Rugós vagy levegős tag?

Egy, a sok örök kérdés közül. És milyen jó, hogy nem egy egyszerű igen-nem, eldöntendő kérdés az egész.

Nem kezdeném a kályhától, mindenki tudja honnan indultunk és hogy nagyjából hol is vagyunk. Két féle hátsó rugóstag létezik, a rugós, meg a levegős. Ezekhez párosítva pedig kétféle ember, aki a rugósra, a másik meg a levegősre esküszik. Amúgy meg tele van a YouTube mindenféle videóval a témáról, én videós anyaggal most nem készültem.

Amikor még egymást érték itthon a DH versenyek, nem is volt kérdés, hogy rugóssal kell menni. Bár, abban az időben pont nem volt olyan levegős tag, ami maradéktalanul kiszolgálta volna az igényeket, létezett a DHX 3.0, 4.0, 5.0 Air és kész, aztán a Vivid Air, de inkább hagyjuk, pedig jól indult. Már akkor is felmerült a kérdés – pedig kevés gyártó kötötte az orrunkra -, hogy vajon adott tag jó lesz-e a következő bicajomhoz (és itt nem a tag mérete volt a kérdés, hanem inkább a vágyott teljesítmény). Mi is cserégettük a bicajokat, evidens volt, hogy mindenbe rugós 5.0 kerül, mert sok állítás volt rajta, szerencsére többsége nem nagyon cseszte el az alapból szép mozgást. De mivel nem a legmeredekebb ország a miénk felmerült a levegős kérdése, mert hát nem mindegy mekkora súlyú gépet terelget az ember (pedig de), de inkább a „felesleges” mozgásokat próbáltuk elkerülni bizonyos pályákon.

Elég is a nosztalgiából, hol is tartunk ma?

A váz gyártók többsége, közszemlére bocsájtja a mozgási mutatókat, görbéket, így sejthető, hogy egy-egy váz, rugós vagy levegős taggal hozza majd az ideális elvártat. Mondanám, hogy ennyi, de nem, erről majd később. Szóval ez önmagában nagyon örvendetes, mert vélhetően nem kell majd mindkét verzióból bevásárolnod, hogy eldöntsd melyik tetszik.

De melyik is tetszik?

A rugós finomabban mozog, a levegős meg progresszívebb. Ezek egyszerű fizikai tények, a tagok felépítésénél fogva. Ez lehet(ne) a kiinduló pont, de jön a csavar, létezik már progresszív rugó, ami a rugósat progresszívebbé teszi és nagy méretű negatív kamra, ami a levegőset pedig érzékenyebbé. De szerencsére az alap természetüket, tulajdonságaikat nem változtatja meg drasztikusan egyik módosítás sem, attól még rugósak és levegősek maradnak. Mondják, hogy a rugós többet „ül”, ez nem igaz, mert a megfelelő rugó megválasztásával azonos SAG pont feltételezhető egy levegőssel. Az viszont igaz, hogy SAG pontig érzékenyebben fog mozogni. Ez pedig bizonyos esetekben, bizonyos vázaknál nem kívánt apró mozgásokat eredményezhet. Mondják azt is (szép angolosan), hogy a levegős sokkal szupportívebb. Aha, nem. Lásd alábbi táblázat.

A fentit segítek értelmezni. A low volmue levegős az egy normál, „kis” negatív kamrás levegős tag. A „high volume” pedig egy nagy negatív kamrás (pl. Fox Float X2 vagy RS tagokra a MegNeg, de ide sorolhatjuk az EVOL kamrásokat is). A rugós meg egyértelmű.

Bár a táblázat nem közös SAG ponttal mutatja, de így is elég beszédes. Amikor azt mondják, hogy a levegős szupportívebb, támogatóbb, jobban tart, akkor azt meg tudja valaki mondani, hogy a fenti görbékből ez melyik részre vagy szakaszra igaz? Segítek, semelyikre. Ugyanis az rugóútnak úgy pont kb. a felétől, de lényegében a középső harmadban szépen látszik, hogy beesik a tag és a végén jön meg a levegő összenyomásával tapasztalt progresszivitás. Míg ezzel szemben a rugós lineárisan, kiszámíthatóan használja az útját, de igen, a végén a felkoppanás esélye sokkal valószínűbb. Ez annyit tesz, hogy több rugóút fog rendelkezésedre állni a rugós esetében és az valóban jobban fog “tartani” az említett tartományban.

Saját tapasztalatok

Mint említettem, régen rugós volt a befutó, nem volt kérdés. Mikor újra az extrémkedés felé vettem az irányt, akkor is ez lett volna az elképzelés, DE az akkori bringámba, NEM FÉRT BELE a rugóstag, semmilyen, mondván a rugó túl vastag… Vicc. Oké, volt benne egy levegős Super Deluxe sima lock lehetőséggel és kész. Pont hozta az elvárt semmit, amitől féltem és még valamennyire emlékeztem is rá. Vagy mozgott szépen, de akkor összeesett és ugyanúgy kopogott, mint egy nem jól beállított rugós vagy nem koppant, de nem is mozgott szépen. Nyilván ebben a váz karakterisztikája volt a leginkább hibás. Majd lett egy másik levegős helyette, azzal azért sokkal jobb volt a helyzet, de a katarzis nem jött el. Lett váz csere, jött vele a vázhoz hangolt tag, persze rugós és ráadásul hidraulikus felkoppanás gátlással. Ez egy másik liga volt, erős kontraszt, de ennek is megvoltak a hibái. Azt viszont nem lehet tőle elvenni, hogy vasalt mindent. Aztán jött megint egy új váz, szintén a bele hangolt, de full alap RS Deluxe (túlfolyó nélküli) levegős taggal. Erre kellet a MegNeg, mert pont az volt, hogy vagy mozgott, de mindenhol is koppant vagy annyira érzéketlen volt, hogy rémálom volt bármit is csinálni vele. A MegNeg teljesen átvarázsolta, már használható volt és még valahogy a túl sok állítás sem hiányzott, de egész jól melegedett. Sikerült szerezni egy RS Super Deluxe Ultimate tagot, ez már túlfolyós, várható volt, hogy kevésbé melegszik, van rajta alacsony sebességű kompresszió állítás és ez is megkapta a MegNeg-et, DE ez kifejezetten más vázba volt hangolva, így kérdéses volt, hogy jó lesz-e. A melegedés itt is jelen volt, de hát levegős, annak ez az egyik rákfenéje. (A melegedésnél álljunk meg egy szóra; azt ne higgye senki, hogy majd egy túlfolyós levegős tag nem fog melegedni, mint az állat, annyira melegszik az is, csak két kanyarral később. A rugósban is felmelegszik az olaj, de a rugó végzi a lényegi munkát és így sokkal konzisztensebb marad a mozgás.) A másik váz szintén nem a legprogresszívebbek közé tartozik, gondoltam hátha jó lesz. Használtam egy évig, de nem lettünk barátok. Visszaraktam a gyári buta tagot és már az első alkalommal jobb volt. Szóval a hangolás sokat számít. Ezt csak azért fontos kiemelni, mert a rengetegnél több munkával, idővel és némi pénzzel, ki lehet deríteni, hogy melyik lesz a megfelelő lemezelés egy tagba, amivel neked teljesen kiszolgálja az igényeidet az alkatrész. Én erre most és később sem terveztem pénzt szánni, időt pedig végképp nem. A Commencal Meta TR-em lineáris mozgású, alapból nem igazán javasolt bele a rugós tag, de a vázban is sokkal több van, mint amit eddig sikerült kihoznom belőle (nyilván ez elsősorban az én hibám). Ugyanakkor, létezik gyárilag rugós taggal szerelt modell. Ezen elgondolkoztam és egy életem egy halálom, vettem egy rugós tagot. Ez volt az egyik legjobb döntés, amit valaha hoztam bringás kérdésben. A választás egy DVO Jade DH tagra esett. Mondván a váz anti-squat értékei kimagaslóan jók (értsd nem pogózik tekerés közben), így nem baj, hogy nincs rajta lock. Cserébe van magas- és alacsony sebességű kompresszió és a túlfolyóban lévő bladder nyomását is lehet állítani pumpával. Ezek miatt úgy véltem, kiküszöbölhető lesz a váz linearitása és igazam lett. A 140 mm rugóút most rögtön 160 mm-nek tűnik. Számolgattam a kalkulátorokkal, becsült bringázási stílussal és pont két rugó keménység közé estem. Ez az egyik nagy hátránya a rugósnak, míg a levegősnél állítasz a nyomáson, addig itt max. rugót tudsz cserélni. Így lett elsőre egy 450-es keménységű, ami épphogy nem puha és bőven használnom kell az állítási lehetőségeket, így kevés módosítási lehetőségem marad, végül vettem egy 500-ast is, amivel kevesebb állítást kel használnom, több lehetőségem marad a finomhangolásra, de egy picit keménynek érződik.

Hogy mik az eredmények?

Nehezebb a rugós, de nem érdekel, amúgy is dög nehéz az egész bringa. Tekerés közben nem himbálózik, köszönhetően a váznak. Amúgy ez egy érdekes kérdés, mert SAG pontig nyilván érzékenyebb és utána is könnyebben veszi fel a talaj egyenletlenségeit. Igazából azzal segít, hogy nem segít és mozog. A seggem nem fárad annyira, mert nem pattogok annyit a nyergen, mint a keményebben mozgó levegős esetében. Szerencsére a várt, gyakori koppanást az állítási lehetőségekkel sikerült kiküszöbölni, így lefelé sem lett rossz az eredmény. A bringa teljes érzése, viselkedése átalakult. Nem vagyok egy nagy Strava huszár, csak az órám szinkronizál automatikusan, néha azért ránézek az eredményekre, ha valami érdekeset tapasztalok. A 450-es rugóval megfutottam életem legjobb idejét a hárs-hegyi Sziklakert felső és teljes szakaszán, illetve Árpi F2-n is. Ja és mindezeket bemelegítő körök nélkül, elsőre, nem a 3. vagy 4.-ben, amikor már alkalmazkodtál az aznapi körülményekhez. Mindkét pályát úgy ismerem, mint a tenyeremet, nem is ilyen célokkal mentem neki a dolognak, aztán így sikerült. A két pálya merőben eltér, a Sziklakert egy viszonylag meredek, csak kövekből álló veretős pálya, méterenként defektveszéllyel, hegyes kövekkel, kapaszkodós. Míg a másik, egy épített kanyaros, itt-ott köves, de szintén gyors pálya. Tény, a puhább rugóval azért Árpin ült a technika szépen a kanyarokban, de talán pont így lett jobb. Mindez azért jelentős, mert a váz finom mozgásai szerintem a rossz közé sorolható és ezt a tag szépen átalakította, másik esetben pedig a nem túl alacsony súlypont mélyebbre került és vélhetően stabilabb lett a kanyartartás is. Plusz egy érdekesség, hogy a váz alapból nem fékfüggetlen és eddig nagyon érződött is, hogy pattog. Pl. egy Wexl DH pálya minden volt, csak örömóda nem. A rugós taggal viszont, nem azt mondom, hogy megszűnt a pattogás, de mindenképpen egy olyan kezelhető formát vett fel, ami már meg sem üti a zavaró határát.

Lassan egy hónapja megyek a rugóssal, sok másik pályán is teszteltem, amiket ismerek és egyelőre nem látok indokot, hogy miért tegyem vissza a levegőset. Talán egy-egy nap Kalnica tripnél oké, de lehet, hogy ott is megteszi mondjuk a keményebb rugóval, több kompresszió használata, majd kiderül.

Nem azt mondom, hogy a rugós minden esetben jobb, de majdnem. Nagyobb eséllyel kell belőle egy jó tagot venni, mint levegősből, mert a levegőset max. felfújod egy olyan nyomásra, ahol már nem koppan és kész, kevesebb vele a nyűg. A rugósnál viszont megvan az esélye, hogy több rugót is kell venned, mint pl. nekem. A rugós talán egy kicsit kevésbé szervízigényes, ha elhanyagolod, mert trehány vagy, akkor is szebben fog mozogni, mint egy levegős. Azt ugye mindenki tudja, hogy egy levegős tagnak a légkamrájába, ami a lényegi kenés végzi, azért, hogy a tag jól mozogjon mindössze 1-3 ml (!!!) olaj kell? Ha a maximumot akarod kihozni a gépből, akkor szerintem a rugós a befutó.


Hátszelet!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

You May Also Like