ShockWiz – mini telemetria, a modern „tamagocsi”

Jó, a telemetria szó, kicsit erős, de tulajdonképpen ez a tamagocsi pont abban segít, hogy elviekben minden körülmények között be tudd állítani a stílusodnak és a pályának megfelelően a felfüggesztéseket. Persze, ha van és szeretnél is rá időt áldozni.

Kicsit lépjünk vissza, mert túlságosan beleugrottam a közepébe. Biztos vagyok benne, hogy mindenki tudja, milyen fontos, hogy a felfüggesztés (teleszkóp és rugóstag) „jól” legyen beállítva. Azért az idézőjel, mert az, hogy valami jó vagy rossz, relatív. Függ a rider súlyától, stílusától, tapasztalatától, ügyességétől, gyorsaságától és a helyszíntől.

Még egy lépést vissza; a tesztre a Shockwizt a shockfit.hu társulás biztosította. Garami Ottó és Bonnyai Balázs személyében. Ők is bringások és egy olyan vállalkozást működtetnek, amivel te is elérheted, elkérheted az eszközt, segítve ezzel a saját fejlődésedet és nem kell megvásárolnod a kiegészítőt, aminek egyébként ~100 ezer Forintos ára van. Ki tudod bérelni, egy vagy akár több napra, de akár egy bikeparkos hétvégére is, hogy igazán kemény körülmények között vethesd be. Tudom, hogy a mai világban az elektronika óriási ellenszenvnek örvend, de vagy ez vagy pedig sok időt töltesz önképzéssel, aminek az eredménye elég relatív is lehet, hiszen attól még nem lesz független az érzésed a felfüggesztéssel kapcsolatban. Ez az eszköz viszont egyetemes értékek szerint érzékeli és javasol beállításbeli módosításokat.

Én 18 éve kerékpározom, ebből úgy jelenlegi formában releváns 15-16 év. Ennyi idő alatt volt rugós és levegős villám is, ahogy rugós és levegős tag is a bringáimban. Még belecsúsztunk abba az időbe, amikor nem feltétlen voltak értelmezhető kompresszió állítások a villákban, de meg kellett oldani, hogy használható legyen a legtöbb körülmény között. Így az idők alatt hatalmas fejlődésen ment keresztül az ember stílusa és legfőképp az elvárása egy felfüggesztés irányába. Arról nem is beszélve, hogy ennyi idő alatt – ami a stílust illeti – kialakultak (talán) rossz beidegződések is. Ez villában 15% sag, tagban 25-30% között. De erről majd később.

A korábbi Commencal Meta tesztben leírtam, hogy én a feszes felfüggesztést szeretem, minden körülmény között, inkább legyen túlkompresszált a rendszer és mozogjon kevesebbet, inkább megoldom, minthogy legyen puhább és az adott pályához kelljen keményíteni.

A ShockWiz pont a fentiek kiküszöbölésére született, támogatva a modern technikát és elvárásokat. Kapsz egy pici szerkezetet, amit felapplikálva a bringára, összepárosítva a telefonoddal, minden infó a zsebedben lesz, amikor csak szeretnéd. Maga a cucc kicsi, kompakt, könnyű, bár szerintem az elhelyezése nem a legegyszerűbb. Villánál érdemes a váll mögé rakni, tagnál pedig a fő kamrára (bár nekem ez a MegNeg miatt nem annyira sikerült).

Az applikáció amúgy se nem fancy, de nem is fapad. Minden benne van, amire szükség lehet. Bluetoothon keresztül folyamatosan kommunikál. Jók benne a piktogramok, ha rákattintasz van magyarázat is mi micsoda, így egy rövid edukációt is ad, ha valakinek hiányos lenne a tudása. Magyar nyelv nincs, de ez valamennyire megszokott.

Az applikáció segít belőni mindent. Első lépésben beállítasz magadnak egy alap keménységet, amit vagy tapasztalat vagy a gyári javaslat szerint tudsz megtenni és utána, ha nem nyúlsz semmihez, akkor is mehet a menet. Ez annyit tesz, hogy rányomsz a „Start new session’-re és a rendszer detektálja mi történt már az első körben és rögtön tesz javaslatokat is a módosításokra. Sőt még saját magát is pontozza, hogy mennyire biztos a szerzett információkban és javaslatokban.

Szerencsére az app készítői egy 5 fokos skálát használtak, hogy ne legyen túl bonyolult az élet. A középérték a zöld (itt nem kér vagy ajánl a rendszer módosítást), tőle 1-1 egység távolságban a sárga (ami minimális 1-2 kattanásnyi beállítás javasolt, alap légkamra nyomás esetében 5%) és a 2-2 egység távolságra van a piros (ami már 3+ kattanásnyi változásokat javasol)

Tesztalanyok

Teleszkóp: RS Yari 2021, Novyparts kompressziós egységgel, ami biztosítja a folyamatos olaj áramlást, így a villa nem üt alapból, mint a motion control egységgel, állítható kívülről az LSC és belülről, lemezeléssel a HSC. Légkamrában két token, 15% sag.

Rugóstag: RS Super Deluxe Ultimate 2021, LSC és lock állítás, MegNeg kamra. Pozitív kamrában 4,5 token (ez a max, ha Ngar dog tokent és két simát használsz), negatívban 2 band. A tag LL tuneos, light kompresszió és visszaút, ebből egyik sem a legideálisabb a vázba; a váz kvázi egy forgáspontos, lineáris mozgású, így jobb lenne bele egy progresszívebb tag, ami visszautat illeti pedig lehet választani gyors, rohadt gyors és katapult beállítások közül. Ráadásul a rapid recoverys a tag, ami annyit jelent, hogy max. összeülés mellett sem tud a tag sokat összenyomott állapotban tartózkodni. Valamint ez ugráláshoz meg nagyobb ütésekhez szerintem nagyon nem baráti, de ez van, már egész jól megszoktam. Nem az a neutrális érzés, de vállalható.

Természetesen mindkét rugozó elem teljes szervizen esett át a teszt megkezdése előtt.

Élesben

Egy hónapot volt nálam a Shockwiz, ezalatt 3 alkalommal a villán és 1 alkalommal a tagon próbáltam ki. Ez a 4 alkalom 21 óra bringázást jelentett összesen. A tesztpályák a következők voltak: Árpád F1, F2 és az F2-ből nyíló két jump line, Észak és az alatta lévő dirt jumpok, Solo, NoComment, Trinitiy, Sziklakert, Rezső, Libegő felső, Desszert melletti új nyom, Minicranky, NoMercy, Contest. A populárisabbak, mondhattam volna azt is.

Első alkalommal Árpi F1, F2 volt csak a helyszín, hogy lehetőleg minél kevesebb legyen a változó. Úgy véltem ez a pálya alkalmas lesz az első benyomásokra, mert nem túl meredek, de mégis egész jó esése van, gyökerek, kövek, kanyarok, ugrások, minden. Az F1 pedig egy full természetes nyom, tényleg minden adott volt. Hát nem voltam elégedett. Kiválasztottam a profilok közül a Firm-Active stílust, mert véleményem szerint ezt használom. Az alkalmazás nem értett ezzel egyet, bár igazából semmivel sem, az első alkalommal, ami a beállításaimat illeti. Folyamatosan még tokent kért a villába, de gyakorlatilag 1,5-2 cm használaton kívül maradt, folyamatosan lassította volna a visszautat és kért volna rá még alacsony sebességű kompressziót (LSC). Tudtam, hogy egy ideig még oké is lehet, de minden körben ugyanúgy a sárga zónában maradtam. A sárga zóna – ahogy feljebb is írtam –  annyit tesz, hogy elvileg 1-2 kattanásnyi módosítást kér csak. Minden módosítás után start new session kell, hogy újra tudjon detektálni. Ez odáig ment, hogy 6 kör alatt a villa alig jött vissza, az LSC 16! kattanással lett feljebb tornázva, a villa pedig nagyon ütötte a kezemet. Szóval az 1-2 kattanásnyi állítás itt nem teljesült. Nem értettem a jelenséget, így visszaállítottam a saját beálltásaimat és úgy bringáztam tovább aznap. Közben folyamatosan nézegettem az alkalmazást, indítottam new sessiont is, többé kevésbé maradtak a detektált és javasolt adatok a Shockwiz részéről. Egy teszt nem teszt, így nem is tulajdonítottam neki nagy jelentőséget.

Második és harmadik alkalommal jöttek a János- és Hárshegyi pályák. Itt mintha észhez tért volna a dolog, rögtön hozta a saját beállításaimra a „jó” értékeket és minimális javaslatokat eszközölt volna megint vagy inkább semmit. Mint látható, volt olyan, hogy a kapott infók szerint, minden zöld volt, mégis kért egy két módosítást. Ennek örültem, mert többnyire ilyen stílusú pályákon megyek, ha külföldön vagyok, akkor is az ilyesmiket keresem, ezért kicsit jól is esett az „elismerés” az alkalmazás részéről, hogy biztosított abban, hogy a „rutin meg a zÉvek” működnek.  

Tokent folyamatosan kért volna a villába még, de azt nem módosítottam, így is több a levegő benne, ami a súlyom alá javasolt és két tokennel van megtámogatva a villa és a már említett módon még NoCommenten is mindig marad 1cm tartalék. Ezen kívül a többi tényleg rendben volt. Ha raktam volna bele még tokent, akkor a ramp-up (felkeményedés) még erősebb lett volna, adott légnyomás mellett, ebből következik, hogy lejjebb kellett volna vennem az alap nyomást is és mivel több token + kevesebb nyomás, így a sag vélhetően nőtt volna, ami nekem nem testhezálló, ezzel természetesen a small bump érzékenység is jobb lett volna (azzal mondjuk így sincs gond), de az az alkalmazás szerint nem is lett volna igényelt. Erre a kérdésre nem találtam meg azóta sem a választ.

Fontos megjegyeznem, hogy nem kell mindent úgy csinálni, ahogy az app javasolja. A te kezedben van a kormány, te érzed, kezeld fenntartásokkal a javaslatokat, de ne is vesd el őket első körben, sőt menj pár kört akár egy lassabb visszaúttal, több kompresszióval, ha nagyon kényelmetlen, akkor lépj vissza. Természetesen ezt nem kell radikálisan érteni, ha csak 1-2 kattanás a különbség az még beleférhet, de mondjuk ha már 3+-ost ítél az alkalmazás, akkor szerintem nem érdemes azt gondolni, hogy téved az eszköz.

Ekkor volt a hosszú hétvége és úgy alakult, hogy tudtam menni még egyszer a 4 nap alatt. Ismét HHH lett az irány. De ezúttal csak 6 kör Árpád, 1-1 Észak és Solo és utána már csak ugráltam. Szerintem a ShockWiz nem szereti Áprit… megint mutatott érdekességeket, de csak minimálisan, illetve egy-egy beállítással javult szerinte a helyzet. Azt véltem felfedezni, hogy azért meg tudja zavarni (ha zavarja egyáltalán) a rendszert, ha mi sem egyformán megyünk ugyanazon a pályán. Ez annyit tesz, hogy nincs két egyforma kör. Ennek bizonyítéka, hogy két – megítélésem és idő szerint is – azonos körben volt teljesen eltérő a detektált információ és a javasolt módosítások mértéke.

Északon egyébként hozta a jó értékeket, az ugrásokon pedig szerintem semlegesen viselkedett. Pedig nagyon érdekelt volna, hogy ugráson szerinte hova kellett volna tekernem a visszautat pl., de jónak ítélte.

Negyedik alkalommal már a tagon teszteltem. A tag elég feszes beálltáson van, ezt írtam is, kicsit tartottam tőle, hogy mit kezd vele a Shockwiz, de pozitív volt a csalódás. Ezúttal a tamagocsit próbáltam a kamrára rögzíteni, de az istenért nem sikerült értelmesen felrakni, ismét a hosszú csövet hívtam segítségül és a felsőcső aljára lett oda fogatva a szerkezet, közvetlenül a tagbefogatás elé. Talán a legkulturáltabb megoldás, csak éppen lefényképezni felejtettem el.

Élesben kezdődött minden elölről. Hátsó felfüggesztést, az alkalmazás szerinti Firm-Poppy verzióban szoktam szerintem használni. Ez 28% SAG-et jelent, ami egyáltalán nem annyira elrugaszkodott, mint elől a 15%. Ez alkalommal a dolog spot-on volt, az alkalmazás elsőre mindent „zöldnek” érzékelt és minimális javaslatokat tett csak. A pályák ezúttal is Árpi F1, F2, hogy legyen minden, valamint Észak és alatta dirtek voltak. A korábbi vegyes érzelmes Árpis tesztelés itt elmaradt, a Shockwiz szerintem is valós értékeket hozott és az ugrásokon lassítottam is a visszaúton és jónak ítélte.

Mint látható egy kis kompressziót azért kért volna, adtam is rá, de a HSC-t nem tudom állítani a tagon, az LSC túlzott növelésével pedig egy idő után már nem volt kényelmes a mászás és a lefeléken is, amikor átlebegtetsz egy-két gyökeret vagy követ, mikor szinte tehermentesen próbálod pakolni a bringát, de közben lent van a kerék, akkor már nem lekövette a talajt, hanem elpattogott. Ez megint inkább egyéni preferencia és megszokás, lehet más észre sem veszi. Egyszer valamiért úgy ítélte kevés a levegő, de összességében mindent rendben talált és én is így éreztem. Érdekes, itt nem kért tokent, mint a villa esetében, pedig a váz karakterisztikája és a tag együttese az összeset megkívánja. Mint a villa esetében, itt sem érem el soha az út végét.

Összegzés

Mit is mondhatnék? Mármint ennyi év tapasztalattal és hogy folyamatosan képzem magam, sok újat nekem nem mondott, de ez nem az eszköz hibája. Abban viszont megerősített, hogy a villámat többnyire kicsit gyorsabb visszaúttal használom és ezért a teszt óta eltelt időben 1-2 kattanással lassabbra is vettem és most magamnak tesztelem, jegyzem az észrevételeimet ezzel kapcsolatban és próbálom megszokni, mert volt olyan eset már, ahol jobbnak találtam. A megszokás és hajlandóság, mint faktor elég erős, ha valakinek meggyőződése, hogy ő mindent jól használ, akkor neki ez a cucc biztos nem való. Véleményem szerint azok viszont előnyt kovácsolhatnak belőle, akik vagy kezdők és egyáltalán nincsenek képben mi és hogyan működik, mi és mit csinál, mert ugye az alkalmazásban ez le van írva érthetően, pár sorban. Vagy azoknak lehet jó, akik nem mindig vannak meggyőződve róla, hogy jól működik alattuk a technika és ahelyett, hogy újat vesznek, inkább fordítsanak időt a jelenlegi kimaxolására. Vagy azokanak, akik már vettek egy új, nagyobb tudású felfüggesztést, de elvesznek a rengeteg tekerentyű között. Vagy azoknak, akik gyártót váltottak. Vagy azoknak, akik normálról ebikera váltanak és a tetemes súly többlet miatt nem tudják eltalálni a beállításokat. És végső soron azoknak, akik jól érzik magukat, elégedettek a technikával is és csak visszaigazolást akarnak. +1, akik már jól mennek, de megrekedtek egy szinten és nem biztos, hogy a személyes technikai fejlődés olyan gyorsan megy végbe, mint egy felfüggesztésben tett beállítás fejlesztése, javítása.

A fentiekből szerintem látszik, hogy a dolog időigényes. Látható az is, hogy én is próbáltam mindent dokumentálni és a beállításokat összevetni. Ehhez idő kell, nem kevés, ezért ha bérelsz, ezt tartsd szem előtt. Nem szabad elvárni, hogy az eszköz majd 1-2 kör alatt megmondja, te pedig megcsinálod a tutit.

Én azt mondom, adj neki egy esélyt, támogasd a magad fejlődését és egy hazai vállalkozást, akiknek céljuk, hogy támogassanak téged az eszköz bérelhetőségével. Keresd a Shockwizt, keresd a shockfit.hu-t.

Hátszelet!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

You May Also Like