult. Igaz nincs túl tolva, csak annyira masszív, hogy még csinos és könnyed is maradjon, de azért azt sugallja, hogy tényleg oda kell tenni magad, ha le akarod törni.  

Szétbuherálni nem volt időm ezúttal (merthogy ugye ez ilyen moduláris könnyen darabokra szedhető és cserélhető elemekből áll), rajta leszek, hogy ezt is kipróbáljam, mert agyon kíváncsi vagyok erre a részére, de most nem fért bele a legózás. Ami ugye arra hivatott lenni, hogy ha valami sérül, akkor a részegységet külön „olcsóbban” tud cserélni. Nekem azért ennek a gyakorlati megvalósulásáról vannak aggályaim, de ne legyen igazam! Tapasztalatom szerint (főleg a tekerős szakágakban) a váltó nem azért tört eddig sem, mert odaverted valamihez, vagy ráestél. attól jellemzően csak csúnyán horzsolódott vagy a papucs elhajlott, az igazi ellenség a felcsavarodás, amit az utóbbi években az 1 tányéros rendszerek már kicsit redukáltak a lánc feszességével, kisebb eséllyel történt magától ilyen. De a másik, a nagyobb probléma forrás a felkapott gallyacskák. Ami ha az alsó váltó görgő és a lánc közé ékelődött és elég erős volt, hogy ne vágja vagy törje el a rendszer, akkor mire észrevetted, hogy baj van, jó eséllyel már fel is tekerted a váltót a sor mögé vagy fölé, de ha észre is vetted időben, hogy megfeszült és még nem szakadt le az egész, akkor is jó eséllyel torzult, megcsavarodott közben az egész. És az igazi gond az volt, hogy nem csak a kanál vagy egy-egy elem, hanem úgy minden része egy kicsit. Nem is látszott mit kéne cserélni, ha lehetne. Na ezt a problémát nem tudom, hogy fogja megoldani az új rendszer, én félek sehogy. Erre nem megoldás az elforgó váltógörgő belső rész sem.  És ha megtörténik a baj, akkor vajon egyértelműen látható lesz-e majd melyik elemet kellene cserélni?! Bár azt is hozzá kell tenni, hogy ez viszonylag magyar probléma, azaz nálunk gyakori, mert nincsenek takarítva rendbe téve a trailek és még arányaiban sokan tekernek ilyen klasszikus, fedezd fel a hegyeket stílusban. A világban, és főleg azokon a részeken, ahol majd ilyen szettekkel tömegek krúzolgatnak, sokkal jellemzőbb az épített, karbantartott trail, azokon meg ez a veszély nem annyira valószínű. Szóval ott tényleg működhet is akár az elmélet. Az meg pont érthető, hogy nem a magyar piacra fejlesztenek kimondottan.

A sok kritikus kérdés felvetés ellenére én nagyon bízom a Sram mérnökeiben, szeretem a cuccaikat, használtam a legeslegelső szériás váltójuktól kezdve az összest az elmúlt bő 25 évben és mindig azt  láttam, hogy átgondolt logikus fejlesztéseik vannak. Igaz ezt az irányt még eddig sosem célozták meg. Remélem sikeresek lesznek ebben is. Lehet tényleg olyan rettenet erős a váltó, hogy ilyen helyzetben összetörik a görgő inkább (ez szerintem egy jó megoldás lenne, hogy megvédje a rendszert) vagy már inkább megállítja a lábad, mintsem felcsavarodjon. Bár ezt nehéz elképzelni, hogy mikor ép 1000w-al nyomsz meg egy lendületes rövid emelkedőt és bekap egy ágacskát a rendszer, akkor ott ne a wattok győzzenek. Sajna ezt nem áll módomban tesztelni, amíg nem vágnak utánam egy szakajtónyit a cuccból, hogy ne-e, törögesd hülyegyerek, ha tudod!

Na de a sok aggódás után lássuk, hogy muzsikált a cucc:

Röviden: Hát, meg kell hajolni előtte. Ez kurva jó!!!

Bővebben: A pontosság alap egy ilyen szettnél, és el kell ismerni ennyire pontos váltóval még nem találkoztam , ezt úgy kell érteni, hogy abban a pár órában egyetlen tétova váltása sem volt, tudod az a fajta mikor a lánc egy kicsit keresi a fokozatot, keresi a helyét. Pedig adtam neki. Brutál határozott nem kérdez, nem gondolkodik, hanem vált, igaz nem lett gyorsabb, mint az elődje, sőt egy gondolattal lassabbnak tűnik a reakció, főleg mikor egyszerre többet akarsz váltani, de nekem egyáltalán nem zavaró. Állítólag azért ilyen, hogy ezzel megóvja magát a túlterheléstől. Olyan kis okos, mintha tudná mikor ér a lánc a váltás segítő fogakhoz és csak pont akkor kezdene bele a váltásba, mikor ott van, viszont nem próbálkozik máshol, ott ahol nem lehet.  Aztán ez az érzés nem hagyott nyugodni, és több felől informálódva is azt az infót kaptam, hogy tényleg tudja és csak ott vált, ahol ezt tervezték. Ezért van egy gondolatnyi késedelem a váltás elindításban néha, de aztán mikor vált, akkor VÁLT! Gyorsan határozottan, egy pillanat alatt minden terhelésnél. Max-on is!!!

Először persze finomkodva próbáltam, mégis csak másé. Olyankor annyira halkan váltott, hogy hangosabb a váltó motorjának zúgása, mint a váltás. Már csak ezért is jól jön a váltókar határozott visszajelzése!! Persze érezni az áttétel megváltozásán is többnyire, de egy gyorsulás közben, lejtőn, mikor többet kell váltani, akkor már csak a hüvelykujjadra hagyatkozhatsz.  Szóval elképesztően határozott és csendes a váltás. És tényleg lehet neki nyomni közben, nem kell finomkodni. Érezni, hogy ez nem csak úgy éppen elviseli a terhelést, hanem kimondottan bírja, szinte élvezi, de legalább is érezni, hogy ennek ez kicsit sem árt. A legdurvább emelkedőn mondhatni maxon nyomva is olyan élmény volt vele váltani, hogy imádtam nyomirgászni és csodálni, ahogy ilyen terhelés mellett is úgy vált mintha az a világ legtermészetesebb dolga lenne, ahogy más váltók pörgetésnél sem tudnak. Zseniális!!  Tényleg próbálgattam párszor direkt így terhelve, amit normál váltónál már nem szoktam, bár egy darabig kibírná az is, de csak jobb neki, ha nem kínozza az ember. Ennél erre a kímélésre semmi szükség, érezni, hogy meg sem kottyan neki. Ilyen értelemben újra kell vele tanulni a bringázást, mert innentől csak annyi, hogy nyomni kell és kész, nem kell elvenni a nyomatékot kicsit sem, mikor váltasz. És pont emiatt, ha lassabbnak is tűnik néha egy gondolattal maga a váltás reakció, mint az elődjénél, de összességében mégis gyorsabb, mivel a megfelelő pillanatban gyorsan cselekszik, illetve nincs nyomaték elvétel, finomkodva a váltás, így nincs emiatt visszalassulás, lendületvesztés sem. Igazi verseny holmi ez. Ha emellett tényleg törhetetlen és/vagy javítható, akkor egy új szint lehet.  

Mint írtam én alapból a klasszik, bowdenes, analóg rendszereket preferálom, de azért ez tényleg annyira jó volt, hogy nagyon meginogtam, ne vegyek-e ilyet. Még nem döntöttem. Az én élet és bicajozási stílusom nem teszi indokolttá, sőt inkább ellenérveim lennének, de azok más kívülálló okok.  Ha még versenyeznék, ha még teljesítmény centrikus lennék, ha számítana, hogy a legújabb és tényleg a legjobb holmi legyen alattam, akkor csak ez a rendszer jöhetne szóba. Hanyagolnám a régit is, ami szintén szuper volt, de ez egy másik szint!

Ha kíváncsi vagy az árára katt ide, vagy látogass be a Probike kerékpárüzletbe

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like