Specialized Levo Comp Alloy teszt. Vajon tényleg megéri az árát?

A BikeXpert kerékpárüzlet és a Specialized jóvoltából megkaptuk a legújabb Levo Comp Alloyt, hogy kicsit ízlelgessük, mit is tud és mondjunk róla véleményt, valódi tudás többlet van a felár mögött vagy „CSAK” a Márkanevet fizetjük meg?!

A Levo az ebike világában talán a legtöbbek által vágyott bicaj, annak ellenére, hogy az ára szemmel láthatóan magasabb, mint a konkurens márkáké. Mi most megpróbáljuk bemutatni, hogy mi is az, amiért felárat kell fizetni pontosan. Most sokan kapásból rávágják, hogy a márkát a feliratot kell megfizetni, és lássuk be biztos, hogy van is benne igazság, azt is meg kell fizetni, de hát ilyen ez a hanyatló kapitalizmus. A nagy és népszerű brandek, ha tehetik, megkérik a cuccaik árát rendesen, ezzel is pozícionáljak és ettől is csak vágyottabb lesz. A Specialized meg mindig is népszerű volt, sokáig nem hogy drágán, de sehogy sem lehetett elérni kishazánkban. Persze ez változott már, de most meg a Covid óta szintén hiánycikk. Úgyhogy ők is emlegettek… De várd ki a végét, megéri hidd el, van egy nagyon jó hírünk!!!

CSINÁLTUNK EGY RÖVID TESZT VIDEÓT IS, HA NINCS KEDVED SOKAT OLVASNI, DE AZ ÉRT AZ ÍROTT RÉSZ JOBBAN BELE MEGY A RÉSZLETEKBE: https://youtu.be/iRAuQW1lpuU

Technikai részletek:

E-BIKE:

Motor: Specialized Turbo Full Power System 2.2 Motor 90Nm Nagyon jól beállítható a nyomaték adagolás. És kijavították a korábbi modellekkel előforduló hibákat is.

Vezérlés: Specialized TCU, 10-LED State of charge, 3-LED Ride Mode display, ANT+/Bluetooth®, w/Handlebar remote, szerintem ez a legszexibb vezérlő kicsi jól kezelhető és nehéz letörni.

Töltő: Custom charger, 42V 4A w/ Rosenberger plug

Akkumulátor: Specialized M3-700, Integrated battery, 700Wh

A váz:  Specialized M5 premium alloy, itt rögtön el is kezdődik, a mit tud ennyi pénzért megválaszolása. Anyaga a M5 alu. A váz gyárilag mulett azaz hátul 27,5 elöl 29 colos kereket fogad, és nem is lehet bele 29-est rakni. Ez lehet valakinek fáj, de igazából ennek a kombónak én semmi hátrányát nem érzem, viszont vannak előnyei. Így kicsivel, rövidebb láncvillával tudják gyártani, ami pozitív hatással bír a kezelhetőségre is. Fordulékonyabb, kezelhetőbb lesz a kanyarokban.

De az igazi varázslat a vázban az, hogy alapból adnak hozzá egy +/-1 fokos fejcsapágy dőlésszög állítót, így a gyári 65-ből csinálhatunk 64 vagy 66 fokos bicajt is, de ezzel még nincs vége, az állítási lehetőségeknek, mivel a láncvilla hátsó forgáspontjánál is van egy flip-chip, egy excenteres persely, amit ha átfordítunk, akkor a bringa közép tengelye is lejjebb kerül 7mm-ert, és ezzel egyidejűleg újabb félfokkal varázsolja laposabbra a fejcső szöget, azaz 63.5fok a leg hardabb állásban. Így tehát összesen 2×3, azaz 6 különböző geometriai beállítás közül választhatunk, az agilis trailbike- tól a durva enduróig mindent ki lehet hozni belőle, de erre még visszatérek.

Tag: S1: FOX DPS Performance Series, 3-position lever, rebound adjust, 52.5x210mm, S2-S6: FOX FLOAT X Performance, LSR, 2-position lever, 55x210mm. Nem melegszik és mindent elnyel. Karaktere tökéletes, nem változtatnék rajta tokenekkel.

Teló: Fox Rhythm 36, S1: 150mm travel, S2-S6: 160mm travel. Ezt nagyon szerettem. Bajom persze sosem volt a FOX-al de az utóbbi időkben egyre jobbak. Szuper karaktere van ennek is. Nem variálnék ezen sem, így szuper, ahogy jött, beállítottam a megfelelő nyomásra az általam használt SAG alapján és király volt, egyszer sem éreztem, hogy állítani kéne rajta.

Fékek Avid Code R: 4 dugattyús. A Specire jellemzően odafigyelve arra a részletre, hogy az S4 (L-es) vázméret és felette már 220-as tárcsát kap előre, feltételezve hogy a magasabb rider nagyobb súlyú is. Ezeket a fékeket nagyon megszerettem amúgy, bár léteznek erősebbek, de ennél nagyon jól adagolható a fékerő, ami nekem fontosabb. Ha nagyon felmelegedett, minimálisan csökkent ugyan a fékerő, de a nyomáspont mindig ugyan ott maradt. 

Kormányszár: Alloy Trail Stem, 35mm bar bore

Kormány: Alloy, 35mm diameter, 780mm width, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep

Markolat: Specialized Trail Grips, egyszerű, de tök jó, de ha 2mm-el vastagabb lenne, az még jobb lenne????

Nyereg: Bridge Comp, Hollow Cr-mo rails, 155/143mm Ez valami szenzációs. Imádtam, hihetetlen kényelmes a sportos formája ellenére is. Tökéletes választás erre a bicajra.

Nyeregcső/Dropper: X-Fusion Manic, infinite adjustable, two-bolt head, bottom mount cable routing, remote SLR LE lever, 34.9, S1: 100mm, S2: 125mm, S3: 150mm, S4/S5: 175mm, S6: 190mm Ezt nagyon szerettem, szinte zéró holtjáték minden irányban, a nagyobb átmérőjű bescsúszónak köszönhetően jó eséllyel tartósabb is lesz. Nagyon jó olyan dropperel bringázni, ami majdnem hozza a klasszik nyeregcsövek fix érzését.

Hátsó váltó: SRAM GX Eagle, 12-speed, Szuperül teszi a dolgát, én imádom

Váltókar: SRAM GX Eagle, 12-speed Nem csak egyesével vált, aminek lehet örülnek páran, szerintem jobb, biztonságosabb ebike-on ha egyesével tudunk felfelé is váltani.  (vagy lehet ezt állítani, átkapcsolni?)

Fogaskoszorú: SRAM XG-1275, 12-speed, 10-52tmindenhova fel lehet vele jutni, csak használd ki, ne felejts el vele váltani, meghálálja a rendszer.

Lánc: SRAM NX Eagle, 12-speed

Hajtókarok: Praxis forged M30, custom offset, 160mm, én a hosszabbakat szeretem, de igazából nem nagyon érezni. A kategóriában jellemző azért az ilyen rövidebb karok használata. Van előnye, nehezebben ér le, a nyomatékot meg megoldja a motor.

Lánctányér: SRAM X-Sync Eagle, 104 BCD, 32T, steel. Plusz pont az acél tányérért, minimális többlet súly, de kopásállóbb, és ha odavered egy farönkhöz, akkor sem lesz baja. 

Kerekek: Szuperül tették a dolgukat, atomerősnek tűnik.

Felnik: Specialized 29, hookless alloy, 30mm inner width, tubeless ready. Nagyon masszívnak tűnnek, nem is volt velük semmi gond.

Első agy: Alloy, sealed cartridge bearings, 15x110mm thru-axle, 28h

Küllők: DT Swiss Industry

Hátsó agy: Alloy, sealed cartridge bearings, 148mmx12mm thru-axle, 28h

Gumik: Butcher, GRID TRAIL casing, GRIPTON® Puhább T9 keverék elől és keményebb T7 hátul, 2Bliss Ready, 29×2.6″ Nagyon jó kis gumi, nem az a megcsúsztathatatlan fajta, de nagyon jó kontrolálható és élvezhető. 

Na, induljunk: Ahogy ráülsz, érezni, hogy ez jó, ez a tiéd (enyém ????) Nem kell keresgetni rajta a kényelmes pozíciót, hanem egyből abban vagy, olyan mintha már évek óta ezen ülnél és ez mindig jó előjel. Ez mondjuk jellemző a  legtöbb specire amióta először találkoztam vele. 

Egészen meglepett, hogy a kategóriájában kimondottan jónak számító 23.5kg-os súlya (pedálok nélkül) és a hatalmas gumik ellenére egész „kellemes” volt tekerni. Persze nem úgy, mint egy 8 kilós XC gépet, de nem is éreztem akkora tragédiának, legalább is rövidtávon, persze azért nem én lennék a legboldogabb ember a földön, ha így kéne lenyomni egy 20-ast vele a nap végén, mert elfogyott az elektron… és ha már elfogyás, akkor szintén jár egy nagy piros pont azért, ahogy 25km/h-nál elveszi a rásegítést. Ez olyan finoman teszi, hogy alig venni észre a pillanatot, csak max nem gyorsul tovább vagy nem úgy. Azért ez más gyártóknál még sokkal digitálisabb érzés. Ok, már nem olyan ott sem mintha falnak mennél, de nagyon érzed a pillanatot.

Akkor lássuk milyen felfelé: 

Nagy meglepetés nincs… Zseniális! Imádtam a meredek nyeregvázcső szögét, nagyon jó helyre teszi az embert, nem kell kepeszteni, hogy jó helyen legyen a súlypont, csak kényelmesen tekerni és tartani az irányt. De persze ettől nemesünk hasra, ezt gyakorlatilag minden rendes gyártó le tudja hozni ma már. Amiben a Levo extra volt, az az hogy ezen a bicajon éreztem eddig a legkisebb hátsó beülést, mikor meredeken mentem fel. Bevallom, fogalmam sincs ez minek köszönhető, de jó, kurva jó! Komolyan csak vigyorogtam, hogy ezt hogy?! Olyan volt mintha síkon mennék. Van amúgy lock a tagon, de nem igazán kell kapcsolgatni, hacsak nem aszfalton kiállva nyomod. Egy jó bicaj ma már működjön anélkül is, főleg egy ebike, ahol kisebb berugózás nem probléma. Ez a gyakorlatban elsősorban energiát spórol meg a ridernek, segít az extrém mászásokon is, hogy a tökéletes pozícióban legyél, és minél több energiád maradjon a kihívások megoldására, meg a pedálozásra. Amihez amúgy megint csak nem kell sok, mert 90nm-es motor a 700Wh aksival nagyon könnyedén tol fel a falon is. Igazából ezen sem lepődtük meg igazán, hisz bőven elég erős napjainkban minden motor. 

A Speci által fejlesztett és a Brose által gyártott motorok igazi értéke az erő adagolás! Ezt az applikáción keresztül minden fokozatban 4 csúszkán, akár menetközben is állíthatsz (bár úgysem fogsz olyankor, max a behangolásnál) de a lényeg, hogy teljesen a saját igényedhez szabhatod a karakterét. Ez nem csak azért fontos, mert eltérő lehet. Ki, hogy tudja/szereti használni, de ezek a beállítások testsúly és kondi függőek is, érdemes kísérletezni. Fontos, hogy jól beállítsd a rásegítés reakciójának gyorsaságát is, mert attól lesz igazán kezes a bicaj.  A kevesebb néha több! Nem feltétlen kell, hogy kilőjön alólad a bicaj. Jobb, ha kicsit fokozatosan adja rá a rásegítést és akkor nem kapar ki, nem ránt. Kezelhetőbb lesz. Ezt a Specinek nagyon jól sikerült megoldani. Ellenben az erő elvétele az egyetlen olyan dolog, amibe bele tudok kötni, azt valamiért kicsit lassabban veszi el, mint amit én szeretnék, és ezt nem is tudtam állítani rajta. Hozzá lehet szokni, de míg minden más olyan, hogy ráülsz és magadénak érzed, addig ezt szokni kell kicsit a technikásabb részeken, de rá tud állni az ember agya. 

Na, de beszéljünk a tekerésről is meg a long ride feelingről. Váratlan felfedezést tettem vele, oly formában, hogy ezt a gépet csak ECO-ban akartam használni. Egyszerűen nem éreztem szükségégét, hogy feljebb kapcsoljak. 35%-ra volt állítva ECO-ban a rásegítés, de az majdnem mindenhol elég volt. Csak a legmeredekebb emelkedőkön pakoltam feljebb néha, de amúgy mindenhol felment szuperül, max picit belassult, de nem úgy, hogy elfogyott hirtelen, hanem úgy életszerűen, mint analóg bicajjal. És még lassabban szerintem így is felment volna mindenhol, de azért ilyenkor kicsit feljebb kapcsoltam. Ez az analóghoz hasonlító igazi bringás érzés nagyon bejött. Én nem motorozni akarok ezekkel hanem „hátszélben bringázni” és ez ECO- ban olyan, ezt nagyon jól hangolták. 

Feljebb kapcsolva aztán végtelen erő tol fel a hegyre, még középső fokozatban is nagyon könnyedén mentünk fel az olyan meredek emelkedőkön, amit analóggal tolva sem próbáltam meg szívesen. Mindezt úgy, hogy a pulzusom nem ment egy pillanatra sem 150 fölé, de igazából 110 alá sem, szóval elég egyenleteset lehet vele menni, egy rettenetesen hullámzó terepen is. Ez a ride, amúgy 2ó 57p menetidő 50km 1592 szint 123-as átlagpulzus volt. Az aksi 24%-on állt mikor befejeztem, az az még kb. 1 órát ment volna 500 szinttel. Mindezt kb. 8-10 fokban, tehát még nem épp a legideálisabb körülmények közt. Ez szerintem elég jó range, de mint mondtam ebben voltak falak is turbó üzemmódban, illetve ez a 35% ez szinte sok, ECO-nak mindenképp. Máskor kipróbáltam 20-25% és azon is nagyon jól érződött még a segítség, amivel viszont szerintem 5 óra ride is elérhető vele. Az új „teszt standardomnak”-nak is alávetettem, az-az a  Kanada felmeneteli nyomán is mértem vele egy menet időt, de méginkább azt hogy így nyélen hány %-ot fal be az aksiból. A Levoval ez 5p 16mp és 8%, ami új KOM, ha valakinek ez számít (szerintem mondjuk értelmetlen dolog, vannak ettől fontosabb mutatók is főleg ebike-on). Tudom egyesek szerint ennek semmi sportértéke, csak a stressztől volt 175 a pulzusom közben????

És akkor végre DH:

Nagy volt a mosoly az arcomon már az első pár méter után, azonnal érződik, hogy mindent kisimít. Olyan, mint egy repülőszőnyeg. A kisebb közepes akadályok a terepen egyszerűen eltűnnek. Mindent kimozog, de nem csak az ütés élét veszi el, hanem úgy eltünteti, mintha nem is lenne, olyan DH bicaj stílusban. Mondhatnám úgy is, hogy mintha nem 150mm, hanem legalább160 lenne az útja, de ez meg azért nem teljesen igaz, mert mellette nincs hintaló feelingje hanem, mint felfelé, itt is végig összhangban mozog az eleje meg a hátulja, nem ül be sehol. Ugratókon is zseni, nagyon szépen elnyeli a kevésbé sikeres landolásokat is. A rugóút szép egyenletesen keményedik fel és csak a legvége progresszív.

Ahol még kimagaslóan teljesített az a meredek lefelék, ott valahogy extra biztonságosnak tűnt és kontrolálhatónak, olyan helyeken ahol máskor nagyon óvatosan egyensúlyozva csúsztam le ott ezzel tök kontroláltan azt csináltam, amihez kedvem volt. 

De igazából a Levo és ez a karakter szerintem ott érvényesül, legjobban, ahol nagy tempóval lehet veretni. Sőt minél nagyobbal, annál jobb lesz és gyakorlatilag, annál simább. A talajból szinte semmit nem érezni, ami elsőre fura is volt. Nekem, aki merev vasakon szocializálódott ez elsőre szokatlan és idő kell, mire ki tudom maxolni (magamat, a bicajt nem). De azoknak a gyors ridereknek, akik már hosszú utas fullykon nőttek fel, vagy DH-ból jönnek, azoknak semmi új nem lesz benne. Egyszerűen el kell engedni a féket, megmarkolni a kormányt, hinni magadban és a bicajban és jó lesz. És tényleg, mint a Star Trek-ben, mikor fénysebességre kapcsolnak, van egy pont itt is mikor úgy érzem, hogyinnentől kapcsol be a rendszer igazán és nyújtja a legjobbat. Alacsonyabb tempónál sincs semmi gond vele, sőt kimondottan szuper, csak ott nem érzek ekkora extrát benne. Illetve mégis, a geometria állítóval. Nagyon széles spektrum ez a 63,5-66° közt állítható fejcső szög és a többi, ami vele állítódik. Bár nem lesz totál más vele a bicaj, nem kell újra tanulni a geomteriát, de erősen érződik a különbség. Egy Kanada trailre pl. én nem a legdurcább állásba raknám, mert akkora tempó nincs, ellenbe szűk kanyar az bőven akad. Ilyen helyeken jobb egy kicsit agilisabbra állítani, de a legmeredekebb szög meg már sok volt, szóval lehet játszani. Szerencsére az átállítás nagyon könnyen megoldható. A kormány csapágy és a két oldali hátsó forgáspont átállítása állvány nélkül is 10 perc volt első neki futásra. Ez még egy versenyen a két mért szakasz közt is simán belefér, de kis gyakorlattal lesz ez kevesebb is. 

A kanyarokban kimondottan jól be lehet tenni, gyönyörűen stabilan fordul, igazi élmény vele tekeregni a traileken. Annak ellenére vagy éppen azért, ezt nem tudom,hogy kicsit sodródós. Nehéz most ezt pontosan megítélnem miért is van így, sokat száradt, szinte porzik a Kanada ez is biztos bejátszik, de a fentebb említett olyan „mintha lebegne” érzés is segít ebben, illetve a gumik is olyanok, amik szeretnek kicsit sodródni a laza talajon, de ennek ellenére tart és rohadt jól koordinálható. Olyan, mintha becsúszna valami ideális ívre és ott tapad be, mikor megfelelő szögben áll???? Ez nekem kicsit szokatlan, de nagyon élvezetes és nem is érzem ettől lassabbnak. És nem hogy nem félelmetes, de inkább kimondottan élvezetes. Aki szereti ezt a látványos sodródós stílust az imádni fogja. Gumikra visszakanyarodva kicsit, meg kell jegyezzem, hogy ezen a borsósra száradt vackon most minden csúszott, de amúgy nedvesebb vagy akár saras talajon kimondottan harapós élmény volt vele menni. 

Ami még nagyon tetszett a bicajban, hogy nagyon halk, teljesen csendes, és nem csak a motor, hanem az egész, semmi sem zörög vagy kopog. Olyan mintha egy fixivel mennék tükörsima aszfalton, mármint a hang vagyis annak hiánya. Nem ezen múlik a boldogság, de azért kicsit hozzátesz.:)

Ajánlás: Nem hiszem, hogy van olyan ember, akinek ne tetszene egy ilyen bicaj. Az egész napos erdei tekergéstől az enduróig mindenre fantasztikus, nincs benne kompromisszum!

Reméljük, sikerült érzékletesen bemutatni milyen különleges extrák teszik imádni valóvá a Levót. Én nagyon megszerettem, pedig inkább a kis motoros, kis aksis ebikokat szeretem. De ez annyira bringás érzést tudott adni a nagy test ellenére, hogy, nem lehet nem szeretni.

Arra kérdésre, hogy valóban megéri azt a pluszt, amit a boltban kérnek érte, mindenki döntés el maga a választ. Ha azt nézem mennyire univerzális, mennyire személyre szabható a váz, akkor igen. Drágább, mint a konkurensek általában, ez tény, de a legnagyobb márkák az élet minden területén drágábbak. Azért halkan megjegyzem, hogy eladni is többért lehet.

És egy igazán jó hír a legvégére, mikor minden drágul, a forintunk is volt már jobb formában, akkor a Specialized átlagosan 10%-al csökkenti az árait! Így most a LevoComp Alloy ára: 2.620.000Ft a Bikexpert kerékpárüzletben. Itt amúgy külön egy Specialized Elitestore-ban gyönyörködhetsz a bőséges Speci választékban. Érdemes benézni, ráadásul elég szép teszt flottájuk is van,ezt és számos egyéb típust is lehetőséged van kipróbálni náluk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like