A „Géniusz” váratlan melóként pottyant a nyakunkba és az idő is szorított, de hát egy ilyen álombicajért persze, hogy mindent eldob az ember azonnal. Valódi megtiszteltetés és öröm számunkra ilyen csodabringákat tesztelni, amit a K2 Bike Shopnak köszönhetően próbálhattunk most ki alaposan.
A Scott Genius 900 Ultimate a széria abszolút csúcsa, ennek megfelelően minden téren kompromisszummentes felszereltséggel. Ok tudom, mindentől van könnyebb és jobb, de azért az már a kis szériás tuning cuccok világa. Ezt a maximalista konfigurációt nagyon jól tükrözi a súly és az ára is. Az előbbi 12,8 kg belső és pedál nélkül, az utóbbit még nem merem leírni, majd csak később, egyelőre élvezzük ezt a szépséget. A 13 kiló alatti súly amúgy több mint zseniális ebben a kategóriában, egészen más érzés ilyen bicajjal még lejtőzni is. Fölfelé meg… de ne rohanjunk előre, először nézzük miből áll össze az álombringa.
Elérhető méretek: | S, M, L, XL |
Kerékméret: | 29″ |
Váz: | Genius Carbon HMX Integralt rugóstaggal és állítható kormánycsapágy szöggel +/- 06 fok Gyönyörű, minden részletében igényes darab. Kimondottan merev mind tekerésnél, mind Dh-n |
Villa: | FOX 36 Float Factory Air / KashimaFIT4 3-Modes with low Speed adj. / Kabolt 15x110mm axle 44mm offset / tapered steerer / Reb. Adj. / Lockout160mm travel. Ez is sokak kedvence, nem is nagyon lehet belekötni |
Tag: | FOX NUDE 5T Factory EVOL TrunnionSCOTT custom w. travel / geo adj. 3 modes: Lockout-Traction Control-Descend Custom large Air volume / DPS / Kashima / Reb. Adj. Travel 150-100-Lockout / T185X55mm |
Váltó: | SRAM XX1 Eagle AXS 12 SpeedWireless Electronic Shift System. Álomszépen működik és még a bowdenekkel sem kell vacakolni. |
Hajtás: | SRAM XX1 Eagle AXS Carboncrankarm DUB / 55mm CL / 32T, Hibátlan szép darab. |
Láncterelő: | SCOTT custom |
Középcsapágy: | SRAM DUB PF 92 MTB Wide / shell41x92mm |
Lánc: | SRAM CN XX1 Eagle |
Sor: | SRAM XX1 XG1299 / 10-52 T |
Fékek: | Shimano XTR M9120 4 Dugattyús. Ezeket nagyon szerettem, szuper fékerő és adagolhatóság egyszerre. Szívesen megtartanám???? |
Féktárcsa: | Shimano RT-MT900 CL / 203/F and 180/R |
Kormány: Markolat: | Syncros Hixon iC Carbon Size S & M 15mm rise / Size L & XL 25mm riseback sweep 8° / 780mm Gyönyörű integrált megoldás. Syncros Endurance lock-on grips. Kényelmes, de szokás szerint lehetne vastagabb kicsit. |
Stucni: | Syncros Duncan Dropper Post 1.5 31.6mm / S size 140mm / M size160mm / L size 170mm / XL size200mm |
Üléscső: | Syncross Duncan Dropper Post 1.5 31,6mm-es átmérővel S/140 M/160, L/170 Xl/200mm hosszal. Ez nagyon tetszett, a prémium kategóriához méltóan itt is minimális holtjáték volt csak. A vezérlő kar pedig szuperül kézre esik. |
Ülés: | Syncros Tofino SL Regular 1.0 Carbonrails |
Kormánycsapágy: | Syncros – Acros Angle adjust & CableRouting HS System Stainless / +-0.6° head angle adjustment ZS56/28.6 – ZS56/40 MTB. Kicsit bumszli hatása van ugyan elsőre, de csak megszokás kérdése. Ezen keresztül fut be a bowdenezés a vázba, ami elsőre elég rémisztően bonyolult, de a valóságban azért egy fokkal jobb a helyzet. |
Kerékszett: | Syncros Revelstoke 1.0S-30 CL F: 15x110mm, R: 12x148mm 30mm Tubeless ready Carbon rim 28H DT Swiss 240 Ratchet EXP 36 / XD Nem tudnék belekötni, széles és merev, ahogy kell, a DT agyak a kedvenceim, a tengely vége pedig önmagában egy kihúzható szerszám 6mm es imbusszal és torx-al. |
Külső gumik: | Maxxis Dissector / 2.6″ / 60TPI Foldable Tubeless Ready / EXO 3C maxx Terra, Super gumi inkább az agresszívabb felhasználási területre. |
Súly: | 12.8 kg (Tubeless setup) |
Kicsit ismerkedjünk a rendszerrel! A Scott a nagy brandek közül talán az egyetlen, aki a rejtett tagok irányába mozdult. Ettől a bicaj nagyon letisztulttá válik, bár szerintem mocsok jól nézett ki a kinti taggal is. Viszont sokak szerint – és bevallom korábban szerintem is – erősen megnehezíti a szerelhetőséget ez a megoldás. Én ráadásul mindent a lehető legegyszerűbb megoldással oldanék meg, ha csak rajtam múlna, még rejtett bowdenek sem lennének. Úgyhogy kicsit ilyen szemmel is meg kellett vizsgálni a bringát. Magamat is meglepve, pár perc alatt megváltozott a véleményem és most már inkább gondolom azt, hogy több előnye van a tag elrejtésének, mintsem hátránya. A fő aggály a szerelhetőség ugyebár. De a gyakorlat az, hogy a rejtett tag kiszerelése igazából minimálisan nehezebb, mint a klasszikus verzióknál, sőt láttam már nem egy olyan klasszikust, aminek nehezebb, nyűgösebb volt a tag cseréje. A Geniusban a tagot egy kis fedél rejti, amit egy 2 éves gyerek is tudna kezelni. Egy gomb megnyomásával a fedél azonnal lejön. Ezután egész jól hozzáférni a telópumpával is, illetve a csillapítás állítója is könnyen elérhető. A kiszereléshez meg csak a két csavart kell kitekerni, amik kintről elérhetők, és már kint is a tag. A bowdenezés sem tűnik túl macerásnak, mivel annak csak egyszer kell bebújnia a vázba, onnan már nem kell kijönni, de talán ez egy pár perccel több meló lehet. A dropper elvezetése és szerelhetősége viszont sokkal egyszerűbb, mint pl. a merev bicajomon. Hisz itt egy kényelmes nagy ívű kanyarral tud felmenni a nyeregcsőhöz. A féket is nagyon ügyesen oldották meg. További előnye a rendszernek, hogy ott a zárt térben védve van a szennyeződésektől és a mechanikai sérülésektől is, emiatt szerelni is picit ritkábban kell. Az egyetlen dolog, amit nem tudtam kideríteni, hogy mennyire melegszik bent a tag, hisz itt most a márciusi 15 fokban a magyar lejtőkön, amik jellemzően nem a végtelenbe futnak órákon át, esélyem sem volt rá, hogy túlmelegítsem. Szóval nekem a rejtett tag abszolút praktikusnak tűnik, mondom ezt annak ellenére, hogy esztétikailag a klasszikus megoldás továbbra is jobban bejön.
A másik viszonylag egyedi megoldás a SCOTT bringáknál a Twinlock lockout kar. Ami egy 3 karos megoldás, alul a dropper vezérlő, középen a kétállású lock záró gombja és felül annak a kioldója. Féltem kicsit tőle, de könnyebb megszokni, mint a SRAM AXS gombjait. Nagyon hamar rááll az ember agya és a necces helyzetekben is könnyem tudja kezelni. Az egyetlen, ami az elején nem ment, hogy a két állású lockout kart a teljesen zárt állásból, ha csak a középsőbe akartam visszanyitni, akkor a kis kar megnyomására figyelni kell, vagy visszaugrik teljesen nyitottba. Ehhez kellett 2-3 nap, mire megtanultam. Ezen picit reszelhetnének, de amúgy nem láttam még a Twinlock karnál jobb megoldást erre a problémára.
Na, most már mehetünk.
Bevallom erről a bicajról a legnehezebb írni, annyira összetett és széleskörű a felhasználhatóság, hogy egészen összezavar. Nem lehet róla úgy írni, mint a többiről, hogy milyen felfelé vagy lefelé stb. Ez egy komplex, összetett bringa, ami más arcát mutatja különböző körülmények között. Szerencsére pont olyan, amire épp szükség van.
Mikor ráül az ember bármilyen talajon, lehet az sík aszfalt, vagy meredek köves terep, akkor szinte az-az érzése, hogy ez egy XC bringa, még ezekkel a durva gumikkal is. Valami gyorsabb, könnyebbel pedig még inkább az lehet. Kis súlya és agresszív, tekerős, meredek nyeregvázcsö szöge miatt baromi jó tekerni. Nagyon jó helyen ül rajta az ember, semmi energiát nem kell arra fordítani, hogy jó pozicióban maradjon még a legmeredekebb emelkedőkön sem. Elég csak dinamikusan pedálozni és gyönyörűen megy felfelé. A rugóstag teljesen nyitott állásában ugyan picit mozog a felfüggesztés a tekerés hatására, de egyáltalán nem vészes. Viszont a középső állásban terepen már csak annyit, amire pont szükség is van a terep akadályok miatt. Zárt állásban pedig gyakorlatilag teljesen merev. Mivel kapcsolgatni, váltani nagyon könnyű a három állás (climb/traction control/descend) között, így érdemes is, ha teljesítmény orientált vagy, még gyorsabb lehetsz vele. Nagyon szuper a Genius, akár egésznapos túrákra is alkalmas, úgy, hogy nem fogod közben azt érezni, bárcsak XC bringád lenne. Tényleg elképesztő, hogy egy 150 mm-t mozgó bicaj ennyire jó legyen emelkedőkön és hosszú túrákon is. Már ez alapján is igazi mindenesnek nevezhető.
De a lefelékben van az igazi zsenialitása. Bevallom ez elsőre kicsit meg is lepett. Máshogy viselkedik a könnyű lejtőkön és máshogy a durvákon. Az első, ami eszembe jut róla, hogy ez egy feszes bicaj, nincs lebegő, úszó érzés, mindig megvan a talaj. A könnyebb fajta XC-s terepen épp csak annyit mozog jó feszesen, amire szükség van, akkor is, ha a teljesen nyitott állásban van a rendszer, de ha átkapcsolod a középső, Traction Control módba, akkor meg pláne. Szóval nincs közben az a mindent kimozgó és mélyen berugózó érzés, ami erre a kategóriára jellemző, hanem mint egy XC bringa, csak amennyit kell, de nem többet, hogy hatékonyan lehessen pedálozni is.
A kicsit durvább lejtőkön, nevezzük trailes üzemmódnak érezhetően többet mozog már, aktívabb a rendszer, de még mindig megvan a feszesség. Ami nekem nagyon tetszik, hogy nem akar DH bicajként átfolyni minden apró kis akadályon, hanem csak leveszi a terhet rólad.
Aztán ami egészen meglepő, főleg ennyi feszesség után, hogy ha úgy jól megrakod és keményen engeded, hadd menjen, akkor feltámad és mintha egy másik, egy kimondottan gravity beállítású bicajon ülnél, mindent elnyel és kisimít. Bár egy gondolattal itt is feszesebbnek tűnik a kategóriatársaknál, de szerintem ez kifejezetten jó neki. Én legalábbis imádom, ha érzem a talajt kicsit. De minél keményebb a terep és minél durvábban bánsz vele, annál inkább feléled, és annál simábbá varázsolja alattad a világot. Nem mellesleg szerintem az ilyen feszes felfüggesztés gyorsabb is. Csináltam is vele két Saját rekordot és KOM-ot a stravan lefelé, pedig csak kultúráltan, minden limit nélkül jöttem le, egy rég nem látott trailen. Ott nekem sem tűnt fel, hogy ennyire gyors volt, csak otthon vettem észre.
A kanyarokban is imádtam nagyon, pl. a Yokón nagyon élveztem az utolsó kanyarokat vele, olyan szépen befordult. Érzésre kicsit meredekebb a fejcső szöge, de a gyári adatok szerint 65,1 fok. Mindenesetre nagyon jól fordul és szépen irányítható, ha kell. Nincs vele az az „egyenesen át” érzés, viszont minden rezdülésre engedelmesen reagál. Ennek ellenére az ugratókon is szuper, nagyon jó a kompresszió a földet érésnél, illetve nekem nagy segítség, hogy ilyen könnyű, így nagyobbakat tudok vele ugrani és ha kell könnyebb vele korrigálni.
És ha mindez nem lenne elég, még a fejcsapágy dőlésszögével is játszhatunk, +/- 0,6 fokot. Ami nem egy brutál nagy tartomány, de finoman tovább hangolható az endurósabb irányba.
Összefoglalva a Genius egy tényleg mindenre is jó bicaj, úgyhogy max a gumi cserélgetéssel kell támogatni ebben, a többit megoldja a bringa. Ettől a változó karaktertől lesz igazi zseni ez a bicaj. Egyszerre egy jól tekerhető enduró és egy nagyon durva XC bringa.
Ajánlani? Ezek után természetesen mindenkinek, de főleg azoknak, akik akarnak még sokat tekerni, ráadásul haladósan, kompromisszumok nélkül, de közben kimondottan durva lejtőkön csapatják lefele és nem szégyenlősen. Természetesen másnak is jó a gép, de ők fognak a legtöbbet profitálni a tudásából.
Essünk túl rajta… Az ára 4.999.990Ft. Van, akinek apró, másnak lehetetlen összeg, de szerencsére vannak olcsóbb verzió is. Nem lesz belőle népbicikli idehaza, de ennek vannak előnyei is. Mindenesetre jó érzés ilyen bicajokat tesztelni és időről-időre rádöbbenni, hol tart a bringa gyártás csúcsa. Köszönöm a lehetőséget a K2 Bike Shop-nak és a Scott-nak!